onion

Kuinka pitkään imetit?


169 posts in this topic

^ Ihan uteliaisuuttani kysyn, vaikka en vielä raskaana olekkaan (yritys aloitetaan näillänäkymin alkukesästä). Mä en tule imettämään, joten kiinnostaa, kerkesikö sinulla nousta maito rintoihin? Miten hyvin tabletti vaikutti, onko rinnat "normaalin" tuntoiset? Saakohan sen esto tabletin aina, jos ei imetä?

Ja onnittelut vauvasta! Toivottavasti mekin saadaan joskus oma pieni tuhisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys taaperoimettäjille: Oliko joku ikä jolloin vierottaminen sujui helposti? Vai lopetitteko vasta kun lapsi itse halusi?

 

Meidän poika on 1,5-vuotias ja imetän edelleen 2-3 kertaa vuorokaudessa. Olen välillä yrittänyt alkaa vierottaa mutta aivan karsean mekkalan saan niskaani. Mietin, että onko nyt vain huono vaihe vierottaa ja kannattaako odottaa suosiolla helpompaa hetkeä. Ihan miten kauan tahansa en halua imettää, parivuotiaaksi maksimissaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cowgirl: Maito ei ehtinyt nousta rintoihin. Ja rinnat ovat ihan normaalit. Loppuraskauden pinkeys rinnoista hävisi.

Ja luulisin/uskoisin, että tabletin saa jos ei imetä. Kannattaa kysyä tablettia, jos eivät ole sitä antaneet.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja luulisin/uskoisin, että tabletin saa jos ei imetä. Kannattaa kysyä tablettia, jos eivät ole sitä antaneet.. :rolleyes:

 

Varmasti tuo prolaktiinihormonin eritystä estävän tabletin saa, jos heti ilmoittaa, ettei imetä, eikä ole sukurasitetta esim. sydäninfarktiin tms. sydänsairauksiin. Noita tabletteja on nimittäin kahta lajia (eri vaikuttava aine) ja se yleisemmin Suomessa käytetty (bromokriptiini) voi lisätä riskiä sydäninfarktiin.

 

Käytännössähän tabletti toimii istukan tavoin: se blokkaa prolaktiinihormonin erityksen aivolisäkkeestä. Istukka tekee sen erittämiensä hormonien avulla :) Jos tabletti otetaan heti synnytyksen jälkeen ennen maidon nousua, se vaikuttaa paremmin kuin silloin, jos se otetaan vasta maidonnousun jälkeen. Tabletista huolimatta joillain naisilla maidonmuodostuminen käynnistyy, mutta paljon heikompana kuin normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan offtopiccina ja mielenkiinnosta: mikä on motiivi tuon pillerin ottamiseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ihan offtopiccina ja mielenkiinnosta: mikä on motiivi tuon pillerin ottamiseen?

 

Mulla motiivina on syöpähoidot huhtikuussa ja se, että koen imetyksen

vastenmieliseksi.. Mutta ennen kaikkea suuripana syynä on kumminkin

nuo hoidot, koska en pääsisi niihin, jos imettäisin. Saan silloin

radioaktiivista säteilyä ja joudun myös olemaan sairaalassa eristyshuoneessa sen

aikaa että säteilyarvoni laskevat ja kotiin päästyäni joudun välttämään

mm. ihmisten koskettelua pari viikkoa, joten lapsenhoito ei silloin onnistu.

Joten lapsi oli opetettava samantien syömään pullosta, koska mieheni

joutuu tuon ajan hoitamaan lasta täyspäiväisesti.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen imettänyt nyt 1,5 vuotta, kesällä olisi tarkoitus lopetella, joten vastasin jo nyt.

 

Lieneekö tämän kyselyn sijainti vauvaosastolla syynä, että vähintään 1,5 vuotta imettäneitä on vain 3,5 % ja vähintään vuoden imettäneitä vain 20 % vastaajista. Taaperoita imettävät/imettäneet eivät vaan ehkä eksy vastaamaan galluppiin. Tämä pohdinta pohjaa mun havaintoihin kaveripiiristäni ja sukulaisistani, joista en nyt keksi kuin kaksi äitiä, jotka ovat imettäneet alle vuoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö sai jo synnärillä lisämaitoa, ja osittaisimetyksellä mentiin

n.2,5kk, kunnes mulle sattui tapaturma ja loukkasin toisen käteni, enkä pystynyt

enää imettämään (olisin varmaan pystynyt jos olisin kauheasti

halunnut, mutta meillä oli imetys tökkinyt alusta asti, niin päätin sitten lopettaa tuohon).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetystä 5,5kk ja osittaisimetystä 10kk. Tyttö vierotti itse itsensä rinnalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin yli 9kk, alle vuoden. Täysimetyksellä mentiin 5,5kk ikään ja sitten osittaisella himppaa vaille vuoden ikään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mentiin täysimetyksellä 5kk ja sen jälkeen piti antaa kiinteitä ihan kunnolla, kun pituus oli niin pahasti pudonnu käyriltä. Vastasin yli 6kk, alle 9kk, kun poika lopetti itse rinnalla olemisen 2 päivää vajaa 9 kuukauden iässä. Kokeilin sen jälkeen tarjota vielä, muttei poika enää rinnalle suostunut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie imetin täysimetystä 6 kk kerta se suju hyvin ja oli helppoa (laiska äiti ;) ). Osittaisimetystä jatku reilu vuoden ikään, jonka jälkeen poika ei enää malttanut rinnalla olla. Joten luovuin tuosta kun jäi isänsä kanssa anoppilaan muutamaksi päiväksi kun mie menin töihin. Kerran on huutanut tissin perään kun aika alussa käytiin saunassa ja Visa huomas rinnat, niin halus sitä imemään enkä antanut :(. Muutoin ei ollut vaikeeta mulle, mut tuolloin tuntu toi kurjalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokonaista reilu viikon taisin imettää. Ja sillonkin syötön päälle annettiin vielä tuttelia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuoden ja kaksi viikkoa päälle. Täysimetyksellä mentiin noin viiden kuukauden ikään asti, jolloin aloittelimme kiinteitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin vajaa 1v1kk ikäiseksi, silloin jätti itekseen iltatissinkin pois, vikan kuukauden imetin siis vaan kerran päivässä juuri ennen yöunia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toista imetin hiukan yli 13kk, alun takkuamisen jälkeen alkoi siis sujua ihan hyvin :) Ekat 5kk meni täysimetyksellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista imetin 2 vuotta ja 10 päivää. Lopetus suji vaivatta, ei tarvinnut kun kerran kieltäytyä imettämästä ja poika ei enää pyytänyt uudelleen.

Toivottavasti saan imettää toistakin pitkään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kanssa imetys epäonnistui täysin..sai jo laitoksella pulloa niin paljon, että rinta ei kelvannut olleskaan. Joten alle 1kk meni silloin..pumppailin jaksamisen mukaan.

 

Tokan kohdalla imetin 5,5kk (3kk täysimetin)

Kolmannen kohdalla 6kk (täysimetin n. 2,5kk)

 

Neljännen kohdalla toivoisin, että suijuisi 6-9kk..siihen olisin jo tyytyväinen, miksei pidempäänkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

2kk osittaisimetin. Päivääkään ei ollut tyttö täysimetyksellä. Harmitti kovasti, kun olin kuvitellut täysimettäväni puolen vuoden ikään asti. Se on kumma, kun sitä ei vielä raskaana ollessa tajua, kuinka hankalaa imetys voi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetin lähes 5kk. Imetys loppui kun maitoallergiaepäilyn takia piti antaa viikon ajan pelkkää korviketta. Toisaalta haikeaa ja ikävää lopettaa tuon epäilyn takia kun allergiaa ei kuitenkaan ollut, toisaalta elämä on helpompaa näin. Olen nyt vapaampi kulkemaan ilman vauvaa ja kaupungilla syöttäminen on helpompaa kun ei tarvi muuta kuin laittaa pullo suuhun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now