Ida-Mari

Tyttöjen nimiä 2

985 posts in this topic

Täällä on mietinnässä nimet sekä pojalle että tytölle :girl_in_love: Pojan nimeksi tulee Oiva, mutta tytön nimestä on vielä epäselvyyttä. Tykkäisin kovasti nimistä Louna tai Sointu, mutta en tiedä miten ne tuohon Oivaan sitten istuvat... Tuleeko kellään mieleen muita samantyyppisiä nimiä jotka tuohon matsaisi? Kiitos!

Ei ole nyt Lounan tai Sointun kanssa samantapaisia, mutta Oivan siskoksi sopisi Oili :girl_smile: Mielestäni riittävän erilainen mutta riittävän samankaltainen, etenkin siis jos on kaksosista kyse. En tykkää Anna ja Sanna tyyppisistä ratkaisuista kaksosilla, mutta on kiva että on jotain yhteistä kuitenkin.

edit. ja tulipa mieleeni, että Oiva ja Eeva(tai Eevi) olisivat kanssa kiva yhdistelmä!

Edited by maiku

Mistäköhän Louna nimi tulee, mikä on sen alkuperä/merkitys? Toinen nimi josta olen yrittänyt kaivaa tietoa onnistumatta on Aure. Jotain viitteitä saamelaisuuteen, mutta sitten taas myös Aura/Aurora-ryhmään. Tietääkö kukaan näistä enempää?

En tiedä, mutta voisin arvella, että Louna liittyisi jotenkin lounatuuleen. Nimeä näytään antaneen jonkun verran, muutamia kertoja, jo ennen Lounatuulen laulua, mutta veikkaan tuon laulun vaikuttaneen siitä eteenpäin nimen suosioon. Ilmansuuntaan ja tuohon kappaleeseen siis liitän. Mutta mutua tämä siis vain on.

Aure ei ole tuttu, mutta google kertoi näin: "as a girl's name is a variant of Aura (Latin), and the meaning of Aure is "wind" ". Vaikka varmaan tuon itsekin olit jo löytänyt.

Mullekin tulee Lounasta mieleen lounatuulen laulu. :D Ja se on minusta ihana laulu.

jännä muuten et jonkun mielestä Anni on pehmeä nimi. mun mielestä se on just semmonen jämptin maalaistalon emännän nimi. (tosin onhan se nyt astetta miedompi kuin vaikka justiina ;))

jossain ketjussa oli tytön nimeksi ehdotettu "Neve"ä mikä on kans mun mielestä kiva ja jämäkkä (kansainvälinen, vaikken tiedäkään kuinka se kuuluu lausua amerikkalaisittain...)

Nimi oli jo päätetty tytölle mutta taikauskoisuudesta kärsien se menee vaihtoon :girl_sigh: Ehdotuksia siis kaipailen...

En pääse enää katsomaan tuota ykkösketjua vinkkejä ajatellen.

Eli nimen pitäis soveltua Leevin kanssa. Toiseksi nimeksi kovasti haluaisin Matildan. Kaksi tavuinen. Sukunimi alkaa A-kirjaimella, joten ei niitä. Nimiä, jotka pois suljettu mutta ihania ovat esim. Siiri, Seela, Elsa, Stella, Ella ja Eevi.

Jos kaveripiirissä on jo Enna, onko tyhmää antaa nimeksi Enni. Elsa löytyy myös mutta onko Elsi liian lähellä. Isla on kiva nimi myös, mutta onko liian erilainen Leeviin verrattuna?

^ Äkkiseltään tulivat mieleeni Iida, Liina, Miina, Oona, Saara ja Veera. Jos diftongilliset nimet kelpaavat, ehdottaisin myös Lauraa ja Saimaa.

Heitän mOmmalle Iina, Liinu ja Oona.

Musta Ennin ja Elsin voi hyvin antaa, jos itseä ei häiritse samankaltaisuus. Itse en antaisi noin samankaltaista vaikka sisarusten lasten kanssa mutta vaikkapa kerhokaverin kanssa kyllä. Jos kaikki samankaltaiset lähtee kaveripiiristä karsimaan, ei jää melkein mitään jäljelle, ainakaan niiden toisten tai kolmansien lasten kanssa, kun lapsia lähipiiristä alkaa löytymään enemmänkin. :girl_sigh:

Isla sopii kivasti Leevin kanssa, ei yhtään liian erilaiset mun makuun. :)

Toinen nimi josta olen yrittänyt kaivaa tietoa onnistumatta on Aure. Jotain viitteitä saamelaisuuteen, mutta sitten taas myös Aura/Aurora-ryhmään. Tietääkö kukaan näistä enempää?

Tää saamelainen ei oo koskaan kuullutkaan Aurea eikä mun korvaan kuulosta kauheasti saamelaiselta nimeltä. Voin toki olla todella väärässäkin, kun noita Norjan puolen nimiä en niin tunne, mutta ei siis ainakaan mitään yleisimpiä saamelaisia nimiä. Joten siis mä lokeroisin samaan porukkaan Auran ja Auroran kanssa :)

^ Äkkiseltään tulivat mieleeni Iida, Liina, Miina, Oona, Saara ja Veera. Jos diftongilliset nimet kelpaavat, ehdottaisin myös Lauraa ja Saimaa.

Kiitos ehdotuksista, noista pyöritellytkin mielessä Iida, Miinaa ja Liinaa. Muut löytyy joko isovanhemmista tai omasta kaveripiiristä :girl_crazy:

Heitän mOmmalle Iina, Liinu ja Oona.

Musta Ennin ja Elsin voi hyvin antaa, jos itseä ei häiritse samankaltaisuus. Itse en antaisi noin samankaltaista vaikka sisarusten lasten kanssa mutta vaikkapa kerhokaverin kanssa kyllä. Jos kaikki samankaltaiset lähtee kaveripiiristä karsimaan, ei jää melkein mitään jäljelle, ainakaan niiden toisten tai kolmansien lasten kanssa, kun lapsia lähipiiristä alkaa löytymään enemmänkin. :girl_sigh:

Isla sopii kivasti Leevin kanssa, ei yhtään liian erilaiset mun makuun. :)

Enna on kaukainen sukulainen ja Elsaa löytyy kaveripiiristä. Tuo on kyllä totta, että vauvoja alkaa olemaan melkolailla ja varsinkin tyttöjä niin nimet meinaa loppua kesken :girl_sigh:

Isla pysyy siis edelleen listalla :girl_in_love:

Nimi oli jo päätetty tytölle mutta taikauskoisuudesta kärsien se menee vaihtoon :girl_sigh: Ehdotuksia siis kaipailen...

Eli nimen pitäis soveltua Leevin kanssa. Toiseksi nimeksi kovasti haluaisin Matildan. Kaksi tavuinen. Sukunimi alkaa A-kirjaimella, joten ei niitä. Nimiä, jotka pois suljettu mutta ihania ovat esim. Siiri, Seela, Elsa, Stella, Ella ja Eevi.

Jos kaveripiirissä on jo Enna, onko tyhmää antaa nimeksi Enni. Elsa löytyy myös mutta onko Elsi liian lähellä. Isla on kiva nimi myös, mutta onko liian erilainen Leeviin verrattuna?

Törmäsin nimeen Lia/Liia, sopiskohan se sisaruksen nimeksi? Onko liian erikoinen? Kumpi kirjoitusasu olisi parempi?

Törmäsin nimeen Lia/Liia, sopiskohan se sisaruksen nimeksi? Onko liian erikoinen? Kumpi kirjoitusasu olisi parempi?

Liia :) Ettei mene taivutuksessa Lia -> Lialle :grin:

^ :grin: Hyvä perustelu. Mä henkkoht vaan tykkään siitä, että kirjoitetaan kuten lausutaan niin Liiaa mäkin ehdotan. Varsinkin, kun esikoisen nimessä on jo tuplavokaali, niin musta menee helposti sekavaksi, jos toisella onkin vain yksi vaikka sanotaankin kahtena. Liia kyllä käy hyvin Leevin kanssa! :)

Tuleekos kellekkään mieleen raamatullista nimeä M:llä? Niin, ja tytölle. Maria ei käy ja Martta jo on.

^ Sattumoisin on tuo Vilkunan etunimet pöydän kulmalla, ja siitä tarkistaen raamatullisia M-alkuisia nimiä olisivat ainakin Mirjam (heprealainen kirjoitusasu Mariasta) kaikkine muunnoksineen eli Mirjami, Mirja, Mirva, Mirka, Mirkka, Miia ja Mia sekä Magdalena ("nainen Magdalasta") muunnoksineen eli Magdaleena, Matleena ja Mataleena (ja ruotsinkielinen Malin). Margareta muunnoksineen (Margareeta, Marketta, Maarit) voitaisiin varmaankin luokitella myös raamatullisiin nimiin, on tullut suomalaiseen almanakkaan pyhimyskalentereista.

mOmma: ei ole musta liian erikoinen, vaan oikeastaan tosi kiva ja passeli isoveljen nimen kanssa. Mutta ehdottomasti muodossa Liia eli niin että tosiaan molemmissa nimissä on se kaksoisvokaali.

^ Sattumoisin on tuo Vilkunan etunimet pöydän kulmalla, ja siitä tarkistaen raamatullisia M-alkuisia nimiä olisivat ainakin Mirjam (heprealainen kirjoitusasu Mariasta) kaikkine muunnoksineen eli Mirjami, Mirja, Mirva, Mirka, Mirkka, Miia ja Mia sekä Magdalena ("nainen Magdalasta") muunnoksineen eli Magdaleena, Matleena ja Mataleena (ja ruotsinkielinen Malin). Margareta muunnoksineen (Margareeta, Marketta, Maarit) voitaisiin varmaankin luokitella myös raamatullisiin nimiin, on tullut suomalaiseen almanakkaan pyhimyskalentereista.

Suurin osa noista on jo tutuilla/sukulaisilla.. Ja haluaisin 4-6 kirjainta. Mirjam ei oikein ole mieleen..

Tosin, eipä sillä ensimmäisellä nimellä olis niin väliä, kun toinen nimi tulee kutsumanimeksi.. Seuraavasta tytöstä kun tulis kuitenkin Kerttu :) Edellinen tyttö on Martta :girl_pinkglassesf:

Kärpänen, White ja Lainie, kiitos kommenteista! Pitää vielä makustella asiaa :girl_crazy: Jotenkin se mielikuva mikä mulla on vauvasta vastaisi nimessä Enniä; sellanen "jytky" -mustat hiukset, paksut posket ja nöpönenä.

Tuleekos kellekkään mieleen raamatullista nimeä M:llä? Niin, ja tytölle. Maria ei käy ja Martta jo on.

Milka?

Olisiko ehdotuksia, mitkä nimet voisivat sopia etunimen Emilia, kanssa? Olen miettinyt pääni puhki, mut en ole keksinyt sopivinta yhdistelmää vielä... Jotenkin tuo -ia loppu ensimmäisessä nimessä tekee tästä vaikeaa.

Haluamme kuitenkin, että kutsumanimi on ekana nimirimpsussa ja kolme nimeä ois tavoite, jos vaan hyvä yhdistelmä löytyisi :).

Meillä on vain poikia entuudestaan ja tyttölapsen nimet onkin yhtä äkkiä tosi vaikea yhtälö.

Apua ;) !

Olen kovin tykästynyt Taika -nimeen ja jos meille tyttö tulee tämä olisi tällä hetkellä vahvimpana ehdolla kutsumanimeksi.

Ainut, mikä pistää epäröimään, on nimen taivutus. Kaiketi nimen kuuluisi taipua Taian, Taialle jne... Tämä taivutusmuoto kuitenkin sekoittaa nimen helposti Taijaan tai yleisnimeen taika. Olisiko kovin väärin taivuttaa nimi Taikan, Taikalle jne.?

Onko teidän tuttavapiirissänne Taika-nimisiä? Kuinka heidän nimensä puhekielessä taivutetaan? Mitä mieltä olette ko. nimestä?

tikkunekku82:

Emilia Maria Auroora

Emilia Anniina Aleksandra

Emilia Kristiina Tuulia

Emilia Venla Josefiina

Emilia Emma Ilona

Guest
This topic is now closed to further replies.