Guest Noose

Kummit

82 posts in this topic

Täällä on puhuttu siitä, saako kirkon silmissä epävirallinen kummi seisoa muiden kummien joukossa, saako hän kummitodistusta jne. Minä ajattelisin niin, että oman vakaumuksensa kanssa sinut olevalle aikuiselle ei edes ole kovin tärkeää saada olla mukana uskonnollisissa rituaaleissa, jos ne eivät kerta omaan vakaumukseen kuulu. Eli minä näkisin niin, että ei ole kovin suuri menetys, jos pappi ei kummitodistusta epäviralliselle kummille kirjoita. Kummitodistuksessahan on kuitenkin lähinnä rukouskehotuksia ym. Kastetilaisuus on kuitenkin vain pieni hetki kaikkien elämässä ja hyvä kummisuhde syntyy niin monesta muusta asiasta vuosien myötä.

 

Itse olen mieheni kanssa kummina lapselle, jolla on myös pari muuta pariskuntaa kummeina. Kastetilaisuuden aikaan minä ja mieheni olimme ainoa kummipariskunta, joka oli naimisissa. Kirkko katsoi ilmeisesti meidät "yhdeksi lihaksi", sillä me saimme yhteisen kummitodistuksen ja susiparien puoliskot saivat jokainen oman todistuksensa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kuopuksen sylikummeina on pariskunta joista toinen kuuluu kirkkoon, toinen ei. Kastetoimituksessa molemmat olivat paikalla, ja toimivat ihan kuten kuuluukin. Ainoa poikkeus oli kummitodistus joka kirjoitettiin vain pariskunnan toiselle puoliskolle.

 

Lisäksi meillä oli kaksi muuta kummia, eli tuo kirkon vaatima kaksi kirkkoon kuuluvaa-ehto tuli täytettyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen pappina halunnut taata myös näille kirkkoon kuulumattomille kummeille (jos lähdetään saivartelemaan koko kummi sana jo sinällään merkitsee nimenomaan kristittyä kasteen todistajaa) uskonnonvapauden ja keskustellut heidän kanssaan ennen kastetoimitusta siitä, kuinka haluavat toimia esim. siunauksen aikana. Osa kirkkoon kuulumattomista kummeista ei ole kokenut luontevaksi osallistua lapsen siunaukseen, mutta ovat kuitenkin halunneet seistä esim. puolisonsa rinnalla kastemaljan äärellä.

 

Sinänsä minusta on hienoa, mitä enemmän aikuisia läheisiä ihmisiä kastettavalla on, kummitodistuksia en kuitenkaan ole kirjoittanut kuin, kirkon kannalta virallisille kummeille. En usko, että uskonnottomalle tai toiseen uskontokuntaan kuuluvalle ihmisille tämä ns. kirkon kirjoissa oleminen muodostuu kynnyskysymykseksi, tärkeintähän on se, kuinka kummilapsen perhe ottaa kummin omakseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ongelma kun avioparista, joita mahdollisesti ajattelemme kummeiksi, toinen on muslimi. Hänestä ei siis voi tulla oikeaa kummia, mutta haluaisin että he olisivat silti parina mukan lapsen elämässä. Ei kai tämä sinänsä kummempaa ole, kuin se että kirkkoon kuulumattomat ovat ns epävirallisia kummeja. Miten olette vastaavissa tilanteissa laittaneet kummit lehti-ilmoitukseen?

 

Tuli muuten mieleen, että itse olen päässyt kummiksi ennen ripillepääsyä. Olin tosin jo aloittanut rippikoulun, mutta silti ihan mukavaa joustavuutta papilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten olette vastaavissa tilanteissa laittaneet kummit lehti-ilmoitukseen?

Me laitettiin ilmoitukseen kaikkien kummien nimet, myös tämän kirkkoon kuulumattoman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse "kummi", vaikka en kuulunutkaan tuolloin kirkkoon. En tosin saanut papilta siitä mitään todistusta, joten kummius on ikäänkuin minun ja kummipojan vanhempien välinen sopimus. Toisaalta en pidä kummiuttani yhtään sen vähempiarvoisena verrattuna toiseen kummiuteeni, jonka aloitin kirkkoon liittymiseni jälkeen ja josta tietenkin sain sen todistuksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapselle on näillä näkymin tulossa 3 kummia, joista 2 kuuluu kirkkoon ja yksi ei. Tämä viimeinen oli miehen Bestmanina häissä ja sielläkin siis kirkollisessa toimituksessa mukana. Me ei odoteta, että häntä mihinkään viralliseen kummitodistukseen merkittäisi, mutta haluamme hänet "virallisesti" osaksi lapsemme elämää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis voiko pappi kieltäytyä ottamasta kummiksi ihmistä ketkä ovat keskenään avoliitossa? Ei kai tähän papin omat henkilökohtaiset mielipiteet sais vaikuttaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minä ihmettelin ihan samaa. Kyllä niissä ristiäisissä joissa olen ollut vaikka kuinka olisi naimisissa niin jokainen kummi on saanut ihan henkilökohtaisen kummitodistuksen. Tuntuu vaan oudolta jos pappi on esittänyt vastalauseen, on varmaan aika vanhoollinen pappi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä ketjusta löytyi paljon hyvää tietoa. Itse olen yhden lapsen kummi ja olen sittemmin eronnut kirkosta. Kiva tietää, että voi itse kuitenkin ryhtyä vielä kummiksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avoliiton ei pitäisi sikäli vaikuttaa, että voihan kummeina olla toisilleen muutenkin täysin vieraita ihmisiä. Ei kai heitäkään alettaisi väkisin naittaa...? Voivathan naimisissa olevat kummitkin myöhemmin erota, eikä kummiutta viedä heiltä, oli pappi erosta mitä mieltä tahansa. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsen kummeina on avopari eikä se vaikuttanut kasteeseen mitenkään.

 

Jotkut vanhemmat eivät hyväksy lapsensa kummeiksi avopareja yhdessä vaan vain toisen heistä. Onko sitten syynä se, että avosuhteesta saatetaan helpommin erota kuin avioliitosta ja samassa rytäkässä saattaa kummilapsetkin unohtua, etenkin jos ovat toisen suvun puolelta. En tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko jollain kokemusta sellaisesta tapauksesta, että kummeiksi olisi pyydetty ihmisiä jotka eivät pääse kastetilaisuuteen osallistumaan? Haluaisin pyytää lapseni kummeiksi yhtä ystäväpariskuntaa jotka vielä toistaiseksi asuvat ulkomailla ja tuskin pääsevät kastetilaisuuteen osallistumaan. Tietysti joku/jotkut muutkin tilaisuuteen osallistuvat pyytäisin kummiksi. Toivottavasti joku sai selvää mitä tarkoitin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kummien ei ole pakko olla läsnä kastetilaisuudessa. Jos kummit eivät pääse kastetilaisuuteen paikalle, vähintään kahden muun todistajan tulee olla läsnä kastetoimituksessa.

 

www.evl.fi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on huomenna kummitytön ristiäiset edessä. Mies ei kuulu kirkkoon (on eronnut aikuisiässä), joten virallinen kummi hän ei ole. Varmaan ihan käytännön syistä voisikin olla helpompaa jos hän osallistuu tilaisuuden viralliseen osioon vieraana, ja huolehtii siis meidän omista lapsista. Ne voi kyllä muuten varastaa koko show´n, ristäisiin ei osallistu niin läheisiä tuttuja, että he heti alkajaisiksi suostuisivat olemaan jossain muualla kuin meidän kyljessä kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi kummeista ei kuulu kirkkoon mutta sai olla kastetilaisuudessa mukana siinä missä "normi"kummit. Kummikirjaa ei saanut. Mä lupasin tehdä hälle sen..oottelen vielä inspiraatiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kummipariskunnasta toinen kuului kirkkoon, toinen ei.. ja sit oli vielä kolmas, joka kuului. Eli se, joka ei kuulunut kirkkoon, ol ivähän syrjemmällä, mutta kuitenkin tuli kummiksi, vaikkei virallisiin papereihin ilmeisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montako kummia on liikaa? Ajateltiin kahta ystäpariskuntaa ja lisäksi pikkusiskot (2 kpl) mutta onko kuusi kummia teidän mielestä liikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Montako kummia on liikaa? Ajateltiin kahta ystäpariskuntaa ja lisäksi pikkusiskot (2 kpl) mutta onko kuusi kummia teidän mielestä liikaa?

Meillä on ajatuksissa on useampi kummi...

ja mietityttää myös, että kuinka paljon on liikaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kuusi kummia on jo aika paljon. Itse olen tottunut siihen että on enintään kaksi kummia. Toisaalta jos itse saisin lapsen niin luulen että hänelle tulisi kolem kummia. Jotenkin koen että yli neljä on jo aika paljon jollei liikaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mustakin 6 kummia on aika paljon. Meidän perheessä kaikilla on ollut vaan yksi pariskunta...

Meidän kummilapsella on meidän lisäksi toinenkin kummipariskunta ja yksi sinkkukummi, ja kyllä kävi mielessä, et mihin niin montaa kummia tarvitaan, haluuko ne vaan paljon lahjoja ym lapselle... ja miten tärkeitä yhdet kummit on jos kummeja on valtava lauma?

 

Mutta oon kyllä tykännyt tosi paljon olla kummi. (enkä usko et ollaan kummeja vaan lahjojen takia)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Taikalla 5 kummia. Suurin syy siihen on että mulla itselläni oli yks kummipariskunta, josta nainen kuoli kun olin ihan pieni ja mies ei pitänyt yhteyttä. Jäin sitten ilman kummia. Taikan 5:stä kummista yks ei ole aktiivinen, muut kaks pariskuntaa ovat ihansti mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen miettinyt kovasti myös tätä määrää. Mulla on itelläni neljä virallista kummia ja kaksi on mennyt sittemmin naimisiin, eli käytännössä kummeja on kuusi. Jokaiselle on ollut oma paikkansa mun elämässä eikä musta ole koskaan tuntunu, että olis liikaa.

 

Oman lapsen kummit haluisin valita just niin, että olis molempien vanhempien puolelta, mielellään lähisuvusta ja sit yhteisiä kavereita. Sukulaiset kuitenkin pysyy aina, vaiks ystävyyssuhteissa jotain sattuiskin. Toisaalta sitten taas ystävät on usein läheisimpiä, vaikeeta. Mut joku hyvä sekoitus pitäisi saada aikaan.

 

Mulla on itellä viisi kummilasta ja suurimman osan kanssa oon luontaisesti paljon tekemisissä, mut sit harmittaa jos ei ole aiemminkaan ollut, niin se on tosi vaikeeta kummiuden myötä luoda suhdetta koko perheeseen. Sen oon kuitenkin huomannu, et kummilasten vanhempien käyttäytymisellä on hurjan iso rooli kummisuhteen syntymiseen. Toki tärkeintä on se, että kummi on tehtävästään ja lapsesta ennen kaikkea kiinnostunut, mutta lisäksi se kuinka vanhemmat puhuvat lapselle kummista, ottavat yhteyttä myös sieltä suunnalta yms. Ompahan näitäkin nähty, että on unohdettu sovittu synttärivierailu yms.

 

Jokainen kummilapsi on mulle aarre ja tietty sitä toivois voivansa olla kaikkien elämässä täysillä mukana! Ite sitä lapsuudestaan muistaa yökylävierailut oman kumminsa luona ja sen kun koki itsensä niin tärkeäksi! Sellaisen tunteen haluan tarjota omille kummilapsilleni ja valita oman lapseni kummit niin!

 

Kylläpäs innostuin tästä kirjottelemaan... Kovasti on pohdinnassa nää asiat! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla on yksi kirkkoon kuulumaton kummi. Rippikoulun käynyt on kumminkin ja sai olla kastetilaisuudessa mukana ihan kuin muutkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now