Sisi

SEKS

79 posts in this topic

Tänne kokemukset ja kysymykset Seinäjoella synnyttämisestä!

 

Itse synnytin esikoiseni vanhan osaston aikaan, ja nyt kiinnostaisikin tietää, minkämoinen se uusi komia synnytysosasto on. Löytyykö täältä kummassakin vierailleita, kuinka touhu (ja salien varustelu) on muuttunut? Ovatko vierihoito- ja prenataaliosastot vanhoilla paikoillaan vai ovatko nekin muuttuneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin kans vanhalla osastolla, mutta tuohon voin vastata, että vierihoito ja prena on samat vanhat. Käytiin nimittäin kattomassa kaverin vauvaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kuulemma tosi hienot ne salit ja modernit kalustukset. Suurin parannus (ainakin omasta mielestä) tuntuu olevan se, että vauvat pestään ja punnitaan samassa tilassa, eli enää niitä ei lähdetä viemään erilliseen pesutilaan. Se oli vähän inhottavaa esikoisen aikana. Lisäksi suihkutkin löytyy nyt joka huoneesta. Tätä olisin myös kaivannut aikanaan.

Uutta puolta en siis itse ole ollut "kokeilemassa", mutta sekin aika tulee tässä syksyllä. :)

Vuodeosastot on tosiaan ne vanhat ja tutut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen synnytin vanhalla osastolla, toinen syntyi sitten uudella. Vanhasta en edes oikein nähnyt muuta kuin itse synnytyssalin ja tutkimushuoneen tms., uusi esiteltiin ihan kätilön toimesta kokonaan :) Jo siellä sisääntuloaulassa/odotustilassa oli maalattuna seinälle joku kuva, maisemaa ja ihmisiä. Samoin itse synnytyssaleissa oli maalattuna jotain maisemakuvaa, poikkeuksena tutkimushuoneet ja ammehuone (muistaakseni). Jokaisessa huoneessa myös autoradio tungettuna seinään, josta sai itse valita mitä halusi kuunnella, joko levy tai radio (en itse katsonut, saattoi olla paikka USB-tikullekin). Mä myös kovasti tykkäsin perhehuoneesta, jossa ehdittiin parikin kertaa olla, ja sen käytöstä ei edes tarvinut maksaa miehen osaa. Vieriosasto ja prena on tosiaan tutussa paikassa vielä, yksi lääkäri tosin käveli käytävällä opiskelijoiden kanssa ja selosti jotain, mistä olis voinut saada sellaisen kuvan että aikovat laajentaa ja uusia sitäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuossa jo tulikin olennaiset :) (Ja siinä synnytyssalin soittimessa tosiaan on paikka muistitikulle.)

 

Kätilö sanoi, että uusissa saleissa ilokaasun poistoilmasysteemi on uusi verrattuna vanhaan - uudella systeemillä ei tule ilokaasusta pahoinvointia. Mulla ei ole vanhaan vertailukohtaa, mutta ei ainakaan tullut huono olo (se kai on yksilöllistäkin...?).

 

Perhehuoneita on useampi. Yksi ainakin on keskolan lähellä (keskola on siis uusissa tiloissa myöskin, sinne mennään samasta ulko-ovesta kuin mistä tullaan synnyttämään), me oltiin siinä kun odoteltiin synnytyksen käynnistymistä kunnolla.

 

Allas on kiva. Siellä on pieni kopin kokoinen saunakin. Allashuoneeseen saa haluamansa musiikin soimaan. Mä en päässyt kokeilemaan kun lapsivesi oli vihreää, mutta tutustumiskäynnillä pyörähdettiin siinäkin huoneessa.

 

Ja vauva tosiaan punnitaan ja pestään siinä samassa synnytyssalissa. Se oli tosi kiva juttu, ettei mies lähtenyt vauvan kanssa toiseen huoneeseen vaan mäkin sain seurata sitä touhua.

 

Oli hienot tilat ja tosi mahtava henkilökunta :) Ei mitään pahaa sanottavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole vanhoista tiloista kokemusta, mutta uudet oli kyllä tosi hienot! Sitä vuoristomaisemaa koitin tuijotella, ku synnytyksen jälkeen olin tikattavana. :rolleyes: Ja se oli kyllä kiva, että vauva pestiin ja punnittiin siinä melkeen vieressä.

 

Vierihoito-osastolle ei päästy, ku oli niin kauhea ruuhka. Ja samasta syystä ei saatu perhehuonettakaan ku viimeseksi yöksi. Vähän ikävä fiiils jäi niistä ahtaista tiloista synnytyksen jälkeen prenalla, mutta eihän se sairaalan eikä henkilökunnan vika oo, että silloin sattu olemaan kauhea vauvatulva. Niin ja siellä prenalla oli yks todella raivostuttava lastenhoitaja! Sellanen vanhempi kaikkitietäväinen nainen sai mut joka kerta itkemään. :angry: Muu hoitohenkilökunta olikin sitten aivan ylivoimaisen ihanaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiinnolla odotan elokuuta. Mä synnytin esikoisen kans vanhalla puolella.

Kävin synnytysvastaanotolla viime keskiviikkona vuotojen takia ja tosi hienolta siellä näytti.

 

Onko tällä hetkellä muita odottajia jotka olis tulossa synnyttämään Seinäjoelle?

No joo tiedänhän mä, että Walna ja Ralli-79, mutta vielä muita? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mä tuijottelin samaa vuoristomaisemaa. :D Tuli mieleen ihan se lapsuuden sarja Vuoristosairaala, joka tulee nyt uusintana. ;) Mutta oli hienot salit, ja parasta oli just se, että oli isällekin hyvin oleskelutilaa ja vauva hoidettiin siinä vieressä. Tällä kertaa en ehtinyt ammeeseen, joten ei tietoa oliko sekin jotenkin uudistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko tällä hetkellä muita odottajia jotka olis tulossa synnyttämään Seinäjoelle?

No joo tiedänhän mä, että Walna ja Ralli-79, mutta vielä muita? ;)

 

Mä olen menossa sinne taas, mutta ei varmaan sun kanssa yhtäaikaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääseekö toissynnyttäjät tutustumaan sairaalaan?

Olis kiva nähdä se uusi puoli ennen kun menee sinne tositoimiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei pääse!Kaveri ois halunnu ja kysyny neuvolasta pääsiskö mut ei onnistunu.

Ilmeisesti siellä on suht hankala järjestää tutustuminen ensikertalaisillekkaa,

näin mä ymmärsin terkan puheista että tunkua on paljon ja itellekki osu tutustumiskäynti

vasta viikoille 38+5 kun ennemmin ei saanu järjestymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös ymmärtänyt niin, että tutustumisia on aika vaikea järjestää. Meidänkin oma on kahdelta iltapäivällä eli moni joutuu olemaan töistä pois sen takia.

Olen tasan kerran käynyt sairaalassa katsomassa vauvaa, 15 vuotta sitten, kun veljeni syntyi. En muista koko paikasta mitään muuta kuin tyynyradion, joten tutustuminen tulee ehkä ihan tarpeeseen. :rolleyes:

 

Ja Äiskän kysymykseen, mä siis olen synnyttämässä Seinäjoella, kesäkuun alussa on laskettu aika.

Edited by Leena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään muistin neuvolassa kysyä siitä sairaalaan tutustumisesta.

Ei kuulemma järjestetä enää. Lähiaikoina kuulemma tulee nettiin virtuaalinen esittely.

 

Ja tiedoksi niille jotka meinaa synnyttää elokuussa tai sen jälkeen, että elokuun alussa aletaan remppaamaan vuodeosastoa ja prenaa. Remontti kestää kuulemma vuoden päivät. Petipaikat on siis tiukassa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oho. Mä en tajua, että kuinka ne meinaa sen käytännössä järjestää! Siellä ku tuntuu olevan koko ajan muutenki niin ruuhkaa ja tilat loppuu kesken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Seinäjoella siirrytään kohti poliklinikkasynnytystä. Eli ei välttämättä enää pidetä äitiä ja lasta osastolla sitä pakollista kolmea vuorokautta. Tietysti, jos tarvitaan se aika (tai pidempikin), niin sitten - mutta ei niin kuin nyt, että kaikki ovat sen 3 vrk siellä ja piste. Se on jopa niin tarkkaa, että kun meidän vauva syntyi klo 0:54 yöllä eli just puolenyön jälkeen, se 3vrk:n ikä katsottiin sen uuden alkaneen päivän mukaan. Me oltiin osastolla siis käytännössä 4 päivää. Oltaisiin oikein hyvin ja mielellämme lähdetty jo edellisenä päivänä ja kysyttiinkin asiaa, mutta ei sopinut.

 

Ja just tänään tuli uutisissa, että ovat puuhaamassa synnärille sitä sellaista virtuaalista esittelyä, joka tulee korvaamaan live-käynnit.

 

Mun mielipide on, että vaikka live-käynti olikin ihan hyvä, niin siinä synnyttämään mennessä ja supistuksia odotellessa me ainakin ehdittiin oikein hyvin koluta koko osasto läpi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkään en sitten loppujen lopuksi ehtinyt tutustumiskäynnille, kun vauva syntyi kaksi päivää ennen sitä. Ja ihan hyvin pärjättiin siitä huolimatta.

 

Remppa siellä tosiaan on alkamassa. Hoitaja sanoi, että vierihoito remontoidaan kahdessa osassa. Synnyttäneitä on sitten myös prenalla ja prenan potilaita ties missä naistentaudeilla. Pakko kai sekin on jossain vaiheessa tehdä, mutta en kyllä kadehdi niitä, jotka silloin synnyttää.

 

Muuten jäi kyllä positiivinen kokemus. Henkilökunta oli ystävällistä ja apua ja neuvoja sai tarvittaessa. Tyynyt vaan oli ihan hirveitä korvantappajia :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolasta kerrottiin että nyt seinäjoki siirtyy virtuaali kiertoon.. enää vaan toukokuussa järjestetään kierto ja sinne pääsee vaan ne jotka synnyttää tässä pian eli esim. mulla ei minkäälaista toivoa ole päästä käymään siellä ku jakaudun vasta marraskuun alussa. Tää on niiiiin typerää! :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä siinä livekäynnissä tuntuu niin tärkeältä? Meillä kätilö ainakin esitteli paikat siinä avautumisvaiheessa ja siinä olisi muutenkin ollut aikaa kysellä itse.

 

Ainut, minkä muistan Seinäjoelta vähän pahana ja ärsyttävänä, oli se kun multa ei kysytty kertaakaan, saako opiskelija olla mukana. Olisin antanut luvan, mutta multa olisi pitänyt kysyä. Mun kohdalle sattunut opiskelija oli tosi asiansa osaava, vaikka taisin ollakin esim. tipan ja aquarakkuloiden kohdalla varmaan eka asiakas. Se hoitaja katsoi siinä vieressä ja ohjasi koko ajan niin, ettei tullut yhtään "koekaniini"-olo. Opiskelijan mukana olo tuntui myös aiheuttavan sen, että mulle tarjottiin milloin mitäkin kivunlievityskeinoa :D Muita synnyttäjiä ei tainnut olla ja opiskelija sai rauhassa harjoitella mulla :D Olisin mielelläni suonut em. kätilöopiskelijalle myös sen, että olisi saanut olla loppuun asti mukana - nyt se näki vain sen piiiitkän avautumisvaiheen kun vuoro sitten loppui just kun pääsin saliin.

 

Vierihoito-osastolla opiskelijat olivat kuin oikeita hoitajia eli tulivat katsomaan ja tekivät työt ihan niin kuin oikeat hoitajat. Kaikilla ei ollut siis sitä ohjaavaa hoitajaa mukanaan, joillakin kyllä. Yhdelle jouduin itse sanomaan (kun tunnistin lääkkeet lääkepurkissa), etten voi Buranaa syödä lääkeallergian vuoksi, mutta muuten ei ole mitään pahaa sanottavaa. Eikä tuokaan nyt ollut mikään iso juttu, mun lääkeallergia tuotti hoitajille ennen ja jälkeen synnytyksen päänvaivaa ihan kiitettävästi muutenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mulla ainakin esikoista odottaessa oli tärkeetä päästä näkemään sairaalan tilat ihan livenä ennen h-hetkeä. Sen kummemmin en osaa syytä siihen sanoa ..kai sitä tuntui että on menossa niin uuteen ja pelottavaan tilanteeseen että jos edes paikat ois tutut ni sen asian suhteen vois olla rauhallisin mielin.

 

Meille ei kyllä esitelty paikkoja kun mentiin synnyttämään. Kätilöillä oli kiire kun kaikki salit oli täynnä ja koko ajan lisää tulossa. Oltiin salissa koko ajan yksin. Lopulta kun aloin ponnistamaan niin miehen piti hakea tavaroita sieltä ja sieltä kaapista ja steriilisti kätilön opastaessa paketit avata kun kätilö jo otti koppia jalkopäässä :blink:

 

Nyt kun toisen synnytys lähestyy, harmittelin etten pääse uusia tiloja näkemään etukäteen. Mutta kun järkevästi miettii ni empä mä osaisi vanhoissakaan tiloissa liikkua :lol: Mutta empä osannu vierihoidostakaan kotiinlähtiessä suunnistaa pääoville :lol:

 

Niin ja vierihoito-osastolla ollessa pyynnöstä huolimatta kukaan ei ehtiny opastamaan imetyksen kanssa, soitin kelloa ku olin alkamas ekaa kertaa pesemään kakkapyllyä, kukaan ei koskaan tullu ku oli rapsanvaihto kesken. Olin epävarma tuore äiti joka olis halunnu opastusta ja tukea ehkä tyhmiltäkin kuulostaviin asioihin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä yhdyn tuohon ja ku mä oon niin hyvä jännittämään kaikkea uutta että mulle olis sen takia hyvä päästä käymään etukäteen vieraassa paikassa niin olis vähän "turvallisempi" olo sitten kun menee oikasti synnyttämään kun jo vähän tietää että minkälaisiin tiloihin ollaan menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noin mäki ajattelin ennen tutustumista mut sen jälkeen jännitin synnytystä kahta kauheemmin!

En tiedä mitä siltä paikalta odotin mut mulle olis ollu parempi etten olis koko paikkaa nähny

ennemmin! :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ :D Mulle kävi samat ajatukset mielessä, varsinkin kun näin kierroksella sen synnytyssalin. Ajattelin, että ikinä en tänne halua tulla :D Mutta sitten kun olin synnyttämässä, saliin pääsy tuntui taivaaseen pääsyltä (ja suurimmaksi osaksi sen vuoksi, että vihdoinkin oli tapahtunut jotain niin, että synnytys oikeasti eteni + pääsi kunnon kivunlievitysten ääreen).

 

Niin, tuo voi kyllä olla totta, että tutustumiskierroksella pääsi toisaalta varmasti ja rauhassa katsomaan paikat (mikäli ei ole paljoa synnytyksiä menossa - siitähän se tutustumiskierroksenkin aikana riippuu, pääseekö siellä näkemään salin ja allas- & saunahuoneen sun muut). Meillä sattui tuuria kun oltiin suurimman osan aikaa ainoat asiakkaat miehen kanssa kun oltiin synnyttämässä.

 

Vierihoito-osastolla tosiaan sai välillä odottaa julmetun kauan hoitajaa. Ja joskus hoitaja ei sitten ikinä tullut (tai sitten se tuli 4 tunnin päästä kun tilanne oli jo ohi). Mutta meillä kyllä imetystä katsottiin useammankin kerran (vaikkei mulla ollut tarvetta kun homma lähti sujumaan ekan vuorokauden jälkeen hyvin), opetettiin kylvettämään kädestä pitäen sun muuta. Meidän aikana vierihoito-osasto oli ihan täynnä, mutta silti musta tuntuu että kaikesta huolimatta saatiin hyvää palvelua ja hoitoa ja me oltiin perhehuoneessa eli toisaalta mulla oli mies siinä apuna ja yhdessä pärjättiin oikein hyvin. :)

 

Nyt vaan odotellaan, josko päästäisiin kohta uudestaan... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ :D Mulle kävi samat ajatukset mielessä, varsinkin kun näin kierroksella sen synnytyssalin. Ajattelin, että ikinä en tänne halua tulla :D Mutta sitten kun olin synnyttämässä, saliin pääsy tuntui taivaaseen pääsyltä (ja suurimmaksi osaksi sen vuoksi, että vihdoinkin oli tapahtunut jotain niin, että synnytys oikeasti eteni + pääsi kunnon kivunlievitysten ääreen).

 

Ihan samat fiilikset!Olin niin onnes ku vihdoin päästiin saliin vuorokauden prenalla kärvistelyn jälkeen että nyt alkaa vihdoin tapahtua!!

 

Mutta se salin näkeminen ennakkoon oli jotenki niin järkyttävä kokemus,niin mukavan olonen ku siitä oliki tehty keinutuoleineen ja maisematapetteineen niin mä näin vaan kaikki kamalat tarvikkeet ja muut... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kuulun myös niihin jotka haluaa nähdä ennemmin mihin on menossa.

Ainakin viimeks helpotti kun tiesi, että se sali ei oo oikeesti mikään iso sali vaan tavallinen huone :rolleyes:

 

Tuo walnan kohtelu laitoksella kyllä kuulostaa aika tutulta. Mäkään en saanut tarpeeksi opastusta imetykseen, jonka seurauksena rintakumien käyttö "jäi päälle" ja imetys loppui jo 4.5 kk ikäisenä.

 

Nyt on siinä mieles eri tilanne, kun jo tietää lapsen suhteen mitä tehdä, kuinka vaihdetaan vaipat jne... Mutta olis se uus paikka silti kiva nähdä.

 

Virtuaaliesittelyä odotellessa.

 

 

Neukkatätsä sanoi, että pistävät nykyään päivässä pihalle jos vauvalla ja äitillä on vaan kaikki hyvin. Ihan hyvä näin, koska perhehuonetta tuskin on tarjolla remontin aikaan. Ja mä en kyllä jaksa enää toista kertaa sitä valvomista ku vieruskaverin kersa huutaa yöt läpehensä, eikä tuore äiti suostu antamaan sitä lastenhoitohuoneeseen :angry:

 

Toisaalta, olis kiva nauttia yhdessäolosta kakkosen kanssa ja tutustua rauhassa laitoksella ennen kuin palaa kotiin ja hulina alkaa B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neukkatätsä sanoi, että pistävät nykyään päivässä pihalle jos vauvalla ja äitillä on vaan kaikki hyvin.

 

Sopii mulle :rolleyes: Täytyy todella toivoa et kaikki ois hyvin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now