Sign in to follow this  
Followers 0
Shuttle

Totuttelu lehmänmaitoon

76 posts in this topic

^ Meillä, tai siis tytöllä, on myös ollut käytössä Gefiluspiimä :)

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meillä puolestaan A-piimä (tai siis se AB+ piimä nykyään) kun juon sitä itsekin.

 

Ja meillä aloitettiin toissapäivänä normimaitoon tutustuminen korvikkeen jatkeena, vielä ei ainakaan ole mitään ongelmia havaittu. Toivotaan että jatkuu näin, ajattelin lisätä tavallisen maidon osuutta pikkuhiljaa että nähdään mitä tapahtuu. Ja tein samalla päätöksen jättää uusiin makuihin tutustumisen taas tuonnemmaksi niin että saadaan maitohommat selviksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti oli 10 kuukauden ikäinen kun siirtyi juomaan kevyt maito meidän kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä on hyvä piimä? Meillä ei ole koskaan juotu piimää ja maitohyllyllä olin ihan HooMoilasena, kun siellä oli jos jonkin laista gefiluskuituplusinto-piimää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan kokeillut joitain vieroitusvalmisteita, kuten NAN 3? Ostin muutaman purkin tuota Nan 3, mutta en nyt sitten oikein tiedä miten sitä pitäisi käyttää vai onko ihan turhaa. Jos tavallista maitoa alkaa antamaan pieniä hörppyjä silloin tällöin tai sekoittaa pieniä määriä lehmänmaitoa korvikkeeseen, niin ajaako saman asian kuin vieroitusvalmiste?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kuulin kampaajaltani (tosi luotettava lähde), että hänen sukulaislapselleen (tai äidille) oli neuvolasta sanottu, että ei tarvitsisi välissä mitään korvikekautta pitää, vaan suoraan sitten vaan siirrytään tissiltä lehmänmaitoon. Mä vähän ihmettelin, että kai siinä joku ikäraja on eli itse en ainakaan tuota ohjetta summanmutikassa noudattaisi minkä ikäiselle tahansa. Ko. tapauksessa lapsi oli 10-11 kk ikäinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä annoin suoraan lehmänmaitoa, tosin piimällä ja jugurtilla oli "harjoiteltu" ensin. Korviketta ei käytetty koko aikana ollenkaan. Onnistui näinkin. Hyla-maitoa voi kokeilla siinä mielessä, että se on makeampaa kuin tavallinen maito.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo ei mulle neuvolassa ainakaan mistään vieroitusvalmisteista puhuttu. 10 kk ikäisestä lähtien totuttelua hapanmaitotuotteisiin, kuten piimä ja viili, ja sitten 12 kk ikäisenä muitakin maitotuotteita mukaanlukien rasvaton maito ruokajuomana. Tämä ohje siis sillä oletuksella, että imetys jatkuu vähintään 12 kk ikään. Kyselin, minkä verran lehmänmaitoa annetaan jos jatkaa imetystä vielä sen 1-vuotispäivän jälkeen, kuulemma kun ohje on 5-6 dl päivässä maitotuotteita (kalsiumin saanti) niin imetetylle sitten ei tarvi niin paljon antaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jos haluaa jatkaa imetystä yli 1-vuotiaankin kanssa, mikään pakko ei ole ollenkaan aloittaa lehmänmaitotuotteisiin totuttamista. Jos siis tuntuu, että lapselle ei hapanmaitotuotteet maistu tai tulee vaikka vatsan kanssa ongelmia, voi huoletta lykätä niiden aloittamista. Tai jos tuntuu, että lehmänmaito ei korvaa rintamaitoa vaan pikemminkin muiden kiinteiden määrä vähenee (kuten meillä kävi). Kyllä sen sitten huomaa, kun on oikea aika antaa maitoa ruokajuomaksi. Toisaalta ei ole mikään pakko maitotuotteita vältelläkään, vaan ruoanlaitossa voi käyttää ainakin siitä 10 kk iästä asti (ellei jo aikaisemminkin) kermaa, juustoa yms. pieniä määriä :)

 

Nuo 3-vaiheen korvikkeet (vieroitusvalmisteiksihan kutsutaan kaikkia yli 4-kuisille suunnattuja korvikkeita) taitavat olla aika turhia. 2-vaiheen korviketta voi hyvin käyttää 1-vuotiaaksi asti ja sen jälkeen siirtyä lehmänmaitoon. Ja jos imettää, niin parin-kolmen kunnon imetyskerran lisäksi n. 1-vuotias ei muita maitoja välttämättä tarvitse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alotettiin hapanmaitotuotteet hissukseen muutamaa päivää vajaa 10-kuisena, silloin imetin vielä 5 kertaa päivässä. Korviketta ei olla juuri käytetty, joskus kun poju on ollut hoidossa niin silloin, enkä myöskään antanut niitä vauvoille tarkoitettuja rahkoja yms.

Kun pojun masu tottui noihin hapanmaitotuotteisiin sen verran että niitä pystyi antaa enemmän, niin hiljaksiin imetyskerrat väheni ensin 4:ään, sitten 3:een ja lopuksi kahteen :) 11,5-kuisena alettiin kokeilla myös normimaitoa, joka ei oikeestaan vieläkään uppoa muuta kuin piimään/ ruokaan sekoitettuna :rolleyes: Ja imetän edelleen kerran vuorokaudessa, kun se vaan kuuluu meidän rauhaisaan iltahetkeen, ei niinkään ravitsemukseen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on kyse alle 1-vuotiaasta, niin on tärkeää, että vauva saa nimenomaan 5-6 dl äidinmaitoa tai -korviketta, ei ylipäätään kalsiumia esim. piimää, viiliä tai jugurttia. Olen kuullut monesti, että äidit vähentävät vieroittaessaan imetyskertoja ja korvaavat niitä hapanmaitovalmisteilla, vaikka alle 1-vuotiaalla on edelleen tuo 5-6 desin tarve äidinmaidosta (tai korvikkeesta).

 

Eli vieroitettaessa vasta 1-vuotiaalle voi antaa lehmänmaitoa, koska sen proteiinit voivat pienemmillä vaurioittaa munuaisia ja on tärkeää antaa vauvan suoliston kehittyä rauhassa. Toki joillain voi olla niin runsas maidontuotanto, että parikin imetyskertaa riittää, mutta yleinen suositus on 3-5 kunnon imetyskertaa / vrk alle 1v vauvoilla.

 

Siksi olen itse päättänyt aloittaa vieroituksen vasta 1 vuoden tienoilla, niin ainakin varmistun siitä, että äidinmaitoa menee riittävästi. Haluan siirtyä myös suoraan lehmikseen enkä käyttää korviketta lainkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko vinkkejä, miten saataisiin hapanmaitotuotteita 11kk pojan ruokavalioon, kun lapsi ei halua syödä lusikasta? Syö ruokansa siis sormin, mutta suurin osa hapanmaitotuotteista on sellaisia, ettei niiden syöminen sormin onnistu. Mulle ei tule mieleen oikein muuta kuin raejuusto ja kotijuusto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku ihme aivosähköhäiriö varmaan tämäkin, mutta miten olisi esim. jogurttihyytelö jääpala-astiaan tehtynä? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska vauvalle voi antaa normiruokaa missä on esim. kermaa?

Tai vaiks makaronilaatikkoa, missä on maitoa?

Edited by Kirsikk.a

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuota minäkin olen miettinyt. Etenkin kun aika monissa 8 kk valmispurkkiruoissakin on maitoa, ja kuitenkin se lehmänmaitoon totuttelu pitäisi aloittaa vasta 1 vuoden iässä. Mä en vaan ymmärrägirl_impossible.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin 10kk neuvolassa että voi jo pikkuhiljaa alkaa totuttaa lasta samoihin ruokiin kuin aikuiset syö, juuri esim. makaronilaatikko missä on maitoa. Eihän lapsi kuitenkaan varmaan joka päivä saa maitotuotteita ruuassa ja toisaalta se määrä per lapsen annos ei ole kovin iso. Muistaakseni Joona oli jotain vajaa 11kk kun sai ekan kerran puuron joukossa maitoa (tein sen vesi-maito sekoitukseen).

Juomana lehmänmaitoa suositeltiin vasta lähempänä 1 vuoden ikää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos. Ehkäpä uskallan sitten loppuviikosta antaa neidille makaronilaatikkoa.

 

^^ Mä olen kyllä antanut niitäkin purkkiruokia missä on maitoa. Epäilen, että se ei ole ihan tavallista maitoa, vaan jotenkin käsiteltyä (eli lähempänä korviketta tms.). Mutta toki en ole varma, on vaan oma ajatus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Käsittääkseni niissä on ihan tavallista maitoa, koska määrät ovat erittäin vähäisiä eikä esimerkiksi kaseiinin ja heran suhteella ole tällöin merkitystä. Ruoan seassa saa siis antaa pieniä määriä tavallisia maitotaloustuotteita jo reilusti ennen vuoden ikää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäiselle voi antaa maitorahkaa? Kun meidän perheessä sitä kuluu muutenkin ja eikös se ole hapanmaitotuote myös? Eri asia suostuuko lapsi sitä ees syömään....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni maitorahkaa sai antaa samoihin aikoihin kun muitakin hapanmaitotuotteita. Siihen rahkaahan voisi sekoittaa hedelmäsosetta hiukan niin ei olisi niin hapan :) Meillä syötiin pitkään viiliäkin niin että joukossa oli hiukan hedelmäsosetta pehmittämässä happamuutta, nyt menee jo sellaisenakin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla taalla Briteissa neuvottiin aloittamaan maitotuotteet jo 6kk iassa ja odottelemaan vain maidon kanssa juomana lahemmas vuotta (tosin me jatettiin huomioimatta tuo neuvo ja odotellaan hiukan pidempaan.) Ihmeellista miten tuo vaihtelee maittain.

 

 

 

Itse asustelen kanssa Briteissa ja kylla joka paikassa on sanottu etta ei maitotuotteita ennen 12 kuukauden ikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmiä kysymyksiä, mutta kun neuvolasta ei saa järkeviä vastauksia...

 

Miksi maitotuotteet aloitetaan hapanmaitotuotteilla?

Voiko juustoja antaa alla 1-vuotiaalle? Niissä näyttäisi olevan suolaa jokunen prosentti.

Miten täysimetetty sormiruokailija saadaan juomaan maitoa tissin sijaan? Eli ihan käytännössä, miten "siirto" tapahtuu? Tuo ei missään vaiheessa ole suostunut juomaan mitään tuttipullosta. Vettä on puolen vuoden ikäisestä lipitetty nokkamukista tai pillimukista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meille sanottiin neuvolassa, että hapanmaitotuotteiden ohella juustoakin voi tarjota (eli 10kk iässä). Me annettiinkin silloin tällöin sormiruuaksi juustoviipale ja hyvin maistui tytölle. Nykyään juusto meneekin leivän päällä.

 

Jos vauva ei suostu juomaan tuttipullosta mitään, niin voihan sen maidon nokkamukistakin juottaa. :) Eipähän tartte myöhemmässä vaiheessa pähkäillä tuttipullosta vierottamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkea voi antaa, juustoa on syöty monta kuukautta jo, herkkua. isoja siivuja! samoin maitorahkaa, maitoa, jogurttia vedetty 10 kk alkaen. Kunnolla alettiin juomaa kevytmaitoa 11kk. nyt imetys loppui ja vetelee sitä pullosta hirveet määrät :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0