Supsa

Äiti ja vauva kotona, esikoinen päiväkodissa

265 posts in this topic

En lähtisi syyllistämään vanhempia siitä, että he "vievät" jonkun työssäkäyvän vanhemman lapsen paikan. Tämä on enemmänkin yhteiskunnan ongelma, päivähoitoon ei suunnata tarpeeksi resursseja. Niin kauan kuin täällä on subjektiivinen päivähoito-oikeus, on kotonaolevalla vanhemmalla samanlainen oikeus pitää lapsi hoidossa kuin niillä vanhemmilla, jotka ovat kotona työttömänä tai joiden lapsi on päiväkodissa esim. kielenkehityksen takia tai joiden lapsi on päiväkodissa lastensuojelullisista syistä jne. Päivähoidolla on roolinsa myös maahanmuuttajalasten (ja perheiden) sosiaalistamisessa suomalaiseen yhteiskuntaan.

samaa mieltä! Pöyristyttää vaan elämässä ylipäätänsä se, ettei oteta yhtään tilanteita tai muita huomioon. Just esim, että pidetään koko päiväinen paikka ja sitten käytetään vaan 2-3pv/vko. Mutta tämäkin on siis kaupungin ongelma/kyseisen päiväkodin ongelma, että sallii sellaisen. Voisivathan he vaatia tiukennusta ja tarkennusta hoitoaikoihin kyseisiltä perheiltä jotka sillä lailla "turhaan paikkaa pitävät".. ja mä olen ymmärtänyt että kyllä lasta saa pitää hoidossa vaikka säilössä sen klo 7-17 vaikka toinen vanhempi olisikin kotona, siihen ei liene mitään säädöstä? suosituksia hoitohenkilökunnalta kyllä. Paikka kun on saatu se on olemassa.

 

Onneksi Suomessa on kuitenkin erilaisia vaihtoehtoja päivähoidossa ja sen muodoissa sekä tavoissa sitä käyttää, koska tilanteet ovat vanhemmilla niin erilaisia ja usein vaihtuvia. Juuri esim nämä jaksamiset yms., niitä kun ei voi välttämättä ennustaa. Sitten pystytään ottamaan paremmin huomioon erityistarpeet ja jopa ennalta ehkäistä asioita muuttumasta pahoiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on kyllä siitäkin mielenkiintoinen keskutelunaihe, että näihin päivähoitoasioihinhan kietoutuu hyvin pitkälti se yhteiskunnallinen kysymys, että "kannustetaanko" naisia yhteiskunnan toimesta jäämään kotiin vai lähtemään töihin. Ihan näin sivuhuomatuksena :) . Mutta kaipa tän otsikon alla voi saman tien keskustella subjektiivisesta oikeudesta päivähoitoon - pitäisikö sitä rajoittaa?

Edited by avena

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja mä olen ymmärtänyt että kyllä lasta saa pitää hoidossa vaikka säilössä sen klo 7-17 vaikka toinen vanhempi olisikin kotona, siihen ei liene mitään säädöstä? suosituksia hoitohenkilökunnalta kyllä. Paikka kun on saatu se on olemassa.

 

 

Ei voi ;) Mulla on lähipiirissä aika monta hoitajaa, ja kyllä ne ihan oikeasti keinot keksii, jos tollasta yrittää. Ihan vaikka ottamalla sitten yhteyttä lastensuojeluun tms. Ei se ole enää normaalia lapsen etua ajavaa pitää kymmentä tuntia lasta hoidossa jos toinen vanhempi on kotona ;) Tai sitten näillä ei niin selkeillä keinoilla: soitetaan pienimmästäkin asiasta se aikuinen hakemaan laps pois. Tuotahan käytetään myös, jos vanhempi tuo kipeän lapsen hoitoon. Jos jättää sinne, vaikka sanotaan, että ei voi jäädä kun on kipeä, niin tunnin päästä viimestään soitetaan ja sanotaan, että tuus hakeen tää pois (yleensä siis vanhempi sanoo vaan, että soittakaa, jos menee pahemmaksi). Mutta juu, tässä mun anti tänne :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas toivon, ettei Suomessa päivähoitojärjestelmä kehittyisi tuohon suuntaan. En toivo, että Suomessa eriarvoistuminen alkaisi jo päiväkoti-iässä. Pääkaupunkiseudulla tuollaista ilmiötä saattaa jonkin verran ehkä ollakin, mutta muualla Suomessa tilanne on (onneksi) aivan toinen. Itse esim. asun pienessä kaupungissa, jossa ei ole yhtään yksityistä päiväkotia. :grin:

 

En mä tiedä onko se nyt niin eriarvoistumista... Onhan nytkin jo olemassa yksityisiä päiväkoteja, yksityisiä lääkäriasemia ja vaikka mitä muita palveluita voi ostaa. Miksi päivähoitopalvelun ostaminen olisi erilaista? Ja tuskin Suomeen tulisikaan realistisesti ajateltuna mitään 2000eur kuussa maksavia päiväkoteja... Ainakin mitä täällä pk-seudulla juttelee kollegoiden, puistotuttujen yms yms kanssa niin monet ovat harkinneet yksityisiä päiväkoteja, mutta useimmiten se harkitseminen on kaatunut paikkojen vähyyteen (ts. paikkaa olisi pitänyt älytä hakea jo lapsen ollessa vauva) tai sitten päiväkodin sijaintiin. Uskon, että halua olisi ja niitä yksityisiä päiväkoteja ei vaan ole.

 

En tiedä mitään miten päiväkoti perustetaan tai muuta, mutta uskoisin - jos siihen annettaisiin apua, tukea yms - sellaisia henkilöitä olevan Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläpäin kaupunki maksaa "kuntalisää" Kelan yksityisen hoidon tuen lisäksi niille lapsille, jotka ovat yksityisessä päiväkodissa, niin hoitomaksu on lähes sama kuin kunnallisessakin (työkaverin lapseslla oli jopa pari kymppiä halvempi). Yksityiset päiväkodit eivät siis ole mitenkään elitistisiä, jonne pääsisivät vain varakkaiden lapset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläpäin yksityiset päiväkodit on huonossa maineessa. Heillä on usein huonommat resurssit, kun voittokin pitää saada välistä ja henkilökunta vaihtuu jatkuvasti, koska vakkarisopimuksia ei tahdota tehdä. Resursseilla meinaan sitä, että pulaa saattaa olla ihan kaikesta askarteluvälineistä kalusteisiin. Lisäksi hyvin harvoissa yksityisissä on alle 3v ryhmä, koska se tulee niin kalliiksi (hoitajia pitää olla enemmän). Hoidon hinta ei tule perheille sen kalliimmaksi, korkeintaan parista kympistä voi olla kyse. Yksityisissä ei välttämättä ole myöskään loma-aikoina päivystystä tai varahoidon mahdollisuutta, joten vanhempien pitää pystyä järjestämään lomat päiväkodin toiminnan mukaan. Kunnallisessa hoidossa on siis puolensa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä lapsi on yksityisessä ryhmiksessä (valintaan vaikuttivat sijainti kodin lähellä, kodinomaisuus, pieni lapsiryhmä ja se, ettei kaupungilla ollut tarjota mitään järkevää vaihtoehtoa työllistyessäni), joka on suljettuna käytännössä vain joulun ja uudenvuoden välipäivät. Kunnallisella puolella pitäisi viedä lapsi jonnekin varahoitoon heinäkuussa sekä syys-, joulu- ja hiihtolomaviikoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noissa yksityisissä on kyllä nykyisellään ihan hirveästi eroa. Meillä on lähellä yksi ihana pieni yksityinen päiväkoti, mutta se on varmaan koko kaupungin kallein eikä meillä ainakaan ole varaa tai mielenkiintoa pistää yli 600 euroa lapsen osapäivähoitoon. Monet yksityiset on myös aika joustamattomia osa-aikaisen hoidon suhteen eikä kaikista saa tällaisessa tapauksessa edes mitään maksunalennuksia. Lisäksi olen kuullut kanssa tuosta että vanhemmilta nyhdetään pitkin vuotta rahaa just kaikkiin piirustusvälineisiin sun muihin yllättäviin kuluihin. Lisäksi täälläkin tosi monissa yksityisissä hoitoa vain yli kolmevuotiaille mikä on kyllä vähän kurja homma. Noissa vaihtelee myös taso aika paljon ja kun on nyt päässyt sivustaseuraajana katsomaan miten hoitajat käyttäytyvät lasten kanssa puistoillessaan niin olisin kyllä aika tarkka siitä mihin yksityiseen lapseni laittaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksityisissä ja kunnallisissa varmaan pätee samat säännöt, että on hyviä ja huonoja. Meillä on hyvä tuuri päiväkodin suhteen... ja se on totta, että vara-hoitoa ei ole ja lapsilla on pitkät joululomat ja kesälomat. Meillä lomat ovat hoituneet omilla lomilla ja sitten isovanhempien avulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen on 2,5-vuotias vauvan syntyessä ja jatkaa päiväkodissa. Hän aloitti sen syksyllä ja on muutenkin käynyt siellä vain pari kertaa viikossa, kun saimme mieheni kanssa työaikajärjestelyillä hoidettua asian näin. Tulimme molemmat myös siihen tulokseen, että jos tyttö siellä viihtyy ja homma sujuu, niin saa jatkaa päiväkodissa samalla systeemillä myös vauvan synnyttyä, tosin hiukan vielä lyhyempiä päiviä kuin töissäollessani. Ja hyväksi on päiväkotikokeilu osoittautunut.

 

Toki vaihtoehtona olisi joku kerho tms. harrastus pari kertaa viikossa, mutta hankalaksi tämän taas tekee se, että meilläpäin on vaikea keskellä kautta päästää enää kerhoihin mukaan, kun lapsiperheitä alueella asuu tosi paljon. Vuosi sitten haimme muskaripaikkaa näin kesken kauden ja jouduimme käymään kauempana, mutta se ei siinä vaiheessa haitannut. Vauvan kanssa en vaan jaksa lähteä pahimmassa tapauksessa toiselle puolelle kaupunkia kerhon takia. Meilläpäin ei myöskään jostain syystä löydä puistoista minkäänikäistä seuraa lapselle, joten koen, että päiväkodissa lapseni saa edes sen pari kertaa viikossa oman ikäistään seuraa.

 

Oman jaksamisen kannalta koen tämän hyväksi ratkaisuksi ja jos itse voin hyvin, niin olen silloin parempi äiti lapsilleni.

 

Kun esikoinen oli vielä ihan vauva, olin varma, että ratkaisuni olisi jotain muuta, mutta niin se elämä opettaa. Toki edelleenkään en pitäisi lastani joka päivä työpäivän mittaista päivää missään hoidossa, jos olisin itse tai mieheni olisi kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä tiedä onko se nyt niin eriarvoistumista... Onhan nytkin jo olemassa yksityisiä päiväkoteja, yksityisiä lääkäriasemia ja vaikka mitä muita palveluita voi ostaa. Miksi päivähoitopalvelun ostaminen olisi erilaista? Ja tuskin Suomeen tulisikaan realistisesti ajateltuna mitään 2000eur kuussa maksavia päiväkoteja...

No siis eihän missään tavallisissa yksityisissä päiväkodeissa mitään kummalista tai eriarvoistavaa olekaan. Mä ymmärsin sen alkuperäisen viestin niin, että kyse oli superhyperkalliista päiväkodeista, joihin vain rikkailla olisi varaa laittaa lapsensa ja tavisten lapsille tulisi tilaa kunnalliselle puolelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse oletan ja toivoisinkin, että Suomeenkin tulisi lisää yksityisiä päivähoitopaikkoja ja ne, joilla olisi rahaa voisivat laittaa lapsensa vaikkapa minkälaisiin superhyperkalliisiin päväkoteihin. Näinhän niitä paikkoja vapautuisi kunnalliselta puolelta. Esimerkkinä meidän lähinaapurissa on yksityinen päiväkoti ja sinne ovat mm. naapurini laittaneet esikoisensa jo 4kk ikäisenä jonoon ja päiväkoti tosiaan alkaa vasta 3v. ikäisenä... Itse voisin maksaa hyvinkin vielä enemmän yksityisestä päivähoidosta per kk ja nyt jo maksamme enemmän kuin kunnallisella puolella yksityisen päivähoidon tukienkin jälkeen.

 

Mä olen samaa mieltä JackieO:n kanssa. Yksityiset päiväkodit varmasti helpottaisivat esim. pk-seudun päivähoitotilannetta. Tai ihan mikä muu tahansa ratkaisu kuin status quo.

 

Meidän lapset ovat myös yksityisessä päiväkodissa, jonne esikoinen jonotti 3 v. ajan ja kuopuksen laitoin jonoon 3 kk ikäisenä. Aiemmin päiväkoti otti vain 3 v. ikäisiä lapsia, nyt myös kaksivuotiaita ja poikkeuksellisesti myös meidän kuopuksen 1 v. 7 kk iässä. Maksamme esikoisen hoidosta n. 100 euroa enemmän kuin kuin kunnallisella sektorilla ja kuopuksesta itse asiassa selkeästi vähemmän, joten nettona maksu on lähestulkoon sama kuin kunnallisella puolella. Kun kuopus täyttää 3 v., hoitomaksu nousee ja maksamme aika reippaastikin enemmän kuin kunnallisella puolella. Voin sanoa, että nykyinen päiväkoti on niin hyvä ja niin paljon parempi kuin esikoisen aiempi kunnallinen hoitopaikka, että maksamme mielellämme vastaisuudessa enemmän hoitopaikasta.

 

Meillä esikoinen jatkoi päiväkodissa 3 päivää viikossa kuopuksen syntymän jälkeen. Sovimme päivät siten, että 2 pv viikossa osa-aikaisena ollut lapsi ja oma lapseni jakoivat yhden paikan ja hoitopäivät siten, että lapset olivat limittäin eri päivinä hoidossa. Minun oli tarkoitus palata - ja palasinkin - töihin maaliskuussa, joten jos olisin päivähoitopaikasta luopunut, olisi edessä ollut mission impossible eli kesken vuotta uuden hoitopaikan haku jopa molemmille lapsille... Meillä kuopus jäi lopulta vanhempieni hoitoon kotiin töihin palattuani kevääksi 4 pv vko ja itse olin molempien lasten kanssa kotona perjantait. Esikoinen jatkoi normaalisti päiväkodissa. Jos subjektiivinen päivähoito poistettaisiin, täytyisi hoitotakuuta muuttaa, jottei vanhemman töihinpaluu vaikeutuisi.

 

Mä luulen, että Suomessa tällaisia on niin pieni vähemmistö, ettei siitä olisi mitään suurempaa hyötyä. Kyllähän nytkin jo napistaan siitä, miksi suurituloisempien pitäisi maksaa enemmän veroja, joten en usko, että "huvikseen" kukaan haluaa päivähoitopalveluistakaan maksaa sen enempää kuin se naapurin Matti Meikäläinenkään, vaikka tulot olisi tuplat. Ylipäätänsä musta tuntuu, että monelle (huom! ei kaikki) on melkein se ja sama, missä lapsi on päivähoidossa, kunhan hoitopaikka on. Vain pieni osa vanhemmista oikeasti miettii vuosia etukäteen, missä haluaa lapsensa varhaiskasvatusta saavan. Usein hoitopaikaksi valitaan se lähin kunnallinen päiväkoti, koska niin kuuluu tehdä.

 

Siksi mun mielestä ensisijaisesti kunnallista päivähoitoa pitäisi kehittää (toki sitä yksityistäkin voi kehittää siinä rinnalla), jotta suurin osa lapsista saisi paremmat oltavat päivähoidossa. Minusta hyvien päivähoito-olojen pitää olla tarjolla kaikille eikä vain niille, joilla rahaa on tai jotka ymmärtävät kyseenalaistaa päiväkodeissa annettavan hoidon.

 

Kyllä mun kokemukseni perusteella pääkaupunkiseudulla vanhemmat ovat valmiit laittamaan lapsensa yksityiseen päivähoitoon ja myös maksamaan hoidosta enemmän. Toki puhutaan vielä ihan kohtuullisista summista, ei mistään 1000 euroa per lapsi. Munkin mielestäni ensisijaisesti täytyisi kehittää kunnallista päivähoitoa, mutta yksityisen sektorin paikkoja lisäämällä tilannetta voi myös parantaa.

 

Voin sen verran "sohasta" tätä ketjua, että tuskin yksikään päiväkoti antaa pitää lasta täyttä päivää hoidossa, kun tiedossa on että sisarus on kotona vanhemman kanssa. Näin ainakin itse olen ymmärtänyt kun olen jutellut hoitajiemme kanssa. Näitä kahta vaihtoehtoa sieltä suositellaan: joko lapsi kolme pv/viikko hoidossa tai selkeästi lyhennetty päivä (alle 5h tai 5-7h). Eli ei sinne tosiaan voi viedä (ja tuskin nyt monelle tulisi edes mieleen viedä) lasta 8-12h "säilöön". Noi tarhapäivät on yhtä raskaita lapselle kun aikuisen työpäivä, jos ovat tuossa mittakaavassa.

 

Subjektiivinen päivähoito mahdollistaa myös tämän. Eri asia on tietysti, jos päiväkoti toimii subjektiivisen päivähoidon vastaisesti. Tiedän kyllä perheitä, jotka ovat pitäneet 5 pv. / vko päivähoitopaikan lapsellaan (2-3 v) kuopuksen syntyessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei voi ;) Mulla on lähipiirissä aika monta hoitajaa, ja kyllä ne ihan oikeasti keinot keksii, jos tollasta yrittää. Ihan vaikka ottamalla sitten yhteyttä lastensuojeluun tms. Ei se ole enää normaalia lapsen etua ajavaa pitää kymmentä tuntia lasta hoidossa jos toinen vanhempi on kotona ;) Tai sitten näillä ei niin selkeillä keinoilla: soitetaan pienimmästäkin asiasta se aikuinen hakemaan laps pois. Tuotahan käytetään myös, jos vanhempi tuo kipeän lapsen hoitoon. Jos jättää sinne, vaikka sanotaan, että ei voi jäädä kun on kipeä, niin tunnin päästä viimestään soitetaan ja sanotaan, että tuus hakeen tää pois (yleensä siis vanhempi sanoo vaan, että soittakaa, jos menee pahemmaksi). Mutta juu, tässä mun anti tänne :girl_smile:

 

No ei mustakaan ole toisen vanhemman kotona ollessa oikein ns. normaalissa tilanteessa 10 h päiviä joka arki lasta päiväkodissa pitää, mutta yhteydenotto lastensuojeluun... Millä perusteella? Tuo vanhemman soittaminen hakemaan lasta pois pienimmästäkin syystä on myös musta vähän moraalitonta. Kyllä tilanne pitäisi ratkaista avoimella keskustelulla... Ja toisaalta päiväkodin työntekijöiden työtähän se lasten hoito on eikä vanhempien lastenhoitomoraalin kyttäys.

 

Mut muuten soitettiin lapsen toiseksi viimeisenä hoitopäivänä kunnallisessa päivähoidossa hakemaan "kipeä lapsi" pois. Mulla oli silloin tosi tärkeää tekemistä, vaikken ollutkaan töissä. Lapsi leikki ulkona muiden kanssa, kun tulin hänet hakemaan, vähän räkäinen oli, mutta väitetystä kuumeesta ei ollut merkkiäkään itse kuumeen mitatessani. Ja miksi "kuumeinen ja kipeä" lapsi leikki ulkona muiden kanssa? Seuraavana päivänä olimme normaalisti leikkitreffeillä...

 

Ei kyllä selkeästi kipeää lasta saisi myöskään päiväkotiin viedä. Vanhemmilta täysin väärin tuo puolestaan.

Edited by Galaxy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei voi ;) Mulla on lähipiirissä aika monta hoitajaa, ja kyllä ne ihan oikeasti keinot keksii, jos tollasta yrittää. Ihan vaikka ottamalla sitten yhteyttä lastensuojeluun tms. Ei se ole enää normaalia lapsen etua ajavaa pitää kymmentä tuntia lasta hoidossa jos toinen vanhempi on kotona ;)

 

Asumme pk-seudulla, ja meillä oli kyllä isommat lapset kokopäivähoidossa, kun olin kuopuksen kanssa kotona. Ehkä 10 tuntia on liian pitkä hoitopäivä, mutta 8 tuntia oli ihan näppärä, kun isä vei aamulla lapset hoitoon töihin mennessään 8 aikaan/jälkeen ja minä vauvan kanssa hain kotiin yleensä ulkoa, eli neljän jälkeen. En sitten tiedä, vaikuttiko tässä se, että mulla oli ainakin yritystä jatkaa äitiyslomalla opintoja, ja tiesivät tämän päiväkodissa, kuten myös sen, että lasten isän työpäivät olivat sitten yleensä ympäripyöreitä, eikä viikonloppu paljon eronnut arjesta. :girl_sigh:

 

Toisaalta olen sitä mieltä, että jos perheessä on asiat kunnossa, lapsen ei tulisi olla kokopäivähoidossa, jos toinen vanhempi on vain pienemmän sisaruksen kanssa kotona. Kuitenkin sitä on äärettömän hankala mennä sanomaan ulkopuolelta, mikä kenellekin on parhaaksi, ja sen vuoksi ainakin niin kauan kuin subjektiivinen päivähoito-oikeus on olemassa (ja tätä kannatan itse ehdottomasti!), jokaisella on oikeus itse päättää, mikä on omalle perheelle paras ratkaisu.

 

Muoks. Vanhempien soittaminen lasta hakemaan pienimmästäkin tuntuu kyllä olevan valitettavan yleistä ihan muutenkin, etenkin, jos päiväkodissa on just pulaa hoitajista, sijaista ei ole saatu palkata tms. Sillä siis tunnutaan paikkaavan resurssiongelmia, että vähänkään väsyneeltä lapselta mittaillaan kuumetta ja heti, jos värähtää yli 37 vaikka suoraan päiväunilta tullessa, lykätään lapsi kotiin.

Edited by ilopilleri

Share this post


Link to post
Share on other sites

No siis eihän missään tavallisissa yksityisissä päiväkodeissa mitään kummalista tai eriarvoistavaa olekaan. Mä ymmärsin sen alkuperäisen viestin niin, että kyse oli superhyperkalliista päiväkodeista, joihin vain rikkailla olisi varaa laittaa lapsensa ja tavisten lapsille tulisi tilaa kunnalliselle puolelle.

 

Voihan niitä superkalliitakin olla, jos joku niistä haluaa maksaa ja suoraan sanoen why not? Tässä meidän lähellä on yksi päiväkoti, missä maksut ovat KELAn tuenkin jälkeen reilusti päälle 700eur ja kun sinne hätäpäissämme etsiessämme pojalle päiväkotia soitimme niin vastaus oli ei tilaa. Kunnalliseen ei haluttu laittaa, kun selvisi a) paikka ja B) emme pitäneet tavoista toimia. Jonoon olisi päässyt ja todnäk pääsisi 6kk jonottamisen jälkeenkin eli tuonkin hintaluokan päivähoidolle on kysyntää. Mutta pointtina oli, että varmasti suurin osa yksityisistä päiväkodeista olisi kenties hieman kalliimpia kuin kunnalliset ja varmasti halukkaita vanhempia löytyisi...

 

Täytyy sanoa, ettei meidän päiväkodista ole KERTAAKAAN soitettu ns. huvin vuoksi vanhempia hakemaan VAIKKA olin kotona esikoisen kanssa ... eikä ole sen jälkeenkään, kun menin töihin soiteltu mitään ns. turhia soittoja. Jos joku on soittanut on lapsi ollut oikeasti sairas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voihan niitä superkalliitakin olla, jos joku niistä haluaa maksaa ja suoraan sanoen why not?

 

Sitten voikin jatkaa Ruoholahdessa uraa International school of Helsinki-nimisessä kansainvälisessä koulussa, jossa lukuvuosimaksut ovat luokkaa 15.000 euroa. :grin:

 

---

 

Kyllä nykyään jo alle 3-vuotiaan päivähoito yksityisessä päiväkodissa maksaa luokkaa 1000 euroa. Siihen vaan saa ainakin Espoossa ja Helsingissä runsaan yksityisen hoidon tuen, jolloin maksettavaa jää suunnilleen saman verran kuin maksimimaksu kunnallisella. Meillä esikoisen puolipäiväinen hoito maksoi viime vuonna reilu 500 euroa kuussa. Tässä hieman kierrettiin systeemiä, koska hoitopäivä oli kuitenkin 5h 15 minuuuttia, jolloin tuet sai kokopäivähoidon mukaisesti.

 

Helsingissä on muuten aika hyvin yksityisiä päiväkoteja. Oheisesta linkistä löytyy nopeasti laskettuna 71 yksityistä päiväkotia ja lisäksi on 39 yksityistä, jotka toimivat ostopalveluna eli kuten kunnallinen, vaikka kyse on siis ihan yksityisestä toimijasta. Kunnallisia päiväkoteja taas on noin 300. Espoossa on myös useita yksityisiä päiväkoteja. Muualla Suomessa näitä onkin jo paljon harvemmassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei ole kyllä kertaakaan soitettu turhaan hakemaan lasta kotiin. Kuulostaa aika kummalta :mellow: Kai päiväkodin henkilökunnan ja vanhempien välillä pitäisi olla jonkinlainen keskusteluyhteys ettei tarvitsisi toimia noin?!

 

Mä kyllä miellän noi kalliit yksityiset päiväkodit varakkaimpien palveluiksi ja se ajatuksena tuo kyllä mulle mieleen jonkinlaisen eriarvoistamisen. Mielelläänhän sitä laittaisi lapsensa tuollaiseen paikkaan ja mielellään maksaisi palveluista vaikka hunajaa mutta tavallisen työssäkäyvän noita palveluita ei ole mahdollisuus ostaa. Tavallisessa keskiluokan perheessä kahden lapsen kokopäivähoito maksaa n. 500€ ja voi tehdä ison loven perheen talouteen. Perheessä pitää olla jo todella hyvät tulot että haluaa/voi maksaa yhden lapsen päivähoidosta esim. 700€. Mun korvaan noi kalliit päiväkodit kuulostaa vähän jenkki-tyyliltä, ei sinänsä että siinä jotain pahaa olisi. Mä en myöskään osaa ajatella että kalliit yksityiset olisivat välttämättä parempia kuin tavalliset kunnalliset päiväkodit. Toisekseen ajattelen että ehkä näissä kunnallisissa yleinen toiminnanvalvonta voisi toimisi ehkä paremmin. Mutta taitaa tämäkin olla aika tapauskohtaista.

 

Mun täytyy kyllä sanoa että 700€ päivähoidosta on ihan älytön maksu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voihan niitä superkalliitakin olla, jos joku niistä haluaa maksaa ja suoraan sanoen why not?

No minä ajattelen niin, että paras mahdollinen päivähoito kuuluu ihan kaikille lapsille vanhempien tulotasosta riippumatta. En toivo, että kehitys menee siihen suuntaan, että rikkaiden vanhempien lapset ovat yhdessä, keskituloisten toisessa ja köyhien perheiden lapset sitten jossain rupupäiväkodissa, johon kukaan kunnon ammattilainen ei edes halua töihin.

 

Toisaalta mä kyllä uskon, että tällä nykyisellä verotuskäytännöllä sellaiset perheet, jotka ovat valmiita maksamaan yli 700 euroa/ lapsi päivähoidosta, ovat pieni vähemmistö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä ainakaan tarkoita, että kunnallisen pitäisi olla "huono" ja yksityisen "hyvä". Siitähän se eriarvoistuminen tulee, jos kunnallinen olisi jotenkin merkittävästi huonompi enkä usko, että Suomessa voisi sellaista tilannetta tulla. Lähinnä vaan sitä, että JOS vanhemmilla on rahaa ja yhteiskunta vaikkapa tukisi yksityisten päiväkotien perustamista (enkä tiedä tosiaan tukeeko). Samalla se vapauttaisi kunnallisen paineita vaikkapa tietyillä alueilla ja vanhemmat tosiaan saisivat valinnan mahdollisuuden... haluavatko esim. jonkin ekstra-jutun päiväkodistaan. Oli se sitten luonto/joku vieraskieli/liikunta/montessori tai mitä tahansa niin voisin kuvitella markkinoilla olevan tilaa vaikkapa ekologiselle päiväkodille tai mille vaan versiolle.

 

Juu toki ennen tukia maksut ovat helposti 700-1000eur luokkaa, mutta jos nyt pohditaan sitä oikeata maksua mitä vanhemmat joutuvat maksamaan yksityisen puolen hoidosta niin esim. Galaxyhän just totesikin, että heillä yksityisen puolen päivähoito ei ole juurikaan kalliimpi kuin kunnallinen. Eli ainakaan tällä laskukaavalla yksityinen hoito ei eriarvoista...

Edited by JackieO

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Juu toki ennen tukia maksut ovat helposti 700-1000eur luokkaa, mutta jos nyt pohditaan sitä oikeata maksua mitä vanhemmat joutuvat maksamaan yksityisen puolen hoidosta niin esim. Galaxyhän just totesikin, että heillä yksityisen puolen päivähoito ei ole juurikaan kalliimpi kuin kunnallinen. Eli ainakaan tällä laskukaavalla yksityinen hoito ei eriarvoista...

Puhutaan vissiin vähän eri asioista. :girl_smile: Mä ymmärsin sen kalliin hinnan tarkoittavan sitä summaa, jonka vanhemmat kuukausittain maksavat lapsestaan. Ja mä en siis missään nimessä tarkoita, että jotkut steiner-päiväkodit tai luomuruokaa tarjoavat päiväkodit olisivat jotenkin huono ilmiö tai automaattisesti lapsia eriarvoistavaa.

Mun ajatus oli se, että jos päivähoidon ylikuormitusongelmaa lähdetään purkamaan niin, että tarjotaan niin kallista yksityistä päivähoitoa, että siihen on vain harvoilla varaa, niin toteutuessaan se synnyttäisi eriarvoistumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähinnä vaan sitä, että JOS vanhemmilla on rahaa ja yhteiskunta vaikkapa tukisi yksityisten päiväkotien perustamista (enkä tiedä tosiaan tukeeko).

 

Ainakin Helsingin kaupunki tukee muuten ainakin uusien päivähoitoyksiköiden perustamista. Maksimissaan voi saada tukea 1000 euroa per helsinkiläiselle lapselle perustettu kokopäiväinen hoitopaikka ja yhteensä max. 30.000 euroa. Lisäksi kaupunki voi muutenkin tukea yksityistä hoitoa, ja onhan sekin yksityisen hoidon tukemista, että Kelan maksamaan yksityisen hoidon tukeen (160 euroa ja mahdollinen hoitolisä max. 135 euroa) kaupunki maksaa reilua lisää (490 euroa alle 3-vuotiaalle ja yli 3-vuotiaalle 280 euroa yksityisessä päiväkodissa).

 

En tällä hetkellä tähän ketjuun kuulu, mutta seikkailen päivähoitoviidakossa, kun ollaan just muuttamassa, ja jollakin aikataululla pitää uudet hoitopaikat saada haetuksi.

Edited by ilopilleri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas mielenkiintoista keskustelua. Varsinaiseen otsikon aiheeseen sen verran, että itse en laittaisi vanhempia lapsia päiväkotiin, jos olisin vauvan kanssa kotona. Toisaalta täytyisi olla aika pakottava tilanne, että ylipäätään laittaisin lapseni päiväkotiin ennen esikouluikää. Olen ollut parissakymmenessä eri päiväkodissa töissä kuuden vuoden aikana, toisissa pari päivää, toisissa pari vuotta. Siihen hullunmyllyyn, mitä päiväkotiarki isoine ryhmineen ja vähine hoitajineen on, en omia lapsiani haluaisi laittaa. Enkä itsekään enää haluaisi päiväkotiin mennä töihin, niin vastenmieliseksi koko touhu rupesi käymään. Jatkuva kiire ja melu. Sijaisia ei palkata, vaikka niitä todellakin tarvittaisiin. Liukuhihnatyötä. Kokemukseni on siis kunnallisesta päivähoidosta. Ja mainittakoon, että jos en olisi itse nähnyt ja kokenut päiväkodin arkea, niin luultavasti mielipiteeni olisi aivan toinen. Ei minulla aiemmin ollut mitään päiväkoteja vastaan, en kai olisi tälle alalle muuten lähtenytkään. Toki tilanne on pahin alle kolmevuotiaiden ryhmissä, kun perushoito vie niin paljon aikaa ja lapset eivät osaa vielä ilmaista itseään kunnolla ja ovat niin avuttomia ja pieniä siinä melun ja kiireen keskellä.

 

Tuohon virikeasiaan sen verran, että mielestäni lapsi ei tarvitse sen enempää virikkeitä, kun mitä kotonakin voi saada. Toki kerhot ovat kotona hoidetulle lapselle hyvää vaihtelua ja mahdollisuus uusiin sosiaalisiin kontakteihin. Itse olen sitä mieltä, että päiväkodissa virikkeitä ja toimintaa saattaa joskus olla liikaakin. Jos joka päivälle on oma toimintatuokionsa, kädentaitoja, musiikkia, liikuntaa, tunneilmaisua, retkiä, kirjastossa käymistä, jne., niin siinä jää tavallinen leikkiminen aika vähiin aamupäivällä. Yhdessäkin päiväkodissa lastentarhanopettaja oli niin kunnianhimoinen ja tehokas, että koko ajan piti lapsille pitää jos jonkinlaista tuokiota ja opettaa suurinpiirtein koulutasoisia asioita 4-6-vuotiaille. Yksikin 6-vuotias poika kysyi kerran, että milloin me oikein saadaan leikkiä. Siinä meinasi itku tulla minulta. Olin itse siinä ryhmässä sijaisena vain jonkin aikaa, enkä viitsinyt lähteä 30 vuotta työtä tehneen lastentarhanopettajan työtä kritisoimaan. Mutta siis monissa päiväkodeissa on todella toimintaa vähän liikaakin niin, että se voi lapsista tuntua ainaiselta suorittamiselta ja olla hyvinkin stressaavaa. Tämä kannattaisi pitää mielessä myös. Ja kun joillakin päiväkoti-ikäisillä on vielä päiväkotipäivän jälkeen jos jonkinlaista harrastusta, niin kyllä siinä vähemmästäkin lapsi väsyy.

 

Minäkin olen useamman kerran soittanut lasten vanhemmille, että lapsi on kipeänä, tulkaa hakemaan kotiin lepäämään. Joskus ollaan soitettu, vaikkei kuumetta olekaan. On se vähän eri asia olla kotona puolikuntoisena kuin päiväkodissa pahimmilaan yli kahdenkymmenen muun kanssa ja pitäisi jaksaa osallistua toimintaan. Jos lapsi on aivan räkäinen ja selkeästi vaisumpi ja väsyneenpi kuin normaalisti, niin kyllä sen paikka on silloin kotona eikä päiväkodissa, vaikkei kuumetta vielä tai enää olisikaan. Joku ihmetteli, että miksi lapsi sitten oli ulkona leikkimässä, kun oli kerran soitettu vanhemmat hakemaan kipeä lapsi kotiin. Toki pyritään pitämään lapsi sisällä, jos tämä on kipeä ja on vahemmille soitettu, mutta aina vain ei ole mahdollista jonkun työntekijän jäädä yhden lapsen kanssa sisälle istumaan. Vähintään kaksi työntekijää tarvitaan aina ulos ja yksi saattaa olla jollakin kurssilla tai vaikka itse kiepänä, eikä sijaista ole palkattu. Aivan normi tilanne.

 

Itseäni ihmetyttää, miksi päiväkoti nähdään usein parempana vaihtoehtona kuin esim perhepäivähoito, jossa lapsi saa paljon kodinomaisempaa hoitoa inhimillisen kokoisessa ryhmässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakaan meidän alueella ei edes ole perhepäivähoitajia tarpeeksi... Varmasti monet pitäisivät perhepäivähoitoa/ryhmäperhepäivähoitoa parempana vaihtoehtona, mutta jos päiväkotipaikoista on huutava pula niin perhepäivähoitopaikat ovat käytännössä sukupuuttoon kuolleet. Tai ainakin meidän alueella oli vain muutamia aloituspaikkoja ryhmäperhepäivähoidossa...

Edited by JackieO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei valittu pph:ta koska ei tunnettu ketään joka olis ollut tuttu, tai kenellä ois ollut paikka sellaisessa nyt tai aiemmin.

 

Ei "uskallettu" jättää lasta yhden aikuisen vastuulle kun ei ollut taustatietoa.

 

Tarhassa sentään on useampi täti joten "tiedän paremmin mitä päivän aikana tapahtuu". Ts lapsella on 2 muutakin hoitajaa jos 1 ei ole "kiva".

 

En osaa paremmin selittää tätä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me haettiin tarhaan mutta saatiin paikka perhetyöntekijältä, samalla kuultiin että tässä meidän alueella on meidän hoitajan lisäksi yksi ja seuraavat pph:t on sitten toisella puolella Vantaata. Pph:t on aika sukupuuttoon kuolleet, lähinnä siksi että aiemmin työaika on ollut niin pitkä. Lapsia on saattanut olla 12h putkeen, ei tietty kaikki 12h ajan mutta porrastetusti ja siihen päälle sitten seuraavan päivän valmistelut yms. Nyt elokuussa tuli se työaikamuutos eli ehkä pph:ta alkaa taas tulemaan enemmän tänne pk seudullekkin.

 

Kaveri aikoinaan mietti että olisi ruvennut pph:ksi ja ottanut omien tyttöjen lisäksi muutaman muun lapsen. Mutta taas Pohjanmaalla missä hän asuu, on liikaa hoitajia ja liian vähän lapsia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now