Guest dfs

perätilassa synnyttäminen

248 posts in this topic

Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on perätilassa olevan lapsen synnyttämisestä alakautta? Onko kaikki mennyt hyvin? Mulla vauva perätilassa ja kovin yrittävät "painostaa" alakautta synnyttämään. Sektio ei edes tunnu olevan vaihtoehto. Pelkään vaan, että jokin menee pieleen ja vauva vammautuu. Eikö perätilassa ole kuitenkin suuremmat riskit kuin normaaleissa synnytyksissä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ahdas lantio ja neiti oli perätilassa passittivat mut heti sectioon...Mun mielestä kyllä äiti saa päättä että millai haluaa synnyttää?Tiedän yhden tapauksen missä väkisin lapsi synnytettiin perätilassa ja kätilön ensinmäinen lause oli että tämä lapsi ei koskaan kävele :o Siis aivan kamalaa tollanen :( Mut onneksi ei sattunut mitään vakavaa lapselle ja kävelee ihan normaalisti :) Toki olen sitten kuullut juttuja sellasistakin kun ovat synnyttäneet perätilassa ihan normaalisti...Mut omaa kokemusta ei ole...Kertokaas te muut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakaan ei ihan omaa kokemusta ole, mutta äiti synnytti siskon alakautta perätilassa. Lääkärit varoittelivat kovasti riskeistä, mutta onneksi mitään ei käynyt. Perätila havaittiin vasta juuri ennen synnytystä, ilmeisesti oli onnistunut kääntymään tosi myöhäisessä vaiheessa. Synnytyksen kanssa oli oltu tosi varovaisia, salissa oli kuulemma 11 ihmistä kun sisko syntyi. Äiti halusi itse väen vängällä synnyttää alateitse lääkäreiden varoitteluista huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä ei kokemusta, koska mulle ei annettu ahtaan lantion takia edes vaihtoehtoa synnyttää perätilassa. Eli sektiolla syntyi.

Mutta kaveri synnytti juuri perätilassa, hyvin ja helposti oli kaikki mennyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kovasti kiinnostaa aihe minuakin, näillä näkymin perätilasynnytys edessä ensi kuussa :) Menen vielä lantion magneettikuvaukseen ensi viikolla, mutta ainakin lääkärin tekemän tutkimuksen mukaan vauva todennäköisesti mahtuisi alakautta. Kuulemma kovin montaa päivää ei näissä perätilatapauksissa päästetä LA:n yli, vaan käynnistetään sitten jos ei muuten lähde vauva matkaan. Yli neljän kilon kokoista ei alakautta yleensä ensisynnyttäjien mielellään anneta yrittää kuulemma, meillä tällä hetkellä vauvan syntymäpäinoarvio n. 3600-3700 g. Ja nämä tiedot siis Tyksistä, muiden sairaaloiden käytännöistä en niin perillä olekaan.

 

Itse olen syntynyt alakautta ja perätilassa. Nopeasti ja ongelmitta :) Tosin en ollut äitini ensimmäinen lapsi, joten "reitti oli raivattu" valmiiksi :rolleyes: En itse ainakaan osaa toistaiseksi pelätä tuota perätilasynnytystä, katsotaan parin, kolmen viikon päästä uudelleen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä poikanen oli yllättäen perätilassa. tämä huomattiin kun itse jouduin raskausmyrkytyksen takia kättärille tarkastukseen. lääkäri ehdotteli 40. raskausviikolla käännöstä. -en suostunut, kieltäydyin heti kättelyssä! käytävään päästyäni kätilö aloitti perätila-synnytys propagandan. olin aivan puulla päähän lyöty kaikesta mitä ympärilläni tapahtui, sillä aiemmin päivällä olin ihan tavallisesti mennyt terkkarin vastaanotolle, josta minut sitten passitettiin äitipolille.

 

vaadin päästä kotiin yöksi, vaikka lääkäri olisi halunnut pitää minut sairaalassa. pääsin sairaalasta "omin luvin" tutkimusten jälkeen klo. 20.00 ja palasin seuraavana aamuna klo.7.00. kävin kotona surffaamassa netissä kaikenlaisilla perätilasynnytys keskusteluissa ja ihan vaan nukkumassa ja puimassa miehen kanssa "uutta" tilannettamme. perätila synnytys ajatuksena pelotti aivan infernaalisesti ja sektio melkeinpä yhtä paljon.

 

lääkäri kuitenkin tuli siihen tulokseen, että kohdallani sektio olisi järkevämpi ratkaisu raskausmyrkytyksen ja tulevan viikonlopun takia (virka-aikaan enempi henkilökuntaa ja halvempaa tehdä leikkaus :rolleyes: ) . olin päätökseen helpottunut, vaikkakaan en osaa sitä mitenkään muuten kuin tunteilla perustella. minusta vaan tuntui, etten pysty perätilasynnytykseen, vaikka se olisikin oman toipumiseni kannalta ollut huomattavasti parempi vaihtoehto. vauvan terveys ja selviytyminen syntymästä olivat minulle etusijalla oleva asia.

 

millään lääketieteellisillä faktoilla ja hienoilla argumenteilla en osaa perustella perätilasynnytyksen puolesta tai sitä vastaan. itse koin sektion olevan parempi vaihtoehto minulle. toivottavasti seuraavassa raskaudessa vauva olisi oikein päin, ja alatiesynnytys mahdollinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omaa kokemusta ei mullakaan (ainakaan vielä) ole, mutta aihe kiinnostaa mua, koska mulla vauva on ollut perätilassa lähes koko raskauden ajan. Mä olen koko ajan ollut asennoitunut siihen, että pääsen synnyttämään alateitse, mutta tuo perätila mutkistaa kyllä asioita melkoisesti (varsinkin kun olen ensisynnyttäjä). :unsure: Vaikka ajatus sektiosta tuntuukin tosi ikävältä, niin päätös synnytystavasta tehdään toki vauvan parasta ajatellen.

 

Musta on vain hankalaa, kun ei oikein tiedä kenen puheisiin voi luottaa. Eri lääkäreilläkin tuntuu olevan niin erilaiset käsitykset perätilassa synnyttämisestä. Lähipiirissä on yksi tapaus, jossa äitiä suorastaan painostettiin yrittämään alatiesynnytystä perätilasta huolimatta, mutta äiti piti pintansa ja vaati sektiota. Sektiossa havaittiin, että napanuora oli epätavallisen lyhyt ja vauva olisi voinut kuolla alatiesynnytyksessä... :blink: Netin keskustelupalstoilta löytyy myös paljon esimerkkejä tapauksista, joissa lääkärit ovat arvioineet vauvaan koon tai asennon ihan päin mäntyä. Luulisi, että lääkäreillä on käytössä kaikki tarvittavat apuvälineet noidenkin asioiden luotettavaan varmistamiseen, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Musta on vain hankalaa, kun ei oikein tiedä kenen puheisiin voi luottaa. --- Netin keskustelupalstoilta löytyy myös paljon esimerkkejä tapauksista, joissa lääkärit ovat arvioineet vauvaan koon tai asennon ihan päin mäntyä.

 

Näitä olen minäkin miettinyt. Lähinnä pohdituttaa tuo kokoarvio, joka meillekin ultralla tehtiin. Näiden kun olen lukenut ja kuullut heittävän toisinaan paljonkin (ja onko mikään ihmekään toisaalta, kun konehan laskee painoarvion joidenkin keskiarvojen mukaan, eikä siis ota huomioon vauvan ruumiinrakennetta). Kuitenkin itse koin eilisellä lääkärikäynnillä, että olen luotettavissa käsissä, jos päätän synnyttää alakautta. Tosin sattuuhan niitä kaikenlaisia virheitä lääkäreillekin, ikävä tosiasia :unsure: Mutta vauvan ehdoilla kuitenkin mennään. Eli itsekin varmasti sektioon päädyn, jos näyttää siltä, että alatiesynnytys on vauvan kannalta suurempi riski.

En sitten tiedä siitä, että vaikuttaako näihin kaikkiin pohdintoihin ja päätöksiin sekin, missä kukakin synnyttää. Itse olen siis menossa Tyksiin, jossa on kyllä välitön valmius hätäsektioonkin jos niikseen on. Pienemmässä sairaalassa synnyttäessä ehkä tulisikin pohdittua synnytystapaa ahkerammin, kun kaikenlaiset suunnittelemattomat ja tehohoitoa vaativat tapaukset olisivat mahdollisesti hankalammin hoidettavissa.

 

Mutta no, itse olen ensi viikon jälkeen aika paljon viisaampi sen suhteen, mitä kautta meidän vauveli ulos tulee :) Olenkin ajatellut olla miettimättä näitä juttuja turhan paljon, kunnes saan lisää tietoa. Toivottavasti vaan vauva sitten kanssa pysyy matkassa vielä ainakin viikon. Eihän näistä koskaan tiedä :rolleyes:

 

Mitä muuten tulee tuohon Anskun mainitsemaan tapaukseen, jossa napanuora oli liian lyhyt, niin olenkin jostakin lukenut, että usein perätilavauvoilla on jokin syy olla perätilassa. Yksi näistä syistä on juurikin liian lyhyt napanuora. En kylläkään tiedä kuinka faktatietoa tämä tällainen on, mutta sellaista tosiaan olen lukenut. Maalaisjärjellä voisi ajatella, että hyvinkin saattaa pitää paikkansa, varsinkin jos vauva on kohdussa viihtynyt pääasiallisesti perätila-asennossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Musta on vain hankalaa, kun ei oikein tiedä kenen puheisiin voi luottaa. Eri lääkäreilläkin tuntuu olevan niin erilaiset käsitykset perätilassa synnyttämisestä. Lähipiirissä on yksi tapaus, jossa äitiä suorastaan painostettiin yrittämään alatiesynnytystä perätilasta huolimatta, mutta äiti piti pintansa ja vaati sektiota. Sektiossa havaittiin, että napanuora oli epätavallisen lyhyt ja vauva olisi voinut kuolla alatiesynnytyksessä... :blink: Netin keskustelupalstoilta löytyy myös paljon esimerkkejä tapauksista, joissa lääkärit ovat arvioineet vauvaan koon tai asennon ihan päin mäntyä. Luulisi, että lääkäreillä on käytössä kaikki tarvittavat apuvälineet noidenkin asioiden luotettavaan varmistamiseen, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole.

 

Napanuoraa ei tarkasteta mitenkään rutiinisti, vaan jos synnytyksen aikana alkaa ilmetä ongelmia sydänäänten heikkenemisen takia, niin lähdetään sitten herkästi hätäsektioon. Näin mulle sanottiin sairaalassa. Tämä asia arveluttaa minuakin, sillä perätilasynnytyksessä napanuora on muutenkin kauemmin puristuksissa kuin normaalissa synnytyksessä. Peppu ei raivaa synnytyskanavaa kuitenkaan niin paljon auki kuin pää. Lisäksi poikavauvojen genitaalit ovat vaarassa.

 

Sitten toisaalta sektioiduilla lapsilla taas enemmän astmaa ja alkuvaiheen hengitysvaikeuksia. Kunpa olisi se kristallipallo..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lisäksi poikavauvojen genitaalit ovat vaarassa.

 

Tällaisesta en ainakaan minä olekaan aiemmin kuullut :unsure: Osaatko (tai osaako joku muu) kertoa asiasta tarkemmin, eli siis millä tavalla alatiesynnytys voisi olla vaara pojan sukuelimille? Mikä osa tarkalleen ottaen saattaa vaurioitua ja miten? Entä kuinka todennäköistä/ epätodennäköistä tällainen on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli jossain norjalaisessa tutkimuksessa yleisin syy alakautta syntyneiden perätilavauvojen sairastuvuuteen. Mainittiin vaan poikalasten genitaalitrauma 16 tapausta 448:sta tapauksesta. Mutta se oli vaan yksi tutkimus, jossain toisissa tutkimuksissa sairastuvuudessa ei ole ollut eroa perätilassa ja normaalisti syntyneiden välillä. Saattaahan nuo traumat johtua vaan siitä, ettei oltu valittu tarpeeksi tarkkaan alatiesynnyttäjiä (lantion kuvaus + vauvan koko arviot) tai henkilökunta ei ole ollut tarpeeksi pätevää hoitamaan alatiesynnytyksiä. Tuossa linkissä on artikkeli, jossa on myös mainittu kyseinen tutkimus ja muita tutkimuksia aiheesta. Toiset tutkimukset ovat ehdottomasti alatiesynnytystä vastaan ja toiset ei.

 

 

http://www.ebm-guidelines.com/terveysportt...name=D94041.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitoksia linkistä! :) Tuli luettua koko juttu ja olihan tuossa tietoa kerrakseen.

 

Toistaiseksi edelleen itse kallistun alatiesynnytykseen, mutta odottelen kyllä nyt entistä suuremmalla mielenkiinnolla ensi viikon lantion magneettikuvausta.

Edited by Birbir

Share this post


Link to post
Share on other sites

tosiaan tuo napanuora -juttu unohtui kohdaltani mainita aiemmassa kirjoituksessa. meillä se oli poikasen kaulan ympäri kahdesti. en tiedä oliko tuo napanuora (pituudeltaan tai kaulan ympärillä) syynä perätilaan. olisinpa osannut kysyä!

 

tsemppiä Birbir!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuitenkin itse koin eilisellä lääkärikäynnillä, että olen luotettavissa käsissä, jos päätän synnyttää alakautta. Tosin sattuuhan niitä kaikenlaisia virheitä lääkäreillekin, ikävä tosiasia :unsure: Mutta vauvan ehdoilla kuitenkin mennään.

 

Mutta no, itse olen ensi viikon jälkeen aika paljon viisaampi sen suhteen, mitä kautta meidän vauveli ulos tulee :) Olenkin ajatellut olla miettimättä näitä juttuja turhan paljon, kunnes saan lisää tietoa.

 

Tärkeintä tiestysti on, että äiti kokee olevansa luotettavissa käsissä ja tekee päätöksen, johon on itse tyytyväinen. Äitihän sen ratkaisun kanssa joutuu elämään, ei lääkäri, kätilö tms.

 

Mä toivon, että voisin suhtautua asiaa yhtä rauhallisesti ja järkevästi kuin sä! Kyllähän mä tiedän, ettei ylimääräinen asian murehtiminen ja miettiminen auta asiaa yhtään, mutta silti huomaan vähän väliä ajattelevani asiaa... :unsure:

 

Toivottavasti kaikki sujuu sulla ja vauvalla hienosti! :) Tule ihmeessä tänne kertomaan mihin ratkaisuun päädyit ja miten sulla meni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttömme köllötteli sitkeästi perätilassa käännösyrityksestä huolimatta. Sektio oli suunniteltu rv 39+2 mutta synnytys käynnistyi aiemmin (38+5).

Synnärillä koin lievää painostusta alatiesynnytykseen, johon lopulta päädyimme. Kaikki meni onneksi helposti ja hyvin. Käännösyrityksen yhteydessä sain vauvan kokoarvioksi 3 kg ja tyttönen painoi syntyessään hieman alle. Eli vauvan koko oli "ihanteellinen" alatiesynnytykseen (ja tietysti äidin leveä lantio :P ). Synnytyksen jälkeen olin ihan tyytyväinen valintaan, sillä toivuin nopeasti. Näin jälkeen päin on ruvennut hirvittämään koko asia ja erityisesti se, että miten moni asia olisi voinut mennä pieleen. En enää valitsisi alatiesynnytystä, vaikka kaikki meni siis ihan käsikirjan mukaan.

 

Lisään vielä sen, että vaikka synnytyksen yhteydessä vauvan asentoa ultrattiin, niin loppujen lopuksi vauva syntyi ns. jalka-perätarjonnassa toinen jalka edellä.

Edited by Maaria_A

Share this post


Link to post
Share on other sites
tsemppiä Birbir!

 

Kiitos! :)

 

 

Mä toivon, että voisin suhtautua asiaa yhtä rauhallisesti ja järkevästi kuin sä! ---

Tule ihmeessä tänne kertomaan mihin ratkaisuun päädyit ja miten sulla meni!

 

Itse taas murehdin sitä, etten (mielestäni) murehdi asiaa riittävästi :D Tuntuu, että pää ei oikein tajua, ettei tämä varmastikaan ole mikään ihan läpihuutojuttu :rolleyes: Mutta enpä tiedä, kai minulla vaan on kova luotto siihen, että sairaalan henkilökunta on osaavaa. Tiedä sitten miten suhtautuisin, jos synnyttäisinkin jossakin pienemmässä sairaalassa. Noissa isommissa sairaaloissa kun kuitenkin varmasti on kaikenlaista koettu ja taitoa sekä tietoa löytyy tarvittaessa. Olen myös lukenut nyt aikalailla kaiken tiedon, mitä perätilasynnytyksestä olen löytänyt. Lukemani perusteella minulla on tällä hetkellä hyvin vahva käsitys siitä, että perätilasynnytys alakautta ei lopulta ole niin riskihommaa kuin mitä monesti puhutaan. Tämä tietysti tosin siinä tapauksessa, että sairaalan henkilökunta on asioiden tasalla.

Mutta katsotaan millaisen paniikin tässä vielä saan aikaiseksi päässäni ennen h-hetkeä..

 

Tulen kyllä ilmoittamaan sitten miten lopulta asia meni! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse lopulta päädyin sitten sektioon ja kaikki meni todella hyvin. Mitään komplikaatioita ei tullut ja vauva oli heti virkeä mahasta nostettaessa, silmät auki ja itki heti, ei mitään hengitysvaikeuksia. Leikkaushaava oli kyllä kipeä ja alkupäivät sairaalassa olivat vaikeita, kun en päässyt osallistumaan vauvan hoitoon. Tunsin itseni todella avuttomaksi. Onneksi mies hoiti vauvaa hyvin. Kateellisena katsoin, kuinka normaalisti synnyttäneet olivat heti toimintakykyisiä ja virkeitä osastolle kärrättäessä. Haavakipua hoidettiin sairaalassa hyvin (Tyks), ja kotiin pääsyn jälkeen en ole paljoa kipulääkkeitä tarvinnut. Leikkaava lääkäri oli sitä mieltä, että tein oikean valinnan, sillä hänen mielestä perätilat ovat niin riskejä synnyttää alakautta. Synnytyslääkäri puolestaan oli suositellut minulle alatiesynnytystä. Niin niiden lääkärienkin mielipiteet ovat erilaisia. Sektion sain kuitenkin vaan sanomalla päättäväisesti, että olen tähän tapaan päätynyt ja asiaa huolellisesti harkinnut. Leikkausdiagnoosi oli perätarjonnan aiheuttama synnytyseste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perätilavauvan synnyttämisessä mun mielestä kannattaa tietysti kuunnella lääkärin mielipidettä, mutta ennekaikkea luottaa omaan vaistoonsa ja tuntemuksiinsa!!

 

Mun mielestä perätilasynnytykseen ei pitäisi äitiä pakottaa, koska se vaatii kuitenkin motivaatiota, äidiltä hyvää yhteistyökykyä ja ehkä hivenen enemmän "työtä" kuin jos vauva olisi raivotarjonnassa. Jos on halukas perätilavauvan synnyttämään, lääkäri on sitä mieltä että vauva mahtuu tulemaan ja jos sairaalassa vielä ollaan tottuneita perätilavauvoja synnyttämään niin silloin homma varmaan sujuu hyvin. Ja hyvin sujunut perätilasynnytys on mun mielestä sellainenkin, jossa osataan vaihtaa suunnitelmaa eli siirtyä sektioon jos homma ei etenekään niin kuin pitäisi. Jos taas koko ajatus perätilasynnytyksestä epäilyttää ja olo ei ole luottavainen tai jos lääkäri ehdottomasti on alateisynnytystä vastaan (niitäkin äitejä näkee, jotka ehdottomasti haluavat synnyttää alakautta vaikka lääkäri sanoo mitä...) niin suunniteltu sektio on silloin varmasti parempi vaihtoehto. Yksilöllisiä asioita nämä ovat, ei kai voi sanoa, että jokaiselle perätilavauvaa odottavalle tietty synnytystapa on parempi, oli se sitten sektio tai alatiesynnytys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa kuulla, dfs, että teillä sujui kaikki hyvin! :)

 

Meillä täällä ollaan vielä odottavalla kannalla, nyt siis menossa rv 39. Edelleen olen alakautta yrittämässä, magneettikuvauksen tulokset sanovat tilaa olevan hyvin. Kontrolliaika äitiyspolille on viikon päästä, sitten taas katsellaan vauvan kokoa.

Se vaan on alkanut mietityttää, että kuinkahan paljon nuo tuolla sairaalassa ovat valmiita antamaan mennä yli lasketun ajan, kun nyt on tämä perätila kyseessä..? :unsure: Itse en välttämättä kovin pitkälle olisi valmis/ halukas odottamaan, sillä vaikka painoarviot ovatkin nyt antaneet tulokseksi jonkin verran alle 4-kiloista vauvaa, niin en noihin arvioihin ihan kovasti paljon luota. Ollaan myös miehen kanssa molemmat oltu yli 4-kiloisia syntyessämme, joten sinänsä vauvallakin kai olisi hyvinkin "alttius" olla samaa kokoluokkaa. Sinänsä ei pelota synnyttää isompaa vauvaa, mutta sen sektion kun mielelläni välttäisin, jos se mahdollista on.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Se vaan on alkanut mietityttää, että kuinkahan paljon nuo tuolla sairaalassa ovat valmiita antamaan mennä yli lasketun ajan, kun nyt on tämä perätila kyseessä..? :unsure: Itse en välttämättä kovin pitkälle olisi valmis/ halukas odottamaan, sillä vaikka painoarviot ovatkin nyt antaneet tulokseksi jonkin verran alle 4-kiloista vauvaa, niin en noihin arvioihin ihan kovasti paljon luota. Ollaan myös miehen kanssa molemmat oltu yli 4-kiloisia syntyessämme, joten sinänsä vauvallakin kai olisi hyvinkin "alttius" olla samaa kokoluokkaa. Sinänsä ei pelota synnyttää isompaa vauvaa, mutta sen sektion kun mielelläni välttäisin, jos se mahdollista on.

 

eivät anna mennä kovinkaan yli. näin minulle ainakin vakuuteltiin Kätilöopistolla keväällä ´07 kun kuuntelin perätilasynnytyspropagandaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toivottavasti täällä päin olisi sama asenne. Muistelisin kyllä, että synnytystapa-arviossa lääkäri tai kätilö totesi, ettei perätiloja yleensä päästetä kovin pitkälle yli, mutta mistä sitä ikinä tietää.. Jos lääkäri tuijottaa vaan sitä ultran antamaa painoarviota, eikä suostu ottamaan huomioon mahdollisuutta, että se onkin väärässä, eikä vauva enää välttämättä mahdukaan alakautta :unsure:

No, täytynee murehtia tätä sitten viikon päästä, jos eivät edes suostu keskustelemaan käynnistämisestä. Vaikka tokihan tässä mieluummin itsekin toivoo synnytyksen spontaania käynnistymistä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä todettiin eilen synn. tapa-arviossa ylläri perätila. Käännöstä yritettiin kahdesti, mutta tuloksetta. Lantio tuntui käsikopelolla hyvältä lääkärin mielestä, vauvan koko normaali, eli rv 36 se oli 2800 g. Toki lantio kuvataan vielä..

 

Itse olen työni puolesta ollut mukana muutamissa perätilasynnytyksissä, joissa äiti synnyttää alakautta. Kaikki ne ovat menneet todella hyvin ja synnytys on ollut kaunis. Pehmeä pyllyhän on helpompi työntääkin ulos kuin kova pää.. Mutta toki paljon tehdään sektioita ja sektiovalmiushan siinä koko ajan on. Ja lääkäri hoitaa synnytyksen.

 

Itse olen taipumassa alatiesynnytykseen, koska sektiota en halua.. Mutta saa nähdä mitä tuo lantio on mitoiltaan ja vauva reilun viikon kuluttua, kun on uusi painoarvio. Kyllähän se kauhistuttaa, mutta haluaisin kokea synnytyksen alakautta.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo ei ilmeisesti ole kovin uusi tutkimus? Tai ainakin artikkeli on päivätty vuonna 2000.

 

Itse suhtaudun vähän kaikkiin näihin tutkimuksiin varauksella, varsinkin kun näyttävät olevan hyvin pitkälti kansainvälisiä tutkimuksia. Eri maissa kun taitaa olla aika erilaiset käytännöt perätilasynnytysten kanssa, kaikissa maissa ei vauvan kokoa ja synnyttäjän lantion mittoja tutkita niinkään tarkasti kuin esimerkiksi Suomessa. Ja voisi päätellä, että sellaisissa maissa myös komplikaatiot ovat paljon yleisempiä(?). Paljonko sellaisten maiden tulokset sitten vääristävät koko tutkimuksen tulosta, sitä voi kai vain arvailla. Muistaakseni kuitenkin tämä oli yksi seikka, jonka vuoksi osa lääkäreistäkin suhtautuu varsin varauksella siihen yhteen laajempaan tutkimukseen (Hannah ym., 2000), vaikka toisissa maissa samaisen tutkimuksen pohjalta on asetettu perätilatapauksille ihan yksiselitteinen sektiosuositus. Mietinkin, että mahtaakohan tuo tohtori.fi-sivuston artikkelikin liittyä juurikin tähän samaan (Hannah ym.) tutkimukseen?

 

Tässä vielä lainaus tuolta sivustolta, jonka linkin dfs laittoi ketjun alkupuolella (tummensin kohdan, johon erityisesti itse viittaan):

 

Hannah ym. (2000) toteuttivat laajan monikeskustutkimuksen (Term Breech Trial), jossa perätilasynnyttäjät satunnaistettiin elektiiviseen keisarileikkaukseen tai alatiesynnytykseen. Vastasyntyneiden tulokset olivat sektioryhmässä paremmat ilman merkitsevää eroa äitien sairastavuudessa. Tutkimusta on kritisoitu mm. siitä, että mukana oli hyvin eritasoisia keskuksia erilaisen perinataalikuolleisuuden maista ja että synnytyksenaikaisessa valvonnassa oli puutteita. Sikiön paino oli arvioitu kaikututkimuksessa 60 %:ssa synnytyksistä ja lantion tilavuus pelvimetrialla vain alle 10 %:ssa. Lisäksi osa huonokuntoisista vastasyntyneistä oli muusta syystä sairaita eikä perätilaisen sikiön ulosauttotapa ollut obstetrikkojen yleisesti hyväksymä (Halmesmäki 2001, Uotila ym. 2003).

 

Ja em. pätkä oli siis tämän linkin takaa: http://www.ebm-guidelines.com/terveysportt...name=D94041.htm

 

Muoks.

Niin, sen vielä halusin lisätä, että en toki luota sinisilmäisesti täysin suomalaisiin sairaaloihin ja lääketieteen ammattilaisiin :) Komplikaatioita varmasti syntyy perätilasynnytyksissä, enkä itse kyllä tiedä niiden todellisia prosentteja tai todennäköisyyksiä verrattuna "tavalliseen" synnytykseen. Sen verran kuitenkin ainakin toistaiseksi luotan tähän Suomen systeemiin, että uskoisin lääkäreiden suoraan sanovan, jos tutkimusten perusteella sektio vaikuttaisi turvallisemmalta vaihtoehdolta. Niin kauan kun nuo tutkimusten antamat tulokset (vauvan painoarvio, vauvan pään koko ja synnyttäjän lantion mitat) eivät anna aihetta olettaa alatiesynnytyksen olevan mahdotonta, katsoisin sektion ja alatiesynnytyksen kutakuinkin yhtä riskiksi touhuksi (molemmissa tietysti omat, toisistaan poikkeavat riskinsä). Eli niin kauan kun tosiaan ei mitään selkeitä tutkimustuloksia nimenomaan Suomen tilanteesta ole saatavilla, olen itse hyvinkin vahvasti sitä mieltä, että pääasia ettei oteta turhia riskejä (ts. esim. pakoteta synnyttäjä alatiesynnytykseen vastoin tämän tahtoa) ja mennään juurikin synnyttäjän toiveiden mukaan.

Edited by Birbir

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tottakai tutkimustuloksia saa kritisoida, sehän kuuluu tieteentekemisen periaatteisiin. Minusta on vain hieman omituista, että suomalaisessa sektiovastaisessa kulttuurissa ei käydä kaikkia asiaan liittyviä seikkoja läpi. Pt-synnytystäkin voidaan perustella sillä, että siinä on vähemmän riskejä kuin sektiossa. Niin, kenelle..? Äidille vai vauvalle? No, äidille tietenkin... Aina pitäisi muistaa, että kyse on kahdesta henkilöstä ja aina miettiä riskejä ja hyötyjä molempien näkökulmasta.

 

Tutkimuksen iällä ei muuten ole merkitystä, ellei sitä ole aukottomasti kyetty kumoamaan. Omassa gradussani vanhin lähde oli 30-luvulta, sillä etenkin ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyvät asiat eivät juurikaan tuppaa muuttumaan. Toki voivat tarkentua, kun erilaisten menetelmien avulla saadaan lisätietoa. Tuskinpa synnytyksissä on kovinkaan isoja muutoksia tapahtunut sitten vuosituhannen vaihteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now