Sign in to follow this  
Followers 0
-katariina-

Hartan

64 posts in this topic

En löytänyt Hartanista mitään omaa ketjua, joten avataanpa sellainen.

 

Meillä on hartanit odottelemassa käyttäjäänsä ja kysäisisin teiltä jo ko. merkkiä käyttäneiltä muutaman käytännön jutskan:

 

Sadesuoja: pärjääkö sillä rattaiden mukana tulleella muovisella (myös talvella)? Vai oletteko hankkineet sellaisen perinteisen (ja jos olette niin onko joku tietty sadesuoja, joka sopii niihin? Meillä on Toplinet)? Jotenkin se tuntui niin umpinaiselta että melkein kauhistutti, että mistä se vauva saa happea.. :girl_sigh: Saati sitten jos talvella räntäsade muuttuu pakkaseksi niin halkeaako muovi? Ja miten paljon kangas ylipäänsä hylkii vettä ja likaa?

Jalkapeite: sellaista ei rattaiden mukana tullut, mutta tarvitseeko sen? Meillä on pehmeä koppa.

 

Muitakin käyttökokemuksia otetaan ilomielin vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin kaupan päällisinä sellainen perinteinen suoja, jota käytettiin myyjän suosituksesta talvella. Sanoi, että se vaunujen oma suoja on aika koppura talvipakkasilla. Ja ihan hyvä mun mielestä olikin käyttää sitä. En oikein tykkää tuosta hartanin omasta suojasta.. hyvä puoli on se, että peittää vaunut kokonaan ja nyt kun poika on vaan ratasosassa, niin hänkin näkee sateella ulos kastumatta.

Meillä on keinonahkaiset vaunut ja ihan kivasti tuntui pitävän pienessä tihkussa (olin unohtanut sadesuojan kotiin). Kotona sitten kuivasin vaunut ja otin sisälle kuivahtamaan. Samalla saikin pyyhittyä tahrat pois :grin:

 

Meillä oli muistaakseni puoli pehmeä (?) koppa ja poika tarkeni aika pienissä toppauksissa talvella tuossa. Meillä on hommattuna toppapussi talveksi, mutta luulen, ettei poika sitä tule käyttämään vaan hommataan lampaantalja noihin rattaisiin. Kaikki talven ulkovaatteet kun ovat tuulen- ja vedenpitäviä, niin en näe syytä käyttää jalkapeitettä/toppapussia. Lisäksi meidän poika on sellainen kuuma-kalle, ettei tarvitse kamalasti toppausta.

 

 

Meillä on siis topline x:t ja ollaan tykätty niistä. Toimivat tosi hyvin talvella lumisilla teillä ja nyt ratasosaan käännettyinä ovat todella kevyet. Ainoa miinus tosiaan on ollut tuo sadesuoja, kun sitä ei saa mitenkään taiteltua nopeaan, jos tarvitsisi eikä se oikein sovi siihen taskuun ellei sido sitä jollain. Meillä ei ainakaan tullut mitään lenksua sille suojalle, että pysyy pienessä kasassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on Topline X -vaunut. Ei olla käytetty sitä mukana tullutta kirkasta sadesuojaa ollenkaan, vaan ostettiin ihan lähikaupasta musta brion sadesuoja, joka sopii noihin hyvin ja ollaan käytetty sitä myös nyt, kun käytetään ratasosaa. Meillä on puolikova kantokoppa ja viime talvena vauva pärjäsi siinä kopassa hyvin sisävaatteissa, äitiyspakkauksen toppahaalarissa ja makuupussissa. Tänä talvena on aikomus muuttaa koppa lämpöpussiksi käyttöön. Mitään muuta jalkapeitettä keväällä, kesällä tai nyt syksyllä ei olla kaivattu.

 

Tosi hyvät vaunut kyllä, ollaan tykätty tosi paljon! Ainoa miinus on matalalla oleva tavarakori, joka osuu usein bussin reunaan, lumipenkkaan jne. (Meillä siis 2010 malli.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli siis Brion sadesuoja laitetaan ostoslistalle, kiitos tiedosta! :) Meillä on Topline S:t, mutta ratasosahan on sama kuin X:ssä.

 

Sen sijaan vähän jänskään miten S:ien etupyörät kulkevat lumessa, siitäkin kuulen mielelläni kokemuksia! Niihinhän saa ne isot pyörätkin hommattua, mutta alkuun meinasin heittoaisaan turvautua.

 

Meillä on myös se puolipehmeä koppa odottamassa ja ajattelinkin, että se vaikuttaa kyllä aika lämpöiseltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollut nyt 2,5 kk käytössä Topline x:t, ja tosi paljon ollaan tykätty. Mäkin olin tuon sadesuojan suhteen tosi epäilevä ensin, ja multa löytyy myös ns. tavallinen sadesuoja. Olenkin kuitenkin käyttänyt pelkästään vaunujen omaa suojaa, koska suojaa vaunut kokonaan, pitää täten myös tuulen poissa vaunuista (jos sattuu liikkumaan juuri niin päin että tuulisi vaunuihin edestä sisään), ja vauva tykkää katella vaunuista ulos ennen kuin nukahtaa. En tiedä mihin talvella päädytään, mutta nyt tykkään siis tuosta omasta suojasta enemmän. Ja meillä vaunut muutaman kerran kastuneet, ja pintakangas tuntuu varsin hyvin kestävän pientä sadetta.

 

Meillä on muuten myös vaunujen oma hyönteissuoja/aurinkolippa, ja en voi muuta kuin suositella sitä! Ei tartte mitään harsoja viritellä suojaksi auringolta, ja hyöteisverkko istuu kivasti ja jättää myös tuuletusluukun+taskut+kurkistusluukun vapaaksi käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja meillä kova koppa, josta siis saa rattaisiin siirryttäessä ikäänkuin jalkapeitteen/pussin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikonloppuna meillekin nyt sitten hankittiin Hartan Topline S yhdistelmät ja heti tuli muutama kyssäri noista mieleen..vielä kun ei käytännössä noita testaamaan päästä ennen kuin pienokainen syntyy :)

 

Elikkäs meillä on nyt pehmeä kantokassi, tarvitseeko siihen hankkia lisäksi vielä jokin lämpöpussi tai vaihtoehtoisesti pitää pienokaista aina toppahaalarissa? Tuskin ihan pelkästään tuolla tarkenee talvella ainakaan ja kumpi näistä muilla todettu käytännöllisemmäksi? Lämpöpussia olen ajatellut hankkivani muutenkin kaukaloa varten myös. Mitäs muuta noihin olette lisätarvikkeiksi ostaneet? Kunnollinen sadesuojus ja hoitolaukku ainakin itsellä mielessä ehkä, mitäs muuta? Oletteko jotain tuulisuojusta tms siihen vaunun suuaukkoon laittaneet?

 

Entä onko kokemusta noiden etupyörien kanssa talvesta, miten pärjää? Saa lukittua eivätkä nyt ihan pienimmästä päästä ole, eli pärjääkö hyvin niin että kääntää aisan siten, että ne isommat pyörät edessä vai kasaantuuko lumi kaikki sinne pienempien pyörien "lokasuojien" väliin? Lähinnä mietin että onko se lisävarusteena myytävä erillinen etuakseli isommilla pyörillä tarpeellinen tai kannattava hankinta? Siinä katsoin että toimitusaika on 5-6 vkoa eli kannattaa ehkä tilata etukäteen jos semmoiseen päätyy.

 

Taidan ensilumen tullen mennä painojen kera testaamaan noita vaunuja miten lykkii :D Ja paljonko sitä joutuu auraamattomilla teillä menemään..riippuu missä koirineni vaunujen kera tykkään kävelemässä käydä talvella :) Alkuvuodesta sen sitten näkee..toivottavasti olen tyytyväinen kuitenkin hankintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topline S:ien käyttökokemuksia minäkin kaipaan! Mulla ne on myös vielä varastossa odottamassa käyttäjäänsä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Hartanit Topline X:t, vm 2011. Käyttökokemusta ei hirmuisesti ole vielä kertynyt, mutta varsin hyviltä vaikuttavat. Ilmatäytteiset pyörät kulkevat hyvin lumessakin, jos on auraamatta muutama senttikin. Hartanin omaa sadesuojaa en ole käyttänyt, vaan meiltäkin löytyy tuo Brion universaali sadesuoja. Miinuksena on pieni tavarakoppa ja sen painorajoitus (muistaakseni vain 5 kg?). Kovan kantokopan peitteestä ja "patjasta" saa jalkapeitteen, mutta se näyttää aika pieneltä ja helposti likaantuvalta, mahtaakohan riittää isommalle lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin tänään Topline S-malli ja ostettiin saman tien jo isot etupyörät myös. Esikoisella meillä oli kolme vuotta sitten Gessleinin vaunut joissa vaihdettavat isot ja pienet etupyörät ja musta se oli aivan loistava ominaisuus! Vaihtelin niitä tosi usein ja näissä Hartaneissa vaihto tuntuu olevan tosi helppoa.

 

Sadesuojana meilläkin on jo ennestään Brion suoja, tuo Hataneiden oma tosiaan näyttää huonolta.

 

Hartanit muuten olivat yksi niistä harvoista rattaista, jotka vielä valmistetaan Euroopassa, Saksassa. Siitä iso plussa! Vaunujen tuotannon kun tuntuu noin 90% merkeistä siirtäneen Kiinaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meillä 7,5 kk isokokoinen tyttö nukkuu tuossa kovan kopan patjasta ja päälisestä tehdyssä "pussissa". Hyvin mahtuu nyt samaan pakettiin vielä lampaantalja, äp-makuupussi ja toppavaatteet, että melko tilava kuitenkin. Varsinaisena jalkapeittona tuskin tulen käyttäneeksi, koska just kengät varmaan ei tee hyvää noille pehmoisille sisustoille, mutta lämpöpussin korvikkeena nukkumistarkoituksessa toimii oikein hyvin. Hartanillahan on ihan erikseen myytävänä semmoinen kunnollinen jalkapeite sitten siihen tarkoitukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Hartan topline X-vaunut vm.-11. Tykätty ollaan kovasti! Vaunujen oma sadesuoja ollut meillä käytössä ja hyvin on hommansa hoitanut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hankimme Hartan Topline S -vaunut, mutta vielä ei otettu isoja etupyöriä mukaan. Osaako joku sanoa, minkä hintaiset nuo extra-pyörät on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extrapyörät maksavat noin 100 €. Hieman alle, ehkä. Meillä on Topline S:t, enkä ole ainakaan vielä tänä talvena tarvinnut isompia etupyöriä (eikä niitä siis meillä olekaan). Asun pääkaupunkiseudulla, mutta liikun muuallakin kuin "betoniviidakossa". ;)

 

Olen muuten ollut erittäin tyytyväinen näihin vaunuihin. Ei tosin ole muistakaan kokemusta, mutta tämän kärryn toiminnot ovat olleet meille juuri passelit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitti tiedosta, eivät siis kovin kalliit mikäli ens talvena kokee niitä tarvitsevansa ;) Ja erityisen kiva kuulla, että olet ollut vaunuihin tyytyväinen! Kyllä nuo ainakin tuntuvat tosi näppäriltä liikutella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innostuin nyt vielä uudestaan kirjoittamaan (hyviä) kokemuksiani Hartanin Topline S:stä.

 

Eilen oli täällä Vantaalla sellainen keli, joka oli minun mielestäni tähän asti hankalin keli pienille etupyörille. Yöllä oli satanut lunta, mutta päivällä oli plussaa, joten oli suojakeli ja märkä lumi tarttui pyöriin kiinni ja vaunut olivat jokseenkin raskaat työntää. Käänsin kuitenkin heittoaisan toiselle puolelle niin, että isot pyörät tulivat eteen, ja lukitsin pienet pyörät. Ja taas oli helppo työntää, myös miehen mielestä. :grin: Aurinko ei häikäissyt vauvaa, mutta jos olisi häikäissyt, voi koko vaunukopan kääntää halutessaan toiseen suuntaan (tämä on kuitenkin ehkä hieman hankalaa) tai vaikka laittaa harson aurinkosuojaksi.

 

Listaan alla toimintoja, jotka olen kokenut hyödyllisimmiksi juuri omassa käytössä:

 

- Pienet pyörät. Erittäin käytännölliset, kun vaunua täytyy pystyä kääntämään pienessä tilassa yhdellä kädellä (kerrostalon porraskäytävä ja myös oma asunto). Pyörät ovat mielestäni myös kätevät mm. ovia avatessa, tuulikaapeissa liikuttaessa ja tietysti myös kaupoilla kierrellessä. Tykkään muutenkin ihan tasamaakäytössä enemmän kääntyvistä pyöristä kuin ei-kääntyvistä.

 

- Heittoaisa. Kätevä yllä mainitussa käytössä. Lisäksi heittoaisa on ihan ehdoton meidän pienessä kerrostalohississä. Vaunut täytyisi asetella hissiin muuten todella tarkkaan, että mahtuvat, mutta heittoaisan voi vain helposti "nostaa" ylös ja hyvin mahtuu. Työntöaisan pituutta voi tietysti myös säätää siitä "taittokohdasta", mutta minusta tuo säätö on hankalampi ja raskaampi kuin heittoaisan käyttö. Kuulostaa pieneltä asialta, mutta jos samaa juttua saa säätää parhaimmillaan useita kertoja päivässä, alkaa se jo rassaamaan, jos säätö on hankala toteuttaa.

 

- Irrotettava kantokassi. Meillä on se puolikova, ja siirrän vauvan usein siinä lenkin jälkeen parvekkeelle nukkumaan (ts. jatkamaan unia). Kassi on helppo kantaa, eikä vauva herää siirtämiseen. Toimii myös matkasänkynä vauvan ollessa pieni.

 

- Travel system eli turvakaukalo suoraan kiinni ratasosaan. Hankin tämän vasta vauvan ollessa parikuinen, kun en enää jaksanut raahata vauvaa käsin turvakaukalossa. On ollut kätevä. Meillä on Maxi Cosin turvakaukalo, joten travel system ei maksanut ihan hirveästi (olisiko ollut 35 euroa). Hartaneille on myös joku universal travel system, johon käyvät melkein kaikki turvakaukalot, mutta tämä travel system maksaa aika paljon enemmän. Käytän TS:iä lyhyehköillä kauppareissuilla, mutta pidemmillä useamman tunnin reissuilla laitan vauvan vaunuihin. Mielestäni "vaunuosan" irrottaminen ratasosasta ja turvakaukalon liittäminen siihen on pienempi vaiva kuin kaukalon raahaaminen kaupassa (tai edes ostoskärryihin asti), mutta mulla onkin huono lihaskunto tällä hetkellä. ;) Myös, koska raahaan ratasosan usein mukaan autoon, on minulle tärkeää, että se on helppo laittaa kasaan ja "koota".

 

- Miinuksena mainittakoon tavarakoppa, joka ei ole ollut käyttööni liian pieni, mutta jonne on jokseenkin hankala laittaa painavaa ja isoa kauppakassia.

 

Hartaneissa on muitakin positiivisia puolia, mutta yllä ovat ne, jotka olen kokenut omassa käytössä tärkeimmiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seinäjoella ne vaihtorenkaat maksoi 90e ja todellakin tosi näppärä vaihtaa ja kevyet käsitellä muutenkin! Se vaihtomahdollisuus tuli ilmeisesti vasta viime vuonna, sen takia ei ostettu 2010 mallia vaan odotettiin 2011. Suosittelen lämpimästi, ei mitään moittimista. Renkaatkaan ei ole menneet huonoksi vaikka päivittäin kuljetaan useampia lenkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^minä en taas kaipaisi heittoaisaa jos olisi vaihdettavat pyörät, mutta jossei ole vaihdettavia pyöriä niin heittoaisa on aika Must-juttu.. meillä on nyt öö. 1v ja pari päivää ikää. ratasosa on poispäin työntäjästä, ja sitten kun käy nukkumaan niin heittoaisan kanssa kasvot mua päin ja pienet pyörät taakse.

käsiteltävyys ei ole niin helppoa silloin, ja ei puhettakaan että lukitsisin ne pyörät, kerran kokeilin sitä ja hyihyi :D

jyväskylässä on hyvin jo sulaa, siis kävelytiet ja autotiet. 3 päivää oli ne hankalat että ei olisi mennyt oikein eteenpäin (huono auraus täällä, tai siis vasta yöllä aina meillä saakka..), loput päivät päästiin helposti kulkemaan.

 

ja vähän ot

minä kun olen käsivammanen, niin huonosta työntöaisassa tai raskaista vaunuista on kädet siteissä aika nopeasti. mm. kerran meillä oli viikon lainassa carenan easy-matkikset kun omia vaunuja korjattiin ja osaa odoteltiin, ja huonostihan mulle kävi.

on siis ensiarvoisen tärkeää että työntäminen ja kääntyileminen on tosi kevyttä vaikka kyydissä olisi painavampikin lapsi-siksi on vaihdeltu rattaita aika reippaasti :D hartaneita en olekaan testannut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös harkittu Topline X:iä. Mietityttää vain tuo käsijarru, onko toimiva ja onko käyttäjät kaipaileet perinteistä jalkajarrua?

 

Entä onko kokemusta erillisestä vaunukopasta, mahtuuko vauveli sinne pitkään? Kesävauva olisi tuloillaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tarkoitatko nyt nimenomaan sitä käsijarrua, vai pyörien lukitusta (johon siis myös vipu työntöaisan sivussa)? Meillä ei ole käsijarrua. Mutta minusta tuo pyörin lukitus on tosi näppärä. En todellakaan kaipaa "jalkajarrua". Meillä ei ollut erillistä vaunukoppaa, vaan kova kantokassi/koppa. Kesävauva mahtui siihen reilu puolivuotiaaksi saakka kaikkien talvitoppausten kera. Joten tuskin vaunukoppa se pienempi ainkaan on. Meillä tosin tuli tarpeelliseksi istumaan pääsy jo ennen kopasta luopumista. Siksi minusta oli näppärää että liikkeellä ollessa mentiin rattaina, ja unille käydessä otettiin koppa käyttöön rattaiden päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitin just sitä pyörien lukitusta mikä työntöaisan sivussa :) Mut kiva kuulla et se on näppärä! En tiedä miksi se mietityttänyt, vaikkei tosiaan kokemusta sen enempää mistään vaunuista olekaan! Vielä kisassa olisi näiden toplinejen lisäksi Brion happyt.. pitääpäs mennä johonkin liikkeeseen joka myy kumpaakin nuuskimaan vielä tarkemmin! Oletkos -My- tai muut ollut tyytyväisiä kaikinpuolin vaunuihin, vai mitä miinuspuolia löytyy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä, se jarru toimii kyllä näppärästi! Ja olen ollut tosi tyytyväinen kyllä vaunuihin, meillä Topline S. Isoja vaihtopyöriä ei ole tarvittu, riittää, että saa heittoaisalla heitettyä isot pyörät eteen ja lukitsee pikkupyörät menemään suoraan. Ainoa mikä meillä vähän ärsyttää on se, että kuomu tuppaa naksahtamaan siitä ylimmästä asennosta yhden pykälän alaspäin herkästi. Muilla samaa ongelmaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites tuo renkaiden lukitus käytännössä toimi? Tai siis mitäs jos ne renkaat on vähän vinossa, niitähän pitää sitten ekana suoristella ja sitten voi vasta lukita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0