onion

Kuinka pitkään imetit?


169 posts in this topic

Esikoista en oikeastaan imettänyt ollenkaan, kolme viikkoa yritin mutta homma ei sujunut. Nyt kuopuksen kohdalla sain apua ja osasin etsiä tietoa, ja imetys kesti noin 9kk, josta 5,5kk täysimetystä. Omasta päätöksestä vierotettiin miehen kesäloman aikana, tyttö luopui rinnasta ilman taistelua eli rankempaa imetyksen lopetuksessa oli äidillä.

Rinnat tottuivat yllättävän hyvin maidon tuloon sekä imemisen loppumiseen, kohta 3vk imettämättä eikä ole pingottanut tai tarvinnut pumpata. Henkinen taisto oli suurempi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista olisin toivonut imettäväni pidempäänkin, mutta imetys loppui hänen ollessaan 1 v 4 kk (täysimetystä 6 kk). Odotin silloin kuopusta ja esikoinen vain lakkasi haluamasta rintaa. Luultavasti olisi pitänyt imettää lapsentahtisemmin - lopussa meillä oli enää yksi imetyskerta vuorokaudessa.

 

Kuopusta täysimetin 5,5 kk. Toivoisin imetyksen jatkuvan ainakin 1,5-vuotiaaksi. Raja menisi ehkä siinä 2-2,5-vuotiaassa - vaikka eihän sitä ikinä tiedä.

Edited by Mon Petit Chou

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista imetin 13kk. 6kk mentiin täysimetyksellä, eikä korviketta sitten ikinä muutenkaan tarvittu, vaan siirryttiin suoraan tavalliseen maitoon. Vähän yli vuoden iässä alkoi tuntua siltä, ettei lapsi enää kaipaa rintaa ollenkaan, joten päätin kokeilla olla tarjoamatta rintaa. Antaisin siis pyydettäessä vain. Mutta eipä sitä pyyntöä ikinä tullut. :girl_sigh: Oli hiukan haikeaa, kun olin ajatellut imettää pidempään, mutta meni kyllä ihanan helposti ja lapsentahtisesti, joten olen hyvin tyytyväinen.

 

Kuopus on vasta alle kuukauden, ja täysimetyksellä mennään. Toivottavasti imetys jatkuu ainakin yhtä pitkään kuin esikoisen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin poikaa vajaan 8kk. Vieroitti itse itsensä ja aika oli itsellekin kypsä imetyksen lopetuksen. Hyvin on mennyt korvikkeella meillä (poika oli tottunut makuun jo puurojen kautta, sillä olin pari kk jo tehnyt puurot korvikkeeseen) :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin melkein 9kk. Poika vierotti itse itsensä enterorokon aikaan, kun hänellä oli nielu kipeä, ja maito oli kivempi ottaa kylmänä pullosta. Parannuttuaankin vain hassutteli rinnalla, vaikka yritin moneen kertaan tarjota ja suihkutella maitoa nauravaan pikku-kitaan. :rolleyes: Nyt tyhjennellään vielä pakastinta maitovarastoista, eli rintamaitoa riittää korvikkeen sekaan ysikuiseksi asti, ja sen jälkeen jatketaan pelkällä NANnilla. Pullosta poika syö mielellään ja korvike uppoaa varsin hyvin ainakin nyt, kun seassa on rintamaitoa. Samalla muksu lopetti yösyömisenkin kuin seinään - ihan vasta rinnalla käytiin vielä lussuttamassa useamman kerran yössä, mutta nyt tuo pärjää hyvin iltapuurosta aamupuuroon ilman sen kummempia yöpaloja.

 

Joka tapauksessa, minusta tämä on ihan kamalan haikeaa ja olisin mielelläni jatkanut imetystä vielä vaikka miten pitkään. :mellow: En osaa oikein olla miettimättä tätä. Jostain syystä surettaa ihan mielettömästi kaikki tämä lopullisuus ja se, kun poika ei yhtäkkiä olekaan enää mikään pikkuvauva. Jotenkin. Äh. Nyyh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista täysimetin puolivuotiaaksi, kuopusta 5 kk:n ikäiseksi. Osittaisimetys jatkui kummallakin noin vuoden ikään saakka, jolloin melkeinpä itse vieroittivat itsensä rinnasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oli osittaisimetyksellä ekat 1 1/2 kk ja sen jälkeen sai vaan korviketta. Olisin halunnut imettää pidempään, mutta kun se oli niin äärettömän vaikeeta niin tuota pidempään en jaksanut taistella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin 9,5 kk. Tyttö vieroitti oikeastaan itse itsensä, koska päiväimetykset olivat yhtä taistelua ja lopulta se meni siihen, että pumppasin omaa maiton kuukauden verran ja annoin pullosta, paitsi yöllä tyttö huoli rinnasta. En enää jaksanut tuota pumppaustouhua, koska jos olisin halunnut maidon erityksen pysyvän siinä laajuudessa, kun tyttö tarvitsee, niin en olisi muuta ehtinytkään tekemään...Lisäksi toivomme pikkusisarusta pienellä ikäerolla eikä mulla ollut alkanut menkat, joten sekin oli yhtenä syynä.

 

Toisaalta olen helpottunut, että lopettaminen kävi helposti, mutta toisaalta haikeana, kun tyttö itse halusi lopettaa:girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista imetin 14 kk ja silloin 4.,5 kk täysimetystä. Nyt kuopuksen kanssa mennään edelleen täysimetyksellä, 6 kk tavoitteena :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin esikoista 1,5 kuukautta ja sekin oli silkkaa tuskaa koko ajan, lopulta oli pakko lopettaa kun tyttö ei enää huolinut ollenkaan rintaa :( No, onneksi korvikkeellakin kasvaa ja kehittyy tosi hienosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikkoa päivälleen tasan vuoden,toinen oli kasvamassa mahassa ja lopetin rv 18 kun alkoi sattumaan niin paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olisin voinut vastata ihan samoin sanoin kuin Viviz! :girl_crazy: Kuopusta olen nyt imettänyt 1v 4kk ja koko ajan asetan itselleni pieniä tavotteita milloin voisin lopettaa kokonaan... kuukauden, korkeintaan kaksi vielä jatkan. Oon vaan koko ajan niin väsynyt, että pelkään osuutta olevan sillä, että imetys vie multa ravintoaineita liikaa. Tosin vain 2x/vrk imetän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin esikoista vähän reilut kaksi vuotta. Toiveena oli imettää noin vuosi, sitten päätinkin jatkaa niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Imetyksen lopettaminen oli aika helppoa, kun pojalle saattoi selittää asian. Hänelle kerrottiin, että maito on nyt loppunut ja hyväksyi asian nopeasti. Ensin tosin oli sitä mieltä, että äidin tisseihin pitäisi vaihtaa patterit kun ne ei kerran enää toimi. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista imetin 1 vuoden ja 10 kk:n ikäiseksi. Imetys loppui, sillä olin palaamassa töihin, poika söisi rintaa varmaan vieläkin... Mutta yllättävän kivuttomasti lopetus silti meni, onneksi. Uusi raskaus alkoi samassa kuussa kuin esikoisen imetys loppui ja toiveena on pitkä imetys myös tällä kerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista imetin 1v3kk, nyt on toinen ollut 4 kk täysimetyksellä. Lapsentahtisesti aion jatkaa nytkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista imetin muistaakseni n. 11kk, kuopusta noin 10kk. Molempien kohdalla imetys loppui pikkuhiljaa siihen, kun rupesi olemaan turhan kivuliasta puremisten takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yli 3kk, alle 6kk

Täysimetin 3kk-ikäiseksi ja osittain imetin hiukan vajaa 4kk-ikäiseksi. Maidon tulo väheni hirmusella vauhdilla kun aloin antaa iltavellin.. Mielelläni olisin imettänyt pitempäänkin. Maitoa tihkuu vielä aina silloin tällöin, mutta luovutin suosiolla koska ei poika niistä saa vatsaansa täyteen edes yhtä kertaa päivässä. Ja toukokuussa (Poika tuolloin +5kk) Poika on niin paljon isänsä kanssa kahdestaan, kun mulla suhteellisen paljon koulua opinnäytetyön takia, joten imettäminen olisi loppunut viimeistään tuolloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sellaset 1v 2kk 3vko. Nyt on ilmeisesti imetys loppunut. Molemmat vaikuttavat ihan sinuilta asian kanssa, äiti ja poika :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

8,5 kk, minkä jälkeen tyyppi päätti, että nyt riitti. Mä olisin voinut jatkaakin vielä, mutta koska lapsi vieroitti itse itseään hitaasti mutta järjestelmällisesti jo useamman kuukauden ajan, niin oon tyytyväinen, että näinkin pitkälle päästiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilu 5 kk. Poikaa ei enää kiinnostanut. Tai liekö oli joku vaihe ja mä en jaksanu tarpeeksi sinnikkäästi jatkaa siitä yli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin hieman yli 9-kuiseksi. Imetys väheni yllättäen ja rajusti kun tyttö oli 8,5 kuun ikäinen - rinta ei oikein enää tahtonut kelvata ja tyttö alkoi purra ja venkoilla rinnalla. Luulin jo imetyksen lakkaavan samantien siihen, mutta jatkoimme kuitenkin vielä kolmisen viikkoa imetystä pari kertaa vuorokaudessa. Siihen asti oli menty täysin rintamaidolla (siis kiinteitä tietysti on annettu jo pidempään, mutta kaikki maito oli omaa). Olisin mielelläni imettänyt ainakin sinne vuoden ikään asti, mutta ihan tyytyväinen olen tähänkin ja toisaalta on hyvä että imetys loppui omalla painollaan. Onhan se vapauttavaakin kun ei ole itse enää sidottu imetykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now