TIME

Vauvavakuutuksesta!


269 posts in this topic

Mulle yks syy vauvavakuutuksen ottamiseen on nimenomaan se, että en halua käydä lapsen kanssa terveyskeskuksessa. Omien (ja muiden) kokemuksien pohjalta en juurikaan luota siihen, että potilaat hoidetaan parhaan kyvyn mukaan. Esim. mut on passitettu kotiin lepäämään ja syömään buranaa ku olin hengen vaarassa. Parin päivän päästä olinki sit tilan romahdettua sairaalassa ja sitä rataa. Näitä esimerkkejä riittää. Myöskään se jonottaminen sairaan lapsen kans ei oikein innosta. Yksityiselle saa nopeaa ajan eikä tarvi jonottaa.

 

Vauvavakuutus meille pitää olla nimenomaan sellanen mikä jatkuu pidemmälle ku sen 2kk ettei siitä suljeta mitään sairauksia pois. Mun siskolla on sellanen vakuutus ja nyt pojan ollessa 3v on joka vuosi maksanu ittensä takasin. Korvatulehduskierre sielläki ja ainaki pääsee helpommin ja nopeammin yksityisen kautta korvien putkitukseen. Itse en sen varaan laske ettei vauvalla olisi mitään sairauksia. Lähtökohta on se, että terveelle lapselle on kaikki edellytykset, mutta mikään muu ei oo varmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^En mäkään meidän alueen tervarissa käy, ei päästä edes lääkärille ellei käy terveydenhoitajalla ensin, se on auki 8-16, muutoin joudutaan menemään Malmille päivystykseen joka on ihan arseesta.

 

Me ollaan tytön kanssa käyty 3 kertaa lääkärissä jotka on tulleet maksamaan n. 160 euroa, pojan kanssa ei vielä kertakaan (tai ollaan Lastenklinikalla, mutta sinne mentiin lähetteellä eikä akuuttina tapauksena..), lienee turha mainita että Tapiolaan ollaan maksettu aika paljon enemmän kuin ollaan "sairauksiin kulutettu". Siispä pojalle emme ottaneet vakuutusta lainkaan ja tytöltä aion irtisanoa sen pikimmiten. Katson että olemme erittäin onnellisia kun ei ole (ainekaan vielä) ilmennyt mitään flunssaa vakampaa ja siksi tuntuu turhalta maksaa kallista vakuutusta. Enkä mä muutenkaan pelkän flunssan takia lääkäriin lähde jollei pitkity ja nekin harvat käynnit tulee halvemmaksi kuin vakuutus. Otamme molemmille lapsille tapaturmavakuutuksen joka on alle 40 euroa vuodessa ja se korvaa sitten mahdolliset tapaturmat, muut käynnit maksetaan sitten omasta pussista. Varmaan niitä käyntejä sitten kertyy kun päivähoito aloitetaan, mutta katsotaan sitä sitten!

 

Kyllä mäkin tiedän näitä vakuutuksen heavy usereita jotka juoksee pikkujätissä heti kun nenä vähän vuotaa ja sillähän niitä rahojaan saa takaisin, mutta muuten on aika kyseenalaista varsinkin kun yksikin ystävän lapsi on syönyt 2 antibioottikuuria ihan turhaan kun oli vähän hätäisesti tehty diagnoosi..

 

Niin ja se vielä että oli vakuutus tai ei niin sitten kun oikeasti tapahtuu jotain vakavampaa ja sairaalahoitoa vaativaa niin silloinhan passitetaan sinne samaan jonoon muiden kanssa (tuttujen vauva oli ollut Peijaksessa 5 tuntia jonossa RS-viruksessa ja joutui 3:ksi päiväksi sairaalaan) että eipä se sitten tosiasiassa auta silloin kuin kipeimmin tarvitsisi.. Eri asia tietty jos on allergioita ja jotain jatkuvaa lääkitystä vaativaa niin silloinhan vakuutus on ihan ehdoton!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysäsenpäs täältä että pitääkö vakuutushakemukseen ilmoittaa edellisestä keskenmenosta ja pitääkö jotain dokumenttia siitä laittaa mukaan? Pohjolaan on menossa hakemus. Muuta aineistoa keskenmenosta ei ole kuin varsin seikkaperäinen kuvaus kaavinnasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ei kai. Mun mielestä niissä terveysselvityksissä kysyttiin vain äidin terveydentilasta.

 

Muoks. Nyt tuli mieleen, että kopio äitiyskortista täytyy laittaa mukaan. Näkyykö aiempi kesken mennyt raskaus siinä? Eiköhän ne kysy jotain lisäselvitystä kesken menneestä raskaudesta, jos sitä tarvitsevat. Olisi kyllä vähän outoa, jos km:lla olisi jotain vaikutusta vakutuuksen myöntämiseen.

Edited by Joy

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sepä juuri kun siinä kortissa näkyy edellinen raskaus. Laitoin selvityskohtaan lyhyesti keskenmenosta, mutta en edes löytänyt mitään sairaalasta saatua epikriisiä tms. Kaippa ottavat yhteyttä jos jotain lisätietoa haluavat. Luulisi ettei muuta tarvita, kun eipä tuollainen alkuraskauden keskenmeno johon ei mitään syytä löydy ole mitenkään yhteydessä syntyvän lapsen terveyteen. Vähän ihmettelen kyllä jos tuohon jotenkin puuttuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ja ^^ Meillä yhtiönä If ja terveysselvityksessä kyseltiin kaikenlaista ja siinä jossain kohdassa kysyttiin vain, että onko ollut keskenmenoa. Kyllä-vastauksilla varustettuihin kyssäreihin piti laittaa tarkennuksia. Laitoin sitten vaan keskenmenon ajankohdan ja kopion epikriisistä (en tiedä olisko sitä tarvinnut, mutta kun mulla sellanen sopivasti oli). Mulle tuli sitten viesti, että päätös menee sinne jonnekin pykälää ylemmäs, ettei ns. automaattipäätöstä tule. Tovin kuluttua päätös sitten tuli ja ei tolla keskenmenolla tosiaan mitään merkitystä ole ja vakuutus saatiin.

 

Kummallakaan kerralla, kun tuota vakuutusta ollaan haettu, niin en ole kyllä mitään todisteita raskaudesta, esim. neuvolakorttikopiota mukaan laittanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^olen itse ollut tekemässä noita ns. automaattipäätöksiä, ne menee aina jonnekin "osastolle" tarkistettavaksi, jos yhdessäkään kysymyksessä on "kyllä"-vastaus. Tai oliko siellä joku toisinkin päin, en muista. Ihan normaaliohjeistus, jos kaikki kohdat on täytetty ja yhdessäkään vastauksessa ei ole pientäkään epäselvyyttä, voi sellainen alle vuoden töissä ollut tumpelokin, jollainen minä olin, osata ratkaista vakuutuksen. Jos joutuu menemään "osastolle" selvitettäväksi niin paljon pienempi porukka käsittelee ne ja sit voi joutua odottamaan vähän pidempään. Sit jos sielläkään ei uskalleta tehdä asialle mitään niin lääkärit lukee hakemuksen liitteineen ja sanoo mielipiteensä, ja siihen tietty menee taas vähän pidempi aika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tapiolasta saatiin vakuutus, vaikka mäkin jouduin ruksimaan pari kyllä-vastausta ja sitten hakemuksen käsittelyyn menikin 1,5 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin Fennia. Hintavertailun jälkeen päädyimme ja tyytyväisiä ollaan oltu. Kolme vuotta on jo kaikki kulut korvista saatu takaisin ja niitä on kyllä riittänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fenniasta otettiin. Vertailtiin lähes kaikki ja loppusuoralle pääsivät Fennia ja Tapiola. Olin ensin kallistumassa Tapiolan puolelle tuon kerta-omavastuun vuoksi, mutta lopulta mies osoitti hyvin, että Fennia tulee kokonaisuutena paljon halvemmaksi, ainakin jos lapsi ei sairasta kovin paljon. Fennian vakuutuksen vuosimaksu on yli satasen halvempi kuin Tapiolan (ainakin meille annetuissa tarjouksissa), ja vaikka omavastuun 50 e joutuu maksamaan per sairaus, tuolla satasella saa jo kaksi käyntiä. Ollaan miehen kanssa molemmat perusterveitä ja toivotaan, että lapsi tulisi meihin eikä olisi kovasti kipeänä (sormet ristiin). Siirrettiin samalla kaikki kodin vakuutukset ja paketti oli todella paljon halvempi Fenniassa, lisäksi palvelu oli tosi ystävällistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Tapiolasta lapsivakuutus otettu ennen syntymää. Tapiolassa on kaikki muutkin vakuutuksemme ja mulla tili. Kertaakaan vielä ei olla käytetty tuota vakuutuksen korvausta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fenniasta haettiin ja saatiin vakuutus vaikka mulla on korkea verenpaine ja vähän jännitti meneekö läpi.

Tapiolasta haettiin kans tarjous, mutta Fennia oli paljon edullisempi ku meillä on mukana muitaki vakuutuksia. Molemmista haettiin siis samoihin vakuutuksiin tarjous. Auton vakuutus oli ennen Ifissä ja samalla rahalla saatiin nyt vauva-, auto- ja kotivakuutus Fenniasta. Eli kannatti vaihtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin tuon emme ota/ottaneet vakuutusta. Asia on vielä vähän auki. Voisiko joku kertoa tyhmälle, onko tuosta vakuutuksesta oikeasti hyötyä, eli kannattaako ruveta maksamaan? Meillä tulee rahatilanne olemaan todella tiukka luultavasti koko äitiyslomani ja mahdollisen hoitovapaan ajan. Mietityttää, että mihin sitä rahojansa laittaa. Eli millaisessa tilanteessa tuosta vakuutuksesta on hyötyä? Eikös tavallinen lääkärikäynti ainakin ole alle 18-vuotiaalle ilmainen? Ja lääkkeistäkin esim. antibiootit ei tarvitse juuri itse maksaa, kun kela korvaa osan. (Noloa että tiedän näin vähän, kun itsekin työskentelen hoitoalalla...) Toivomme tietenkin, että vauva on terve, eikä mitään ylimääräisiä kustannuksia tule, mutta vannomatta paras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti otetaan tälle toisellekin, Tapiolasta luultavasti kun muutkin on sieltä. Esikoisella on vakuutus ollut suureksi hyödyksi, vaikkei onneksi suurempia ole ollutkaan. Kerran vauva aikana oltiin sairaalassa viikko,ihan jonkun virus taudin seurauksena ja kaksi käyntiä pävystyksessä kuumeen takia. Jo noitten korvaukset toi jo vakuutuksen takas. Samoin kynnys viedä yksityiselle jäi pois, kun tietää että vakuutus korvaa.

v Meillä ainakin terveyskeskuksen vuosimaksu on sen 22e, (vai ilmainen alle 18v?) mutta joka päivystys kertakäynti maksaa lapseltakin erikseen 28e, ei noista vielä kerry mitään, mutta jo muutama päivä jo sairaalassa nostaa, ja sai huokaisemaan helpotuksesta, että oli vakuutus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pohjolasta saatiin. Siellä on muutkin vakuutukset ja koska saadaan nuorisoalennusta useista vakutuuksista vielä muutama vuosi, niin ei kannattanut vaihtaa muualle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bastet82, riippuu niin kovasti siitä, miten terve lapsi on. Me ollaan kyllä maksettu vakuutusta ihan tyhjästä (mikä tietenkin ihan hyvä juttu). Ollaan pari kertaa käyty kunnallisella lääkärillä ja ne käynnit tosiaan ilmaisia. Otettiin tulokkaalle vauvavakuutus Ifistä, mutta voipi olla, että hälle ei jatketa enää lapsivakuutusta ja jätetään esikoiseltakin pois. Kahden lapsen vakuutusmaksut on vuodessa varsin ison summan. Sillä rahalla käy yksityiselläkin jo vaikka miten monta kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatiin vakuutus Tapiolasta, vaikka mulla on painoa reilusti ja radikin vaivaa. Kupongissa kyseltiin kaikenlaista ja sitten piti liittää kopio neuvolakortista, jos oli joku kohta ruksattuna. Mulla oli vielä "kaupanpäälle" ihan järkkyjä verenpainelukemia siinä kortissa, kun kärsin ns. valkotakkiverenpaineesta - lisäsin kyllä selvityksen, että ei ne arvot oikeasti ole niin kaameita. Mutta läpi meni näemmä siis, mikä on kivaa.

 

Onhan se vakuutus hintava, mutta on meillä varaa ja mies on kyllä viimeisen päälle "vakuutusihminen", varsinkin kun on omassa nuoruudessaan hyötynyt vakuutuksista, kun isänsä menehtyi syöpään ja perheen elintaso pysyi kuitenkin hyvänä vakuutuskorvauksien ansiosta. Toivon tietenkin, että vakuutukselle ei ole oikeasti tarvetta, mutta on se kuitenkin hyvä selkänoja, jos tulee jotain isompia tai pitkittyneempiä sairasteluja.

 

Jälkiviisaasti voi todeta, että kannattaa laittaa se anomus vetämään mahdollisimman aikaisin. Näin ei ainakaan raskauden kuluessa ilmeneviä vaivoja tarvitse sitten selitellä sen enempää. Esim. radihan ilmenee monilla vasta joskus viikoilla 24 tai jotain - no, mulla se oli jo ennen tuota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vakuutus otettiin/otetaan (hakemus vetämässä). Me kilpailutettiin kaikki vakuutukset samalla ja kokonaispaketti hinta-laatusuhteeltaan tuli Tapiolasta nyt edullisemmaksi, joten nyt sitten siirrettiin kaikki vakuutukset Pohjolasta Tapiolaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin vakuutus Tapiolasta. Oli meille paras vaihtoehto, ja myös edullisin kun muitakin vakuutuksia on Tapiolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin vakuutus Pohjolasta. On kaikki muutkin vakuutukset siellä ja lisäksi ollaan OP:n asiakkaita, joten saadaan monenlaista keskittämisetua ja bonusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pyysin tarjouksia useasta paikasta, lopulta päädyttiin Fenniaan. Sieltä saa keskittämisalennusta ja alle kolmekymppisenä saan myös juniorialennusta. Vaihdettiin kaikki vakuutukset sinne, joten valintaan vaikutti myös kotivakuutuksen ehdot, jotka (ainakin paperilla) vaikutti Fenniassa parhailta.

 

Sellanen terveysselvityslappu piti täyttää, missä kysyttiin terveydentilasta raskauden aikana (olenko ollut sairauslomalla, onko sikiössä huomattu kehityshäiriöitä yms.). Lisäksi mukaan piti liittää kopio äitiyskortin kaikista sivuista (myös niistä mihin ei oltu kirjoitettu mitään).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys: missä vaiheessa raskautta tällaista vakuutusta kannattaa / voi hakea?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni Pohjolassa piti hakea ennen 27. raskausviikkoa. Rakenneultran jälkeen on mun mielestä ihan hyvä aika. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tyhmä kysymys: missä vaiheessa raskautta tällaista vakuutusta kannattaa / voi hakea?

 

Ifissä voi hakea heti, kun raskaus ultrassa todettu.

Mä laitoin paprut eteenpäin heti np-ultran jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now