Monalisa

Thaimaahan lapsen kanssa

292 posts in this topic

Onko joku ollut? Kaikki vinkit otetaan vastaan.

 

Tarvitseeko taapero Havrixin?

Edited by Monalisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan kans lähdössä loppuvuodesta, poika sillon 1v2kk. Mä kaipailen kans muiden kokemuksia. :)

 

Me otetaan pojalle Twinrix heti kun täyttää vuoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No neuvolassa kun asiasta kysyin, niin siellä ei siitä tiedetty (tai ainakaan osattu sanoo) oikeen mitään. Olin sitä kuitenkin jo miettinyt hetken ja kysyin sitten lääkäriltä asiasta ja se oli kanssani samaa mieltä, että kyllä se ihan hyvä on ottaa. Hintaa rokotteella on muistaakseni n. 150€/aikuisen satsi (3x50€) ja lapselle sitä annetaan vissiin vaan puolet. Meillä on reilun viikon päästä neuvolalääkäri ja siellä ajattelin jutella siitä vielä, jos tällä kertaa sielläkin oltais otettu asiasta enemmän selvää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sopiiko Monalisa, että tässä ketjussa voisi kysellä ja antaa vinkkejä myös vauvan kanssa matkustamiseen?

Olemme lähdössä marraskuussa reissuun ja tyttömme on tuolloin n. 9 kk.

Edited by Maaria_A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni huolestuttaa tuo liikkuminen ulkomailla. Taksit ajaa siellä kuin hullut ja lapsi pitäisin kyllä jotenkin kiinnittää. Miten te muut olette ajatelleet asian ratkaista? Olisi niin helppoa jos poitsu olisi vielä turvakaukalo ikäinen. Mahtuu kyllä meidän Maxi-Cosi Cabriofixiin, mutta ei varmasti suostu enää matkustamaan niin makaavassa asennossa. Pakko on jokin turvaistuin ostaa. Sitten tulee se kysymys että millainen. Se olisi hyvä olla kuitenkin helposti kiinnitettävä (kolmipistevöillä), kevyt (painavaa ei viitsi kauheesti kantaa mukana) ja selkä menosuuntaan. Siinä tulleekin jo paljon ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei oteta turvaistuinta mukaan. Täytyy yrittää välttää takseilla kulkemista parhaan mukaan, mutta sitä tavaraa on muutenkin kauheesti ja tuntuu kauheen hankalalta kanniskella sitä mukana sitten. Ja jos se mukaan otettais, niin varmaan tulis sitten takseilla kuljettua enemmän ihan vaan sen takia, että kun se on nyt sitä varten mukaan raahattu.

 

Ite oon miettinyt kantoliinaa/-reppua. Jompi kumpi olis varmasti kätevä mukana (esim. ergo tms, jonka ostamista ollaan muutenkin harkittu), mutta toi poika on aikamoinen kuumakalle, joten olis varmaan tosi tukalaa kantaa siinä kuumuudessa, kun täälläkin tulee liinaillessa jo nopeesti hiki. Ja molemmille, sekä pojalle että kantajalle. Vaikka eipä se nyt niin paljoo sitä tilaa vie etteikö kanntais varmaan varmuuden vuoks mukaan ottaa.

 

Monalisa, mitä teidän poika syö tällä hetkellä? Kun oon miettinyt tota ruokajuttua, että kannattaako ottaa täältä mukaan jo jotain purkkeja. Tutut, jotka on olleet reilu vuosikkaan kanssa Thaimaassa tuumas, että siinä kuumuudessa ei lapselle paljoa ruoka maittanut, joten mentiin aika paljon riisi ja tuoreet hedelmät/vihannekset-linjalla. Ja juotiin tietysti paljon. Tossa iässähän lapsi varmaan syö jo suhteellisen hyvin samaa ruokaa, mitä aikuisetkin, joten maistuukohan sillon enää muutenkaan edes piltit yms..

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödää tavis ruokaa ja purkkiruokaa fifty-fifty. Hedelmät ja marjat kelpaa hyvin välipalaksi, ja niitähän siellä löytyy. Mua mietityttää toi juominen. Poika juo kyllä vettä tosi hyvin, mutta maito ei oikeen tahdo maistua. Kotona juo piimää ruuan kanssa ja sitä ei oikeen voi rahdata mukana. Varmaan otetaan jonkin verran purkkiruokaa mukaan, puurojauheet/tetrat ja UTH maitoa. Onneksi ruokia ei tartte raahata mukana takasin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lähdetään Thaimaaseen syyskuussa. Neiti täyttää edellisenä päivänä 1v. ja kysyin sairaanhoitajalta, joka laittoi minulle Twinrixin, että olisiko se hyvä ottaa myös tytölle juuri ennen matkaa. Hän ei nähnyt sitä tarpeellisena tuon ikäiselle ja muutenkin eihän hänelle ehtisi laittaa kun sen yhden annoksen. Ajattelin kysyä asiasta vielä neuvolalääkäriltä tällä viikolla (jos muistan...).

 

Päänvaivaa minulle aiheuttaa jo nyt se, että millaista maitoa tyttö matkalla juo? Kun ajattelin, etten enää silloin imettäisi. Korvikejauhe olisi varmaan kätevää, mutta toistaiseksi tyttö ei suostu sitä juomaan. Saakohan sieltä äidinmaidonkorvikkeita ja uskaltaako niitä lapselle juottaa...? Muutenkin olen miettinyt, että mitä tuollainen vuosikas voi siellä syödä. Raahaanko purkkiruokaa vai mitä tehtäisiin... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllähän siinä Twinrixissä käsittääkseni se teho alkaa heti siitä ekasta satsista. Ja syöhän siellä pienikin vaikka mitä, joten A-hepatiitin tartunta on periaatteessa ihan mahdollinen. Tai siis siinä tapauksessa, jos menee pelkkää purkkiruokaa, niin sitten kai se voi olla "turha". Mutta kyllähän siinä on pitkä se suoja-aika, joten tulee varmaan tulevaisuudessakin tarpeeseen.

 

Jostain lueskelin, että kyllä sielläkin (ainakin Phuketissa) noita purkkiruokia ja korvikkeita on, ainakin isommissa marketeissa, mutta eihän sitä koskaan tiedä, että millasia ne on. Oon kans tätä miettinyt jo pitkään. Meillä kyllä menee Tuttelin jauhemaitokin ja siinä vaiheessa varmaan ihan lehmänmaitokin. Paitsi että millastakohan se siellä on..? Oon nyt tullut vähän siihen päätökseen, että otettais jotain sapuskaa ainakin mukaan, esim. vähän purkkeja, puurojauhetta jne. Ihan vaan varmuuden vuoks. Kyllähän sitä lapsi tietysti siellä pärjää vähän vähemmälläkin syömisellä, kun vaan juo tarpeeks. Mutta on se silti ihan kiva olla jotain, jos ei mikään maistu.

 

Mulla on kyllä siinä mielessä hyvä tilanne, että me lähdetään reissuun vasta teidän jälkeen, joten saan teiltä sitten vielä tuoreita vinkkejä. :rolleyes: Minne päin muuten ootte menossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

NAN-jauhetta ainakin jostain sai, vissiin Phuketista.

 

Emme ole Thaimaahan menossa, mutta heinäkuussa Kreikkaan. Terkka suositteli imetyksen jatkamista vielä reissun yli, niin ei tarvi pullojen kaa heilua siellä. No silleen olin itekin järkeillyt. Oltiin huhtikuussa Kanarialla ja etenkin lentsikassa imetys oli kätevä konsti pitää jätkä tyytyväisenä ja huolehtia nesteytyksestä.

 

Korvikkeista. Meilläkään en ei oikein uppoa satunnaisia kertoja lukuunottamatta (lähinnä ulkona rattaissa maistuu tai sängyssä). Terkka sanoi, että ei välttämättä kelpaa, jos tissistä tykkää. Et niin kauan, kun imettää, niin ei välttämättä uppoa korvike, kun parempaakin on tarjolla. Mutta kun imetys lakkaa, niin sitten ehkä rupeis maistumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta kun imetys lakkaa, niin sitten ehkä rupeis maistumaan.

 

Siinäpä se ongelma onkin, että miten minä saan sen vieroituksen onnistumaan kun toistaiseksi ei korvikkeet kelpaa. Omaa maitoa ja korviketta en voi sekoittaa, sillä minun tissit ei heru pumpulle. :(

 

Me lähdetään Bangkok-Samui yhdistelmämatkalle. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole Thaimaassa nähnyt yhtään taksia (tai edes bussia) jossa olisi turvavyöt, joten ei istuimesta ole hyötyä. Vain yksityisissä autoissa on niitä vöitä. Se on vaan hyväksyttävä kun sinne lähtee. Bangkokin liikennekulttuuri ei ole mitenkään aggressiivista, ja pääasiassa nopeudet jää hyvin mataliksi ruuhkan takia, mutta ajaahan ne kovaa jos tie on auki. Takseja parempia matkustustapoja on skytrain, metro ja jokilaivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin äsken vielä neuvolalääkäriltä siitä Twinrixistä ja tosiaan vuoden ikäsestä sen voi antaa. Suositteli kyllä kans sen ottamista, kun sanoin, että Thaikkulaan olis suunta vuodenvaihteessa. Pojalle ehditään antaa siitä se eka ja toka annos, viimenen onkin sitten vasta 6kk siitä ekasta muistaakseni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meidän neiti ei siis tuota Twinrixiä ehdi saada kun täyttää edellisenä päivänä 1v. Suojan kehittyminen kestää 2-4 viikkoa rokotuksesta, joten tuskin suostuvat sitä 11 kuukauden ikäiselle laittamaan. :(

 

Nyt mulla on uusi huolenaihe nimittäin puuro. Tyttö syö ihan tavispuuroa ja tetrapuurot ei kelpaa sitten millään (enkä jaksaisikaan niitä raahata kahdeksi viikoksi). Meidän hotellihuoneissa ei ole mikroa, joten mitenköhän teen sen puuron... Tietääkö kukaan onko olemassa sellaisia maustamattomia pikapuuroja, jotka voi sekoittaa kuumaan veteen (vedenkeitin saattaa huoneista löytyä)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elovenalla on ihan tavis puuroja kerta-annos pussissa. Meillä oli niitä just Toronton reissulla mukana. Ne saa ihan vedenkeittimen kanssa tehtyä. Meillä oli ainakin Thaimaassa vedenkeitin hotelli huonessa ja voihan sitä vaikka hakea kuumaa vettä ravintolasta tms.

 

Sillon kun oltiin viimeksi Thaimaassa matkustettiin aina "yksityisellä" taksilla. Siis sellanen merkkaamaton auto joita sai hotellilta tilattua. Niissä oli kaikissa turvavyöt. Ilman en oli kyllä itsekkään uskaltautunut auton kyytiin, niin hurjaa se liikenne siellä oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Meidän neiti ei siis tuota Twinrixiä ehdi saada kun täyttää edellisenä päivänä 1v. Suojan kehittyminen kestää 2-4 viikkoa rokotuksesta, joten tuskin suostuvat sitä 11 kuukauden ikäiselle laittamaan. :(

 

Nyt mulla on uusi huolenaihe nimittäin puuro. Tyttö syö ihan tavispuuroa ja tetrapuurot ei kelpaa sitten millään (enkä jaksaisikaan niitä raahata kahdeksi viikoksi). Meidän hotellihuoneissa ei ole mikroa, joten mitenköhän teen sen puuron... Tietääkö kukaan onko olemassa sellaisia maustamattomia pikapuuroja, jotka voi sekoittaa kuumaan veteen (vedenkeitin saattaa huoneista löytyä)?

 

Meilläkään ei vauva saa rokotetta, sillä on vasta 9 kk reissun aikana.

 

Mikron puutetta olen mietiskellyt minäkin. Hotellihuoneessa on vedenkeitin ja ajattelin ennen reissua testata kotona, miten pelkän keittimen kanssa tulee toimeen :lol: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

meillä ei ollut vedenkeitintä jokaisessa hotellihuoneessa (muistaakseni) valmiina, mutta pyytäessämme respa/housekeeping toimitti meille sellaisen.

 

Meillä poika oli helmikuisella Thaimaan matkalla n. 5kk ikäinen, joten söi purkkisoseita - pääosin lämmittämättömänä! Hyvin maistui :rolleyes: . Kotoa oli mukana aamupuurot tetroissa ja ne oli kyllä käteviä, kun ne saattoi syöttää myös suoraan siitä tetrasta kertakäyttöisellä lusikalla. Pikapuuroja saattaa löytyy myös muilta kuin elovenalta, sillä meille on tullut keväällä postissa mainospussukka.

 

Meillä meni kyllä eniten aikaa / huolehtimista pojan tuttipullojen puhtaanapitämiseen ja "desinfioimiseen". Siihen kehittyi omanlaisensa rituaali, jota sitten harrastettiin miehen kanssa iltasella / aamusella hotellihuoneessa :lol: .

 

 

IHANAA matkaa! Itse haaveillaan taaaaaaaas....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pikapuuroja saattaa löytyy myös muilta kuin elovenalta, sillä meille on tullut keväällä postissa mainospussukka.

 

Niin meillekkin tuli ja virheellisesti luulin että sellaisia saa ostettua kaupasta. Mutta todellisuudessa ne ovat isoja pusseja ei erillisiä annospusseja kuten luulin. Sille reisulle jolle niitä olisin ostanut ostettiin noita tetroja ja syötettiin kanssa suoraa purkista kylmänä.

 

Nyt isompana en viitsinyt enää niitä tetroja ostaa, veivät laukussa tilaa ja elovenat on pienempiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Manta, miten te sitten putsailitte/desinfioitte niitä tuttipulloja? :)

 

Dooh, keitettiin pullovesi ensin kerran tai pari. Sitten koetettiin pestä pullot ja tutit pulloharjalla ja tiskiaineella polttamatta näppejä - auts auts auts - kun ei maltettu odottaa veden haalenemista. Sitten vielä koetettiin keittään tutit, kuten kotonakin, mutta siis vedenkeittimen avulla. Sitten leviteltiin niitä kuivumaan pitkin kylppärin pöytää. Meillä tais olla mukana kolme pulloa ja niiden tutteja, sekä lisää ostettiin paikan päältä.

 

Yhdessä hotellissa vaan oli vähän kinkkinen vedenkeitin, sellanen termoskannun oloinen. Lisäksi, se oli aina täynnä, sen jälkeen, kun housekeeping oli lähtenyt huoneesta. Meitä vähän epäilytti, että juurikohan ne täytti sen pullovedellä :rolleyes: .

 

Niin meillekkin tuli ja virheellisesti luulin että sellaisia saa ostettua kaupasta. Mutta todellisuudessa ne ovat isoja pusseja ei erillisiä annospusseja kuten luulin. Sille reisulle jolle niitä olisin ostanut ostettiin noita tetroja ja syötettiin kanssa suoraa purkista kylmänä.

 

Nyt isompana en viitsinyt enää niitä tetroja ostaa, veivät laukussa tilaa ja elovenat on pienempiä.

 

Voi hitsi, eikö niitä saakaan kaupasta, huijausta. :unsure:

Meillä oli mukana tetrojen lisäksi puurojauhetta, josta tehtiin yleensä hotellihuoneessa iltapuuro. Reissun päällä ollessa oli helpointa, kun sai syöttää vauvalle suoraan purkista / tetrasta kertakäyttölusikalla, antaa heldelmiä tai tissistä, jotta ei tarvinnut miettiä onko ruokailuvälineet tai ruuanvalmistus ollut puhdasta.

 

Nauttikaahan ihanista, tuoreista hedelmistä vauvan kanssa. Meillä ainakin poika tykkäs imeä luskuttaa ananasta, mangoa ja muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli mukana Hippin jauhepuuroa eli keiteltiin pullovesi vedenkeittimessä ja tehtiin sitten puuro kotoa tuotuun muoviastiaan. Korviketta meillä oli mukana tetroina ja jauheena eli tetrat aina rannalla tms mukana ja jauhetta sitten hotellihuoneessa. Hedelmäsoseita ostettiin paikallisesta Tescosta ja muuten poika ei syönyt vielä juuri mitään muita kiinteitä kuin tuota puuroa ja hedelmäsosetta. Poika oli 5.5kk reissun aikana.

 

Mekin desinfioitiin pullot samalla vedenkeitintekniikalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan lähdössä jo vähän isomman taaperon kanssa thaikkuihin maaliskuussa, mutta kysyn silti täällä :) Neiti on siis nyt 2v4kk, reissun aikaan karvan verran alle 3v.

 

Eli siis kuka teidän lapsille on laittanut twinrix rokotteen? Neuvolan terkka vai terveyskeskuksen terveydenhoitaja? Meillähän neiti on jo sen ikäinen, että neuvolassa ei tartte käydä kuin joskus vuoden päästä seuraavan kerran, mut jotenkin tuntuis luonnollisemmalle silti soittaa sinne kuin terveyskeskukseen... miten muut vähän isompien naperoiden vanhemmat on homman hoitaneet?

 

 

 

Niin joo ja tietääkö joku meneekö Havrixin teho huspois, jos sitä kakkosrokotetta ei ole muistanut ottaa? Mä nimittäin en millään muista olenko ottanut sen vai en :rolleyes: Tiedän, että ykkösen otin ainakin ennen häämatkaa, mutta kakkosesta ei ole mitään havaintoa. Nyt mietin kannattaisko mun ottaa se uudestaan, ja voiko tupla-annoksesta olla jotain haittaa???

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mua ainakin neuvolasta neuvottiin, että sen Twinrixin voi käydä laitattaan siellä. Meillä toki noita käyntejäkin tässä on tiuhempaan, mutta kyllähän sinne saa mennä vaikkei mitään "pakollista" käyntiä oliskaan. Kannattaa soittaa ja kysyä.

 

Tosta Hawrixista mulla on sellanen käsitys, että kannattaa ottaa se kakkosrokote myöhässäkin, jos unohtuu. Mutta varmempaa ja enemmän tietoo kannattaa kysellä sähköpostilla kansanterveyslaitokselta. Osote on [email protected]. En tiä, onko toi osote ihan tota varten, mutta itse sain nopeesti erittäin kattavan vastauksen, kun joskus tosta Twinrixistä kyselin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now