Guest dfs

perätilassa synnyttäminen

248 posts in this topic

Jolie, ilmeisesti sulla ei ollut vesiä mennyt vielä synnärille saapuessa vaan menit supistusten takia?

ja sulla oli mielessäkin alatiesynnytys perätilassa? kiva kuulla että kaikki meni hyvin vaikka kokoa vauvalla tuonkin verran!

 

mulla on nyt sektio varattuna, kokoarvio oli nyt jo3,5kg ja kuulemma liian iso synnyttää perätilassa, itsellä oli mielessäkin jo että valitsisin mieluummin sen sektion suoraan jos ei käänny, mutta näköjään mulla ei edes ole vaihtoehtoja enää :) mikä on toisaalta hyväkin asia, ei ole kokonaan oma päätös :D

 

lääkäri sanoi että ei voi edes yrittää käännöstä, on semmoisessa asennossa jotenkin...

Edited by A.O

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkähän takia lääkäri on sulle ehdotellut sektiota? Tässä on tietysti myös sairaala- ja ehkä lääkärikohtaisiakin eroja. Käsittääkseni täällä Keski-Suomessa puhutaan paljon alatiesynnytyksen puolesta, kun taas esim. TAYSissa leikkaavat helposti perätilavauvat, varsinkin jos on tulossa jalat edellä.

 

Lääkäri vaan puhui perätilasynnytyksen riskeistä ja siitä, kuinka jokainen perätilan alatiesynnytykseen lähteminen pitäisi harkita erikseen ja tarkkaan. Eli ei niin, että kun yksi onnistunut on takana, niin automaattisesti toinenkin kannattaisi alateitse synnyttää. Vauvan koko ja asento tietysti merkitsevät paljon (lantioni on jo tilavaksi pelvimetriassa todettu edellisessä raskaudessa). Yksi juttu mikä minua todella pt:n alatiesynnytyksessä jännittää, on se, sattuuko sairaalassa sillä hetkellä olemaan paikalla erikoislääkäriä, jolla on kokemusta näistä synnytyksistä. Enkä haluaisi missään nimessä erikoistuvan lääkärin harjoittelelevan ulosauttoa omalla kohdallani. Harmi, ettei synnytyslääkäriään voi Suomessa valita.

Nyt vatsassa oleva vauva kääntyi rv 26 vajaaksi viikoksi raivotarjontaan, mutta on taas sen jälkeen ainoastaan istuskellut... Kaipa hänellä on sitten joku syynsä olla niin päin. Tiedättekö, vaikuttaako lonkkaluksaation todennäköisyyteen myös se, että vauva on ollut perätilassa kauan (vrt. muutaman viikon ennen syntymää)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ oman lonkkaluksaationi on erittäin todennäköisesti aiheuttanut pitkään perätilassa olemunen. Mutta mikään automaattinen seuraus se ei ole :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin tammikuun lopussa esikoiseni alateitse perätilassa. Alun alkaen en halunnut missään nimessä synnyttää alateitse perätilavauvaa, mutta jotenkin sitten päädyin kuitenkin siihen.

Mä tiesin jo raskausviikosta 26 alkaen, että vauva on perätilassa. Raskausviikolla 37 vauvaa yritettiin kääntää, mutta hän ei kääntynyt. Kääntöyrityksen jälkeen kävin magneettikuvissa, joissa todettiin, että vauva mahtuu hyvinkin tulemaan alateitse. Itse olin vielä silloin kovasti sektion kannalla, mutta syntymään mennessä (rv 38+3) olin jo päässyt sinuiksi ajatuksen kanssa, että kokeillaan alatiesynnytystä. Näin jälkikäteen olen todella kiitollinen, että tähän ratkaisuun päädyin. Synnytys oli mielestäni suhteellisen helppo ja siitä jäi itselleni hyvä mieli.

Vauva arvioitiin rv 38+0 kontrollissa 3468g kokoiseksi ja todellisuus kolme päivää myöhemmin oli 3460g eli kahdeksalla grammalla heitti.

 

Itse synnytys käynnistyi supistuksilla ja kestoksi merkittiin 8,5 tuntia ja ponnistuvaiheeksi 9 min. Vedet menivät vasta oksitosiinitipan laiton jälkeen sairaalassa. Epistomiaa ei ehditty tekemään. Lääkäri sitä oli valmistelemassa kun sain ponnistusluva, mutta ponnistusvaihe eteni niin nopeasti, että jäi epistomia tekemättä. Olen tähänkin todella tyytyväinen, sillä repesin vain vähän ja muhun laitettiin noin 5-6 tikkiä, epistomiasta olisi tainnut tulla jokunen enemmän. Pojalla oli synytessään napanuora pari kierrosta kaulan ympärillä, en tiedä olisiko se ollut meidän perätilan aiheuttaja. Tosin olen myös itse ollut perätilavauva, mutta ainakaan ultrissa lääkärit eivät huomanneet kohdun muodon olevan mitenkään erikoinen.

 

Pojan lonkkia syynättiin synnärillä joka päivä ja sitten vielä lääkärintarkastuksessa neuvolassa, mutta onneksi mitään ei löytynyt. Eli vaikka vauva istu varmasti ainakin kymmenen viikon ajan, ei se meidän tapauksessa onneksi aiheuttanut lonkkaluksaatiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä tuosta lonkkaluksaation todennäköisyydestä, mutta minulla poika kiepsahti asentoonsa helmikuun puolessa välissä ja syntyi toukokuun alussa. Oli siis samassa asennossa miltei kolme kuukautta, perätila todettiin vasta noin kuukautta ennen syntymää. Lonkkia seurattiin sairaalassa päivittäin (viikon oli osastolla) ja lähtö venyi vielä päivällä pidempään kun lääkäri halusi saada erikoislääkärin mielipiteen, kun arveli että toinen lonkka hieman narisee. Erikoislääkäri kuitenkin päästi pojan kotiin ja lonkkaa tarkasteltiin seuraavan kerran neuvolassa ekalla lääkärineuvolakerralla. Kunnossa oli. Aika pitkään poika piti jalkojaan samassa asennossa kuin mitä vatsassa oli ollut, mutta mitään muuta vaikutusta en pitkään istumisesta ole huomannut. 5 kuukauden ikäisenä käytiin vielä fysioterapeutilla varmuuden vuoksi, se on ihan hyvä juttu tehdä jos lonkkien tila mietityttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Malla Rautaparran kirjassa Raskaus, synnytys, äitiys - Äidiksi omaa kehoa kuunnellen (WSOY) on s. 85 kuvattu asentoja, joiss lapsella on enemmän tilaa liikkua ja kääntyä ympäri:

"Vietä väh. kymmenen minuuttia kerrallaan konttausasennossa vaikka lehtiä lukien."

" Kokeile silta-asentoa ja laita lantion alle suuria tyynyjä niin, että lantio rentoutuu. Viivy tässä 5-10 minuuttia." (Silta-asento= selinmakuulla kantapäät lähellä peppua nostetaan alaselkä irti maasta).

Lisäksi mielestäni jo haasteellisempi hartiaseisonta seinää vasten mainitaan jooga-asentona, jossa lapsella on tavallista enemmän tilaa kääntyä oikein päin.

 

Lisäksi kirjassa kehotetaan välttämään kyykkimistä viimeisen 1½ kuukauden aikaan, jos lapsi on perätilassa. (Kyykyssä lantion sisätila on laajimmillaan, mikä voi auttaa lapsen laskeutumista ja kiinnittymistä lantioon). Jos taas vauva on oikeinpäin, niin syväkyykkiminen auttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mutta tuollaisetkaan ei aina auta. Jos esim. kohdun muoto on poikkeava, napanuoralyht tai kaulanympärillä moneen kertaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin nyt kolmannen vauvan alateitse perätilassa. Perätila huomattiin vasta kun menin sairaalaan synnyttämään, kätilö pyysi vielä lääkärin tarkastamaan tarjonnan. Lääkäri tutki ja totesi että vauva mahtuu syntymään alakautta, lantiota multa ei kuvattu, mutta alla kaksi hyvin mennyttä alatiesynnytystä ja esikoinen oli vielä yli 4kg. Sain toki itse päättää ja olisin voinut valita sektionkin. Kivasti lääkäri ja hoitaja kertoivat minulle miten synnytys tulee tapahtumaan ja että valmius hätäsektioon on toki kokoajan. Suosittelivat kyllä alatiesynnytystä koska siihen ei esteitä näkynyt olevan ja vauva oli täydellisessä pakaratarjonnassa.

 

Synnytys sujui hyvin, tarjonta vaikutti minulla supistuksiin että välillä tulivat harvakseltaan ja toisinaan säännöllistyivät ja tulivat useammin. Tuo on kuulemma ihan normaalia ja voi osaltaan hieman hidastaa synnytystä verrattuna miten menisi jos olisi rt:ssä. Ennen ponnistusvaihetta sain pukea valkoisen leikkauspaidan päälle ja minulle laitettiin tippa josta oksitosiinia annosteltiin ponnistusvaiheessa ettei supistukset pääse lopahtamaan. Samoin jalat telineisiin ja pöytä katkaistiin. Asento ei ollut paha, vaikka aluksi tuntuikin että lonkat repeää sijoiltaan, sain telineistä kivasti tukea ponnistamiseen. Lääkäri leikkasi pienen episiotomian. Paikalla oli lääkärin lisäksi myös useampi kätilö ja lastenlääkäri. Ponnitusvaihe kesti 8min. ja vauva syntyi.

 

En kokenut perätilasynnytystä kovin paljoa pahemmaksi kuin mitä rt synnytyksiä. Paineen tunne ennen ponnistusvaihetta oli suurempi ja aiheutti mielestäni enemmän kipua. Ihan hyvä synnytyskokemus jäi, mistä olen iloinen.

 

Kalvot mulla puhkesi itsestään just ennen ponnistusvaihetta, lääkäri oli ne pian aikeissa puhkaista. Avautumisvaihetta ei pyritty millään tavalla nopeuttamaan sillä on kuulemma parempi että saa avautua rauhassa omaan tahtiin, tällöin vauva laskeutuu parhaiten eikä ole liian ylhäällä ponnistusvaiheessa. Ja vauvaan ei saa koskea ennen kuin hän on napaan asti ulkona, tästä miestä etukäteen varoitettiin ettei hän pelästy sitä miksei kukaan tee mitään siinä vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Selitettiinkö tota "ei saa heti koskea" -juttua mitenkään? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, että mikähän tossa on se idea? Vauva vetäytyy takas kun tajuaa, että joku käpälöi jalkoja? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvalla on refleksinä vetäistä kädet ylös jos liian varhain mennään koskemaan. Ja ylhäällä olevat kädet ja pää eivät ole hyvä yhdistelmä yrittää saapua yhtäaikkisesti. Siksi siis perätilassa saa syntyä vapaasti lapoihin saakka ennen kuin aletaan auttamaan päätä ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poikaan muuten jouduttiin koskemaan ennen kuin oli napaan asti ulkona. Poika kun päätti syntyä vasen jalka edellä ja kätilö olisi halunnut että pylly edellä ja yritti saada jalkaa takaisin! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anoppi kertoi toisen lapsensa syntyneen perätilassa eikä kuulemma ollut sen ihmeellisempi kokemus kuin esikoisen syntymäkään :) Vauhdilla oli tullut. Yksityiskohtia en alkanut kyselemään, tuon verran anoppi kertoi itse. Tämä siis tapahtui melkein 30 vuotta sitten, että ihan tuore kokemus ei ole :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä perätilavauvojen kohdalla olette tunteneet liikkeet? Ja missä vaiheessa tarjonta on tarkistettu ultralla?

Omalla kohdalla siis vauva on ollut edellisessä ultrassa perätilassa ja mun mielestä liikkeet tuntuvat edelleenkin samoissa kohdissa kuin tuon ultran aikaan.
Kaksi raskautta takana ja tässä raskaudessa liikkeet ovat tuntuneet eri kohdissa kuin aikaisemmin. (Nyt liikkeet tuntuvat hyvin alhaalla tai sitten vasemmalla kyljessä. Voimakkaimmat liikkeet tuntuvat alhaalla. Liikkeet ovat enemmän myllerrystä, kuin selkeitä potkuja, kuten taas kahden aikaisemman lapsen kohdalla. Hikka tuntuu oikealla puolella vatsaa, jossa vauvan kroppa tuntuu olevan.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liikkeet tuntuivat voimakkaimmin mulla aina alhaalla alamahalla, rakossa ja bikinirajan tuntumassa. Mun esikoisen tapauksessa myös hänen päänsä oli hyvin tunnistettavana kovana pallona mun oikean kyljen/keuhkojen luona loppua kohden.

Mä tiesin noin rv26+ alkaen,että on perätilassa, koska silloin ultrattiin supistelujen takia ja istui. Sen jälkeen kaikki liikkeet ja pää tuntuivat samalla lailla, joten vauva istui. Muistaakseni sain viimeisessä neuvolalääkärissä rv35+ lähetteen äitiyspolille jossa yriteytiin kääntöä rv36/37 taitteessa. Ei onnistunut ja siitä päädyinkin magneeytikuvaan ja pohtimaan olenko valmis yrittämään alatiesynkytystä perätilassa vai en.

Edited by jennitys

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös selkein oli tuo pään tunkeminen oikealla kylkiluiden vierestä. Ihmettelin, että voiko tämä olla peppu. Muutoin liikkeet tuntuivat vasemmalla alhaalla, myös potkuina. Mulla vauva oli jotenkin haastavassa asennossa sen suhteen, että tuntui kuulemma päältäpäin siltä, että voisi olla raivotarjonnassa. Perätila selvisi, kun menimme ultraan yksityiselle kokoarvioon. Edellisenä päivänä oli neuvolalääkäri sanonut alatutkimuksessa että "kova kallo tuntuu". Taisi olla kova peppu, koska oli ruuvautunut aika hyvin lantioon kiinni.

 

Niin, ja viimeiset viikot olin viettänyt marjametsällä kykkien, ajatellen että se auttaisi synnytystä, kun uskoin raivotarjontaan  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös on liikkeet tuntuneet enemmän sellaisena mylläyksenä kuin potkuina. Ja vauvan pää on ollut loppuvaiheessa aika ilkeästi tuossa alimman kylkiluun "alla".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauva sit kääntyi perätilasta rt:n ja edellisessä neuvolassa oli rt:ssä. Liikkeetkin tuntui aivan eri paikassa tuon jälkeen. Eilen oli polilla aika muista syistä ja siellä ultralla todettiin vauvan olevan poikki/viistotilassa. Pää hieman alaspäin. Viikot nyt 32+6. Uskoisin, että jos pää on jo vähän alaspäin, olisi raivotarjontaan kääntyminen helpompaa. :)

Edited by Helmikuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ sanottiinko sulle mitään käännösyrityksestä jos vauva jatkaa poikittain/viisossa oloa?

 

Netistä muuten löytyy ohjeita erilaisista jooga/pilatestyyöisistä asennoista joilla voi helpottaa/edesauttaa vauvan kääntymistä. Voisikohan sellaisesta jumppailusta olla hyötyä tuossa tapauksesaa kun vauva on selvästi kuitenkin lähtenyt kääntymään pois perätilasta?

Edited by jennitys

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Ei ollut puhetta kääntöyrityksestä, mutta mulla on muista syistä kontrolli taas parin viikon sisään polilla, joten varmaan samalla katsovat tarjonnan ja toimivat sitten sen mukaan. Lääkäri sanoi, että koska raskausdiabeetikoilla on yleensä vähän enemmän lapsivettä kuin normaalisti, ja koska olen uudelleensynnyttäjä, on vauvalla enemmän tilaa vielä puljailla asentonsa kanssa, joten uskon että vauva voi vielä helposti tuosta itsensä kääntää rt:n itsekkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen itse aika vakuuttunut, että toinen perätilasynnytys on edessä. Tämäkin vauva on meinaan istunut jo viikko tolkulla, kuten esikoinenkin aikanaan. Tämä tosin on kyllä välillä käynyt poikittaistilassa, mutta aina palannut istumaan. Jotenkin huomaan ajatusteni olevan jo ihan toisessa perätilasynnytyksessä. Tiedän kyllä että tilaa on vielä toistaiseksi kääntyäkin, mutta jotenkin mun usko kääntymiseen katoaa päivä päivältä. :girl_sigh: (29+3)

Edited by jennitys

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli vauva viime viikolla vielä poikkitilassa. En osaa itse oikein päätellä missä asennossa se on milloinkin (en erota mikä on pylly ja mikä pää..). Kaksi edellistä lasta on ollu rt:ssä jo näillä viikoilla. Huolettaa.  :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyyppi tajusi siirtyä poikki/viistotilasta itse rt:n. Viimeviikolla oli neuvolassa vielä viistosti, nyt rt:ssä kun ultrattiin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now