Ida-Mari

Tyttöjen nimiä 2

985 posts in this topic

Heh, M-alkuisia tytön nimiä tulee kauheesti mieleen, mutta ei ehkä ihan noilla kriteereillä. (Matlena, Mirette, Matilda, Mirella, Minea...)

 

Miisa on ehkä näistä ehdotetuista mun suosikki!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä nimen keksiminen tai nimestä päättäminen on kyllä viheliäistä! Miehen mielestä tietysti suurin osa mun ehdotuksista on aivan pöhlöjä :) Mies ehdottelusta mun makuun liian tavallisia nimiä ja mä taas haluaisin vähän erikoisemman nimen tytölle, en nyt mitään liian kummallista kuitenkaan. Pojalle ois kyllä niin paljon helpompaa keksiä nimi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta Malla on aivan ihana ja oon kutsunut tätä vauvaa sillä nimellä, mutta senkin mies tyrmää... prkl. :) Miehen uusin ehdotus on Myy, joka on mustakin tosi kiva, mutta mietin, että voidaanko Myy-nimen takia kiusata?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kaikkien nimien takia voidaan kiusata... :girl_mad:  Mä ajattelin Mallaa kanssa tulevalle lapselle mutta sitten ajattelin että se ois aina "malli-malla" tai jotain muuta hölmöä. PikkuMyy on niin tunnettu hahmo ja vielä sellanen pieni ja kiukkunen että voin kuvitella että siitä helposti kiusoteltaisiin... mutta tosiaan, mistäpä ei. :/ Muuten Myy on kyllä kaunis nimi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stella nimi nousi meillä nyt ihan ehdottomaksi ykköseksi etunimenä.

 

Mikä yhdistelmä on teidän mielstä paras?

Stella Aino Katariina

Stella Emma Karoliina

Stella Alili Kristiina

 

Mä olen eri mieltä kuin aiemmat ja mun mielestä tuo Stella Emma on selkeämpi kuin muut :D Näin siksi jos siis pitää luetella vaikka puhelimessa nimi putkeen niin mun korvaan vähän puuroutuu "Stellaaino" ja "Stellaaili". Mutta toisaalta tosi harvoin sitä omaa nimeä tarvitsee missään kokonaisuudessaan sanoa...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Komps. Ite olen lapsesta asti inhonnut omaa nimeäni kun etunimi loppuu samaan kirjaimeen millä sukunimi alkaa. Tulee just toi "maijaaaaltonen" -tyylinen puuroutuminen. Kokemusta omaavana tää oli ehdoton kriteeri omillekin lapsille nimiä mietittäessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin myös tuota, mut musta se ei niin häiritse etunimien kohdalla juurikin siitä syystä, että koko nimeä käytetään niin harvoin. Riippuu mun mielestä myös niistä nimistä; jos toinen nimi olisi vaikka Anna, joka esiintyykin monen pidemmän nimen lopussa (tyyliin Susanna, Marianna), puuroutuisi pahemmin, mutta Aino ja Aili hahmottuu helposti erillisiksi nimiksi, eikä ekan osaksi.

 

Etunimi ja sukunimi mullakin on naimisiinmenon myötä tuollainen, että alkaa samalla kirjaimella kuin mihin etunimeni päättyy ja se on vähän ärsyttävää, kun pitää pitää sellainen tietoinen aavistuksen pidempi tauko nimien välissä. Mut eipä se nyt niiiin paljon haittaa mua ainakaan.

Edited by Chandalina

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä onneks avioliiton myötä pääsin eroon tosta puuroutumis -ongelmasta.  :dancegirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on etunimen vika kirjain sama kuin sukunimen eka enkä oo ikinä ennen ees kuullu tollasesta "ongelmasta" :D Eli ihmiset kiinnittää niin eri asioihin huomiota :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette Klaarasta? Tykkään siitä kovasti (lähinnä Heidi-kirjoista väännettynä), mutta omassa takaraivossa kajastaa ikävästi Klaara Kananen :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

en oo kuullukaan Kanasen Klaarasta :) Vai onko se Aku Ankassa? Vähän hankala nimi suuhun, muuten aika nätti mun mielestä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etunimestä saatiin uusi vääntö aikaan. Miehen mielestä Stella on liian erikoinen ja hänen suosikkinsa Milla ei mua niin kovin mielytä. Komprommiksi on muodostumassa Nella joka on kummastakin kiva.

 

Mielipiteitä seuraavistä nimirimpsuista:

 

Nella Noora Karoliina
Nella Emma Karoliina

Nella Noona Karoliina

 

Nella Maria Katariina

Nella Iina Katariina

 

Nella Eeva Kristiina
Nella Ada Kristiina
Nella Iida Kristiina

 

Jos joku keksii vielä kivoja rimpsuja niin mieluusti saa laittaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nella Maria kuulostaa nätiltä, mutta en tykkää Katariinasta siellä perässä, en tiedä miksi. Sama Nella Nooran kanssa. Ei vaan soinnu nätisti mun korvaan. Nella Iida Kristiina taitaa olla noista mun suosikki :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nella Noora Karoliinassa on mun mielestä jotain hauskaa sointuvuutta noiden L-, N- ja R-kirjainten toistuessa. Tosin kaikki nimet on sellaisia, että nimen perusteella arvelisin syntyneeksi 80-luvulla, mutta haittaako se... Nättejä nimiä ovat :)

Edited by Chandalina

Share this post


Link to post
Share on other sites

en oo kuullukaan Kanasen Klaarasta :) Vai onko se Aku Ankassa? Vähän hankala nimi suuhun, muuten aika nätti mun mielestä :)

 

En ole varma itsekään, ehkä? Sitten on Klara Kivilahti, joka on lähempänä sitä Heidi-sadun nimeä. Lasten sukunimi on meillä niiiiiiin suomalainen, ettei. No, ei sentään -nen :grin:. Mutta kuitenkin, sukunimessä on R ja esikoisen nimessä myös, kuten myös kaksoisvokaalit. Klaara saattaa olla poissuljettu siksi, että esikoisen nimi on kovin "vanhat suomalaiset mustavalkoelokuvat", kun taas Klaaraa en oikein sinne saa miellettyä. No, sen näkee, kunhan saa sukupuoliveikkaustakin ensin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään tosta Nella Noora Karoliinasta. Tiedän yhden pikkutytön jonka nimi on Nella-Noora, minusta tosi kiva nimi.

Jos haluaa "modernimman" nimen niin voihan esim.Viimeiseksi nimeksi laittaa:

Nella Noora Adalmiina/Helmiina/Justiina/Matleena/Vilmiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos joku haluaa pohtia, niin meille voisi ehdotella nimiä seuraavilla kriteereillä:

 

-nimen pitäisi loppua e-kirjaimeen

-ei saa alkaa e- tai i-kirjaimella

-kansainvälinen

-ei kaksoiskonsonantteja esim. Minttu

 

Ja ei tosiaan liian tavallinen nimi, kuten Anne

 

Jos meille tulis vielä kolmas lapsi ja vielä tyttö ja minä saisin päättää, Matilde olisi aika vahvoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miltäs kuulostaa nimi yhdistelmä: Nella Noora Aleksandra ? Mies ehdotti tuota, mutta en oikein tiedä tykkäänkö tuosta Aleksandrasta tuolla perässä.

Itse ehdotin: Nella Noora Vilhelmiina nimeä, mutta mies ei tykännyt.

Molempien mielestä ihan kiva nimi rimpsu on: Nella Noora Karoliina, mutta molemmista tuntuu siitä puuttuvan sitä jotain. :girl_sigh:

 

Nevenille tuli mieleen Julie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aa- unohtui sellainen, että nimi pitäisi kysyä sanomaan samalla tavalla kuin kirjoitetaan.

Ja tuo Julie sanottaisiin Suomessa Juli tai Julie, mutta ulkomailla taas J eri tavalla.

 

Tutut laittoivat just lapsensa nimeksi Julia (äiti aasialainen, isä suomalainen), ajattelivat, että on sellainen nimi, jonka kummankin suku lausuu samalla tavalla, mutta eivät ajatelleet miten se lausuttaisiin muualla.

 

Meillä on suku Englannissa ja Australiassa, joten olis Kiva löytää sellainen nimi, joka sopii kaikkien suuhun :)

 

Mies on ehdottanut kummallekin tytölle Juliaa/Julieta, mutta ollaan sitten kuitenkin päädytty Mullin niin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jenny-Maria: Klaara Kananen taitaa olla lasten kirja tai ainakin sellaisen hamo, jos oikein muistan. Lisäksi Klaara Kotko on Aku Ankassa. Kyllä miulle ainakin heti tuli nämä myös mieleen. Ja itseasiassa Klaara nimi on ollut suosituin tuossa 1900-luvun alussa, tosin ei mikään megasuosittu silloinkaan (vrk:n mukaan yhteensä on nimetty 604 tyttöä, joista 174 1900-1920), mutta kyllä miulle tuli heti mieleen, että on vanha nimi ja just nuo mustavalkeet elokuvat kävi pyörimään päässä :D  Mutta jos Klaara nimi tuntuu hyvältä, niin mikäänhän ei estä sitä miettimään ja makustelemaan vähän enemmän :)

 

Nellu: Miun mielestä Nella Noora Karoliina on kiva yhdistelmä, tosin tulee myös 80-luku mieleen, mutta se ei miusta haittaa olleskaan. Nella Norra Aleksandrassa vaivaa se, että aleksandra on vähän eri sarjaa nellan ja nooran kanssa, lisäksi voisi joutua miettimään kirjotetaanko se ks:llä vai x:llä.. tai ainakin itse meinasin siihen x-kirjaimen pistää väliin! Mutta pikku juttujahan nuo ovat :)  Miten olisi Nella Noora Matilda, Nella Noora Matleena tai Nella Noora Susanna?

 

Neven: Alice, Jade, Adele, Madeleine, Marlene, Marie, Natalie, Terese, Sofie, Denise, Melanie, Rose.. Nää taitaa kyllä olla suurin osa sellaisia, että ainakin Suomessa voisi tulla ongelmia sen kanssa miten kirjotietaan/lausutaan tai suomalainen lausuisi tietysti miten kirjoitetaan ja muualla sitten eritavalla.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT: Mullakin on avioliiton myötä samalla kirjaimella alkava sukunimi, kuin mitä on etunimeni vika kirjain. En mäkään ole huomannut siinä mitään ongelmaa (sukunimi itsessään onkin sitten ihan eri lailla hankala, kuin aiempi varsin yleinen tyttönimeni).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli Nella Noora Aleksandrasta mieleen se Leevi and the leavingsin biisi, vaikka siinä lauletaankin Nellinoora Alexandra :girl_sigh:  mutta ei siinä nimessä mitään vikaa ole :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista nimistä tykkään eniten seuraavista: Alice, Jade, Adele, Marie, Sofie ja Rose, mutta kriteereihin sopii vain Jade, Adele ja Rose. Tuosta Rosesta tuli mieleen myös Rosanne, jonka mieskin kelpuuttaa.

Jostain vaiheessa luulin, että Adele on miehenkin mieleen, mutta ei todellakaan kelvannut :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.