My.

"Oliko se suunniteltu?"

85 posts in this topic

Multa ei kukaan ole kummankaan lapsen odotusaikana kysynyt tuota typerää kysymystä. Mut kun syksyllä koin km:n, niin päivystyksessä kohdun ultrannut lääkäri kysyi, että oliko vauva toivottu. Jotenkin hämmennyin kysymyksestä, no onhan meillä tosin jo kaksi lasta et josko se "ylimääräinen"kolmas mielletään jo selkeästi vahingoksi.

 

Saas nähdä lohkeaako noita aiempien kirjoittajien kokemia typeriä lohkaisuja minullekin tämän 4. raskauden edetessä. Vielähän tosin tästä ei kukaan muu kuin neuvolatäti tiedäkään :)

Edited by tikkunekku82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi ihmistä on tähän mennessä kysellyt tyhmiä.

 

Kesätyöpaikan pomo kysyi "Oliko yllätys?" tms. mutta veikkaan, että se johtui siitä, että olen opiskelija. Tällä pomolla itsellään on mun ikäinen tytär ja ehkä pomo ei osannut kuvitella tytärtä vielä lisääntymässä.

Toinen kysyjä oli tuttuni, joka kysyi käytinkö pillereitä. Hänellä itsellään on kaksi suunnittelematonta raskautta, että ehkä ajatteli sitä kautta minunkin olevan samanlainen sählä. :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltä ei olla pahemmin kyselty vaikka uteluita odoteltiinkin kun yhdessäoloa ei takana niin kovin kauaa ole. Muutama parempi tuttu kysynyt ihan suoraan, mikä on minun mielestäni ihan ok. Jos asia epäilyttää niin kivempi että sitten kehtaa suoraan kysyä kuin seläntakana supista tai vihjailla vaan. Törkeitä kommentteja moni kyllä saanut^^ Tuo arvosteleva sävy inhottaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä näin sattumalta entisen duunikaverin ja näytin sille hymyssäsuin vatsaa (ollessani 26 viikolla raskaana). Tää kaveri tietää mun olevan naimisissa, ja että olen ollut kesästä lähtien uudessa duunissa. Ja silti kysyi legendaarisen "oliko se suunniteltu" kysymyksen. Seuraavalla valehtelen, että raskaus huomattiin liian myöhään (luulin muka syöväni vaan liikaa hesessä) enkä voinut enää keskeyttää...tyhmiin kysymyksiin tyhmä vastaus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltä ei ole kysytty, varmaan koska ollaan just siinä vaiheessa kun on ”normaalia” saada lapsia: yhdessä pitkään, naimisissa pari vuotta, molemmilla tutkinnot valmiina ja vakaa työtilanne, sopivan kokoinen asunto, ikää vähän alle 30v... 

Sen sijaan kaikki tuntuu olettavan, että raskaaksi tulin sormia napauttamalla, vaikka aika pitkään kumminkin yritettiin ja yksi keskenmenokin oli välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä sain suht nuorena esikoiseni (20v) ja silloin yksi kaveri oletti suoraan raskauden olevan vahinko ja kysyi, että miksi piditte lapsen. <_< En sitten hämmennykseltäni osannut vastata.

Muita vastaavia tilanteita en onneksi muista. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän suvussa kukaan ei osannut odottaa, että kolmas on haaveissa, mutta vauvauutisten kertomisen jälkeen kukaan ei kyllä suoraan ikinä kysynyt, oliko vahinko vaikka voisin anopista uskoa, että saattoi näin kuvitella. Nyt kun neljäs on tulossa, niin täytyy varautua anopin suusta kuulemaan ehkä jotain v*ttuilua tai muuta vastaavaa, koska kukaan ei varmasti enää ikimaailmassa uskonut, että neljättä tehdään. Kolmosen jälkeen kukaan ei edes pahemmin onnitellut, saati tullut vauvaa katsomaan. Uskoisin, että näin käy myös neljällen kohdalla.

Toki hyvälle ystävälle olen kertonut kuukausia sitten, että yritetään vielä neljättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulta kysytään ihan jatkuvasti tuota otsikon kysymystä. Itsestäni myös se on melkoisen törkeä. Pitäisi varmaan vastata, että juu, yritin kyllä sanoa miehelle, että älä päästä sisään, mutta päästi silti. Siis mitä ihmettä, eivätkö nuo ole intiimiasioita? Olen tähän asti vain naureskellut, että juu, oli kyllä suunniteltu, mutta jossain vaiheessa varmaan katkeaa pinna noihin kyselijöihin. Ollaan kuitenkin kolmekymppisiä ja useampi vuosi oltu yhdessä. Eivät ihmiset varmaan mitään pahaa tarkoita, yrittävät vaan vääntää kompelöä small talkia aiheesta. Mutta keksisivätpä jotain muita kysymyksiä keskustelua siivittämään, mukavampiakin avauksia varmasti löytyisi, kun vähän miettisi. Itselläni ei tosin ylipäätään ole kauheasti tarvetta jutella raskaudesta etäisempien tuttujen kanssa, on kuitenkin meidän ja lähipiirimme asia. Mieluummin juttelen vaikka päivänpolitiikasta tai oikeastaan mistä vain muusta, kuin mahastani. Mutta kestän kunnialla, kai se vain liittyy tähän juttuun että ihmiset ovat utealiaita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutama ystävä on myös kysellyt asiaa varovasti, kun kukaan ei tiennyt, että yritämme lasta. En ole niistä loukkaantunut vaan ymmärrän hyvinkin kysymyksen, kun olimme pitkään mieheni kanssa vauvauteluihin vastailleet, että ei vielä. Ollaan kuitenkin pitkään oltu yhdessä ja naimisissakin pari vuotta, joten moni on pitänyt asiaa myös hyvin luonnollisena tähän kohtaan elämää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now