Channah

Kaunko meni raskautua hormonikierukan poistamisesta?

25 posts in this topic

Kerätkäämme tänne kokemuksia liittyen hormonikierukan poistamiseen, kuukautisten alkamiseen ja kierron normalisoitumiseen sekä toki myös siihen että kauanko antoi plussatesti odottaa itseään.

Aloitinkohan ketjun "väärään paikkaan"? Itse kuumeilevana vaukkarina täällä eniten vierailen, mutta sitten taas toisaalta eniten kokemuksia varmasti löytyisi odottajien puolelta...

Tässä minun kokemus.

Kierukka poistettiin 23.9. Kuukautiset oli loppunut vkoa aiemmin. Muutamaa pvää kierukan poiston jälkeen tuli ihan vähän vuotoa.

Kuukautiset tuli ihan normaalisti 10.10 ja ovulaatio siinä 21.-23.10, tänään, 3.11, tein selvän plussan. Viime lauantaina tein kuitenkin jo ensimmäisen haamun.

Mulla poistettiin 19.10, sen jälkeen ollut vähän epäselvää pientä vuotoa muutamana päivänä viikossa, kunnes nyt 4-7.11 oli ihan selvät kuukautiset. Nyt sitten ovista odotellessa, jännittää :D! toivottavasti kierto normalisoituis nyt pian, niin pääsis sit tosiaan laskemaan noita ovulaatioiden aikoja... vaikka kyllä se heti tärppääminenkin sopisi :D!

Mä tulin raskaaksi ekasta kierrosta hormonikierukan poistamisen jälkeen. Ei siis ehtinyt tulla kuukautisia ollenkaan. Mutta ovulaatio oli aika myöhään, n. 3 vkoa kierukan poistamisen jälkeen.

Mulla oli ollut hormonikierukka jo vuosia eikä kuukautisia lainkaan. Kierukka poistettiin helmikuun lopussa, kuukautiset alkoivat n. viikkoa poiston jälkeen ja huhtikuun alussa tein plussatestin. Pian saammekin perheenlisäystä.

Yli kolmen vuoden jälken kierukka poistettiin kesäkuun alkupuolella. Muutama päivä poistosta alkoi vain reilun päivän kestänyt vuototulvahdus ja eka ovis pelmahti paikalle jo kierron 8. päivän tienoilla. Tämä kierto ei kestänyt kuin 22. päivää, mutta nyt toisessa kierrossa taitaa normaali pituus palailla.

Toukokuussa Mirena pois, menkat alkoivat lähes heti. Eka kierto oli tuon jälkeen 45 päivää, menkat luokkaa niagara. Nyt toisia menkkoja odotellaan tai sitten viivaa testiin, hieman oireita olisi, nyt kp 22. Ovista en ole tikutellut tms tulkintoja tehnyt. Mutta toisaalta kierukka kehitti mulle kystia, joten voivathan nekin aiheuttaa hormonioireilua... :/

Mulla on jotenkin skeptinen olo, että tässä menee vielä pitkään lähinnä niiden kystien takia (ennen hormonikierukkaa oli kaikkea muuta muttei ikinä kystia). Hyvä ystävä tuli viime kesänä ennen ensimmäisiäkään menkkoja raskaaksi hormonikierukanpoiston jälkeen.

Lisää näitä kokemuksia kehiin! :) Mulla on kierukka ollut hieman alle neljä vuotta ja ensi tiistaina se poistetaan.

Olemme jännän äärellä :)

Itseltäni poistettiin kierukka vappuna 2011, sen jälkeen tuli yhdet kuukautiset (ja käskivät myös odottaa yhdet kuukautiset ennen yritystä) ja seuraavaksi teinkin sitten juhannuksena positiivisen raskaustestin :)

Vanha ketju,mutta itselle ajankohtainen. Ensi viikolla on kierukan poisto (jos langat löytyy,viime tarkastuksesta vuosi sitten oli hukassa). En malta odottaa ja tuntuu ihan käsittämättömältä.

Mulla ei ole vuoteen ollut mitään vuotoja, niin kiinostaisi tietää onko kenelläkään kokemusta,että kuinka äkkiä vuoto alkaa ja kierto normalisoituu?

Mulla poistettiin kierukka viime vuoden lokakuussa. Vuotoja ei ollut kierukan aikana ollenkaan, ja pari päivää poiston jälkeen alkoi muutaman päivän mittainen tyhjennysvuoto, vähän kuin niukat menkat. Kierron pituus säännöllistyi heti 27-28 päivään, mutta menkat olivat huomattavasti normaalia niukemmat, lyhyemmät ja kivuttomammat. Raskautta yritettiin heti kierukan poistosta lähtien, ja reilu viikko ovulaatiosta (käytin ovulaatiotestejä) tulikin ensimmäisiä esikoisen odotuksesta tuttuja raskausoireita mutta ne loppuivat parin päivän jälkeen. Näin meni neljä kiertoa, ihan samalla tavalla. Epäilin itse, että kohdun limakalvo oli liian ohut raskauden alkamiselle, ja neljännen kierron loppupuolella kävinkin ultrassa. Limakalvo oli vain 3 mm, kun sen olisi pitänyt olla ainakin sentin luokkaa. Mulla siis tavallista niukemmat menkat kertoivat liian ohuesta limakalvosta. Gyne oli sitä mieltä että ohuus ei voi johtua kierukasta, mutta itse en jaksa uskoa mihinkään muuhun syyhyn, kun kerran Mirenan eräs vaikutus on juuri limakalvon ohentuminen... No sen jälkeen kävikin niin, että tilanne normalisoitui kertaheitolla seuraavassa kierrossa, josta sitten tulinkin raskaaksi. Se raskaus on jatkunut ongelmitta ja nyt olen jo kohta loppusuoralla.

Mulla meni siis kierron palautumiseen ja raskautumiseen meni 4,5 kk ja viisi kiertoa kierukanpoiston jälkeen.

Lisäänpä vielä, että aiemmin ei ollut mitään kiertohäiriöitä, en ole vielä ihan tolkuttoman vanha eikä ylipainoakaan ollut juurikaan.

Edited by RGB

Huhtikuun alussa kierukan poisto, tyhjennysvuodon jälkeen kierron käynnistymisongelmia ja terolutit avuksi. Plussa tuli elokuussa kolmannesta kierrosta (jossa terolutit oli jälleen mukana).

Huhtikuun lopussa poistettiin hormonikierukka 5v jälkeen (jonka aikana oli menkat vain 2krt/vuosi) ja heti alkoi vuoto. Toisien kuukautisten jälkeen sitten jäikin kokonaan pois, eli melkein heti tuli pikkunen alulle <3 

Kiitos vastauksista. Meillä vielä vaikeuttaa raskautumista miehen työ. On vain vklp kotona.(nelosessa meni muistaakseni viisi kiertoa ennen kuin tärppäsi) Huomenna olisi kierukan poisto ja täytyy vain toivoa, että langat ei olisi hukassa ja saataisiin se heti pois ja jännääminen voisi alkaa! :)

Ja niinhän siinä kävi,ettei kierukkaa löydetty puolen tunnin tonkimisen aikana.. viikon päästä uusi yritys.. onko muilla kokemusta siitä,että langat hävinneet näkyvistä ja kierukka "vetäytynyt piiloon"?

Toinen kierukan metsästys meni yhtä laihoin tuloksin.. ens vklla lääkäri kokeilee.

Eikö kellään todella ole kokemusta "kadonneen" kierukan metsästyksestä??

Hei! Uusi täällä ja jännittää :D 3½vuotta kierukka ja nyt se maanantaina poistettiin. Pari päivää vasta mennyt ja mä oon ajatusten kanssa jo solmussa, ei vaan millään malttaisi odottaa, että pääsisi seuraamaan kiertoa ja mahd nopeasti sitä plussaa sieltä :D

Hormonikierukka poistettiin syyskuussa-11, puolen vuoden jälkeen koska ei sopinut mulle lainkaan. Pari kuukautta mentiin kortsulla ja joulukuussa jätettiin pois ja päätettiin et lapsi saa tulla jos on tullakseen. 7.1.2012  + . Toinen näyttääkin sitten olevan hankalampi :D

Edited by Sametti

Mulla poistettiin tammikuussa 2013 ja helmikuussa 4vko poiston jälkeen plussasin, ei menkkoja välissä. Meni tosin kesken 19+3.

Mulla on ollut mirena kohta lähes kuusi vuotta (vaihdettua uuteen välillä). Aika varattu poistoon vajaan parin viikon päästä :) Jännittää ihan hulluna, että millainen vuoto jne. seuraa... Ja että tärppääköhän. Esikoista aikanaan tehtiin exän kanssa pitkään. Kakkonen napsahti suoraan kun jätin minipillerit pois esikoisen ollessa vajaan vuoden, ei tullut menkkoja välissä ollenkaan...

Multa kierukka poistettiin elokuussa 2015. Ensimmäisiin menkkoihin (12.9.) asti käytettiin kumiukkoa ehkäsynä. Plussasin lokakuussa, mutta tämä raskaus päättyi spontaaniin keskenmenoon rv7. Kierto on ollut sen jälkeen epäsäännöllinen (27-39) ja yritys jatkuu..

Mulla on ollut kierukka jo yhteensä 6,5 vuotta... siis viisi vuotta ensimmäinen, ja edelliskesänä vaihdettiin uusi. Vähän huolestuttaa, miten kierto mahtaa palautua sen poistamisen jälkeen. Ovulaation olen aina välillä bongaavinani kyllä. Ihan lupaavia kertomuksia täällä kuitenkin! :)