Sign in to follow this  
Followers 0
ihanko

Hyvin runsas verenvuoto raskaudessa

25 posts in this topic

Te joilla on ollut runsasta verenvuotoa raskaudessa, onko syy vuodolle löytynyt?

 

Minulla on menossa toinen raskaus. Tuhruvuotoa tuli rv 8+5 mutta se oli pientä. Rv 11+0 tuli yhtäkkiä todella runsas holahdus jota lorisi pönttöön ehkä minuutin parin ajan. Mukana oli isohko hyytymä, ehkä persikan kokoinen.

 

Seuraavana päivänä ultrassa näkyi hyvinvoiva sikiö eikä mitään viitteitä siitä mistä vuoto olisi tullut. Mun pitää kuulemma vaan ajatella että kaikki on hyvin ja raskaus jatkuu normaalisti.

 

Olen tosi onnellinen tietenkin, mutta olo on myös hyvin pelokas. Miten kaikki voi olla hyvin tuon vuodon ja hyytymän jälkeen?

 

Te joilla on vuotanut runsaasti ja raskaus jatkunut, onko vuoto toistunut? Oliko muita komplikaatioita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi todella runsas verinen vuoto rv 17+0. Samantien käskettiin synnärille näytille ja ultrassa löytyi oikean kokoinen ja hyvinvoiva sikiö. Jouduin osstolle tarkkailuun, jossa olin neljä päivää. Vuotoa kesti kolme viikkoa, tosin se ei ollut koko ajan ihan niin runsasta kuin ensimmäisen viikon. Ja vuoto oli runsaampaa, kuin kuukautisvuoto. Syytä vuodolle ei löydetty. Rv 27+ tuli taas vähän punertavaa vuotoa ja taas käskettiin synnärille näytille. Silloin se kesti vain sen yhden päivän ja se johtui tulehdukseseta. Vauva on edelleen masussa ja ultrien perusteella normaali ja hyvinvoiva ja vilkas sikiö. La reilu viikon päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, kirsmo, sulla on todella vuotanut paljon. Todella helpottavaa kuulla että kaikki on hyvin ja laskettu aikakin jo käsillä.

 

Mua jotenkin vaivaa tuo ettei syytä löydy. Ironista tässä on se että minulla on verenvuototauti nimeltä ITP jossa trombosyyttitaso voi pahimmillaan olla todella matala, mutta nyt se on normaali. Joten vuoto ei johdu edes siitä.

 

Gynekologi sanoi että jotkut ihmiset ovan vaan vuotoherkkiä...

 

Ensi tiistaina mulle on varattu erikoslääkärin vastaanotto synnytyssairaalassani perussairauteni tiimoilta, ja toivon että vielä tuolloinkin kaikki on hyvin.

 

Mä vuodin siis pelkästään megalomaanisen paljon sen minuutin tai pari ja sen jälkeen vuoto on ollut sellaista verensekaista valkovuotoa.

 

Lepoa mulle ei määrätty vaan sanottiin että saan elää normaalisti, vältellä vaan seksiä kunnes vuoto loppuu kokonaan. Sairaslomaa sain kaksi päivää ihan säikähdyksen vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muita kokemuksia?

 

Mä niin tarvisin tarinoita joissa vuoto on runsasta mutta silti kaikki menee hyvin. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kaverilla tuli 26+ viikoilla verta ihan solkenaan, tämän paikkakunnan erittäin fiksu ihminen sairaalasta sanoi tälle kaverilleni puhelimessa, että ota mehua ja lepää. Vuoto vain lisääntyi, joten tämä soitti TYKSiin, jonne ambulanssi lopulta hänet vei. 1,5cm oli auennut ja kohdunsuu pehmeä, mutta mistään ei löytynyt syytä tälle vuodolle. Paikat menivät kiinni itsestään levolla, ja raskaus on jatkunut hienosti, LA lokakuun lopussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je_a: Kiitos kun kerroit. Ilmeisesti runsaatkin vuodot ovat yleisempiä kun luulisi. Kamalan säikäyttäviä ovat.

 

Mä en tiedä lasketaanko tuota mun vuotoa edes runsaaksi, kun loppui niin lyhyeen. Tuntui että verta tuli tolkuttomasti, mutta kun sitä kesti vain hetken niin se varsinainen verimäärä ei ehkä ollut niin iso. Lääkäri yritti kysellä että kuinka paljon arvioisin sitä tulleen desilitroissa, mutta enhän mä tiedä kun kerta istuin pöntöllä oikeastaan koko sen ajan. Siteen kun laitoin niin siihen ei enää tullut kuin pari ruokalusikallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

[Muoks: omat jutut pois.]

 

Tsemppiä kovasti - todella oudolta ja säikäyttävältähän se verentulo tuntuu, ja jotenkin etenkin omalla kohdalla on ollut vaikea uskoa, että kaikki olisi hyvin, mutta jos keskenmenon merkkejä (esim. aukeamassa olevaa kohdunkaulaa) tai jotain muuta syytä ei ole tutkittaessa löytynyt, pikkuisesi voi hyvinkin köllötellä kaikessa rauhassa kohdun lämmössä tietämättä vuodoista yhtään mitään.

Edited by KraKsRaks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen vuotanut runsaasti molemmissa raskauksissani. Nyt kun toista odotamme lääkäri sanoi: no nyt sentään tiedämme että on mahdollista selvitä raskauden loppuun saakka. (esikoinen syntyi täysin terveenä, ja olikin ihan reilumman kokkoinen - 56cm pitkäkin. :) )

 

Eka raskaus meni lääkkeittä, ja nyt syön sitten verta hyydyttävää aina vuotokohtauksen alkaessa. (Vuoto on runsasta, ja se tulee voimalla. Edes side ei pitele verta, ja tosiaan ihan veri lammikoissa olen seissyt välillä.)

 

Syy on tuntematon, mutta tällä hetkellä enempää tutkimuksia ei aijota tehdä. Vuotoherkkyyttä tutkitaan seuraavan kerran vasta imetyksen päätyttyä, mutta nyt jo on melkoisen varmaa ettei kyse ole enää huonosta tuurista, millä edellistä raskautta selitettiin.

 

Ikävä uutinen on se ettei tähän kyllä totu. Joka ikinen kerta sydän on hypännyt kurkkuun, mutta lääkärit ymmärtävät sen hyvin.

 

Vaikka nyt meno on sama kuin viimeksi, on minua seurattu enemmän. Olen ollut öitä sairaalassa, ja pitkällä sairauslomalla myös. Vauvaa ja istukkaa ultrataan n.2 vkon välein, ja toistaiseksi kaikki on edelleen kunnossa. Vauva on kuin esikoinen, pitkä laiheliini. Painoarvio hieman isompi kuin ka, mutta johtunee siitä että olemme miehen kanssa molemmat aika reilusti pidempiä kuin keskiverto suomalainen. Napavirtaukset tarkstetaan aina ja on myös hyviksi todettu.

 

(viimeisin vuotoepisodi oli aamulla)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vuotelin plussatestiä ennen jo ja se jatkui varmaan 2kk, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nyt siis rv17 ja kyllä tuolla joku iloisesti polskii ja ultrien mukaan voi hyvin. Mun ystävän ystävällä oli "menkat" kun se oli raskaana eli aina tiettyyn aikaan kuusta vuosi verta ihan viimeiselle kuulle asti. Syytä ei löydetty ikinä ja terve vauva syntyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos teille vastauksista. Kiva kuulla etten ole ainoa jolla on ollut vuotoa, vaikka sitä ei tietenkään kenellekään toivoisi. Teihin nähden olen tainut jopa päästä helpolla - vielä ainakin.

 

Mä olen ihan hermona tämän takia. Joka ainut vihlaisu ja jomotus mahassa saa sydämen hyppäämään kurkkuun ja rynnin vessassa tarkastamassa onko tullut verta.

 

Huhhuh!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt vaihteeksi ihan paiseessa tämän homman kanssa. Verta ei ole näkynyt kohta viikkoon, mutta juttelin juuri hematologini kanssa.

 

Taustaltahan multa löytyy krooninen ITP jossa trombosyyttitaso ja täten veren hyytymiskyky voi olla tosi matala. Multa oltiin ottettu trompparikokeet viikkoa ennen vuodon alkamista ja silloin se oli ihan normaalin alarajalla. Vuodon yhteydessä sitä ei otettu, koska se oli juuri todettu normaaliksi. Hematologin mukaan arvot voivat vaihdella tosi nopeasti ja kokeet olisi pitänyt ottaa. Huomenna siis lääkäriin.

 

Mä olen ihan angstissa kun en älynnyt vaatia verikokeita. Mä mainitsin kyllä sairaudestani kahdelle eri lääkärille ja kätilölle, mutta heistä kokeita ei tarvinut.

 

Ei kai tässä sinänsä mitään katastrofia ole käsillä vaikka ne matalat olisivatkin, mutta mulla tietty pyörii kaikkia katastrofiajatuksia päässä. Kun odotin poikaa mulla oli ihan kamalan matalat trompparit noin viikon ajan ja ihan terve poika syntyi. yritän keskittyä siihen ajatukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä tähän päivään! Tosi hyvä, että soitit lääkärillesi ja pääset verikokeeseen.

 

Varmaankin joka tapauksessa positiivinen asia, ettei verta ole enää tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän myöhässä, mutta mulla oli ekan kolmanneksen loppupuolella semmonen melko runsas (kuukautisten alun kaltainen) verenvuoto ja ajoittain kirkasta verta myöhemminkin. Mulla osoittautui sitten olleen kohdunsuulla polyyppi joka sen vuodon teki, eli se oli oikeasti täysin harmitonta, mutta kyllähän se silti säikäytti joka kerta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään erikoislääkärin ultrassa ja hän arveli vudodon syyksi istukkaa joka on osittain kohdunsuun päällä. Siellä ei näkynyt mitään viitteitä verenvuotoon, mutta kuulemma etinen istukka usein saattaa vuodella. Sain seuranta-ajan neljän viikon päähän ja 1,5 viikkoa saikkua. Muuten kaikki oli ihan mallillaan. Verikokeen tulokset tulevat huomenna.

 

Kyllä nämä vudot säikäyttävät, ihanaa että meitä on kumminkin näin monta joilla se ei ole automaattisesti tarkoittanut pahinta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

etinen istukka oli minullakin esikoisessa arvioitu syy, ja nytkin istukka on ihan suulla. Lisäksi esikoisen synnyttyä istukka todettiin kyllä kaikin puolin hyväksi ja ehjäksi, mutta sen muoto saattoi olla osa tekijä. (Todella laaja ja todella littana. Eli kun istukka siirtyy raskauden aikana, niin minun istukkani saattoi ratketa tavallaan syvältä, koska oli niin littana). Ultrissa ei ole koskaan näkynyt syitä. Ja lääkäri onkin sanonut minulle että melkeimpä pitäisi vuodon saattua juuri samaan hetkeen kuin ultran jotta varmuus saataisiin. Lääkärit ovat kuitenkin sanoneet että tämä isompi vuoto on kyllä ihan hyväksi että se tulee pois eikä jää pesäköitymään ja tulehtumaan. Eli jos se iso vuoto on tullakseen, niin hyvä on että tulee ulos asti.

 

Tsemppiä sinulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos! Niin se lääkäri sanoikin, ettei hän varma voi olla, mutta olettaa että istukka on syypää kun mitään viitteitä vuotoon ei muuten löydy.

 

Mä toivon ettei vuoto uusi, ja yritän olla googlaamatta mitään kauhujuttuja etisestä istukasta. Juuri nyt olo on todella helpottunut että sikiö elää ja voi hyvin - yritän pitää kiinni siitä tunteesta.

 

Tsemppiä sinullekin, sähän olet kohta loppusuoralla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juups, missään nimessä ei kannata googlailla mitään. :) Vaikka istukkasi olisi nyt osittain kohdunsuun päällä, se varsin todennäköisesti nousee siitä ylöspäin kohdun kasvaessa. Omakin istukka oli vielä nt-ultrassa tosi alhaalla, rakenneultrassa ja nyt myöhemmin jo oikein kiltisti ylhäällä.

 

Toivotaan, että vuodot pysyvät jatkossa pois säikäyttelemästä. Vaikka veri aina pelästyttää ja vuodon syy pitää tietenkin aina yrittää selvityttää, koin helpottavana ajatella, että kaikki oli vuodosta huolimatta kuitenkin ollut edellisillä kerroilla hyvin. Ilman kotidoppleria en olisi kyllä tainnut tähän asti päästä järkikulta tallella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos tsempeistä KraKsRaks! Mä olen todellinen hermoilijaluonne ja vaikka aluksi olin tosi helpottunut tullessani lääkäriltä alkoivat ajatukset etisen istukan riskeista pyöriä mielessä. Mun täytyy tehdä ihan periaatepäätös etten tosiaan googlaile, vaan annan lääkäreiden hoitaa seurannan ja kertoa mulle missä mennään. Tänään ainakin ultrannut lääkäri oli tosi positiivisella mielellä. :)

 

Kiva kuulla että sun istukka on noussut ylemmäs, mä toivon että mullakin käy näin. Kotidoppleri olisi varmaan ihan hyvä investointi, varsinkin jos vuotelu on toistuvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas päätin vastaavassa tilanteessa, että en sitä kotidoppleria hanki, koska muuten olisin roikkunut siinä ihan jatkuvasti ja itseni tuntien herännyt yölläkin etsimään sydänääniä ja joutunut ihan paniikkiin jos en löydä niitä viidessä sekunnissa. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin etinen istukka joskus rv 20 tienoilla. Alkoi vuotamaan todella runsaasti ja olin osastolla muutaman päivän. Sen jälkeen kotona vuotoa tuli vielä sillon tällön ja olisko ollut joskus rv 24-25 kontrollissa istukka oli noussut ylös. Joten täältä ainakin yksi positiivinen kertomus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syksyllä 2008 sain keskenmenon. Jo tammikuussa '09 olin uudestaan raskaana ja aloin odottamaan esikoista. Olin 9.-10. viikolla kun tunsin, että jotain holahti housuihin ja ihan kunnolla. Vuotoa siis tuli hetken tosi runsaasti ja kun päivystykseen päästiin (oli pakko mielenrauhan vuoksi mennä edellisen km:n takia) vuoto niukkeni ja ultrassa näkyi hyvinvoiva sikiö. Pari viikkoa myöhemmin np-ultrassa näkyi yhä hyvinvoiva sikiö ja ultraaja laittoi vuodon istukassa olleen hematooman piikkiin. Vuodin aika pitkälle raskautta, muistaakseni 18. raskausviikolle asti. Vuotoa tuli välillä tosi niukasti ja vuoto oli rusehtavaa, välillä taas vuotoa holahti ihan kunnolla. Tossa jaloissa esikoinen kiukuttelee terveenä ja yhä hyvinvoivana. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

itse olen nytten 10 + 3 ja eilen aamulla alkoi rusehtava vuoto > googletin ja luin,että se on aivan normaalia.illalla kotiin kävellessäni verta valui jaloilla asti ja kotiin päästyäni tuli jätti hyytymä !! säikähdin hirveästi, koska olen kerran ollut raskauden keskeytyksessä ja tunnelmat olivat lähestulkoon samat...olin aivan shokissa enkä ruvennut siinä keskellä yötä soittelemaan / lähtemään enää minnekkään ( ehkä vähän tyhmää ) supistuksia tuli muutaman hetken aamu kolmeen asti, kunnes aamulla heräsin ja tunnen olevani kunnossa.ei vuotoa,ei kipuja..? ja tulin taas googlettamaan ja helpotuin lukiessani,että sitäkin on tapahtunut teille muille..huomenna kuitenkin varmaan pitää soitella ja varailla aikaa jonnekkinsuuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nostelen tätä vanhaa ketjua.

 

Itse koin viikko sitten rv8+2 todella voimakkaan verenvuodon. Mulla oli ollut rv 6+ lähtien kevyttä ruskeaa tuhruttelua, joka enimmäkseen oli värjäytynyttä valkovuotoa ja muutan millin mittaista kuivunutta verihöytyvää. Rv 6+6 olin käynyt alkuraskauden ultrassa ja silloin kaikki oli hyvin eikä merkkejä vuodosta ollut silloin.

 

Rv 8+2 istuin päivällisen jälkeen sohvalle kun tunsin, että jotain valuu housuihin. Ehdin vessaan muutamassa sekunnissa ja silloin jo housut olivat läpimärät tuoreesta verestä. Istuin pöntölle ja verta valui ihan lorisemalla. Hetken kuluttua tunsin jotain kiinteämpää valuvan ja pönttöön valahti ehkä kymmenen senttiä pitkä ja muutaman sentin paksuinen mustahko klimppi. Tämän jälkeen valui taas verta. Vasta jälkeenpäin sidettä vaihtaessa tajusin, että koko verenvuoto kesti ehkä vain viitisen minuuttia kaikkineen. Vuotoon ei liittynyt mitään kipuja ja se tosiaan loppui ihan yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin. Ihan kevyttä ruskeaa tuhrua tuli 4-5 päivää. Neljäntenä päivänä vuodon alkamisesta eli 8+6 kävin uudelleen yksityisellä ultrassa, kun julkisella puolella ei mihinkään tutkimuksiin päässyt. Ultrassa löytyi viikkoja vastaava alkio, jolla sydän jumpsutti hyvään tahtiin.

 

Tuo vuoto pelästytti todella paljon ja itkin koko sen illan keskenmenoa. Olin aivan shokissa, kun se tuli niin puun takaa ja varoittamatta. Nyt pitäisi jotenkin yrittää jaksaa uskoa, että raskaus jatkuu ihan normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niukahko vuoto alkoi 7+4 ja tuli klöntti mukana. Ultrassa varmistui keskenmeno. Nyt toista päivää vuotaa, ihan kaikki ei oo tullu vielä pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0