Guest Noose

Adoption askeleet

62 posts in this topic

Miten adoption kanssa lähdetään etenemään?

Parihan tietysti ensin päättää haluavansa adoptoida, mutta mitä sitten?

Mihin otetaan ensin yhteys? Mitä kaikkea tulee tietää ja selvittää adoptiosta ennakkoon?

Mitä esteitä adoptiolle on? Entä mitä kustannuksia?

Kuinka valtio tukee adoptioperheitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka askel on varmaan kunnalle puhelu ja selvittää tekeekö kunta adoptioneuvonnan vai PELA.

Jos se on Pela niin pitää soittaa ja varata alkuinfoon paikka...

Siitä se sitten lähtee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen myös aiheeseen perehtymistä vaikka kirjallisuuden ja esim Adoptioperheet ry:n kautta. Esteitä adoptiolle saattavat olla liian nuori ikä, avoliitossa eläminen (vain yksinhakijat ja avioliitossa eläneet hyväksytään), joskus myös liian lyhyt avioliiton kesto, ja joissain tapauksissa myös talous (Kiinan varallisuusraja). Nämä näin äkkiseltään tulee mieleeni. Jotkut terveydelliset seikat saattavat myös olla esteenä adoptiolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvonnasta sanotaan näin:

 

Ensimmäisen adoptioneuvonnan tulee kestää vuosi (Pela)

Adoptioneuvonnan kesto ei koskaan saa alittaa 6 kuukautta (lautakunta)

Nuorimman biolapsen täytyy olla 2-vuotias ennen adoptioprosessin aloittamista (Pela)

Ensimmäisen ja toisen adoptioprosessin välillä tulee olla vuosi (lautakunta, Pela, useat kunnat)

Toisen ja kolmannen adoptioprosessin välillä tulee olla 2 vuotta (Pela)

Adoptiolupien saamisen välillä tulee olla vähintään vuosi (lautakunta)

Lisäksi on merkkejä ilmassa, että sisarusadoptiolupia myönnettäisiin entistä nihkeämmin ja että useamman kuin kolmen lapsen adoptoimista "hellästi vastustettaisiin". Lautakunta on myös tutkaillut tarkemmin suurperheiden (yli 3 bio- tai adoptiolasta) sekä iäkkäämpien vanhempien (yli 40-45 vuotiaiden) tilannetta lupaa harkitessaan.

 

 

 

Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeiden mukaan kotiselvityksessä tulee käsitellä seuraavia kysymyksiä:

 

1. Hakijoiden henkilötiedot

2. Sosioekonominen tilanne

3. Terveydentila lääkärinlausunnon pohjalta (erikoislääkärin lausunto, mikäli hakijalla krooninen sairaus)

4. Taustatiedot (mm. puolisoiden elämänvaiheet, koulutus, työ)

5. Motiivit ja lasta koskevat toivomukset (mm. miksi halutaan adoptoida ulkomailta; lapsen ikä, suhtautuminen lapsen mahdolliseen vammaan tai sairauteen; jos hakijat haluavat adoptoida sisarukset tulee asiaa pohtia ja perustella huolella)

6. Kasvatuskyvyt (mm. lastenhoitokokemus, kasvatusnäkemykset, puolisoiden keskinäinen suhde) ja valmiudet kansainväliseen adoptioon (mm. lapsen erilaisesta taustasta ja ulkonäöstä seuraavat kysymykset, tiedot ja kokemus vieraista kulttuureista)

7. Sosiaalityöntekijän arvio

8. Tiedot adoptioneuvonnan kestosta yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyödyllisistä vastauksista, itsekin kyseistä ajatusta ollaan pyöritetty mielessämme..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli kysytty myös hinnasta...

 

Jos adoptoi Suomesta niin se on ilmaista, mutta kv adoptiosta pitää maksaa...

Interpedia ei ilmoita maakohtaisi hintoja (ainakaan mä en löytänyt) mutta sanoo näin;

"Adoption kokonaiskustannukset ovat yleensä 5 500 – 17 000 euroa. Kustannukset vaihtelevat maittain muun muassa adoptioprosessin pituudesta sekä hoito- ja hallintomaksuista riippuen. Kokonaiskustannuksiin on laskettu mukaan yhden alle kaksivuotiaan lapsen ja kahden aikuisen matka-ja adoptiokustannukset (esim. asiakirjojen käännättämiset ja laillistukset, asianajajan ja yhteyshenkilön palkkiot sekä hoito- ja hallintomaksut). Lisäksi niihin sisältyvät Interpedian hallintomaksut. Toiset maat edellyttävät, että adoptiovanhemmat ovat paikan päällä sen ajan, jolloin adoptiota käsitellään tuomioistuimessa (6–10 viikkoa). Tällöin suurin osa kustannuksista muodostuu matkasta ja oleskelusta. "

 

Pelalla on tämmäinen:

"Kansainvälisen adoption kustannusarvio 2008

Filippiinit 10300 €

Kiina 9700 €

Thaimaa 6700-6900 €

Venäjä 9000-10000 €

 

Pelan

 

 

ADOPTIOTUKI

 

 

Ulkomailta lapsen adoptoivat voivat saada Kelasta tukea adoptiosta aiheutuviin kustannuksiin. Adoptiotuki on kertaluontoinen ja veroton. Tuen suuruus on lapsen kotimaasta riippuen seuraava:

 

Viro: 1 900 euroa

 

Kiina ja Kolumbia: 4 500 euroa

 

Muut maat: 3 000 euroa

Jos samalla kertaa adoptoidaan useampi kuin yksi lapsi, maksetaan lisäksi muista lapsista kustakin 30 prosenttia tuen määrästä. Adoptiotukea voi hakea Kelalta etukäteen heti, kun lapsi on nimetty.

Tukea on haettava kuitenkin viimeistään kahden kuukauden kuluessa lapsen hoitoon ottamisesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinkahan paljon mahtaa vaikuttaa taloudellinen tilanne tuohon Adoptoimiseen?

joskus olen kuullut, että tulojen pitäisi olla aika korkeat? en ole asiaan sen kummemmin perhetynyt, mutta silloin kun kuulin, että ns. keskiverto tuloilla ei anneta lupaa adoptioon niin vähän ihmettelin..Tokihan siinä varmastikkin sen lapsen parasta ajatellaan, mutta eihän raskaana oleville naisillekkaan tehdä aborttia jos on liian pienet tulot.

 

No okei, ei ehkä niin hyvä vertaus, mutta jos joku paremmin tietävä voisi vähän mua valaista, että paljonko ne tulot TODELLA vaikuttavat ja onko siis vain joistakin tietyistä maista adoptoitaessa vai katsotaanko taloudellinen puoli AINA?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graintad laittoi tuon viestin hinnasta ja aikaisemmin noista aika-jutuista..

Kamalan pitkä ja kallis prosessi tuo adoptointi :o:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin Kiina vaatii että omaisuutta pitää olla vähintään 60.000$

Kyllähän ne kattoo noi rahatilanteet aika tarkkaan, mutta yleensä kunhan sä nyt pärjäät... Esim. lainat eivät ole esteenä... Mutta todellakin ottaen huomioon että jo pelkä adoptio maksaa sen 10.000 niin eihän sitä ihan tosta noin vaan saada kasaan... (onneks ei tarvii kerralla maksaa... ;):D )

Adoptio on pitkä ja raskas prosessi, adoptiovanhemmilta vaaditaan huomattavasti enemmän kun bio vanhemmilta niin prosessin aikana kun sen jälkeen että lapsi on kotona... Se on vaan niin ja turha sitä on väittää muuta...

nim. luen kirjaa joka on hyvin negatiivinen varsinkin "rotujen" välisten adoptioiden suhteen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ehkä kuuluisi ketjuun "Tyhmät kysymykset adoptiosta", mutta sellaisen puuttuessa kysyn täällä että, voiko samanaikaisesti olla sekä lapsettomuushoidoissa (tai jonossa) että adoptiojonossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei...

tai no... Eihän kukaan ala soittelemaan sairaaloita läpi tarkastaakseen oletteko te hoidoissa vai ei...

Mutta eihän se ole suositeltavaa... PELA ainakin on sitä hyvin paljon vastaan. Tiedän kuitenkin että eräät kunnat hyväksyvät asian...

Lapsettomuus hoidot ovat niin rankkoja, kuten on myös adoptioprosessi että mä en ainakaan jaksaisi molempia samaan aikaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sivuten keskustelua siitä, voiko yhtä aikaa olla neuvonnassa ja lapsettomuushoidoissa; onko kellään tietoa, kuinka pitkä jono PELAn neuvontaan on? Meillä kun on noi hoidot kesken... Luottamus niiden toimimiseen on vain kovin pieni, joten pitää jo alkaa ajatella muita vaihtoehtoja. Itseasiassa adoptio on ollut mulla mielessä jo kauan ennen hoitoja, ja luulen olevani henkisesti siihen prosessiin aika valmis. Mieskin on alkanut tottua ajatukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Se riippuu missä päin Suomea on... Helsingin ja ilmeisesti Turun PELAan pääsee "hakemuksen" lähettämisen jälkeen n.6kk.

Että sen voi lähettää, pitää soittaa PELAlle ja sitten saada tieto siihen koska PELAn alkuinfo on (ainakin Helsingissä ne järjestävät niitä n.joka toinen kuukausi) kun alkuinfossa saadaan tämä lomake mikä pitää täyttää.

Maistraatista pitää hakea paperi jossa näkyy avioliitto ja kuuluuko kirkkoon (ja mihin kirkkoon) ja pitää käydä lääkärissä hakemassa todistus lääkäriltä, ns T-todistus, mutta se on aika pitkä sellainen...

Saattaa olla jotain muutakin, mutta mä en nyt just muista muuta... en kyllä usko että oli muuta, mutta en mene vannomaan...

 

Sitten ne lähetetään PELAlle ja sen jälkeen odotetaan...

PELA lähettää kirjeen jossa ilmoittaa kuka sosiaali täti toimii teidän kanssa ja päivämäärän koska hänelle saa soittaa.

Sitten vaan odotetaan kunnes saa soittaa ja kun se päivä on tullut toivotaan parasta sen suhteen että hän on paikalla juuri sinä päivänä...

Ja sen jälkeen sovitaan päivä jollon tavataan. Ainakin meillä puhelusta ensimmäiseen tapaamiseen kuluu n.2kuukautta

 

Me lähetettiin paperit sisälle 3.12 ja saatiin soittaa 1.4 ja nyt eka tapaaminen on 21.5

 

 

Toivottavasti tästä oli jotain apua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, oli paljon apua, kiitos! Espoossa asustellaan, joten jonotusaika lienee sit se 6kk.

 

Aikamoinen tuo paperisota jo ennen ko pääsee edes jonottamaan neuvontaan... No, jonottaminen on tuttua jo lapsettomuushoidoista ja paperisotaan saa adoptioprosessissa varautua. Joten eiköhän näistä selvitä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä kuuluuko tänne, mutta ajattelin kysyä:

 

Meillä tilanne seuraava, olemme olleet naimisissa 1v 2kk. Itse olen kohta 20v, mies 29v. Tiedän, että pitää olla 25v ennen adoptioprosessin alkamista (vai voiko prosessin aloittaa esim. 24v tai sinä vuonna kun täyttää 25?). Nyt kysynkin seuraavaa. Olemme kärsineet lapsettomuudesta vajaa 2 vuotta, vuosi oltu hoidoissa eikä luottamus biolapseen ole huipussa vaikka vielä olemassa. Adoptio on meille luonnollinen vaihtoehto, joten sama sen käsittely mielessä on jo nyt aloittaa, kaiken varalta. Minä olen hoitoalan ammattilainen ja näillä näkymin 23v valmistun kolmanteen hoitoalan ammattiin, joten töitä riittää mutta palkkaus on huono. Mies on pätkäduunari. Olemme olleet siis 6v naimisissa kun olen 25v, joten sen luulisi riittävän? Mutta paljon on palkkarajat.. Täytyykö hakea lääkikseen, jotta varmistaa riittävät tulot <_<

Edited by Like-Angel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täytyykö hakea lääkikseen, jotta varmistaa riittävät tulot <_<

 

Ei tarvitse... Ei ole olemassa palkkarajoja, Pelan infossa sanottiin että kunhan nyt yltää suomalaiseen keskitasoon (mikä se on niin siitä mulla ei ole havaintoa). Kaikkein tärkeintä on että pärjää... Jos on iso laina niin palkka pitää olla sen mukainen... Niin ja haluavat olla varmoja siitä että voi olla lapsen kanssa ainakin sen vuoden kotona...

 

Me käytiin alkuinfossa viime vuoden keväällä, mä olin 24v silloin, kun tiedustelin että miten tää ikä vaikuttaa asiaan niin ilmoitettiin että kunhan on täyttänyt 25 kun ensimmäinen neuvonta on. Tää on Helsingin Pelassa, nää jutu riippuvat kyllä niin paljon siitä kuka hoitaa neuvontaa että on kovin vaikea sanoa mitään täysin varmaa... Puhelinsoitto joko kuntaan tai Pelaan ja siellä ne sitten kertoo mikä niiden tapa on... :)

 

Jos mä muistan oikein niin on vain kaksi maata jotka vaativat minkäänlaista minimi pituutta avioliittoon ja molemmat taitaa olla n.2vuotta ja jos on toista kertaa naimisissa niin sitten se oli kai 5vuotta...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niin ja haluavat olla varmoja siitä että voi olla lapsen kanssa ainakin sen vuoden kotona...

 

Hmm.. Tulee väkisin mieleen eräs nimeltä-mainitsematon-politikko, joka taisi palata alle viikon päästä adolapsen saapumisesta töihin eduskuntaan.. Ai jaa, erikoiskohtelua, ehei.. ;)<_<

 

Kiitos kuitenkin Graintad :) Saapi nähdä miten elämä päättää meidän tien suunnan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin no... Totuus on kuitenkin se että suurin osa kv adoptioista vahvistetaan jo ennen suomeen tuloa... Ja kun olet tullut takaisin Suomeen niin lapsi on sinun joten ei PELA tai kukaan muukaan voi ottaa sun lastasi pois...

Meillä on ainankin suunnitelmissa että ollaan vähän vuorotellen kotona vähintään 2vuotta täysipäiväisesti ja senkin jälkeen mä tuun ainakin pari vuotta tekemään osapäiväsesti ja toivottavasti osittain myös työni kotona... Tosin meillä on käyty jo kihkeää keskustelua siitä pitääkö äidin välttämättä jäädä kotiin vai ottaako isä homman itselleen... Pitäisi varmaan säästää rahaa niin paljon että molemmat voidaan olla kotona vuosi, muuten me ei kyllä päästä sopimukseen... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä vinkeistä. Ollaan myös ajateltu adopiton mahdollisuutta, koska biologisia lapsia on vaikeaa saada ja nyt juuri olemme aloittamassa hoitoja. Taitaa kuitenkin olla niin, että ensin hoidot siihen pisteeseen asti, kuin pääsee ja sitten adoptiopaperit vetämään, tosin hurjan pitkältä ajalta kuulostaa koko prosessi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa, tiedustelukäynnillä vain :rolleyes:

Eli missä vaiheessa kunkin jäsenen adoptiohaaveet/-prosessi on nyt?

Aihe kiinnostaa kovasti. Itsellä 2 biolasta ja mahdollisuutta ei ole enää omia saada. Siksi olemme mieheni kanssa keskustelleet adoption mahdollisuudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on neuvonnan kolmas tapaaminen lokakuussa...

Kyllä tämä tästä, hitaasti mutta varmasti (tai oikeastaan epävarmasti)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jokos se kolmas tapaaminen teillä oli? Miten meni?

Olenkos jo kysynyt että mikä kohdemaa teillä on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei ollut, sossu sairastu joten se perutettiin... Menee hermot, koska mulle sanottiin että sossu soittaa viime viikon perjantaina tai tämän viikon maantaina eikä se ole vieläkään soittanut mulle... Pitää varmaan maanatai iltapäivällä soittaa ite sille...

 

Maa on vielä vähän epävarma, luultavasti Venäjä tai Etelä-Afrikka...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now