Guest tikkunekku82

raskautuminen ja pco

69 posts in this topic

Osaatteko sanoa, vaikuttaako clomit+primot ovulaation tikuttamiseen? Sotkeeko ne jotenkin vai antaako ihan normaalisti ovisplussan? Voiko oviksen löytää, jos on lääkitys? Vähän vaikea pupuilla oikeaan aikaan, jos ei tiedä, milloin se oikea aika on.. :girl_to_take_umbrage2: Yritän tässä tikutella, katsotaan mitä tulee..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekaa yrittäessä ehdin syödä 8 kk clomeja ja putken jälkeen taukokierrolla tuli plussa kierron ollessa yli 50 päivää. Toinen lapsi sai ihmeen kaupalla alkunsa luomusti heti ensimmäisestä kierrosta. Tuolloin ultrattiin ja munasarjat olivat edelleen pco-tyyppiset (taas plussauskierto oli yli 50 päivää). Nyt toiveissa kolmas muksu ja ultrassa munasarjat eivät olleet enää pco-tyyppiset, eli tosiaan tilanne voi muuttua.

 

Luin netistä itselleni uutta tietoa, jonka mukaan pco vaivan taustalla voi olla niinkin yksinkertainen asia kuin d-vitamiinin puutos. Googlettamalla pco ja d vitamin löytyy lisää tietoa. Kannattaa tutustua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos D-vitamiini vinkistä! Aiheesta näyttääkin löytyvän paljon sekä suomen- että englanninkielisiä artikkeleita ja keskusteluita. Monet näyttävät puhuvan jo enemmänkin elintärkeästä hormonista kuin vitamiinista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin kärsitään PCO:sta :( Olen syönyt yli kymmenen vuotta e-pillereitä ja lopetin ne viime kesänä tarkoituksena lopettaa liika hormonien syönti. Tällöin siis käytettiin muuta ehkäisyä. Loppuvuodesta kuukautiset jäivät pois ja lähdin selvittelemään syytä gynekologille. Ultrassa paljastui huonoja uutisia: PCO. Hoidoksi jatkoin siis pillerien syöntiä... Nyt olisi toiveissa esikoinen, joten viimeinen pilleri on syöty tänään ja jännityksellä jään seuraamaan miten pitkällinen projekti tästä tulee. Viimeksi kierto pelasi kuukautisten osalta ainakin siis 5 kk, ovuloinnista ei tietoa. Muita PCO-syndrooman oireita ei ole kuin insuliiniresistenssi.

 

Tätä ja muitakin palstoja seuranneena olen jäänyt siihen uskoon, että monesti "PCO-potilailla" ensimmäinen kierto e-pillereiden lopetuksen jälkeen on erityisen hedelmällinen. Yritys siis täysillä päälle :D

 

Aseina mm. monivitamiini, d-vitamiini, e-vitamiini, kalaöljyt, c-vitamiini, sinkki vahvoina ja laadukkaina versioina ja foolihappokin pitäisi kaivaa naftaliinista! Lisäksi iHerbista tilattu FertiliTea odottelee avaamista, kuten myös greippimehu ja punaviini. Ai miten niin tarkkaa puuhaa :D

 

Ruokavalion yritän muuttaa mahdollisimman vähän verensokeria heiluttavaksi eli hyvästi sokeriherkut ja nopeat hiilarit :/ Tämä tulee olemaan vaikeaa...

 

Ainiin ja kiertoa yritän tarkkailla ja bongata ovista, mikäli sitä ollenkaan tulee! Ovistestejä en ole hankkinut, mutta kaapissa odottaa jo vino pino raskaustestejä. Toivottavasti jää tällä kertaa kuukautiset pois oikeasta syystä...

 

Näillä mennään ainakin elokuun loppuun asti, täytyy sitten katsoa uudestaan malttaako jatkaa luomuyritystä vai haluaako mennä jo lääkärin pakeille sopivaa lääkitystä etsimään.

 

Toivottavasti tännekin saataisiin aktiivisempaa keskustelua asioiden edistymisestä.

 

Wish me luck!

Edited by KittyK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yrittäminen on vasta suunnitteilla, mutta gyne kertoi minulle jo vuosia sitten, että joudun luultavasti turvautumaan apukeinoihin lapsia saadakseni. Tarkoitti ymmärtääkseni clomeja. Jo silloin päähäni teroitettiin, että tärkeintä hedelmällisyydelleni on painon pitäminen lähellä normaalipainon alarajaa (nyt pyöritään lähellä ylärajaa). Jostain luin myös, että d-vitamiinin puute voi pahentaa PCO:ta. Saan aivan liian vähän d-vitamiinia, joten d-tabujen syöntiin pitäisi varmaankin kiinnittää enemmän huomiota. Silti mielessä pyörii koko ajan, kuinka kauan uskaltaa odottaa yrityksen aloittamista, ja kuinka kauan yrittää ennen apukeinoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaalipainon alarajaa?! Mistä se tuon on päähänsä saanut? Normaalipainossa kyllä olisi suositeltavaa pitää, mutta siis... ja itse raskauduin BMI 41 vaikka useampi gyne oli ollut sitä mieltä, ettei mitään mahiksia. :grin:

 

Jos on hedelmällisyyteen vaikuttava perussairaus niin muistaakseni julkiselle voi mennä hakemaan lähetettä jo n. puolen vuoden yrittämisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla myös todettu PCO ja pitkien kiertojen vuoksi määrättiin terolut. Söin niitä kolme kiertoa ja kierrot lyhenivät ollen vain 22 päivää! Kyselin gyneltä, että onkohan jo liian lyhyt, mutta ei hänen mielestään. Päätin kuitenkin pitää taukokierron ennen kuin hakisin uuden paketin ja siitä kierrosta plussasin! Ovulaatio oli tapahtunut vasta kiertopäivänä 21, joten ei ihme, että raskaus ei alkanut terojen aikana kun vuoto alkoi aivan liian nopeaa ovulaation jälkeen. Mutta tällä en kyllä halua missään nimessä kehottaa toimimaan vastoin lääkärin määräyksiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla terolutit toimii kuukautisten alkamiseen, mutta muuten en ole huomannut mitään. Clomeja odottelen. Yritystä on takana nyt 6kk. 

 

Olen saanut ovulaation tikutettua vain kerran ja se oli ennen terolutteja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain sunnuntaina elämäni toisen plussan ovulaatiotikkuun! Liekö syy teroluteissa ja hormoonitoiminnan tasapainoittumisessa.... Olen myös juonut greippimehua aamuisin ja syönyt Vitamore Totalia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Itsellä myös PCO, vaikka olen hoikka. Mielestäni lievää hirsutismia ja aknea on verrattuna elämään pillereiden aikaan.

 

Kysymys: Olen ollut 10kk ilman pillereitä, minä aikana en ole ollenkaan ovuloinut eikä siis kuukautisiakaan ole tullut. Tämän hetkinen "kierto" on nyt kp 76 (olen muutamia terolutkiertoja syönyt ja niillä tulee aina vuoto) ja olen pari kertaa kierron aikana huomannut ruskeata valkovuotoa. Vuoto ei kuitenkaan ole lisääntynyt vaan kestänyt aina noin 3 päivää kerrallaan. Onko kenelläkään muulla pco:laisella tullut samanlaista vuotoa pitkissä kierroissa ja tiedättekö mistä se johtuu?

 

Kp 34 olin ultrattavana ja lääkärin mukana limakalvon paksuus 7mm antaisi viitteitä että luomuvuoto voisi olla tuloillaan. Mielestäni näin vähäistä vuotoa ei kyllä menkoiksi voi kutsua. Elokuussa aloitan toisen clomikierron tupla-annostuksella, kun keväällä minimiannostus ei aiheuttanut munarakkuloiden kypsymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minulla oli kyllä jatkuvaa tiputtelua pitkissä kierroissa, ja käsittääkseni se johtuu siitä, että jos ovulaatiota ei ole, eikä sen vuoksi kunnon menkkoja, niin vuoto pyrkii jollain tavalla kuitenkin tapahtumaan, ja siksi tiputtelee. Voin olla väärässäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm niin tuota mietinkin että jotenkin se limis sieltä vuotaisi vähitellen. Ihme vaan kun sitä tulee niin vähän, kun kyllähän ovuloimattomissa kierroissa kuten pillereiden tai terojen kanssa tulee tosi reippaasti vuotoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin PCO-tyyppiset munasarjat muutama vuosi sitten. Siinä vaiheessa en juurikaan osannut huolestua mahdollisesta lastensaannin vaikeudesta, mutta nyt kun ajankohta lähestyy, on vähän alkanut pelottaa. Ennen hormoniehkäisyn alottamista mulla oli omasta mielestäni aika säännöllinen kierto, ehkä 30-35 päivää. Kuutisen vuotta meni Evraa käyttäen, kun sitten ajattelin kokeilla miten oma kierto toimii (ajatuksena vaihtaa kuparikierukkaan). Yllärinä jäikin menkat kokonaan pois, ja gynellä ultrassa sitten näkyi tuo PCO. Mitään verikokeita ei tehty, ylipainoa, hirsutismia tai muita PCO:n yleisesti liittyviä juttuja mulla ei ole. Noh, gynen suosituksesta sitten kuparikierukkasuunnitelmat vaihtuivat hormonikierukkaan, ja se on nyt ollut käytössä muutaman vuoden. Menkkoja ei ole lainkaan, kuten gyne jo asetusvaiheessa ennusti. Keväällä olisi tarkoitus poistattaa tuo kapine, ja arvatenkin ainakin terolutit on tulossa potkimaan kiertoa... Ovuloinnista ei ole mitään tietoa, en koskaan "hormonittomana aikana" kiinnittänyt huomiota mahdollisiin oireisiin. Täytynee sitten keväällä alkaa tikuttaa  :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin mäkin Chiamaka olen ymmärtänyt, että tyyppisiä munasarjoja on monella, mutta varsinaista PCO-diagnoosia harvalla kuitenkin. Mulle ei tehty muita tutkimuksia kuin ultra, joten siksi ei varsinaista diagnoosia.

 

 

^Just. En kyllä ymmärrä miksi lääkärit viitsivät sitten pelotella jos eivät tutki asiaa tarkemmin koska jos asiakas käsittää asian väärin siitä saa aivan liian ison ahdistuksen ihan turhaan.

 

Mäkään en nyt tiedä, onko mulla varsinanen PCO vai vaan sen tyyppiset munasarjat. Pitäisi varmaan käydä gynellä, jolla olisi vähän selkeämmät vastaukset. Tuo totesi, että raskaaksi tuleminen "saattaa vaan viedä vähän enemmän aikaa" ja vakuutteli, että kaikki on ok. Mutta kuitenkin lausunnossa todetaan, että rakkuloita on reippaasti.

 

Mulla ei siis ole ollut kuukautisongelmia ja asia selvisi sattumalta taannoin, kun rutiinitutkimuksessa ultrattiin ja nyt rutiinitsekkauksen ohessa pyysin kurkkaamaan uusiksi.

 

Itselläni on ylipainoa, joka varmasti vaikuttaa, mutta tässä on muuttujia ihan hirveästi muutoinkin. Mulla on siis geenivirhe, jonka aiheuttamaa veritulppa-alttiutta hoidetaan Marevan-lääkkeellä ja tuo lääke reagoi kaikkeen ja kaikki reagoi lääkkeeseen. Hirvittää, että jos PCO pahenee ja tulee kuukautisongelmia, niitä ei saada hoidettua, koska tuo geeniasia ja lääkitys siihen on ensisijainen. Mulla siis oli veritulpat jaloissa ja keuhkoissa ja päädyin teho-osastolle sen vuoksi. Etenkään hormonivalmisteita en todennäköisesti saa käyttää.

 

Oon nyt 28, kohta 29, ja pelottaa, että kohta tulee biologiakin vastaan. Että aloitetaan yritys liian myöhään ja sitten ei ehditä saamaan PCO-asiaa kuntoon jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle pamahti moinen diagnoosi jokunen viikko sitten. Oireita ei ole ollut, toki joskus kuukautiset saattavat venähtää, mutta pääasiassa ovat säännölliset. Ylipainoa on muutaman kymmenen kiloa. Kävin yks. gynekologilla lähinnä "huvin vuoksi" ennen raskausyrityksiä katsomassa, että kaikki on siellä ok. No ei ihan ollut. Lääkäri suositteli karppausta, juurikin sen takia, koska insuliini niitä suurentaa. Nyt on sitten aloitettu tiukka karppaus ainakin aina siihen asti, kunnes plussa testiin pärähtää.

 

Siirrettiin vauvan yritys -talkoita elokuulta huhtikuulle ;) Koska jos tämä vaikeuttaa lapsen saamista, niin haluan kyllä kokeilla yrittää jo aikaisemmin. Ikää on 25v tällä hetkellä. Kuukautisia tässä odotellaan, että pääsisi ovulaatiota tikuttelemaan. Viime kierrosta kuvittelin saavani kp 16 ovulaatioviivan tummana tikkuun, joka kyllä oli jo sitten illalla tosi hailakka. Toivon, että piikki oli nopea ja minulla jonkin sortin ovulaatio sielä tosiaan oli. Gynellä kävin kp 18, jolloin kohdun limakalvo oli 10mm paksu ja jokun munasolu sielä oli hieman isompi (12mm), mutta ei kyllä riittävän iso. Mutta lääkärin mukaan hyvä asia sekin, että joku sieltä erottua edukseen kuitenkin.

 

Peitto heilumaan ensi kierrosta ja toivotaan, että postipoika tuo yhtä sun toista ovulaatiotestiä, että pääsee jälleen tikuttelemaan ja toivomaan parasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, pco löytyy ja on todellakin vaikeuttanut raskautumista.. Esikoista tehtiin kolmisen vuotta ja ihan lukee kaikissa papereisssakin pco.. *huokaus*

 

Toisen yritystä ollut nyt toistamiseen, ensimmäinen yrityskierros päättyi kun sairastuin selkärankareumaan ja oli tosi paha vaihe silloin.. Nyt joulukuusta lähtien on taas lupa yrittää.. Mutta mutta.. Toukokuulle saatiin aika lapsettomuustutkimuksiin/hoitoihin, reumalääkäri laittoi lähetteen, koska ikä ja tää sairaus vähän vaikeuttaa asioita..

 

Miten on muut pco:ta sairastavat.. Näyttääkö ovistestit aina väärin tai näyttääkö ne koskaan ovista??? Mulla näyttää aina kahta viivaa, ei koskaan vahvaa vaikka olisikin todennäköisesti ovis.. Nytkin on kp 29 ja ovistestissä taas kohtuulliset viivat... *huokaus*..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kas, en ollut huomannut tätä ketjua aiemmin :) oon tuolla lapsettomuuspuolella kirjoittanutkin, PCOS löytyy täältäkin. Oireena lähinnä kiertohäiriöt ja ovuloimattomuus. Tällä hetkellä kierrot käynnistää Terolut, tässä kierrossa koitetaan saada aikaiseksi selvä ovulaatio Letrozoleilla. Ilman pillereitä mulla ei ole kuukautisia lainkaan.

 

Ovulaatitesti on myös mulla aina joko selkeästi negatiivinen tai melkein positiivinen, mutta oikeaa plussaa ei vaan tule. CB:n tuplatesti näytti yhdeksän päivää vilkkuvaa hymiötä, muttei muuttunut koskaan pysyväksi. Viime kierrossa apteekin testissä viiva vahvistui myös melkein yhtä vahvaksi kuin kontrolliviiva, muttei plussaksi asti sittenkään :/

 

Muoks. Syynä on varmaan liian monen munasolun yritys kypsyä samanaikaisesti.

Edited by Phalene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now