Monalisa

Loma ja turvaistuin

62 posts in this topic

Miten olette järjestäneet lapsen matkustamisen lomalla esim. vuokara autoissa, takseissa, bussissa? Mä olen kovasti miettinyt tätä enkä oiken löydä ratkaisua. Poika mahtuu ehkä just ja just turvakaukaloon, mutta ei enää kuukauden päästä. Pitääkö ottaa turvaistuin mukaan matkaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei Kanarialla ollut mitään istuinta mukana.

Lentokoneessa oli siinä "erikoisvyössä" nousut ja laskut. Bussimatkalla oli vaan sylissä. Menomatkalla ei ollut bussissa vöitä, paluumatkalla oli ja silloin laitoin vyöt silleen meidän molempien ympärille.

 

Aluksi olin sitä mieltä, että taksilla ei voida ajaa, mutta kummasti se mieli muuttui kohteessa. Ajettiiin ihan lyhkäsiä parin kilsan matkoja. Pidin yleensä silloin poitsun repussa. Kerran käytiiin hiukan pidemmällä, parinkymmenen kilsan päässä ja takaisin. Silloin laitoin vyöt meidän molempien ympärille.

 

Eihän tuo vyöviritys nyt mikään megaturvallinen ole ja törmätessä puristaa vatsaa. Meinasin, että se on kuitenkin pienempi paha kuin että lentää laakista auton ikkunan läpi pihalle.

 

Turvaistuin on niin iso raahata, hankala asentaa ja matkat niin pieniä, että mä en kyllä jaksais roudata. Okei, onhan kyseessä mun kallein aarteeni, mutta silti.

 

Edit. Pakko lisätä vielä, että tuolloin, kun oltiin reissussa, niin meillä oli vain yksi istuin. Se painaa jotain 10-15kg ja on pirun iso. Asentamiseen menee varmaan vartti. Ei olis kovin palkitsevaa laittaa sitä parin minsan automatkan takia. Tai kuskata kaupungilla mukana. Kun meillä noi taksireissut oli lähinnä sitä, että oltiin aamupäivällä lähdetty hotellilta liikkeelle ja koko päivä lampsittu. Alkuillasta tultiin sitten taksilla hotellille, kun ei jaksettu enää kävellä.

 

Nyt meillä olis kyllä toinen istuin. Pienempi ja nopeempi asentaa. Mut ei oteta Kreikkaan mukana, kun ei etukäteen tietoa, oisko sile mitään tarvetta.

 

Jos ois tarkotus vuokrata lomakohteessa auto, niin sitten harkitsisin uudemman kerran istuimen mukaan ottamista. Tai selvittäisin mahkut vuokrata istuin siihen vuokra-autoon.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä todllakin ymmärrän ton raahaus pointin, meidänkin istuin painaa varmaan sen kymmenen kiloa. Itseäni kiusaa kuitenkin ajatus että yhtä hyvin se onnetomuus voi sattua sillä 2km matkalla. Mietin että onko sitten tekopyhää kuljettaa lasta täällä hienossa istuimessa selkämenosuuntaan jos ulkomailla aikoo tehdä toisin. Nää on siis mun pohdintoja, en yritä ketää syylistää :unsure:

 

Itse ole ajatellut että ostettaisi toinen kevyempi istuin joka olisi vain vyö kiinityksellä. Anttilassa olisi just tarjous istuimesta 64€ joka tulee vain vöillä kiinni. Mutta siinä on selkä menosuuntaan painoraja 10kg meillä poika painaa reilu 11kg.

 

Pää hajoo kun näitä miettii!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä ainakin ymmärrän noi sun ajatukset hyvinkin. Toisaalta on hassua, kun kotona mäkin pidän erittäin tärkeenä sitä, että pojalla on hyvä istuin ja siinä matkustetaan selkä menosuuntaan sinne kolmevuotiaaks. Mutta reissuun kun ollaan lähdössä, niin en kauheesti edes harkinnut sinne sitä istuinta mukaan. Vaikka siihen onnettomuuteen voi tosiaan sielläkin joutua ihan yhtä hyvin.

 

Se istuimen raahaus mukana on vaan mun mielestä niin toimimattoman tuntusta ja muutenkin ajatus tuntuu hankalalta, joten oon jättänyt ne harkinnat tosiaan sitten siihen. Ajatuksena onkin, että reissussa yritetään välttää esim. just takseja. Kattoo nyt, miten se tulee toimiin, mutta lähinnä oon ajatellut että pitäydytään lähiympäristön tutkiskelussa kävellen ja sitten bussilla matkustellaan jonkin verran varmaan kans.

 

Muta oikeessa oot, että pää näiden mietintöjen kanssa hajoo. Sama juttu oikeestaan kaikessa, kun pohtii oman lapsen parasta.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kakkosautossa just se Anttilan istuin.

 

Mulla kanssa oli reissussa vähän tekopyhä fiilis, kun täällä en suostuis metriäkään ajamaan autolla ilman, että lapsi vyötettynä, mutta reissussa toimin toisin. Toisaalta, maassa maan tavalla. Tuolla maailmalla ei välttämättä takseissa ole pakollista olla turvaistuinta.

 

Todellakin onnettomuus voi sattua vaikka matka pis miten pieni. Parhaansa sitä varmasti itse kukin yrittää lapsensa eteen tehdä. Kuitenkin jotain rajaa ja mielekkyyttä pitää hommassa olla. Kun matkisten koriinkaan ei istuin oikein mahdu, niin varsin työlästä se on rahdata koko päivää istuinta siltä varalta, jos haluaakin ajella myöhemmin taksilla. Mulla oli kyllä turvallisempi olo just noilla pikkumatkoilla, kun laitoin jätkän reppuun ja sitten vaikkapa mahavyön itseni ympärille. Tuntuu etät aina onnettomuuksissa sattuu, mutta jos noita osumia vois ainakin minimoida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuokra-autoista...

 

Vuokra-autofirmoilta voi vuokrata myös lastenistuimia. Näin me ollaan tehty, mutta meillä on ulkomaanmatkoilla usein vuokra-auto kohteessa varattuna, jos yhtään näyttää siltä, että tarvitsee tehdä automatkoja. Julkisissa kuljetaan rattaiden tai kantoliinan kanssa aivan kuten Suomessakin ja jos vuokra-autoa ei ole, julkisilla mennään.

 

Mietin vaan tässä sellaista, että onkohan noita lastenistuimia mahdollista vuokrata kohdemaassa ilman autovuokraa? Pitäisiköhän soitella matkatoimistoihin ja kysellä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin niin kaukana ja niin suuren tavaramäärän kanssa, että ikävä kyllä istuimen raahaaminen ei tullut mitenkään kysymykseen :( Kotimaassa bussimatkoilla meillä oli oma istuin, jonka tilausajon suorittanut bussifirma toi kyydissä myös paluumatkalle, lennolla on ne omat vyöt lapsille ja pidemmillä lennoilla meillä oli se koneen vauvaistuin, bussissa mentiin sylissä (eikä siellä ollut edes vöitä :unsure: ) ja vuokra-autoon vuokrattiin istuin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin niin kaukana ja niin suuren tavaramäärän kanssa, että ikävä kyllä istuimen raahaaminen ei tullut mitenkään kysymykseen :( Kotimaassa bussimatkoilla meillä oli oma istuin, jonka tilausajon suorittanut bussifirma toi kyydissä myös paluumatkalle, lennolla on ne omat vyöt lapsille ja pidemmillä lennoilla meillä oli se koneen vauvaistuin, bussissa mentiin sylissä (eikä siellä ollut edes vöitä :unsure: ) ja vuokra-autoon vuokrattiin istuin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpä... Voisivat suunnitella sellasen travel systemin johon sais tollasen isommankin istuimen kiinni. :rolleyes:

 

Viimeviikolla nähtiin junassa yks nainen lapsensa kanssa. Niillä oli turvaistuin mukana rattaissa automatkoja varten (siis ihan täällä suomessa oltiin) Istuin oli tosi tukevasti siinä rattaiden päällä ja lapsi mahtui kätsysti siihen turvaistuimeen istumaan. Olihan se melkoinen viritys, mutta hyvin tuntui toimivan. Toki sellaisen kanssa voi olla vähän raskasta liikkua jossain lomakohteissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lentokoneessa on omat vyönsä ja viritelmänsä lapsille, bussissa ja junassa ollaan menty ilman turvavöitä. kaukaisemmilla lomilla ollaan henkilöautoissa matkatessa päästy hyödyntämään kavereiden kyytejä ja heidän lastensa istuimia. Yksi taksimatka ollaan tehty (Ruotsissa) ja silloin saatiin sellainen taksi jossa oli turvaistuin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin just viikko Kreikassa ja siellä vuokrattiin päiväksi auto ja vuokraamosta sai istuimen lainaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuokra-autossa/laina-autossa (meillä ei omaa ole) käytetään tietty omia istuimia kotimaassa. Ulkomailla ei olla vielä autoa vuokrattu. Taksissa lapset istuu takapenkillä vöissä. Bussissa vöissä myös, jos sellaiset on. Ikää pojilla nyt 4 v. ja 2 v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuokrattiin juuri auto Italiassa ja siellä saatiin vuokraamon puolesta turvaistuimet kummallekin lapselle (1v8kk ja 4kk). Varattiin ne jo etukäteen samalla kun autokin. Taksilla mentiin sitten Ranskassa lentokentälle ilman istuimia, kun ei niitä siihen hätään saanut mistään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taa nyt kuuluu ehka loyhasti tahan ketjuun mutta neuvokaas pitkaan ulkomailla asunutta suomalaista. Parin viikon paasta lennan yksin pojan kanssa Helsinkiin ja haluaisin ottaa taksin kentalta hotelliin. Ottavatko taksit Suomessa aiti-lapsi yhdistelman ilman turvaistuinta? Reilu puoli vuotta sitten kotipitajalla tuttu taksikuski kuskasi meidat ilman istuinta Tikkakosken kentalle mutta olen myos ymmartanyt etta niin ei saisi tehda. Mika on virallinen kanta tahan Suomessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmeisesti hesassa on muutamia takseja joissa on mahdollisuus istuimen, mutta ne on tilattava etukäteen. Ja niissä on maksettava jotain ylimääräistä, koska hakevat istuimen jotain varastosta. Tai näin ainakin muistelen. Hesarissa oli meinaan tässä jonkin aikaa sitten juttua tästä yleisöosastolla. En kyllä ihan tarkkoja faktoja muista. Mutta tohon laillisuuteen, niin kai se on laillista!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tamperelainen taksikuski sanoi viime viikolla, että turvaistuimet kuuluvat joidenkin taksien vakiovarustukseen. Siis taksia tilatessa voi pyytää turvaistuimellisen taksin. Lisäkustannuksista en tiedä, mutta on kai nekin mahdollisia. Satunnaisesti taksia ajava sukulainen kertoi, että tavallisempaa on, että perheillä on oma istuin mukana (luulen kyllä että hän tarkoitti turvakaukaloa).

 

Ulkomailla ollaan oltu kahdesti pikkubussissa, tai oikeastaan sellaisessa ison pakettiauton kokoisessa taksissa. Meillä ei ollut istuinta mukana :unsure:

Nyt kun mennään kesällä Englantiin autoilemaan, vuokrataan sieltä tietysti myös istuin. Istuin maksaa n. 20 euroa lisää.

 

Onko kellään kokemusta? Onko ne autovuokraamoiden istuimet yleensä ihan säällisessä kunnossa?

 

Vielä tuosta kasvot-menosuuntaan matkustamisesta. Kyllähän se mietityttää, mutta siellä suurin osa lapsista matkustaa näin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä taksissa lapsi voi kulkea ilman turvaistuinta. Kai siinä oletetaan, että taksimatkat ovat satunnaisia tms.

 

Löysinkin tämmöisen Hesarin vanhan jutun:

 

Turvaistuimet ja bussien turvavyöt pakollisiksi toukokuun alussa

12.4.2006 0:00

A A

 

Lasten autossa matkustamista koskevat säännökset tiukentuvat toukokuun alussa. Alle 135 sentin pituisten lasten on vastedes käytettävä lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta, kuten esimerkiksi turvakaukaloa tai -istuinta.

 

"Tämä vie liikenneturvallisuutta eteenpäin ja varmistaa lasten kuljettamista autossa. Turvalaite ei estä onnettomuutta, mutta on varsin hyvä suojakeino, jos jotakin sattuu", toimitusjohtaja Matti Järvinen Liikenneturvasta sanoo.

 

Toukokuun alussa myös turvavöiden käyttöpakko laajenee isoihin busseihin ja kaikkiin kuorma-autoihin. Jos niissä on turvavyöt, kaikkien matkustajien ja kuljettajan on niitä käytettävä.

 

 

Suurin osa lapsiperheistä käyttää turvalaitteita jo nyt. Silti pienemmistä lapsista lähes joka kuudes ja isommista joka viides matkustaa ilman turvavyötä tai muuta turvalaitetta.

 

"Valitettavasti sellaistakin näkee, että lapsi kiipeilee etupenkkien välissä puoliksi seisoen. Kun tästä huomautetaan, pieni murto-osa vanhemmista valittaa turhasta holhoamisesta ja sanoo ajavansa hiljaa ja varovasti. Osa sanoo, että lapsi ei suostu olemaan turvavöissä", komisario Ilkka Kantola Liikkuvasta poliisista kertoo.

 

Lakimuutos tekee turvalaitteesta pakollisen.

 

Jos turvalaitetta ei poikkeuksellisesti ole, lapsen on istuttava muualla kuin etuistuimella ja oltava turvavyössä. Alle 3-vuotiaita lapsia ei saa kuljettaa lainkaan sellaisessa autossa, jossa ei ole lapselle turvalaitteita. Poikkeuksena ovat kuitenkin taksit, jossa myös alle 3-vuotias saa matkustaa takaistuimella turvavyössä.

 

Oulussa Raksilan marketeilla tiistaina ostoksilla olleet perheet pitivät turvaistuimen käyttöä itsestään selvänä.

 

"En tunne ketään, joka niitä ei käyttäisi, mutta erittäin hyvä juttuhan tuollainen lakimuutos on", Niko Arola sanoo laittaessaan Aatos-poikaansa turvaistuimeen.

 

Myös Jaklin ja Sardar Slewan ovat aina käyttäneet turvaistuimia. "Totta kai. Eikö se aiemmin ole ollut pakollista", kolmen lapsen vanhemmat ihmettelevät.

 

Sama käsitys oli oululaisilla Marika ja Janne Kantsilla. "En ole koskaan nähnyt, että joku ei käyttäisi turvaistuinta", Marika Kants sanoo.

 

Yhdeksänkuukautinen Mira viihtyy hyvin istuimessaan, joka sijaitsee selkä menosuuntaan auton turvallisimmalla paikalla eli takaistuimella.

 

 

Uusia sääntöjä tehdään lapsiperheille tutuksi kiirastorstaina Liikkuvan poliisin ja Liikenneturvan kampanjassa pääkaupunkiseudulla ja 11 muulla paikkakunnalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puhuinkin juuri yhden ystavani kanssa ja han oli sattumoisin pari viikkoa sitten ottanut taksiliittoon (vai mika sen instanssin nimi nyt olikaan) kysyakseen samaa asiaa ja hanelle oli sanottu etta takseissa saa kulkea ilman turvaistuinta vauvan kanssa. Joten tamakin on nyt selva. Pelkasin vain etta jaan kentalle soittelemaan jos yksikaan taksi ei huoli meita kyytiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kellään kokemusta? Onko ne autovuokraamoiden istuimet yleensä ihan säällisessä kunnossa?

Vielä tuosta kasvot-menosuuntaan matkustamisesta. Kyllähän se mietityttää, mutta siellä suurin osa lapsista matkustaa näin...

 

Meilla ei ole kokemusta kuin Suomessa vuokraamisesta mutta tahan asti kaukalot ovat olleet ihan ok. Taalla pain taas olen mennyt taksilla kentalle muutamaan otteeseen ja niiden mukana tulleet istuimet ovat myos olleet ihan hyvassa kunnossa. Kaukaloian ylittaneet vauvat tosiaan kulkevat kasvot menosuuntaan lahes poikkeuksetta, mukaan lukien meidan oma lapsi. Itse en ole asiaa murehtinut silla istuin on erittain hyva ja poika on myos paremmin viihtynyt siina kuin naama selkanojaan pain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme pääsiäiseksi lähdössä ystävien luokse Uppsalaan, ja olen myös miettinyt pääni puhki tuota istuimen mukaanottoa. Tukholmasta on kuitenkin matkaa, ja paikan päälläkin liikumme ystäviemme autolla. Enkä haluaisi lasta pelkästään sylissä viedä. Sinänsä istuinta ei tarvitsisi siis raahata muuta kuin lentokoneeseen, mutta silti... Saakohan pelkkiä istuimia vuokrata Tukholmasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä ei Kanarialla ollut mitään istuinta mukana.

Lentokoneessa oli siinä "erikoisvyössä" nousut ja laskut. Bussimatkalla oli vaan sylissä. Menomatkalla ei ollut bussissa vöitä, paluumatkalla oli ja silloin laitoin vyöt silleen meidän molempien ympärille.

 

Aluksi olin sitä mieltä, että taksilla ei voida ajaa, mutta kummasti se mieli muuttui kohteessa. Ajettiiin ihan lyhkäsiä parin kilsan matkoja. Pidin yleensä silloin poitsun repussa. Kerran käytiiin hiukan pidemmällä, parinkymmenen kilsan päässä ja takaisin. Silloin laitoin vyöt meidän molempien ympärille.

 

Eihän tuo vyöviritys nyt mikään megaturvallinen ole ja törmätessä puristaa vatsaa. Meinasin, että se on kuitenkin pienempi paha kuin että lentää laakista auton ikkunan läpi pihalle.

Poliisikaverini sanoo, että IKINÄ ei vyötä saisi laittaa niin että lapsi ja aikuinen on samassa vyössä, koska lapsi puristuu kolaritilanteessa hengiltä aikuisen painosta. Mieluummin niin että aikuinen on vöissä ja pitää lasta sylissä.

 

Pariisissa kun matkattiin reilu 1v. kanssa, niin mulla oli ergo, jossa lapsi oli sylissä, ite olin turvavyössä. Ei turvallinen tuokaan ratkaisu, mutta tyhjää parempi kun istuinta ei ollut eikä lapselle omaa paikkaa. Jos lapselle on oma paikka tavallisella turvavyöllä, niin se pitäisi laittaa niin että on vain lantiovyö käytössä ja se poikkivyö selän takana, ettei ota kaulaan kolarissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle sanoi taksikuski joskus, että pidä vain vauvaa sylissä, mutta kunhan laitat turvavyön vain itsellesi.

 

Ja sitten tosta lantiovyöstä. Onhan se parempi kuin ei mitään, mutta ei siitä kauan ole, kun lapsi halvaantui lantiovyön takia. Okei, olisi varmasti kuollut, jos olisi ollut ilman vyötä kokonaan, mutta eipä toi halvaantuminenkaan kiva vaihtoehto ole. Varsinkin, jos tosi pahasti halvaantuu :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän yksivuotias taitaa matkustaa hiukan pienessä kaukalossa. Kaukalon saa vielä jotenkuten raahattua mukaan samassa pussissa, missä matkarattaat matkustaa koneessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meinasitko laittaa kaukalon ruumaan? Ootko ihan varma ;)

 

Me käytiin vauvan kanssa Kanarialla pari kuukautta sitten. Menomatkalla Suomen päässä matkikset sai kuljettaa portille asti, Kanarian päässä tätä oikeutta ei ollut. Lähtöselvityksessä rattaat ruumaan ja arvatahan nyt saattaa millaisessa kunnossa ne tuli sieltä takaisin. Runko vääntyneenä. Kaukaloa en ikinä uskaltaisi kuljettaa ruumassa, tai ainakaan käyttää sitä enää sen kohtelun jälkeen, millä matkatavaroita kentillä kohdellaan. Kanarian päässä seurattiin bussista kun viereistä konetta purettiin matkatavaroista. Yhdet rattaat tipahti kentälle liikkuvasta matkatavara-ajoneuvosta, enkä usko, että vauhdista asfalttiin tipahtanut kaukalo kauheasti eroaa (vähän) kolaroidusta kaukalosta..

 

edit. Vuokra-autofirmoissa yleensä on vuokrattavissa myös lasten turvaistuimia/kaukaloita. Kannattaa olla tosi tarkkana vuokraustilanteessa, että varmasti saa oikeanlaisen. Samaisella Teneriffalla pyydettiin nimenomaan vauvan turvaKAUKALOITA ja seuraavana päivänä toimitetussa autossa oli naama menosuuntaan -istuimet (9kg -> ja neiti oli silloin 6kg) ja meille pyöriteltiin silmiä, kun käytiin keskustelua kaukalon ja istuimen eroista. Yllättäen ei sitten otettu ko. autoa, vaan vuokrattiin toisaalta ja saatiin kaukalo!

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites
edit. Vuokra-autofirmoissa yleensä on vuokrattavissa myös lasten turvaistuimia/kaukaloita. Kannattaa olla tosi tarkkana vuokraustilanteessa, että varmasti saa oikeanlaisen. Samaisella Teneriffalla pyydettiin nimenomaan vauvan turvaKAUKALOITA ja seuraavana päivänä toimitetussa autossa oli naama menosuuntaan -istuimet (9kg -> ja neiti oli silloin 6kg) ja meille pyöriteltiin silmiä, kun käytiin keskustelua kaukalon ja istuimen eroista. Yllättäen ei sitten otettu ko. autoa, vaan vuokrattiin toisaalta ja saatiin kaukalo!

 

Meille kävi taas toisin päin. Netissä varattiin auto ja turvaistuin (varmistettiin vielä että ko. firmasta löytyi selkämenosuuntaan istuimia) ja paikan päällä täti olis "pakottanut" pojan 1v 2kk kaukaloon josta pää tuli yli. Hoki vaan että alle 2 vuotias kulkee selkä menosuuntaan! No onneksi vaaditiin se turvaistuin näytille ja kävi ilmi että sen saa kuin saakin selkä menosuuntaan, vaikka täti toista väittikin.

 

Minäkään en kyllä uskaltaisi kaukaloa laittaa koneen ruumaan. Aika pahaa kyytiä siellä saisi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now