Sign in to follow this  
Followers 0
Guest tikkunekku82

Kokemuksia heti keskenmenon jälkeen raskautumisesta

25 posts in this topic

Ajattelin luoda uuden aiheen,kun asia tuoreeltaan minua niin kovin askarruttaa. Siis millaisia ajatuksia muilla on siitä, kannattaako heti km-vuodon loputtua jatkaa yritystä odottamatta maagisia yksiä menkkoja? Oma n. 1vk:n takainen km-kokemus(rv9+6,spontaani tyhj.ilman fyysisiä kipuja) hiertää mieltä ja ottaa henkisesti koville,mutta suurimmat ajatukset ja tsempit haluaisi siirtää pian uuden raskauden toteuttamistyöhön... Ja mieluiten heti, tosin toisen km:n pelko varjostaa mieltä ja mietinkin,että voiko ns.varaslähdöllä saada vain siipeensä uusia henkisiä/fyysisiä tuskia ja selviääköhän lääkärit oikeesti kuitenki la:n laskusta nykylaitteilla ihan ok,jos sattuu käymään niin iloisesti,että plussa tulee ja kestäiskin loppuun saakka? Mitä ajatuksia/kokemuksia muilla on, koitatteko/koititteko uudestaan pikimmiten(jos sekä henk/fyys.olotila ok) km-n jälkeen vai pidättekö tuumaustaukoa ennen uutta yritystä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ainakaan halunnut odottaa yksiäkään menkkoja. Keskenmeno tapahtui myös spontaanisti (n. rv 7+)ja kohtu tyhjeni kokonaan. En nähnyt mitään syytä miksi olisi pitänyt odottaa. Ultraamalla raskauden kesto selvitetään joka tapauksessa varmimmin. Aikamoista verenmaku suussa menoo se kyllä oli ja ne ensimmäiset menkat keskenmenon jälkeen oli hirveet sekä henkisesti että fyysisesti. Onni oli, kun siitä kierrosta sitten raskauduinkin. Uusi keskenmeno kummitteli mielessä aika-ajoin tasasesti sinne 16-17 viikoille asti kunnes liikkeet alkoi tuntuun päivittäin. Omalla kohdalla toi oli kyllä aivan oikea ratkaisu, helpotti siinä keskenmenon jälkeisessä olotilassa se, että pääsi keskittyyn siihen uuteen yritykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa toisessa ketjussa jo aloittajalle kommentoinkin asiasta, mutta kirjoitan nyt tännekin. Eli mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno rv 8+3 ja sain silloin lääkkeellisen tyhejennyksen. Vuotoja oli vähän ja 3vko lääkkeiden saannin jälkeen raskaustesti näytti negatiivista ja uuden yritys alkoi samana päivänä. Tuosta on vielä niin vähän aikaa, että en tiedä onko tärpännyt ja yritys tällä hetkellä on muutenkin ihan randomia, kun ovulaatiota ei voi mitenkään ennustaa. En mitenkään olisi kestänyt kuukauden odottamista ja jos kuukautiset vielä tulevat, niin tulen olemaan äärimmäisen pettynyt. Mulla on kova pakkomielle saada lapsille korkeintaan kolmen vuoden ikäero, minkä suhteen paine on melkoisen kova, kun tässä on enää kahden kierron mahdollisuus onnistua tavoitteessa. Yritystä on pidetty yllä tammikuusta saakka ja senkään vuoksi tärppihistoriaa tarkasteltaessa ei odottelut paljon napostele...

 

Ennen esikoista sain spontaanin keskenmenon ja aloin odottaa esikoista heti tuon km:n jälkeen. Laskettuaika varmistettiin ultrassa ja se oli sama (tai ehkä siinä oli parin päivän heitto) kuin mitä neuvolassakin laskettiin kuvittelemalla keskenmenovuotoa kuukautisvuotona. Raskaus sujui hyvin synnystä myöten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kannustavaa kuulla,ehkä minäkin uskallan aloittaa heti :). Barbis: ootko kytistänyt ja testinyt negaa ihan perustestillä vai jollain herkällä versiolla? Nyt on 1.5vk vuodon alusta ja loppunut alkaa olla mielestäni jos minimaalista tuhrutippaa tai kahta/pv ei lasketa. Hätäseen yhden haikakan plussan jo testasin,eli jotain muutosta entiseen tummaan ja heti ilmestyneeseen plussaan on havaittu. Onko sulla kokemusta ovistesteistä? Näyttääköhän ne oikein heti km-vuodon jälkeenkin jos sitä ovista haluaa tikutella ja etsiä? Entä onko kokemusta ovistestien käytöstä raskauden testauksessa? Jostain foorumista luin,et jotku ilm. käyttää niitäkin r-testin sijaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä hätäilin sen testaamisen kanssa ja tein 2vko lääkkeiden saannin jälkeen ihan tavallisen viivatestin ja siihen piirtyi himmeääkin himmeämpi haamu vasta testiajan jälkeen eli siis roskishaamu. Luulin sitä negaksi, mutta päätin kuitenkin varulta tehdä diginäyttötestin (se kun ilmoittaa "raskaana" tekstin pienimmästäkin hormonimäärästä, niin ei tarvitse haamujen kanssa arpoa), siitä sain positiivisen tuloksen. Viikko tämän jälkeen samainen digitesti ilmoitti "ei raskaana". Oisin halunnut testata useammin, että ois nähnyt heti, kun voi alkaa yrittää, mutta nuo digitestit on sen verran tyyriitä, että jaksoin sen viikon venata.

 

Ovistikut tilasin netistä heti samana päivänä, kun km todettiin, mutta en ole niitä nyt käyttänyt. Ajattelin, että JOS (hurjat toiveajattelut) vielä tulee menkat, niin siitä alan heti tikuttaa. Nyt olisi ollut niin randomia se tikutus, että en jaksanut alkaa paneutua aiheeseen ja tuhlaamaan tikkuja. Ikinä en ole ovistikkuja käyttänyt, mutta mahdollisen seuraavan kierron yhteydessä kyllä käytän. Mutta uskon, että tikut näyttää oikein heti km:n jälkeenkin, jos vaan tikuttaja sattuu oikeaan aikaa tikuttamaan.

 

Aiemmissa alkuraskauden keskenmenoissa (niitä on ollut 2) menkat ovat tuleet noin 28 päivää km-vuodon jälkeen eli mun kierron mukaisesti. Silloin on varmaan oviskin ollut normaalilla paikallaan. Mutta nyt mun vuoto oli lääkkeillä aikaan saatua vuotoa, niin en usko kierron palautuvan siitä heti normaaliksi eli ei mitään havaintoa oviksen mahdollisesta paikasta.

 

Itse en käyttäisi ovistikkuja raskausteinä tai toisinpäin (jos niin edes voi tehdä) vaan testaisin kutakin asiaa siihen tarkoitetulla testillä, niin ei ainakaan sen puolesta ole virheiden vaaraa. Muutenkin tuntuu noiden testien tulkitseminen niin vaikealta (vaikke selkeitä viivojahan siinä vain pitäisi tuijotella).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla keskenmeno oli spontaani about viikolla 9+0. About kolme viikkoa keskenmenon jälkeen oli kontrolli ja lääkäri neuvoi odottamaan kahdet kuukautiset. Kuinkas ollakaan olinkin jo jälkitarkastusvaiheessa raskaana ja kieltämättä pelkäsin kovasti miten raskaus etenee. Kaikki muut tapaamani lekurit oli sitä mieltä että keho ei raskaudu ennenkuin on siihen valmis ja odottaminen on turhaa, päinvastoin raskauden todennäköisyys on suurempi heti km:n jälkeen. Mun kohdalla ainakin odotus päättyi onnellisesti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

minäkin sain juuri gynellä jälkitarkastuksessa niin yksinkertaisen vastauksen,etten kyllä odota yhtään! Tulkoon siis uusi raskaus,jos on tullakseen :). Itse ei km:on pysty vaikuttamaan,joten sen uusiutumisen pelossa ei tarvitse odotella kuulemma. Kroppa tietää,kun uudella raskaudella on mahikset. Voiko ovis olla jotenki erilainen km:n jälk? Tarkoitan,et voiko se esim.tapahtua pikavauhdilla(tikutat aktiivisesti,mut et huomaa sitä lainkaan tmv) tai useampi munasolu kerralla,voiko tulla tollasii outouksiakin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elokuussa tuli km viikoilla 5+5, ei odotettu menkkoja. Syyskuussa taas haalea plussa, km 5+0. Nyt piti odottaa menkkoja, mutta bongasinkin oviksen limoista, joka hyödynnettiin. Haalean haaleaa viivaa näytti tänään taas, mutta nyt olen hyvin skeptinen noiden hailuroiden kanssa.

 

Neuvolassa asiasta puhuin, eikä sieltä kielletty yrittämästä jälleen, ei sanottu, että tarvitsisi menkkoja odottaa (aikaisilla viikoillakin mennyt nuo kesken). Kyllä kroppa sitten tietää, jos ei ole valmis raskauteen. :)

Edited by je_a

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toivotaan parasta! Itsekin toivon, että kolmas kerta toden sanoo. Kolmatta kertaa saa tässä nyt vaan taas odotella, kun tänään alkoi ekat menkat km:n jälkeen. Ei ois tarvinnut tulla girl_to_take_umbrage2.gif .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli keskenmeno ja tuulimuna esikoisen jälkeen. Keskeytyneessä keskenmenossa tehtiin lääkkeellinen tyhjennys ja tuulimuna tyhjentyi itsestään. Kysyin yrittämisen jatkamisesta heti km:n jälkeisestä kierrosta lapsettomuushoitoihin erikoistuneelta gyneltä, joka sanoi, että ei tarvitse odottaa. Kroppa ei raskaudu, jos ei ole siihen valmis. Raskauduinkin sitten suoraan tuulimunavuodolla alkaneesta kierrosta, vaikka en bongannut ovista ja peittoja heilutettiin muutaman kerran koko kierron aikana. Kp 45 tein ylläriplussan ja tulos tuhisee nyt tuolla sängyssään :lipsrsealed:

 

Plussatuulia ja jaksamista kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ihana kuulla :)! Toi vois olla aika hyvä suunnitelma meillekin ;). Paljon peukkuja ja myötätuulia kaikille meille <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänä aamuna paljastui keskeytynyt keskenmeno, rv 5+5 on pienen kehitys loppunut. Lääkäri sanoi, että heti kun tyhjennytvuoto on loppunut niin saa alkaa yrittämään uudelleen.

Vi**umaisinta on se, että nyt vaan odotellaan kutsua lääkkeelliseen tyhjennykseen! girl_cry2.gif ehkä jopa yli viikon!

Ja mä en jaksa odottaa.. Miksi se ei ole tyhjentynyt itsekseen? Oon luullut olevani raskaana ja nyt huomataan, että kehitys onkin sammunut jo 2-3 viikkoa sitten..

 

Kunhan tää nyt ois ohi ja pääsis taas yrittämään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Suuret pahoittelut km:sta, ja tuo tyhjennyksen odottamaan joutuminen on varmasti todella inhottavaa. Voikohan olla,että tulisi vielä itsestäänkin odottelun tiimellyksessä pois?

Ja omaa napaa myös pikkasen: onko kellä tietoa tuosta r-hormoonin laskusta km:n jälk? Mulla nyt 2vk km:sta,ja r-testissä lukema:33. Mitä tosta vois päätellä? Voiko tulla raskaaksi/ovuloida,jos tota hormoonia on kropassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ joo voi alkaa vuotamaan itsekseenkin ja sitä toivonkin! Mutta luulen, että olis jo alkanut jos olisi alkaakseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä km rv 8 +? tasan kuukausi sitten. Luonnollisesti tyhjentyi kokonaan. Lääkärin mukaan raskaustesti kannattaa tehdä vasta 6vkoa km:sta. Terveydenhoitajan mukaan kuukauden päästä voi tehdä ja pitäisi näyttää negaa (jos ei siis jo uutta raskautta ole). Joillakin laskee raskaushormoni nopeammin ja toisilla hitaammin.

 

Kuukautisia odotellaan. Niitä on tosin odotettu jo esikon syntymästä asti (9kk). Ei tullut yksiäkään ennen tuota toista raskautta. Saa nähdä miten nyt käy. Km vuoto on kuitenkin loppunut jo 2 vkoa sitten. Uutta raskautta ei ole mitenkään Yritetty, mutta tulee jos on tullakseen. Antaa luonnon hoitaa homma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tuulimunaraskaus alkuvuodesta 2010. Tyhjennyksestä oli kulunu 10 viikkoa kun aloin ihmettelemään ettei kuulu menkkoja. Menin sitten gynelle mssä paljastui että ovuloin juuri, gyne patisti kotiin ;) ( ultrasi tämän tuulimunan) ja siitä 11 päivää niin tein positiivisen raskaustestin tästä meidän neidistä <3

 

Olisin varmaa jo aiemmin ollut valmis uuteen yritykseen mutta jälkivuoto kesti melkein sen koko ajan, varmaan johtuen epäonnistuneesta tyhjennyksestä, niin ei tullut edes mieleen yritykset..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä raskauduin uudestaan heti kaavinnan jälkeen ja hyvin meni raskaus loppuun saakka. Sain siis spontaanin keskenmenon rv 11, mutta lopulta piti avittaa loppuun lääkkeillä ja vielä kaavinnallakin. Ovulaatio oli muistaakseni n. 3 viikkoa kaavinnasta, samaan aikaan kun kävin jälkitarkastuksessa toteamassa raskaushormonin poistuneen. Tästä kahden viikon päästä tuli plussa testiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla äskettäin tapahtunut spontaani km rv 8+0. Neljäntenä vuotopäivänä kohtu ultrattiin tyhjäksi ja nyt 4 pv ultran jälkeen raskaustesti on nega. Vuodot ovat loppuneet pari päivää sitten (vuotoa oli 5-6pv). Ultraaja kättärillä sanoi, että kannattaa odottaa yhdet menkat, mutta toisaalta ei pitäisi haitata vaikka raskaaksi heti tulisikin. Ollaan päätetty, että yrittäminen aloitetaan heti, koska km oli niin "helppo".

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ jännä muuten, kuinka ristiriitaisesti jotkut lääkärit kehottaa odottamaan ja toiset heti yrittämään huh.gif Jos odottamisen taustalla on se, että raskauden kestoa on vaikeampi määrittää, niin neuvolastahan saa sitten lähetteen ja ajan ultraan, jossa viikot tarkastetaan.

 

Meillä muuten jälkitarkastuksessa lääkäri bongasi ultralla oviksen ja se sitten hyödynnettiin wink.gif ja nyt sitten tiistaina aika ultraan, jossa tarkastetaan alkion kunto, koska mulla tuli menkat raskaudesta huolimatta. Plussasin siis 3 päivää menkkojen loppumisesta. Johtuneeko sitten keskenmenon hormoonihöyryistä vai mistä.. Toivotaan nyt vaan, että tämä kyytiläinen pysyy matkassa mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin keskenmeno kesäkuun lopussa/heinäkuun alussa vkolla 7+0. Silloin alkoi vuoto. Tyhjentyi itsestään. Raskautesti näytti edelleen/uudelleen plussaa n. 35 päivän kuluttua, kunnes alkoi vuoto. Joko olin raskaana uudestaan, mutta kroppa ei ollut valmis tai sitten sitä hormonia oli jäänyt. Mulle myös lääkäri sanoi, että yhdet menkat kannattaisi odottaa, jotta kierto tasaantuu... No nyt on odoteltu jo useammat :girl_crazy: . Kierto tosin on tasan tarkkaan 29 päivää, mutta plussaa ei näy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

itellä oli 08/12 kkm. kehitys loppui rv 7+ ja todettii ultrassa rv 12+3 jouduin sitten odottamaan kaavintaa rv 13asti ja tilanne meni niin että päivää ennen operaatiota jouduin ensiapuun kun tila meni huonoks. en asu suomessa joten oli hirvittävä kokemus. ei saanu lääkäri ekalla kerralla kaavittua kaikkea pois ja teki toistamiseen toimenpiteen. jäi pieni pala istukkaa vieläkin sisään ja sitten odotettiin kotona että tulee ulos itekseen. vuotoa kesti yli 3vko ja sitten tuli n.2vko ilman vuotoa, kipuja ei ollut. 13.9 alkoi menkat usean päivän ruskean tiputtelun jälkeen ja nyt kestäny vuoto välillä runsaana välillä minimaalisena kunnes hyytymiä tulee niin 23 päivää jo. ite mietin et onkoha kaikki niinku pitää vai kävikö vuodottomana aikana niin ettei huomannu kenties ovista ja tulin raskaaks taas mut nyt sit vuotoa vaan jatkuu jostain syystä. normaalist menkkojen aikaa kipua mut nyt ei ollu, alkupäivät van tosi runsast vuotoa ja sit vuoto millo mitäkin.

olis kiva saada se pienokainen vihdoin mut tuntuu vaikeelt ku vuoto vaan ei ota loppuakseen. tämä oli 3 keskenmeno alle vuodessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tulin uudelleen raskaaksi ennen ekojen menkkojen alkua kerran! Eka km oli helppo fyysisesti! Olin onnesta sekaisin, mutta sekin meni lopulta kesken.siitä toipuminen kesti kauemmin ja kierto oli sekaisin pitkän aikaa! Sitten menikin noin puoli vuotta ennenkuin taas plussa sinne!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipa tämä testattua, eli harmi kyllä ei ainakaan meillä tullut muu kuin täti käymään km:n jälkeisessä kierrossa (km rv 5+4, pitkittyi, hcg-arvo ei lähtenyt laskuun normaalisti). Ovis bongattiin ja yritystä oli, ehkä kiinnittymisyrityskin, mutta vähän veikkaan että kohdun limakalvo oli 4 vkon vuotamisen jälkeen sen verran ohut ettei siihen mitään tarrannut. Tai sitten munasolu oli maanantaikappale, mene ja tiedä.

Edited by Windfall

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin lääkäri oikein kannusti yrittämään heti keskenmenon jälkeen uudestaan. En vaan voi ymmärtää miten henkisesti siihen kykenisin. Toivottavasti jossain vaiheessa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me jatkoimme yrittämistä heti, vaikka henkinen puoli ei ole vieläkään keskenmenon jäljiltä kunnossa. Järkeilin asian kuitenkin niin, että jos meille käy niin onnettomasti, että keskenmenoja tulee se kolme "normaalia" kappaletta ennen kuin raskaus lopulta jatkuisi onnelliseen loppuun asti, en haluaisi tavallaan tuhlata aikaa. Tai jos olisimme ensin odottaneet siihen asti, että oloni on parempi (mihin saattaa mennä ties kuinka kauan aikaa) ja sitten sen odotuksen jälkeen pitäisi taas odotella raskautumista ja sitten jos tulisikin taas keskenmeno ja pitäisi aloittaa toipumisen odottelu ja yrittämisen odottelu alusta, voisi mennä vuosikausia ennen kuin lopulta saisimme sen kovasti toivotun lapsen. Toki voisi käydä niinkin, että odottaisimme sen aikaa, että olisin henkisesti vahvempi ja sen jälkeen meitä onnistaisi heti, mutta en uskalla luottaa siihen. Olen myös miettinyt, että selviänköhän tästä keskenmenosta ennen kuin olen uudelleen raskaana.

Toki minua uusi raskaus pelottaa ja suren sitä menettämisen mahdollisuutta jo valmiiksi. Ja ymmärrän todella sen päätöksen, että haluaa odottaa yrittämisen kanssa siiheksi, että on vahvempi olo itsellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0