Sisi

SEKS

79 posts in this topic

Katsoin äsken tuon virtuaaliesittelyn ekaa kertaa. Maaliskuun lopussa sjoella synnytin ja harmittaa ihan pirusti nyt, kun näin "kylpylän" jne.. Olin arka ensisynnyttäjä, joten en kehdannut kysyä saisiko siellä lillua, vaikka vietin sairaalassa aikaa yli 24 h ennen tytön syntymistä! :girl_sad: Ei mulle sitä edes ehdotettu, vaikka sanoin, että suihkussa on hyvä olla.. Typerää. Ehkä sitten seuraavalla kerralla jos sellaisia tulee :girl_wink:

 

edit. Ja mua muuten ärsytti sjoella tälläinen asia, että luin osastolla vauvan jo synnyttyä siitä lehdestä/kirjasta, että kun lähdette kotiin, hakekaa lasku mukaan toimistosta ja käykää ilmoittamassa muutenkin lähdöstä. Meiltä aamulla siivooja kävi kysymässä paniikissa, että "koska lähdette?" ja kun lähdimme, (siivoojan kytätessä koko päivän meidän huonetta) menimme toimistoon, jossa sanottiin vain, että "laskuhan tulee perästä.." Yritin sitten siinä, että "ai no sitten, me tästä nyt lähdetään, kiitos hei"-tyylillä sanoa, niin vastauksena oli sen tyylinen katse, että "ketä kiinnostaa? heippa" Persettään ei penkistä nostanut, vaikka huoneessa oli aika montakin hoitajaa. Ja kun huoneemme ohi kävelimme, oli siellä jo lauma siivoojia siivoamassa.... Joo, tottakai huone pitää siiivota heti ja ymmärrän, että voi olla tungosta, mutta tuli sellainen olo, että tuupittiin matkaan eikä edes hyvää jatkoa toivoteltu.. Olisi vissiin pitänyt lähteä vähin äänin kellekkään mitään sanomatta eikä oltaisi edes ihmetelty/kaipailtu... :girl_impossible:

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ei sun kannata siitä kylpyammeesta kovin katkera olla smile.gif Mä olin siinä toisessa synnytyksessä ja täytyy sanoa, että hetken aikaa se oli ihan jees (oli jotain "tekemistä"), mutta suihkussa oli paljon parempi olla. Se vesi ei pysynyt kovin lämpimänä ja viileä vesi siinä kohtaa tuntui aika pahalta.

 

Mä olen kaksi kertaa synnyttänyt Seinäjoella ja enpä ole kummallakaan kerralla huomannut, että joku noudattaisi tuota vierailusääntöä. Tai sitten olen vain sattunut sellaisten ihmisten lähelle, joiden luona on niitä vieraita ravannut. Mua se ei kauheasti haitannut - paitsi naapurihuoneen humalainen tuore isä, joka eksyi pari kertaa sitten meidänkin huoneeseen... girl_cry2.gifskilletgirl.gif Mutta hoitajat häätivät kyseisen isän kyllä hyvin napakasti pois (ja sama toistui seuraavanakin päivänä).

 

Onko teillä kenelläkään kokemusta Seinäjoen pelkopolista?

Edited by Ninnuska

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ei ainakaa haittaa jos isovanhemmat ei saa tulla katsomaan ja varsinki jos siinä mukana tulis viä omat ja miehen sisaruksetki nii olis liikaa ihmisiä ku toisel 7 ja toisel 9 sisarusta girl_haha.gif

 

Mut tuo kyl mietityttää ny et pääseeköhän sinne sit vaan tutustumaan olleskaa,ensisynnyttäjänä ku olis ihan kiva päästägirl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä en ainakaan ensisynnyttäjän päässy ja mun käsittääkseni sinne ei pääse enää ketään. Eivät ehdi järjestämään näitä käyntejä.

 

Mä tykkäsin tuosta kylpyammeesta. Mulle sanottiin et sitten jos vesi alkaa viilentyä niin päästää entisiä pois ja lisätä lämmintä tilalle. Olinkin ammeessa klo 13-14.45 välisen ajan ja vartin vielä suihkussa. Auttoin mun kohdalla kyllä hyvin ja seuraavalla kerralla haluan uudestaan sinne. Ajattelin myös seuraavalla kerralla pyytää jos pääsis siihen saunaan ku viimeksi ennen sairaalan lähtöä saunoin koko aamun kotona ja se oli todella ihanaa :girl_smile:

 

Mulle jäi vain ja ainoastan hyvä mieli sjoella synnyttämisestä. Kätilöt oli ihania..oh paitsi yksi ja onnkesi sitä eitarvinnut kestää kun sen yhden kerran. Kävi kiskomassa mut ylös sängystä ja varasti multa ilokaasun ilma mitään selityksiä ja lähti pois huoneesta. Soitin pian kelloa ja hoitaja tuli selittämään miksi mun piti nousta ylös ja miksi en juuri voinut ottaa sitä ilokaasua. Vauvan syke oli silloin ollu vähän hitaampi ja oman hapen piti kulkea hetken elimistössä että vauvan olo paranis. No olisinhan mä tietysti ollu sitä kaasua ottamatta ja noussu ylös sängystä jos mulle olis selitetty et miksi :skilletgirl::girl_sigh:

 

Mutta muuten kaikki oli tosi mukavia ja osastolla oltiin mukavia. Yksi kätilö ei meinannut uskoa että ei meidän poju mitään lisämaitoa olis tarvinnu ku multa tuli sitä maitoa ihan tarpeeksi..otin sen maitopullon mukaani että sai tätönen mielen rauhan, mut en mä sitä poikaan saanu uppoamaan ku just oltiin syöty molemmista tisseitä :girl_haha:

 

Hyvillä mielin nyt odotan tätä seuraavaa synnytystä joka toivottavasti on sitten elokuun lopulla :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt just pakkolevossa täällä Seinäjoella ja vierailukäytäntö on edelleen se, että synnyttäneiden luona saa vierailla ainoastaan isä ja sisarukset. Ja se on hyvä :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulin ilokseni (synnytysvalmennuksessa), että Seinäjoella olisi tämän vuoden puolella alettu erityisesti painottaa vauvan ja äidin läheisyyttä ja ihokontaktia heti vauvan päästyä maailmaan (olosuhteet toki huomioiden). Onko jollain tuoreita kokemuksia tästä, ja Seinäjoella synnyttämisestä vaikka muutenkin? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelenpas tätä jos sattuisi jollakin olemaan vielä uudempiakin kokemuksia. Tosin näistäkin tarinoista oon jo aika onnellinen, sillä oon joskus aikanaan kuullut että Seinäjoki on aika hirvee paikka synnyttää :D Itse siis heinäkuussa sinne menossa esikoista puskemaan ulos.

 

Mites tuo epparin leikkaaminen SEKSissä? Itse kielsin sen esitietolapussa ellei ole todellinen hätäpakko sitä leikata.

 

NiQ & Pena 29+5

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Millä perustein hirveä paikka synnyttää? huh.gifbiggrin.gif Itse sielä parisen viikkoa sitten esikoisen synnytin, eikä mielestäni mitenkään "hirveä paikka" ollut. No eihän mulla tosin oo mitään mihin verrata, mut..

 

Mulla ei leikattu epparia, ja ensimmäisen asteen repeämän sain vain, johon kolme tikkiä tarvittiin. smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monet on haukkunu että Pori ja Seinäjoki on ehdottomasti vanhakantaisimmat synnytyssairaalat, jossa noudatetaan jotain ikiaikaisia oppeja :/ mutta hyvä jos puheet on ollut vain puheita :)

 

 

 

 

Tosi hienoa että sulla on ollut hyvä synnytyskokemus ja tulipahan H01 itsekin makailtua pakkolevossa tuossa alkuviikosta muutama päivä ja henkilökunta ainakin siellä tuntui olevan tosi ihanaa. Joten yksi stressi vähemmän synnytykseen :D Tunsitko sä että sua kuunnellaan synnytyksen aikana? Tarjottiinko sulle eri kivunlievitysvaihtoehtoja hyvin tai eri ponnistusasentoja ym? :) Olis kiva kuulla tarkemmin, jos viitsit ja haluat kertoa...:)

 

NiQ & Pena 37+2

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Heti sinne sisälle mentyä kysyttiin onko toiveita synnytyksen suhteen niin sanoin etten halua epiduraalia, jos suinkin vain pärjään. Tosi ystävällisiä olivat ja ottivat heti käyrille ja päästiin synnytyssaliin, vaikka supistukset ei ihan säännöllisiä olleetkaan. Pelkäsin että lähettävät kotiin mut takas, mut onneks ei, vaikka ihan Sjoella asutaan.

 

Tarjosivat sitten synnytyssalissa kaikkia kaurapussia, aquarakkuloita, ilokaasua.. Aina välillä tulivat kysymään vieläkö pärjään, vai haluanko kokeilla jotain nuista edellämainituista. Kaurapusseista tuli huono olo, aquarakkulat ei toiminut sitten yhtään ja ilokaasun ansiosta supistusten välissä oli hauskaa, muttei kyllä kipuun auttanut yhtään laugh.gif

 

Kalvot puhkastiin ja sain jonkun tippajutun käteen avautumista nopeuttamaan.

 

Ilman epiduraalia pärjäsin kuten halusinkin, mutta enne ponnistusvaihetta halusin jonkun puudutteen tuonne alakertaan laugh.gif , niin sain sitten paraservikaalipuudutuksen. Ponnistusvaiheessa tosi kannustava ja mukava oli se kätilö. Ja kysyttiin vielä synnytyksen jälkeen että jäikö jotain hampaankoloon, tai jäikö höhlä olo jostakin. Ei kyllä jäänyt itelle mitään, vaan tosi positiivisena koin koko synnytyksen. girl_smile.gif

 

Sitten saatiin kahvit ja ruokaa synnytyssaliin ja saatiin siellä miehen kanssa kahdestaan ihailla vauvaa jonkun tunnin verran muistaakseni. Sitten suihkussa kävin ja sitten osastolle. Onneks sain koko kolme päivää olla yksin siinä huoneessa, vaikka kahdenhengen huone olikin, en olis yhtään jaksanut että huoneessa olis ollut joku toinenkin vauvansa kanssa. biggrin.gifrolleyes.gif

 

Tosi mukavaa porukkaa oli osastollakin, hyvin osasivat neuvoa imetykset, vaipanvaihdot ym. smile.gif

 

 

Niin ja synnytysasennostakin kysyivät miten haluan ponnistaa. Ihan puoli-istuvassa halusin, tuntui jotenkin luonnollisimmalta asennolta, eikä kiinnostanut yhtään alata kikkailla millään muilla asennoilla biggrin.gifrolleyes.gif

Edited by MewS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukava kuulla Mews että meni hyvin :) Itsellä viikko h-hetkeen, aaaaapua :D Kovasti uhkailivat alkaa käynnisteleen viikon päästä jos on jotain edistystä tapahtunu alakerrassa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tännepä taas "pääsee" keväällä :girl_wink:

Kaksi edellistäkin tenavaa on Seinäjoella syntyneet ja ei ole pahaa sanottavaa kyseisestä paikasta.

 

Sellaista olen miettinyt, että käyttääköhän ne noissa normaalisti tehtävissä ultratutkimuksissa sitä 4D:tä?

Olisi ihan veikeää edes kerran sellainen ihmetys kokea. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukava lukea positiiviista! Ensimmäinen tulossa ja synnytys jännittää jo nyt aikalailla.

 

Jennika Ainakin rakenneultrassa ultrattiin 4D ja muistaakseni myös nt-ultrassa. Me saatiin rakenneultrasta mukaan 3D ultrakuva, jossa näkyy vauvan kasvot :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pelkkiä hyviä kokemuksia täälläkin toukokuisesta synnytyksestä S-joella.:girl_smile:

Henkilökunta oli ystävällistä, koin että mua sekä kuunneltiin että ohjattiin riittävästi ja kaikki sujui kuten toivoin, vaikken suuria osannut toivoakaan. Synnytyksessä oli mukana kätilöharjoittelija (josta olisi toki saanut kieltäytyäkin aivan hyvin), joka oli aivan ihana, sympaattinen ja jo varsin ammattitaitoisen oloinen, mahtavaa että oli paikalla vain meitä varten. Mulle kans tarjottiin kaikennäköisiä eri kivunlievitysvaihtoehtoja, lämmitettiin kaurapussia jne, haettiin jopa mehua moneen kertaan.

Epparista joku kyseli yllä: mulla kun synnytys rupes kestämään ja kestämään, niin siitä jo oli puhetta, mutta ei sitten tarvinnut tehdä kuitenkaan, vaikken erityisesti kieltänyt. Muutama repeytymä tuli.

Tyty joutui viikoksi tehon puolelle, siellä oli pääosin tosi ihanaa henkilökuntaa myös, tilanne oli tietysti itselle vähän hankala kuitenkin. Samoin vierihoitopuolella oli tosi ihania ihmisiä. Joskin siellä piti aika hyvin olla itse asialla ja pyytää mitä tarvitsi, hyysätty ei ylimääräistä.:girl_wink:

Kaikenkaikkiaan tosiaan jäi oikein hyvä fiilis, ainakaan sairaalasta johtuvia traumoja ei jäänyt! Hyvillä mielin sinne uudestaan sitten joooooskus.

Itse pohdiskelin sitä äidin ja lapsen varhaista vuorovaikutusta, ja kyllä musta tuntui että siihen S-joella panostetaan. Tytyn terveydentilan takia vaan jäi itsellä vähäiseksi ja sain lueskella sen tärkeydestä vierihoitohuoneen seinältä ilman vauvaa.:girl_to_take_umbrage2: Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.:lipsrsealed:

4D oli rakenneultrassa ja saatiin kuviakin mukaan.:girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi, mäki haluan 4D ultran! Jännää, ku miehen sisko ja miehen veljen tyttökaveri saivat juuri vauvat, eikä kumpaakaan ultrattu 4D:nä tai 3D:nä... Se vissiin riipuu siitä, mihin huoneeseen "joutuu" ultrattavaksi, ku sitä 4D:tä ei joka toimenpidehuoneessa ole.

 

Mä olin tuossa kesäkuun lopulla seinäjoen synnytyspuolella käymässä kun tuli km... Kaks toimenpidehuonetta näin ja sen odotusaulan, jossa sitten odottelin lääkäriä. Sillä hetkellä siellä oli tosi rauhallista (oli yö). Kätilö, joka otti mut vastaaan, oli tosi ihana.

 

Nyt toivottavasti pääsen synnyttämään sinne huhtikuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, jospa minäkin kerron kokemukseni :) Eli aivan ihana kokemus synnyttää Seinäjoella, kätilö (Tytti) oli aivan mahtava, luki aivan 100% mun ajatuksia ja oli lukenut mun paperit ja synnytystoiveet etukäteen ja muisti ne hyvin :) Vierihoidosta en osaa sanoa, kun tyttö joutui salista suoraan keskolaan saamaan antibioottia, mutta keskolan puolella henkilökunta ainakin opasti hyvin ja oli mukavaa ja asiantuntevaa. Ainoa miinuspuoli mitä antaisin SEKSistä oli lääkärit (3kpl) jotka arvioi sekä ultralla että käsikopelolla että meille tulee 4,5kg vauva (todellisuudessa painoi 3,5kg) ja sai sillä lausunnollaan mulle aikamoisen pelon ja paniikin odotella synnytystä :/

 

Omaa tuttia ei tarvii olla, siellä on lainatutteja vauvoille kyllä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla positiivinen kokemuksesi NiQ ja onnea nyytistä :girl_in_love:

 

Ja kiitos tutti-infosta :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parisen viikkoa sitten olin nt-ultrassa ja 3D-kuvaa siellä myös näytettiin :)

Toivottavasti pääsee samaan huoneeseen marraskuisessa rakenneultrassakin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäki kävin pariviikkoa sitten np-ultrassa, ja loppuvaiheessa katsottiin myös 4D:nä. Oltais saatu kuvakin mukaan, mutta Pöpö ei suostunut näyttämään kasvojaan, joista kuva siis olisi saatu. noh, toivottavasti sitten rakenneultrassa päästäs näkemään myös 4D:nä ja saatas kuviakin :)

 

(samalla laitteella siis ultrattiin koko ajan, mutta se kätilö vaihtoi asetuksia siitä laitteesta ja sai sen 4D:n näkyviin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen synnyttänyt Seinäjoella 01/2010 ja 02/2011 ja kummatkin kerrat meni hyvin, osaava henkilökuntaa ja hyvä fiilis. Mua kuunneltiin ja imetystä ja vierihoitoa korostettiin ja eikä ensimmäisenä oltu tarjoamassa lisämaitoa, lypsämiseen kannustettiin. Tokalla kerralla olin siellä pakkolevossa pari kertaa ja hyvin meni silloinkin. On Seinäjoellakin käytänteet muuttuneet ja henkilökunta on vaihtunut. Eläkkeelle on jäänyt monta. Aikaisemmin sielläkin on ollut ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienosti meni tämä kolmaskin synnytys samaisessa sairaalassa. Synnytystä hoitamaan sain kätilöopiskelijan valvojineen, mutta sehän ei menoa tai minua haitannut. Saipahan kokoajan jonkun olemaan läsnä. :)

Vierihoidossa kaikki menikin jo ihan rutiinilla. Ei tarvinnut neuvoa, kun omatoimisesti tuli hoidettua kaikki. Sai keskittyä uuden tulokkaan ihailuun ja sylittelyyn. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now