TIME

Tutilla vai ilman???

29 posts in this topic

Hiukan jäi perhevalmennuksesta vaivaamaan, kun suosittelivat, ettei tuttia käytettäisi heti syntymän jälkeen, jottei imetys häiriinny. Sen häiriintymisen ymmärsin, kun oikein kuvin näytettiin kuinka eri lailla vauva imee tuttia ja tissiä. Mutta milloin sen tutin käytön voi sitten aloittaa, ettei tissistä tule "huvitissiä"?

"Kauhulla" olen seurannut, kun ystävän 8-kuinen muksu ei koskaan tottunut tuttiin, kun sitä ei aluksi oltu tarjottu lainkaan. Tissi on ollut sekä ravinnon että rauhoittumisen "väline". Mä en tässä ajattele mitään rintojen pilalle menemistä ym., vaan sitä kuinka rankkaa se voi olla, jos tissillä ollaan lähes ympärivuorokauden; vielä silloinkin, kun jo kiinteitä annetaan.

Eli miten te olette toimineet tutin kanssa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei mitään tollasta puhuttu missään valmennuksessa. Tutti on isketty suuhun jo synnytyssalissa ja imetys on jatkui viime viikkoon saakka. Oltaisiin oltu pulassa ilman tuttia ja edellee oltaisiin jos sellasta tulppaa ei hyväksyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei annettu alussa pojulle tuttia, kun mua kans varoiteltiin, että imuote saattaa kärsiä, jos tutin antaa liian ajoissa. Ja kun imetyksen alussa imettäminen sattui kyllä ihan tosissaan, niin halusin pelata varman päälle. Poju tais olla n. reilun kuukauden ikäinen, kun tuttia ekan kerran kokeiltiin. Ei kelvannut ollenkaan, vaan tutti sylkäistiin aina ulos. Sinnikkäällä yrittämisellä poju kuitenkin oppi tutille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei annettu alkuun tuttia, koska ajatuksena oli, josko pärjäisi kokonaan ilman. Tutti ei kuitenkaan ollut mikään mahdoton ajatus ja niinpä annettiin se joskus kuukauden ikäisenä nukahtamista helpottamaan. Aiemmin tyttö oli nukahtanut tissille ja siitä kärsi siirtää omaan sänkyynsä ilman heräämistä, mutta sitten kun tämä ei enää onnistunut, otettiin tutti avuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös noin 1 kk:n iässä kokeiltiin tuttia eikä kelvannut. En viitsinyt ruveta sitten sitä väkisin pitämään vauvan suussa joten ilman on pärjätty. Meidän vauva siis täyttää imemistarpeensa rinnalla, syödessään. Huvin vuoksi ei tarvitse tissitellä.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä nyt kuopuksen kohdalla oikeasti huomasi että sillä oli heti osastolla alle vuorokauden iässä jo todella voimakas imemisen tarve. siitä ihan oikeasti näki että se kaipasi tuttia...(tai jotain mitä imeä) ja niinpä mä sitten hiljaa ja varovasti kysyin kätilöltä että voiskos sellasen saada ja ihan reippaasti se mulle sellasen toi...mä vähän odotin jotain "saarnaa" siitä että pitäisi odottaa tms mutta eipä sellasta tullut. ja poitsu oli kiitollinen tutista :P

 

meidän keskimmäinen ei koskaan huolinut tuttia ja mä olin sitten tosiaan välillä huvitissinä jatkuvasti. ja muutenkin sitä oli vaikeampi saada rauhoittumaan esim vaunuihin kun se ei sitä tuttia huolinut. ja autossa oli "muutama" huutokonsertti jossa tutti olisi varmasti tehnyt tehtävänsä..

 

esikoinen sai myös tutin jo sairaalassa, tarkkaa ikää en tosin enää muista.

 

mä oon siis ehdottomasti tutin kannalla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
meillä nyt kuopuksen kohdalla oikeasti huomasi että sillä oli heti osastolla alle vuorokauden iässä jo todella voimakas imemisen tarve. siitä ihan oikeasti näki että se kaipasi tuttia...(tai jotain mitä imeä) ja niinpä mä sitten hiljaa ja varovasti kysyin kätilöltä että voiskos sellasen saada ja ihan reippaasti se mulle sellasen toi...mä vähän odotin jotain "saarnaa" siitä että pitäisi odottaa tms mutta eipä sellasta tullut. ja poitsu oli kiitollinen tutista :P

 

Meillä oli pojalla kans ihan samanlainen imemisen tarve heti syntymästä, joten tutti annettiin heti synnärillä. Hoitsu toi sen ihan ilman kyselyjä, en olis ite varmaan edes uskaltanu sitä pyytää just tosta samasta syystä, kun Mama ja siks, kun otin kauheet pultit, kun olin kans kuullut, ettei sitä tuttia saa antaa heti. Mutta kokemus on opettanut, että noita ohjeita ja opastuksia pitää kyllä soveltaa rankalla kädellä omiin tarkotuksiin, meillä toi oli tosiaan ainakin ihan turha ton imemisen tarpeen takia eikä siitä ainakaan toi tissittely kärsiny pätkääkään.

 

Eli oon kans ihan tutin kannalla, mikäli se vaan avuvalle kelpaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan ilman tuttia. Mitään erityistä syytä ei sen kummemmin ole, poika ei vain oppinut sitä imemään (eikä liiemmin sitten tyrkytettykään). Toisinaan lussuttaa harsoliinaa, mutta suurempaa imemistarvetta ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oltaisiin alusta asti annettu tutti, mutta sitä ei oikein huolittu. Tissi oli parempi. Vaunuissa rupes hissukseen huolimaan tutin. Tossa 7kk iässä rupesi komeesti kelpaamaan. Nykyään poju laittaa sen itsekin välillä suuhunsa. Meillä välillä tuttia kutsutaankin äänenvaimentimeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mulle kyllä tullut missään synnärillä mieleen et tarvisko se tuttia... Vasta kotona jossain vaiheessa kokeiltiin ja kokeiltiin ja kokeiltiin... Mutta ei kelvannut.

 

Meillä just samalla lailla kuin Haaviksella. Vasta 7kk kieppeillä alkoi tutti kelpaamaan, mikä helpotti ihmeesti yöheräämisissä... ;) Muuten ei jätkä juurikaan tuttia kaipaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojalle ei tutti kelvannut oikeastaan ollenkaan, vaikka kokeiltiin eri muotoja ja materiaaleja.

 

Silloin ihan alkuun tutti olisi ollut hirveän kiva, mutta kun poika on oppinut ilmankin vaikenemaan ja rauhoittumaan niin eipä tarvi toista kiusata vieroittamisella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ei kelvannut tutti ollenkaan vaikka sairaalassa sitä jo yritettiin antaa ja 8kk ikäisenä sen tyrkyttäminen lopetettiin kun ei kelvannut. kyllä se joskus ehkä rankalta tuntu että aina tyttö oli rinnalla mut siihen tottui ja nyt jo vähän ikäväkin niitä aikoja, onneks on toinen lapsi jo tulossa :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika vietti ekan yönsä synnärillä kanslian puolella että mä saisin nukkua synnytyksen päälle ja hoitaja oli vain tutin antanut turhia multa kyselemättä. No, eipä tarvinnut miettiä tuota problematiikkaa sitten ollenkaan. Imetysasennossa oli alkuun hakemista, mutta en sitten tiedä oliko se tutin vika. Imetys jatkuu silti edelleen joten ei se tutti ainakaan sitä pilannut. Poika ei ole koskaan ollut huvitisseilijä vaan syö ainoastaan nälkäänsä. Jos poika on terveenä niin tutin annamme vain nukahtaessa ja vaunuissa/autossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä annettiin tytölle tutti jo sairaalassa.. Tosin sen jälkeen vähäksi aikaa, kun oli cuplatonit annettu..näin tyttö saatiin nielaisemaan. Muuuten tyttö sylkäisee tutin pois suusta hyvin nopeasti. Nyt kotona (ikää 1kk) ollaan annettu tuttia pari viikkoa kun ollaan nähty että imemisen tarve on suuri ja kädet menevät suuhun..tutti siis annetaan tähän avuksi kun tiedetään, ettei kyseessä ole nälkä. JA ei meillä ainakaan ole imemisote huonontunut.

 

En koe tuttia siis huonona, se voi selvästi helpottaa joitain tilanteita! Meillä on kyllä tarkoitus pitää huoli siitä, ettei tutti ole kuitenkaan suussa muuten vain: nyt annetaan vain imemisen tarpeeseen ja rauhoittamiseen. Tyttö onneksi sylkäiseekin tutin pois, jos ei sitä tarvitse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti ei oo ikinä syönyt tuttia...Maistanut on mutta aina se on sen heti sylkässyt pois :) Mäkin ostelin niitä 4kpl ennen lapsen syntymää ja turha ostos oli :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei tarjottua tuttia ihan vastasyntyneenä, koska olin juuri kuullut että se voi vaikuttaa negatiivisesti imetykseen, ja muutenkin ajattelin että se ei ole tarpeellinen, eipähän sitten tarvitse vieroittaa.

Pian tulin kuitenkin toisiin aatoksiin. Olisiko 4vk iässä aloitettu tutin tyrkytys, kun välillä tuntui että voi kun tosiaan olisi joku helppo rauhoituskonsti.. Ja imetys nyt ei sujunut kovin hyvin muutenkaan...alkoi jo hiipumaan muutaman viikon jälkeen, loppui kokonaan alle 3kk.

 

Mutta ei, mikään tutti ei ole kelvannut (paitsi tuttipullo kun sieltä tulee maitoa). Sormiaan ja muiden sormia ja ranteita ja peittoja ja rättejä ja leluja ja vaatteitaan ja kaikkea laittaa suuhun ja imee ihan raivolla ja vimmalla, aina on jotain suussa.. Mutta se tutti ei..

Ja nyt olen enemmän siitä peukun imemisestä vieroittamisesta huolissaan jo, tutin voisi sentään ottaa pois sitten joskus.. Suvussa kun on "pelottavia" kokemuksia peukun-imijöistä...miehen sisarukset imi peukkua vielä ala-asteellakin, toinen melkein ylä-asteelle asti.. :blink:

 

Ikää on pian 5kk, vieläkin mä sitä tuttia tarjoan. Nyt poika itseasiassa saattaa joskus jopa laittaa tutin suuhun kun tutteja on itsellään "leluna" (valvottuna tottakai), laittaa muitakin leluja suuhun, mutta ei se siihen mitään imuotetta ota, kunhan vaan ronklaa sitä suussaan miten päin sattuu.. Eli se on jo positiivista ettei se enää inhoa tuttia, alussa suorastaan yökkäsi kun sen laittoi suuhun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeiltiin--> ei kelvannut.

Myöhemmin olen ollut vain tyytyväinen tähän ja tuttipullosta kieltäytymiseen. Hampaat kasvaa nätisti oikein, ei tarvitse vieroittaa jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen (nyt 1v 7kk) on syönyt tuttia syntymästään asti, kun hänelle oli lastenosastolla tarjottu heti tuttia. Imuotteeseen ei koskaan vaikuttanut, vaan söi kyllä rintaa ihan oikein. Tutti on edelleen käytössä nukkumaan mennessä, mutta siitä olisi tarkoitus päästä eroon kaksivuotiaaksi mennessä.

 

Kuopukselel yritin antaa tuttia kun tultiin sairaalasta kotiin, sillä imutarve oli kova. Tuttipa ei kelvannut eikä kelpaa edelleenkään (nyt 3,5kk). Pullosta kuitenkin suostuu juomaan, jos tarjotaan. Suuhun menee tutin sijaan sormet. En tiedä onko se nyt yhtään tuttia parempi sitten.

 

Mun mielestä tutissa on kyllä hyvät puolensa. On se ihan hyvä, että on olemassa rauhoituskeino kodin ulkopuolella liikkuessa ja muutenkin silloin, kun imutarve on kova. Toisaalta en ole hirveästi alun jälkeen edes kaivannut tuttia kuopukselle, mutta voi olla että sille olisi enemmän tarvetta, jos esim. heräilisi yöllä usein.

Share this post


Link to post
Share on other sites
---- Suuhun menee tutin sijaan sormet. En tiedä onko se nyt yhtään tuttia parempi sitten. ----

 

Just ton takeen meillä tuttia jaksettiin tuputtaa poijulle niin kauan, että kelpasi. Mä en itse ole pienenä suostunut syömään tuttia. Peukkua sitten iminkin aika vanhaksi, varmaan jotain 3-4v. Pelkäsin, että jos poju ei ala syömään tuttia, niin sitten mennään peukkulinjalle. Tutista pääsee kuitenkin helpommin eroon kuin sormesta ;)

 

Vähän ot: Tää tuttiasia on oikeastaan ainoa sellainen juttu, mistä mä olen tosissaan potenut huonoa omaatuntoa. Musta tuntui, että joka paikassa toitotettiin, että ei pitäis antaa vauvalle tuttia ja sitten kun miehen kanssa päätettiin, että nyt se tutti annetaan, niin mä podin monta päivää huono äiti -fiilistä. Ja poju oli siis jo sen reilun kuukauden ikäinen ja tutti ei ole ollut kuin yökäytössä + päivisin, jos ollaan jossain liikenteessä. Ja kun itsellä on vielä noita omakohtaisia huonoja kokemuksia peukun syömisestä, niin täytyy näin jälkikäteen vaan ihmetellä, että miten hoitohenkilökunta onnistuikaan noin hyvin syyllistämään tutin käytön ja aiheuttamaan (näin jälkikäteen ajateltuna) täysin turhaa stressiä jo muutenkin uudessa ja stressaavassa tilanteessa :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin kanssa saanut sellasen käsityksen etukäteen, että tutti on pahasta ja sitä ei sais antaa. Ei oltu silti päätetty vielä annetaanko me se tutti sitten vai ei.

 

Poju vietiinkin heti syntymän jälkeen lastenosastolle ja mä pääsin häntä katsomaan vasta seuraavana päivänä. Ja tutti oli hänelle lykätty suuhun heti ensimmäiseksi meiltä kysymättä, et ei se meidän päätös sit ollutkaan. Ei oltu tajuttu ottaa tuttia mukaan synnärille ja meinas tulla iso ongelma kun lähdettiin kotimatkalle ilman tuttia (kotimatka tunnin).

 

Tutti kelpaa kun väsyttää tai hermostuttaa. Muuten sit ei. Sitäkin joutuu aina nykyttelemään suussa aikansa, ennen kun riehuva pieni vauva sen hyväksyy. Kyllä on monet huudot saatu loppumaan sillä tutilla, eli kyllä me oltais jouduttu se tutti antamaan joka tapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me odotettiin kolmisen viikkoa just ton imuotteen vuoksi ennen kuin kokeiltiin tuttia. Tosin se ei kelvannut silloin, eikä kelpaa vieläkään. Joskus 4-7kk iässä olisi siitä ollut iso apu, mutta nyt pitkään aikaan en ole sen perään haikaillut, neiti kun nykyään rauhoittuu syliin tai tassutteluun (enpä olisi tätäkään osannut edes toivoa vielä pari kk sitten pahimpien tissittelyjen aikaan ;) ). .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyby sai tuttia ekan kerran jo sairaalassa hoitajien toimesta ja siitä lähtien sitä nassutti vuoden vanhaksi.

Ei yhtään häirinnyt imetystä.

Rauhoittumiseen lähinnä, ja viimeiset kuukaudet vain öisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Oon jo nyt tutteja ostellut ja käyttöön otan jos imetys lähtee heti sujumaan! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytsi söi tuttia ihan pienenä ja se auttoi selvästi rauhoittumaan ja nukahtamaan. Sitten jossain tuossa viiden kuukauden paikkeilla alkoi täysi kieltäytymisvaihe aikä tytsi edelleenkään suostu tuttia ottamaan, alkaa vaan kahta kauheempi huuto jos sitä edes tarjoaa. Joskus tuntuu että nukuttaminen olisi huomattavan paljon helpompaa jos tytsi edelleen söisi tuttia (nyt siis rinta toimittaa iltaisin tutin virkaa <_< ) mutta sitten toisaalta olenajatellut että eipähän tarvitse sitten vieroittaa tutista missään vaiheessa kun tytsi hoiti sen puolen ihan itse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annettiin jo laitoksella kun ei tiedetty että tissitys voisi siitä kärsiä, ei onneksi kärsinytkään. Tutti on alusta asti annettu unille alkaessa. Alkuun annettiin myös autossa ja vaunuissa, mutta sitten huomattiin että viihtyy niissä ihan hyvin ilman ja usein nukahtaa molempiin ilman tuttia. Sitten saa tietty tutin jos tulee väsykiukku eikä uni muuten tuu.. Mut pinnikseen jos nukutetaan päikkäreille tai yöunille niin siellä on sitten useampikin tutti. Nykyään osaa jo etsiä ite tutin suuhun esim. yöllä, ja tuteilla leikkiminen on myös eräänlaista unille rauhoittumista. Eli ennen nukahdusta pitää maistella eri tutteja, tarjota niitä unikavereille ja meille vanhemmille, viskoo pois sängystä jne. Jos satun antamaan tissiä vauvalle niin että uniaika on jo käsillä, niin annan tutin käteen, vauva syö tissiä aikansa ja laittaa sitten ite tutin suuhun. :)

 

Meillä tutti on siis selkeesti uniin liittyvä juttu. Ei oo koskaan oikein toiminu jos koittaa muuten sillä rauhotella, tutti vaan lentää lattialle. Mutta on siitä selkeesti ollu hyötyä noiden unien kanssa. Aamulla tai päikkäreiden jälkeen tuttisuinen vauva nostetaan syliin ja sanotaan sitten että heitäpä tutti takas sänkyyn odottamaan, tai anna äidille tms, ja aina luopuu siitä tosi helposti. Pistää kyllä tutin suuhun leikin keskelläkin jos sellaisen sattuu lattialta löytämään, mutta mielellään sen luovuttaa sitten poiskin. Ihan kiva että pysyy unijuttuna.

 

Niin ja meidän vauva on siis 10kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now