Ida-Mari

Tyttöjen nimiä 2

985 posts in this topic

Meillä tytön nimeksi muokkautu Sinna Janira, mut nyt olen alkanut pyöritellä mielessä ajatusta josko vaihtoehto olis Sinna Hilma Janira. mitä mieltä olette, ilman vai hilman kanssa? Mies sano että nimi ei soinnu, vaa katkeaa joka nimen jälkeen, mä oon nii palikka etten osaa tota sillai pyöritellä ja maistella, kummin sopii paremmin. Toi Hilma tuli mieleen, kun serkun lapset oli tytön kuvia kattonu nii olivat ilmottanu että tyttö näyttää iha hilmalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielestäni Sinna Janira sointuu paremmin ilman Hilmaa.:) Ehkä siksi kun molemmissa n-, i- ja a-kirjaimet, Hilma puolestaan sopisi ehkä paremmin jonkin m- tai l-kirjaimisen nimen kanssa (Matilda, Saimi, Loviisa, Jemina..) Hilma ensimmäisenäkin etunimenä olisi kyllä oikein hieno, jos tyttö kerran hilmamaiselta näyttääkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pidä Sinna etunimenä, ihan mahtava nimi. Tunnen yhden Sinnan ja se nimi säväyttää joka kerta kuin sen kuulen! Ja mun mielestä kans Sinna Janira on parempi ilman sitä Hilmaa sielä välissä, just niinku sun mies sanoikin.

Edited by Rosalina

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep, Sinna tytöstä tulee, ja Hilma mahtaa jäädä sit takataskuun mahdollista seuraavaa varten. mielipiteitä saa toki edellee antaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No minusta se Hilma sopii sinne väliin ja voisin sen laittaakin, varsinkin tuolla perusteella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä miten paljon kenellekään merkitsee se, mikä on nimen merkitys yleiskielessä. Mimosahan on kasvi, ja sen lisäksi mimosamaiseksi voidaan nimittää tuittuilevaa ja herkästi pikkuasioista itseensä ottavaa luonnetta. (Muistan myös kirjan, mutten sitä millainen Mimosa siinä oli!) Voihan se olla että tämä on jo katoavaa kansanperinnettä, mutta minä en antaisi Mimosaa, koska minulle tulee siitä aina mieleen hankala ihminen...

 

Minusta Mimosa on oikein kaunis nimi (ja ihana brunssidrinksu :girl_in_love: ). Mimosa-kasvi kuitenkin on kasvimaailman "herkkis", se vetää pienet lehtensä suppuun pienestäkin hipaisusta. Tästä varmaan juontuu mimosamaisuuden vähän negatiivisetkin mielleyhtymät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minen tiiä mitä tekis ton kans.. Oon entistä tykästyneempi toho Hilmaan ku sitä pyörittää.. mut en tiiä.. hmm..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei se minusta huonolta kuulosta siellä välissä. Ihan yhtä hyvä kummin vaan. Se Hilma on sellainen perinteisempi, nuo Sinna ja Janira taas harvinaisempia, joten vähän riippuu siitäkin haluaako nimeen mukaan jotain perinteistä vai ei :girl_smile: Ja siitä, että tykkääkö siitä Hilma-nimestä niin paljon että haluaisi sen etunimeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se Hilma taas ei sitten liity siihen mahdolliseen seuraavaan tyttöön millään tavalla vaan just tähän lapseen :pacifier:

siksi mä sen laittaisin sinne väliin. Ja Hilma-nimi ei edes kuulu mun suosikkeihini ja puolustelen sitten sitä täällä. :grin:

Mun mielestä toi tarina on vaan niin hieno, minäkin voisin sen tuolla taustalla laittaa lapselle yhdeksi nimeksi.

Jos taas olis siskokset Hilma ja Sinna niin ne on vähän eri pariset minusta, Sinna taitaa olla saavuttanut suosiotaan vasta viime päivinä eli on vähän "uudempi" nimi. Mutta nämä nyt vaan omia pohdintojani (toivottavasti ei sotke nyt sun ajatuksiasi enempää :girl_crazy: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä, että Hilma ei oikeen kuulu joukkoon,koska Sinna ja Janira on uudempia, erikoisempia nimiä. Sinna ja Janira on kuitenkin vähän kovempia nimiä ja Hilma taas pehmoinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimiä mietitään tässä etukäteen ja tyttö-nimet vielä vähän hakusessa. Etunimi on mutta toiseks nimeks kaivataan vaihtoehtoja. Tyylinä Edith, Ellen (ei tarvitse alkaa E:llä). Sellasta arvokasta fiilistä sais olla, aina parempi jos on jonkun naistiedeimmeisen nimi tms. Olisko ehdotuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sophia/Sofia, Ester/Esteri, Elena, Antonia, Claudia, Eleanor-->Eleonoora, Marietta, Astrid, Ursula, Leona, Fiona, Miriam, Henrietta, Berta (kaikki tunnettujen tiedenaisten etunimiä)... Helpottaisi kyllä keksimistä jos tietäisi sen ensimmäisen etunimen ;)

 

Lisäyksiä: Ottilia, Lydia/Lyydia, Elisabeth, Elsa, Hannele (suomalaisia tiedenaisia)

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Miten olisi Agnes? Oli Suomen ensimmäisen naiseläinlääkärin ja Suomen ensimmäisen naisjuristin etunimi. Eri henkilöitä siis. Tuli vaan mieleen.

 

Lisää tiedenaisten nimiä:

Augusta, Johanna, Ruth, Ida, Isabella, Eva, Erika, Sandra, Margaret, Henrietta, Antonia, Liisi, Elena, Vera, Julia, Sara, Anneila, Paula, Maura, Virginia, Emma, Ana, Isobel, Ursula, Sylvia, Rosa, Salome, Lisa, Rita, Iris, Anita, Ada, Irina, Wilma, Donna, Adele, Lila, Maria, Marissa, Evi, Daniela, Kaisa, Irma, Anna, Anne, Nina, Marianna, Ingrid, Etta, Philippa->Filippa, Hilda, Olga, Edna, Sofia, Kristina, Natalia, Laura, Marietta, Elsa, Faustina, Heidi, Asoka, Selma, Ella, Dina, Lina, Viola, Hilma, Fiona, Camilla, Helena, Irma, Elise, Olivia, Elvira

Edited by Briony

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh ja vau, kiitos ehdotuksista! Palaan paremmalla ajalla fiilistelemään mutta ensikatsauksella ainakin Lydia ja Sylvia on aivan ihania. Tajusin sellaisen rajoitteen että r-kirjainta ei voi olla, monta muuten kivaa nimeä oli näissäkin listoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käynyt läpi näitä vaihtoehtoja, mutta mies ei jotenkin välitä. Pitää siis jatkaa keksimistä/etsimistä.

 

Aila

Ella

Lila

Nina

Mira

Sofia

Senja

Anja

Jenna

Minerva

Alisa

Selena

Pinja

Iina

 

Mies puolestaan tykkää näistä:

 

Milka

Sonja (olisi muuten ok, mutta tunnetaan liikaa sen nimisiä tuttavapiirissä)

Natalia

Katariina

Aleksandra

Sylvia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nää on mun suosikkeja

 

Ada, Aada, Amanda, Alinda, Elena, Emilia, Eveliina, Evelia, Evelyn, Fiona, Jenina, Jelena, Joanna, Juulia, Linnea, Liliana, Lilian, Lilja, Leanna, Melina, Milda, Milena, Minea, Moona, Nenna, Neea, Nella, Olivia, Suvituuli.

 

Eikös olekin kauniita nimiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikein tiennyt mihin kysymykseni laittaisin, joten tulin sen kanssa tänne. Eli kuulostaako tyhmältä, jos Oton pikkusiskosta tulisi Mette? Onko se hölmöä kun molemmissä on TT-keskellä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lintu ei se musta ainakaan kuulosta tyhmältä. Musta tuo yhteinen tupla t keskellä tuo sellasta yhteinäisyyttä nimiin :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ei kuulosta minusta hölmöltä. Enemmänkin kuulostaa siltä, että se on tarkoituksella suunniteltua :)

 

 

Minä haluaisin keksiä jonkun Olivian kanssa rimmaavan tyttönimen... jos meille tulee tyttö, niin sille tulee kolme nimeä ja keskimmäiseksi on jo moooonta vaihtoehtoa, mutta nyt siis tarvittais joitain tytön nimiä, jotka päättyy -via tai ainakin -ia. Ei kovin lyhyttä. Keksiikö kukaan? Plussaa jos on suomen (tai ruotsin) kielinen, vanha... tuolta katoinkin jo et Antonia olis ok, mut kokonaisuutena olisi liian vierasperäinen. Ottilia löytyy jo tuttavapiiristä, joten sekään ei käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.