Sign in to follow this  
Followers 0
Guest KMlokakuu

Kuinka pian alko vuoto Cytotecin ottamisen jälkeen?

30 posts in this topic

Olen tänään ottanut suun kautta 4 cytotecia klo 11:30 ja nyt illalla klo 22 ei vieläkään mitään oireita. Kuinka kauan on kestänyt että vuoto/kivut alkaneet? Aiemmin ei keskenmenoja ollut ja nyt tässä vähän epätietoinen olo että toimiiko nämä pillerit vai ei.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä vuoto alkaa muutaman tunnin sisään Cytotecien ottamisesta. Mutta ainakin minulle ohjeistettiin, kun vuoto ei kunnolla alkanut, että lääkkeille annetaan jopa 3 vrk aikaa toimia. Joten itse pääsin tarkistuttamaan tilanteen vasta 3 päivää ensimmäisten Cytotecien ottamisen jälkeen. Mutta kannattaa soittaa hoitavalle taholle ja kysäistä. Varmaan paikasta vähän riippuu toimintatavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ymmärsin niin, että jos vuoto ei ala perjantaina (otan sillon lääkkeet) niin soitan polille.. Soita ihmeessä huomenna lääkärille ja kysy lisätietoa! lipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkäri soitti itseasiassa minulle tänään (löytyi myös bakteerivaginoosi tutkimuksissa ja kirjoitti siihen kuurin) ja kysyin mitä tehdä. Hän sanoi että jos ei perjantaina vielä ole mitään tullut niin sitten soitto Jorviin ja ilmeisestikin sitten uudet lääkkeet.. :( Eli odotteluksi tämä tuntuu menevän. Vieläkään siis ei mitään tuntemuksia ja vuoto jota oli ennen pillerien ottamista, on kokonaan loppunut ja puolitoista vuorokautta jo mennyt pillereiden ottamisesta. Outoa vain että niin erilaiset käytännöt tuntuu olevan eri sairaaloissa.. Ahdistavaa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä niin ymmärrän tuon odottelun ahdistuksen. Vaikka vasta ensimmäisiä lääkkeitä otan perjantaina, niin ahdistaa jo valmiiksi. Miksi helkkarissa tämä ei voinut tyhjentyä itsekseen heti kun kehitys pysähtyi?? Miksi piti luulla pari viikkoa olevansa raskaana vaikka elämä tuolla oli jo sammunut?? girl_cry2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toissapäivänä olin TAYSissä keskeytyneen keskenmenon tyhjenyksessä. Tasan 2 tuntia Cytoteceistä alkoi kivut. Koitin tyhmänä sinnitellä kipujen kanssa enkä hoksanut pyytää kipulääkettä ajoissa. Mutta toisaalta, kun sain kipupiikin kankkuun, siitä parin minuutin kuluttua tuli lapsivedet hulahti vaippaan ja samantien juoksin ämpärille jonne sikiö (9+3) tuli. Sain cytotecit vielä kahteen otteeseen 4 tunnin välein, halusivat varmistaa että kaikki saadaan ulos eikä raskausmateriaalia jää kohtuun. Ja kyllä sitä sitten tulikin, huh-huh... Jäin yöksi sairaalaan kun verenvuoto oli niin runsasta ja meinasin pyörtyä vessareissuilla.

 

Nyt kotona, jälkivuoto tosi niukkaa.

 

Sen verran on pakko kommentoida, sikiön näkeminen teki tosi rauhallisen olon. Kun näki kuinka pieni alku se oli. Koskaan tuosta ei olisi ollut selviämään tässä maailmassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, kiitos vastauksista :) kävin sitten perjantaina Jorvissa, sain uudet lääkkeet ja kotona sitten 4 cytotecia emättimeen. Ei mitään kipuja mutta muutaman tunnin jälkeen alkoi vuoto jossa klönttejä, ja sitä jatkui seuraavana päivänäkin. sitten vähän loppui ja tänään sunnuntaina taas tullut vähän. Alavatsassa lähinnä "menkkamainen" olo mutta siis yleensäkään mulla ei ole menkkojen aikanakaan ollut mitään kipuja. Torstaina sitten Jorviin ultraan jossa katsotaan tilannetta. Jos tällä selvisin niin olen helpottunut kun olen lukenut näitä kauhukertomuksia kovista kivuista.. Eli näinkin tämä lääkkeellinen tyhjennys voi hoitua. Nyt tosiaan lähinnä helpottunut olo ja toivottavasti ultrassa sitten ei näy enää mitään. Jos vaikka seuraavien menkkojen jälkeen pääsisi taas yrittämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoin eilen illalla kymmenen aikoihin 3 tabua alas, ja jain odottelemaan mita tapahtuu. Nyt on mennyt noin 14 tuntia eika mitaan - vuoto on vain vahentynyt ja aiemmin oli pienta jomoa. Miksi tama ei voi toimia? En saanut mitaan ohjeita (tietenkaan), ajattelin huomenna (pe) soittaa, jos mitaan ei ole tapahtunut, kun viikonloppuna kaikki on viela vaikeampaa. Mulla oli spontaani km 9+0 ja paljon tuli ulos silloin, mutta kohtuun oli jaanyt joku pieni alue - jotenkin tosi tylsaa etta sen takia saatan tasta viela paasta kaavintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annick: mulla alkoi vuoto klo 6 aamulla, edellisenä iltana klo 21 laitoin 4 kpl tabletteja. Ja vuoto alkoi kuin vesiputous... Sikiö tuli heti ja isoja hyytymiä päivän mittaan. Nyt kolmantena päivänä ihan vaan verta. Luulen, että tämä menee "hyvin" itsestään:( Voimia sinulle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kkm eli mitään ei ollut vuotanut itekseen pois. Mä laitoin 4 Cytoteciä klo 8 ja 2 lisää klo 12, siitä noin puoli tuntia niin alkoi vuoto. Kannattaa ehdottomasti soittaa jos vähänkään tuntuu että sujuu epänormaalisti! Mulle painotettiin että ei haittaa vaikka soittais kakskyt kertaa päivässä, pääasia että tulee turvallinen olo eikä synny mitään vaaratilanteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, neljan aikoihin tulikin sitten yksi klontti ulos lievan jomotuksen jalkeen, siis 18h tabujen laiton jalkeen! Toivottavasti oli se ultrassa nakynyt juttu jonka takia ne tabut sain. Oiskohan tama onnistunut, hope so! Tiistaina tarkistamaan, ellei nyt sitten tule tassa jotain odottamatonta. Ehka silti viela huomenna soitan ja varmistan etta ok jos saaliina on vain se yksi klontti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kkm / tm (mennyt kesken todella aikaisessa vaiheessa, ehkä n. 5 viikon kohdalla) oireili pienellä rusehtavalla vuodolla (kuulemma gynen mukaan ns. hyvä, sillä pehmittää kohdunkaulaa) ja 4 Cytoteciä otin ma-iltana ennen yhdeksää, kivut olivat pahimmillaan puolta yötä ennen ja isoin vuoto ja klöntit tulivat aamuyhdeksältä. 12 tuntia siis meni ja sen jälkeen pelkkää pientä vuotelua, vuoto pääosin niitä pieniä klönttejä, eikä kipuja. Uskaltaisikohan tässä harrastaa liikuntaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ompa tosiaan erilaisia käytäntöjä! Minulla myös keskeytynyt keskenmeno.

Minä sain mukaani yhteensä kahdeksan cytoteckiä, joista neljä piti lappasta nassuun kerralla, sitten 2 neljän tunnin päästä ja vielä toiset 2 neljän tunnin päästä jos mitään ei tapahdu. Onneksi reilu kolme tuntia ekan setin jälkeen alkoi "rytistä" :unsure: ja nuo neljä "ylimääräistä" jäi kaappiin. Pientä vuotoa oli ollut etukäteen.

Lääkäri kyllä sanoi että myös sellainen rytmi on mahdollinen että ensin otetaan neljä ja siitä parin päivän päästä toiset neljä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitanpa tänne myös oman kokemuksen, sillä itse olin asian kanssa ihan ymmyrkäisenä kun ensimmäistä kertaa cytotecia jouduin käyttämään ja googletin vastauksia.

Kkm rv8 sain polilta 4 cytotecia mukaan kotiin jotka ohjeistettiin laittamaan emättimeen aamulla. Torstaiaamuna tein työtä käskettyä. Ei tapahtunut mitään koko päivänä. Vasta illalla voimakkaampia polttoja, muttei mitään "vesiputouksia" tai "klönttejä". Vähän vuotoa sekä pieniä hyytymiä.

Ja koska kokemus oli täysin outo ja uusi, en kyllä tiennyt yhtään oliko se sitten siinä vai mitä hä?

 

Viikonloppu meni odotellessa, missään ei ollut mitään tuntemuksia. Vasta sunnuntai-iltana yhdeksän aikaan alkoi yhtäkkiä hyvin voimakkaat kivut. Siinä ei kipulääkkeet kerenneet vaikuttamaan. Eli vuoto ei alkanut ihan 3 tuntia / 3päivää lääkkeet ottamisesta vaan kesti jopa 84tuntia. Ja kyllä sen sitten jälkikäteen tiesi, milloin kohtu oikeasti tyhjentyi alkiosta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain vain puolikkaan annoksen Cytotecia, koska vuoto oli jo alkanut itsestään. Otin lääkkeet suun kautta aamulla, ja iltapäivällä oli jo hurja meno päällä... Edellisenä iltana oli siis tullut jo paljon hyytymiä ja alkiokin. Mitään lapsivettä en kyllä huomannut. Kivut oli aikamoiset ja muutenkin se oli ihan kamalaa hommaa. Jälkivuoto kestikin sitten kivat 8 viikkoa, aivan mahtavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle kävi vähän mystisesti. Tiistaina 2.10 todettiin ar-ultrassa tuulimuna (viikon verran oli tuhrutellut hennon vaaleanruskeaa vuotoa joten en osannut epäillä edes pahinta) ja vasta edellisenä päivänä vuoto muuttui hiukan punaisemmaksi ja vatsa oli menkkamaiseen tapaan kipeä. Torstaina 4.10 tulikin sitten reippaammin verta, ei kuitenkaan runsaasti ja pari hyytymää. Alle viikossa tästä vuoto loppui kokonaan. Raskauden tarkkaa kestoa en tiedä, mutta olisi pitänyt olla tuossa vaiheessa n. 7 viikolla.

 

Yksityinen gyne ehti kuitenkin laittaa lähetteen julkiselle puolelle "jatkotutkimuksiin" joten kävin 12.10 tutkittavana ja ultrattavana. Suureksi pettymyksekseni gyne löysi vielä raskauspussin (?) ja suositteli lääkkeellistä tyhjennystä. Ensimmäisen satsin (4 kpl) cytoteceja laitoin alakautta paikalleen perjantaina. Pientä kipristelyä vatsalla, mutta ei vuotoa. Lauantaina soittelin polille ja käskivät hakemaan toisen satsin odottamaan sunnuntaiaamua. Sunnuntaina otin suun kautta 4 kpl lisää cytoteceja. Ei edelleenkään mitään, ei kipuja eikä tippaakaan vuotoa.

 

Maanantaiaamuna lähdin päivystykseen kauhuissani aivan varmana siitä, että joudun kaavintaan. Tutkittiin ja ultrattiin erittäin tarkasti ja lopulta lääkäri totesi, että mitään ei enää näkynyt! Eli perjantain ultrassa näkynyt "pussukka" olikin kadonnut, vaikka vuotoa ei ollut. Eikä nestettä näkynyt muuallakaan, vatsaontelossa tms. Ja näin itsekin omin silmin että perjantaina siellä jotain vielä oli, mutta maanantaina enää ei.

 

Eli vastauksena kysymykseen vuoto ei ikinä alkanut, mutta lopputulos oli silti oikea. Syytä en tiedä.

 

Pääsen kuitenkin tämän takia kolmen viikon päästä hcg-arvojen mittaukseen ja uuteen ultraääneen julkisella puolella, mikä on ihan positiivinen yllätys. Toivottavasti kaikki on OK niissäkin.

Edited by KittyK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle annettiin cytotecit tänään paikallisesti vähän jälkeen 7.30 aamusta, 9.30 alkoi vuoto ja 11 mennessä oli jo tullut kuulemma tarpeeksi tavaraa ulos ja mut kotiutettiin (eli kätilö kävi katsomassa vuodon, kun olin käyttänyt ainoastaan portatiivia).

 

Mulla jäi siis yhteen kertaan lääkkeiden otto ja tyhjentyminen tapahtui todella nopeasti, 11:45 olisi pitänyt uusia lääkitys mutta sitä ei sitten tarvittukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin kaksi tuntia cytoista lorahti ekan kerran verta siteeseen ja ehkä tunti siitä alkoi tulla klönttejä.

Missään vaiheessa vuoto ei ollut mitään lorilorilorina vuotoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa keskenmenossa cytoteceja laitettiin. Monia ja vuoto alkoi vasta kun pääsin sairaalasta, keskellä yötä..Olin jo peloissani ettei ne toimi lainkaan. Eli meni noin yli 12 tuntia...

 

Keskeytyksessä, joissa viikkoja olikin sitten enemmän, vuoto alkoi pikkusen aikaisemmin ja 8 tunnin päästä ekoista pilsuista syntyi pikku enkelimme...tosin istukka ei irronnut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli joskus 19 vuotiaana tuulimuna raskaus ja vuodot alkoi melko pian, pari tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen. Kestivät kovimmillaan muutaman tunnin ja hiipui sitten normaalin kuukautisvuodon tapaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin tänään ultrassa vuotojen takia, alkio vastas noin 7 viikkosta (joka omien laskujen mukaan ei ois yhtään mahdoton ikä tälläkin hetkellä koska mulla on epäsäännälliset kierrot), mut sydämen sykettä ei näkyny. Näkyykö se aina noin pieneltä ? Jotenkin hirvittää ottaa cytotecit, mitäs jos se ei oo tulossakaan sieltä ulos ja sykkeet ei vaan näkyny. Toisaalta jos jätän nuo ottamatta, niin saanko mä sitten jonkun maatakaatavan tulehduksen heti ? Jotenkin vaan ihan kamalan vaikeeta hyväksyä etten oo enää raskaana eikä meille tule toista lasta ja sitten elättelee tällaisia toiveita. Se oli niin pieni siellä, meidän Nuppu :(

 

Muoks. sieltä se oli yön aikana tullu ulos ilmankin. Otin noi lääkkeet kuitenkin et tulis varmasti kaikki sitten pihalle ja pääsis tästä tapahtumasta nopeesti erikseen.

Edited by tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla todettiin keskeytynyt keskenmeno ultrassa, ja sain 4 kpl Cytotecejä laitettavaksi alakautta kotona. Koska minulle sanottiin, että 2-4 tunnin päästä lääkkeistä alkaisi runsas vuoto, niin odotin että vaimo oli tulossa kotiin töistä ennen kuin laitoin napit paikoilleen (ettei tarvitse olla yksin jos tulee äkillinen lähtö sairaalaan tai jotain). Koko iltana ei tapahtunut mitään, vatsa vain hieman kramppaili. Ekan kerran vessapaperissa näkyi verta 10 tuntia lääkkeiden ottamisen jälkeen, mutta vuoto ei ikinä alkanut kunnolla, vaan koko seuraavan päivän olisin hyvin pärjännyt pikkuhousunsuojilla.

 

Kävin sitten hakemassa uudet lääkkeet, ja kaksi vuorokautta ekojen jälkeen sain laittaa ne. Tokalla kerralla vuoto alkoi jo muutaman tunnin päästä, mutta edelleen erittäin niukkana. Kunnolla vuoto alkoi vasta 24 tuntia toisen lääkeannoksen jälkeen, ja jatkui normaalien menkkojen tapaisena 3 päivää. Olin jo huolissani, että mitä tästä tulee, mutta viikko keskenmenon toteamisen jälkeen ultrassa jo näkyi, että kohtu oli tyhjentynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cytotecit laitoin alakautta sisään joskus klo 07 aamulla, vuoto alkoi siitä noin 3-4 tuntia ja voi pojat että sitä sitten tulikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoin cytotecit alakautta 8.30, kevyttä nipistelyä 13.30->, viiden jälkeen alkoivat aivan järkyttävät supistelut. Pientä vuotoa oli jo viisi päivää ennen lääkkeellistä tyhjennystä, mutta varsinainen cytotec-vuoto alkoi 18.40. Samalla loppui supistelut, mahassa muljahti ja 18.55 alkio muljahti ulos. Pahin vuoto kesti reippaan tunnin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitaja laittoi cytot alakautta aamulla, vuoto ja kivut alkoivat parin tunnin päästä. Kivut pysyivät hyvin kurissa Panacodin avulla ja vuoto oli hieman kuukautisvuotoa runsaampaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0