Ida-Mari

Tyttöjen nimiä 2

985 posts in this topic

^^Meidän koiran nimi on Taika :D

Ihana nimihän se on! :girl_in_love: Meillä se ainakin taivutetaan että Taikalle, Taikan jne...

Edited by hansQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

sitruskukka: Mun suussa taipuisi automaattisesti Taika -nimi -> Taikalle, Taikan, Taikalta jne. :) Ihan varmasti joku joskus kirjoittaa sen "väärin", mutta olisiko sillä niin väliä. Lähipiiri varmasti huomaisi hyvinkin nopeasti, miten te nimeä taivutatte ja se tulisi heiltäkin ihan luonnostaan. Ei tosta toisesta taivutustavastakaan tuu sentään mitään ikävää sanaa, kuten toi Lia -> Lialle ;)

 

:grin: Näistä tuli mieleen että, onkohan kukaan koskaan ajatellut että Elin olisi Elimelle, Elimen jne :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taikan taivutuksesta samaa mieltä. :)

 

tikkunekku82:

Mun mielestä taas Emilian kanssa käy monet nimet juurikin kolmen nimen rimpsuna; sointuvin yhdistelmä mun korvaan on sellainen, jossa toinen nimi on kaksitavuinen ja kolmas nimi taas vähintään 3-tavuinen. Kaipaisin ehkä vähän tarkennusta tai esimerkkejä minkätyyppisistä nimistä tykkäät. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

chandalina: mustakin se kolmen rimpsu tulisi olla Emilian perään kaksitavuinen+kolmi/nelitavuinen nimi.

 

Tykkäisin kovasti vanhoista suomalaisista nimistä. En toisaalta taas tykkää yhtään ns.hienostelusta. Sori, en osaa nyt ilmaista asiaa ton fiksummasti. Mut tarkotan että esim. Oskari-nimi on ihan niinkuin se suuhun sopiikin eli Oskari, eikä vaikka Oscar.

Ihan suomalaisia nimiä saisivat olla, mut harvinaisemmat kauniit nimet kelpaisivat. Esim. keskimmäinen nimi voisi olla vanha perinteikäs ja kolmas joku harvinaisempikin pitempi suomalainen.

Meillä olisi suvussa esim. Aune ja Kerttu nimet, joista jompikumpi voisi mahdollisesti olla mukana(edesmenneiden isomummujen nimet). Kävisikö keskelle, mut mikä olisi kiva ja soinnikas viimeiseksi sitten?

 

Toinen ehdotus, joka voisi olla kiva tytön nimessä olisi metsäaihe. Meidän perheelle metsä ja etenkin puut on tosi tärkeä.

Olisiko jollain listata esim. vanhoja metsään/puihin viittaavia nimiä, jotka sopisivat tytölle? Jos löytyisi joku tosi hyvä, niin miksei vaikka sitten jopa etunimeksi tuon Emilian tilalle. Muutoin tokaksi oli ajatus...

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan ihania ehdotuksia teillä, mutustellaan :)

Mulla alko olla jo ihan tyhjä pää.

 

Saa laittaa lisääkin, jos jollain nimisuoni kukkii ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuija ja Tuomi(kki) tulivat myös vastaan noista metsäaiheisista nimistä, esim. Emilia Kerttu Tuomikki, Tuija Aune Emilia, Tuomi Emilia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me harkittiin miehen kanssa Emiliaa ja aikoinaan esikoiselle nimeksi, mutta nyt se on pyörinyt taas mielessä kun kolmatta alsta odotetaan. Kaunis nimi, mutta mä en haluaisi, että nimi muuttuisi kaikkien suussa sitten Empuksi. Tunnetteko Emilioita, joita kutsutaan oikeasti Emiliaksi eikä Empuksi?

 

Muoks. Sitruskukka, ja olen toisten kommentoijien kanssa samaa mieltä että nimenä Taika taipuu Taikan, jne..

Edited by Mischa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischa: minäkin pohdin tota nimiväännöstä.. Meiltä kun lähisuvusta löytyy poikavauva, jonka nimeä ainakin vanhempansa vääntävät Empuksi. Mietin siten sitäkin, et oisko toi Emilia liian samallainen jo nimenä 1v lähisukulaiseen. Tosin, me ei nähdä kovin usein kun välimatkaa reilu 600km. Mut kaitpa voin lapseni Emiliaksi kastaa, jos se lopulta parhaiten hänen nimeksi mielestäni sopisi?

Ajattelinkin jo varuiksi, et jos jotain nimivääntelyä meinataan, niin miksei Emiliaa voitais kutsua sit Emmiksi. Pidämme itse tosta lempparista kiinni ja sitä viljelemme, jos Emilia-nimi alkaa tuntua ihmisistä hankalalta.. Ja kun se lähisukuvauvelipoika on jo ainaki yhdeltä lemppariltaan Emppu.

 

Kiitos taas lisäehdotuksista, Tuomikin olisi kaunis... Täytyy kirjoitella näitä nimirimpsuja ihan paperille, josko se sieltä alkas kirkastua :)

 

Kiitos TätiMonika linkkivinkistä!

 

Lisäys: sitruskukalle samansuuntaiset terveiset minultakin, et Taika taipuu: Taikalle, Taikalta, Taikan... Ihan niin kuin Satukin: Satulle, Satulla jne.

Edited by tikkunekku82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puuaiheisista nimistä tuli mieleen Selja, joka on minusta todella kaunis nimi. Esim. Emilia Selja Inkeri, Selja Emilia Auroora?

 

Niin ja tuosta lempinimestä vielä, mun mielestä Emiliasta tulee enemmänkin just Emmi tai Milja lempinimeksi ja musta ne on kummatkin kivoja. Tunnen montakin Emiliaa ja kaikkia kyllä kutsun ihan nimellään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischa: me kerrottiin heti ristiäisissä, että Emppu-lempinimeä ei suvaita. Lempinimenä ollaan käytettyä Emmyä/Emmiä :) tosi moni "ulkopuolinen" kyllä kutsuu Empuksi, en oo vaan jaksanu alkaa vääntämään siitä enää. Tarhaikäisenä neiti itse sanoi, ettei hän ole mikään Emppu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista. Toivoinkin, että näin tuota nimeä taivutettaisiin!

 

Tiedän kolme Emiliaa. Kahta ainakin olen kuullut kutsuttavan Empuksi ja yhtä Emmiksi. Totta varmasti, että aina joku "ulkopuolinen" Empuksi joskus kutsuu, se kuitenkin se yleisempi taitaa olla. Kyllähän ne lapset itsekin jossain vaiheessa oppivat lempinimensä ja saattavat tosiaan korjata, jos joku väärällä nimellä kutsuu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Starlet, tuohan oli kiva kuulla! Ihan loistava idea ilmoittaa ristiäisissä, että tämä on sitten Emilia eikä Emppu! Varmasti oikeasti on ainakin Emilian lapsuudessa paljon kiinni siitä, että kutsuvatko / haluavatko vanhemmat lastaan kutsuttavan Empuksi. Mun kaverilla oli vielä Emppu-niminen musta pervo kani, joten mielleyhtymät tuohon lempinimeen eivät ole kovin ruusuiset.. :grin: ..no nyt vaan sitten jännäämään, että tuleeko meille vielä yksi tyttö vai pitääkö tästä siirtyä poikien nimiä miettimään! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tapasin tässä kesällä Kaarna-nimisen tytön ja ihastuin nimeen täysin :give_heart:

Joten sellaista pyörittelin mielessäni kuin Emilia Kaarna Kerttuli voisi tietysti olla Emilia Kerttu Kaarna, mutta sitten nimessä ei ol rytmiä kuten tuossa ekassa vaihtoehdossa.

 

Minulla on ollut Taika-niminen oppilas ja kyllä ainakin hänen perheensä taivutti sen nimen Taikan,Taikalle jne. Niin minäkin sitten tein ja olisin tehnyt niin muutenkin, kun kuulostaa paremmalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä varsinkin toi Nevenin eka nimivaihtoehto kuulostaa tosi hyvältä, vaikka kutsumanimenä tossa Kaarnassa olis ainakin vähän totuttelemista. Mutta toiseksi tai kolmanneksi nimeksi ihanan erikoinen ja silti niin suomalainen.

 

Ja mäkin oon tuntenut yhden Taikan ja mun mielestä ilman muuta se taivutetaan noin, kuten myös esim. Pilvi - Pilvin (ei Pilven) tai Lumi - Lumin (ei Lumen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Neven! Oikein soma olisi etenkin tuo ensimmäinen vaihtoehto. Miehen kun saan vielä ylipuhuttua ;). Tossa olis kyllä kaikki mukana, mitä haluttaisiinkin tytön nimeen sisältyvän :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just päästiin johonkin päätökseen nimestä niin yöllä tuli mieleen kaverin lapsi, joka on esikoisemme kanssa samanikäinen. Heillä on Elsa Matilda ja me olimme päätyneet Elsi Matilda nimeen. Joten lisää nimi ehdotuksia kaivattaisiin, mikä sopisi etunimeksi Matilda nimen kanssa? Suosikkeja ollut juuri Elsa/Elsi, Siiri, Enni, Seela, Ella, Eevi...

Eli nimen pitäis soveltua myös Leevin kanssa. Kaksi tavuinen mielellään ja tuplavokaalilla jos sellaista löytyy. Sukunimi alkaa A-kirjaimella, joten ei ehkä kuitenkaan niitä. Ja jos vielä voi antaa kriteerejä niin vahvat ja jämäkät tytön nimet kiinnostavat (vanhahtavat).

Vaikeaa tämä nimen miettiminen :girl_sigh::blush:

Edited by mOmma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ei tartte olla Matilda, niin laittaisin sitten Elsi Matleenan. Tai Else Matleena.

 

Entäpä Ilse Matilda,Tai Hilde Matilda,Mette/Metti Matilda,Maaren Matilda,Liisi Matilda,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Neven ehdotuksista! Ilse olisi ihana mutta mies väänsi siitä hilseen :grin: Elsi Matleena ei ole yhtään hassumpi mutta jotenkin vaan ihastunut tuohon Matildaan :girl_sigh: Elvi ois kanssa kiva mutta mies vääntää senkin Elvikseksi :pupu_1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua harmittaa just Ilse-nimen kanssa, kun ei sitä vissiin voi Suomessa käyttää, het vääntyy hilseeksi. mutta on meidän ihan lemppari :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mOmma, mites sitten Melinda? Olisin vähän samanlainen... vaikka jos sitä on ihastunut johonkin tiettyyn niin hankalahan siitä on luopua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.