onion

Kuinka pitkään imetit?


169 posts in this topic

^ Ei mulla ainakaan. Meillä ei imetyksen kanssa pahemmin takuttu (jotain tietysti oli), mutta silti imetyksen lopettaminen oli mulle henkisesti raskasta. Ensin meinasin siis lopettaa vuoden ikään, mutta koska en siinä itse onnistunut, niin jatkettiin vielä pari kuukautta. Tuo kaksi kuukautta olikin minulle tärkeä siirtymäaika, että todella ehdin tottua ajatukseen imetyksen loppumisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ja täällä kans just päinvastoin. Ekana viikkona imetin vain kaksi kertaa (synnärillä ja ekana yönä), sitten kielsivät imettämästä kun tuli niin paljon verta mukana. Kuusi päivää söi pelkkiä korvikkeita ja imetyksen onnistumiselle ei toiveita annettu, olin ihan maassa asiasta, itkin ja itkin. Maidon noustua kunnolla maito puhdistui kuitenkin ja pojan ollessa 8 päivän ikäinen oltiinkin jo täysin omissa maidoissa. Alkuun oli tietysti ihan mahtavaa, kun imetys alkoikin sujumaan! Nyt ei kuitenkaan haittaa enää pätkääkään, kun jouduttiin aloittamaan kiinteät, kun poika laihtuu liikaa. Alussa siis olin ihan epätoivoinen, kun en saanutkaan imettää ja olin motivoitunut imettämään sen vuoden, mutta ihmetyksekseni imetys on minusta lähinnä epämiellyttävää, ja melkein olen salaa helpottunut (jos omatunto antaa myöten) siitä, ettei maito riitä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun olen ollut pari päivää imettämättä, niin uskallan vastata että imetin paria päivää päälle 11 kuukautta ;)

 

Siitä 5,5 kk täysimetystä. 7 kk iässä yösyötöt pois.

 

Lopetus vaati meiltä kuukauden päivät. Tyttö oli sen verran kiinni tississä, että kuin seinään ei ois voinut lopettaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt pääsin minäkin vastaamaan. Imetin tyttöä pari päivää vajaa 10 kk, josta täysimetystä 5,5 kk. Tosi loistavasti on mennyt nämä pari päivää imettämättä, tyttö ei ole edes yöheräillyt, kun mjölöä ei ollutkaan enää tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä imetin 10kk. Yllättävän helposti entisen tissitakiaisen vieroitus onnistunut. Pääsyy imetyksen lopettamiseen oli äidin väsymys yösyöttöihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaanpa itsekin.

 

Noin 5,5kk täysimetystä ja vähän yli 11kk osittaisimetystä. Yösyötöt jäivät kokonaan pois muistaakseni joskus 9-10kk iässä, sitä ennenkin oli syönyt vain kerran aamuyöllä 5-7 maissa, joka sitten vaihdettiin puuroon unikoulutuksen yhteydessä. Ilmeisesti kaikilla ei onnistu pelkkä yösyöttöjen lopettaminen ja päiväimetyksen jatkaminen, kun on tullut pari kommenttia että imetys lopetettiin kokonaan yösyöttöjen vuoksi? 10kk iässä aloin myös vähentämään päiväimetyksiä tai siis korvaamaan niitä joko NANilla, viilillä tai jogurtilla. 11kuisena taisi olla jäljellä enää yksi tissittely per päivä, ja sekin jäi sitten pikkuhiljaa pois. Hyvin helpolla meni, onneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaimetin n. 4 kk 2 viikkoa ja pumppasin toki sen jälkeen vielä kaksi viikkoa, kunnes maito lakkasi tulemasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetystä 4kk, sitten osittaisimetystä 10,5kk:n ikään asti. Jostain 7kk:n vaiheilta ei oo ollut kun kaks imetyskertaa päivässä (aamulla ja illalla), yösyömiset loppu puolivuotiaana ja nyt loppu sitten nää aamu- ja iltatissittelytkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen imetys loppui 11kk iässä. Tuntui vaan sopivalta vaiheelta lopettaa imetys silloin ja lopetus sujuikin kohtuu kivuttomasti, sillä poika ei ihmeemmin tissillä siinä vaiheessa enää malttanut olla.

 

Toisen lapsen kohdalla aion imettää (jos imetys sujuu) niin pitkään kun taas hyvältä tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yli 9kk, alle vuoden. eli 11,5kk. ja vieläkin harmittaa että taival jäi noin "lyhyeksi", no onneksi syy oli edes hyvä. uusi vauva masussa :) joten nyt jos imetystaival kestäis pidempään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

15 kk, lopetin kun olin rv 12 raskaana ja rinnat alkoi olla tosi kipeät. Toki imetyskertoja oli vähennetty ja tuolloin oli imenyt vain kerran päivässä, jossain vaiheessa aamupäivää. Itselle oli varmasti tuskallisempaa luopua kuin tytölle, vaikka imetys sujuikin koko ajan helposti, ainoastaan alussa oli kova "luottamuspula" eli maidon riittävyys pelotti, kun tyttö oli pienikokoinen ja multa ei missään vaiheessa tullut maitoa mitenkään suihkuten tai muutenkaan näkyvästi (mm. liivinsuojat jäi käyttämättä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista imetin 7,5 kk. Sitten Aamu päätti itse, ettei enää tissiä huoli. Kiinteät aloitettiin 4 kk iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

10,5kk. Imetys loppui kun pojalla todettiin (tosin virheellisesti) maitoallergia. En jaksanut alkaa kytätä omia syömisiä ja poikaa ei tissi enää pahemmin kiinnostanut. Nyt meidän "maitoallergikko" on varsinainen maitopoika :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle kaksi viikkoa ja samalla pumppasin maitoa pikkuiselle, koska imetys ei onnistunu vauvan imun heikkouden takia. Imee vieläkin tosi huonosti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin esikoista hiukan yli 10 kk. Alussa oli parisen kuukautta takkuilua ja jouduttiin antamaan korviketta lisäksi, mutta sitten alkoi sujua. Toisen kanssa ollaan taas jouduttu korviketta vähän tässä alussa antamaan, mutta toivon kovasti, että päästäisiin pelkälle rinnalle hänenkin kanssaan, edes joksikin aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkasen yli 1vja3kk.Nyt kolmas päivä (ja yö) imettämättä. Meillä metys tapahtui enää pääsääntöisesti öisin. Kun yösyötöt rupesliimään ja yöt aloi olla tosi risaisiaöitä Eka yö valvottiin kokonaan,kaksi seuraavaa yötä meni jo helpommalla. Saas nähä miten seuraava..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin esikoista aika tasan vuoden, täysimetystä kesti 4 kk. Jälkikäteen ajatellen olisi voinut pidempäänkin täysimettää, kun maitoa riitti vaikka kuinka. Korviketta ei siis annettu lapselle kertaakaan. Lehmänmaitoa alettiin maistelemaan n. 11 kk ikäisenä ja siirryttiinkin sitten suoraan siihen. Imetyksen lopettaminen sujui tosi helposti ilman kitinöitä.

 

Toisen kanssa on luultavasti samat sävelet, tosin täysimetystä pitkitän, jos se vain on mahdollista.

Edited by Vendela

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetystä 6kk ja imetän edelleen pojan ollessa 2 vuotias mutta tarkoitus on lopettaa ennenkuin täyttää 3 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin yli 9kk ,mutta alle vuoden. Täysimetin 5,5kk. Nyt kuukauden verran olen vähentänyt imetystä radikaalisti ja reilun viikon on saanut enää unimaidon yöunille mennessään. Olin ajatellut imettää vuoden ikään, että oltaisiin voitu siirtyä suoraan tavalliseen maitoon, mutta poika alkoi 9kk:n ikäisenä imemään niin kummallisesti, että mulla on rinnanpäät ihan auki ja haavaiset että en pysty imettämään enää. Poika on nyt 10,5kk ja nyt alkaa olla viimeiset imetykset tässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin osittaisimetyksen eilen. Täysimetykselle ei päästy koskaan, kun poika oli 17 vuorokautta sairaalassa ja oli todella huono imemään eikä tuntunut jaksavan syödä tarpeeksi rinnasta. Tissi ei ole kelvannut pariin viikkoon, joten maitomäärät pienenivät pumppauksesta huolimatta todella pieniksi. Vain 40 ml tuli eilen koko päivänä, joten päätin antaa periksi :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen kävi rinnalla 3v8kk, keskimmäinen 3v10kk. Nuorin on kohta 2v5kk ja edelleen käy ottamassa ammaa viitisen kertaa vuorokaudessa.

 

Monien mielestä taidan olla friikki ja imetysfanaatikko, kun takana on myös kaksi tandemimetystä, joista eka kesti 1,5 vuotta ja toinen 1v2kk. Oikeasti olen ihan tavallinen äiti ja nainen, jolla on pienet A-kupin rinnat ;) Imetyksestä kiinnostunut olen ollut jo ennen esikoisen syntymää, ja toiminut imetystukiäitinä viimeiset 7 vuotta.

 

Jokainen imetys on saanut mennä omalla painollaan, mutta jos jotain haastavampaa olisi tullut eteen, olisin ollut siihenkin valmistautunut. Sitä en voi tietenkään tietää, olisinko kyennyt haasteet selättämään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hauska kuulla että täällä on muitakin pitkään imettäneitä. Itse olen imettänyt esikoista nyt pian 2,5 vuotta ja kuopusta paria päivää vaille 4 kuukautta. Molempien imetys siis jatkuu edelleen. Esikoinen käy rinnalla 2-4 kertaa päivässä, kuopus lukemattomia kertoja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En imetä ollenkaan. Viisi tuntia synnytyksestä sain tabletin, joka esti maidonnousun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now