Anis

Vuodot alkuraskaudessa

573 posts in this topic

Mulla on vähän sama tilanne kuin Salamalla, mutta on tosiaan tullut tuhrua jo useampaan otteeseen ja vielä on vahva plussa testissä. Nyt siis 6+0. Saas nähdä pysyykö kyydissä kun itsellänikin on melkoisen kovia kipuja ollut, mutta eihän se vielä mitään tarkoita. Kysyn huomenna vielä neuvolassa asiasta, katsotaan mitä täti sanoo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos rohkaisusta, kyllä muualtakin luin paljon tapauksia, että on ollut sekä kipua että vuotoa, mutta silti kaikki hyvin. Mulla se verenvuoto loppui aika pian, eilisen tuli rusehtavaa tiputtelua. Koko alavatsan kouraisut muuttui oikeanpuoleiseksi vihlonnaksi, sitä jatkui koko eilisen päivän, yöllä meni ohi mutta nyt taas jatkuu. Ei kai tässä muuta voi kuin odotella... Ensiavusta en saanut mitään apua, eivät suostuneet edes verikoetta ottamaan, että saisi raskaushormonin määrän määritettyä. Mäkin tosiaan tein lauantaina vahvan plussatestin, mutta vaikka keskenmeno olisikin, eihän se raskaushormonin määrä heti laske niin alas ettei testissä näkyisi. Toivotaan kuitenkin parasta kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitän nyt oman tilanteeni tänne, vaikkei olekaan hyviä uutisia kerrottavana. :( Eli ultrassa todettiin kohdun olevan tyhjä, mutta raskaushormoniarvo yli 1000, joten kohdunulkoista epäillään. Seuraava kontrolli muutaman päivän kuluttua, jolloin selviää tarvitaanko lisätoimenpiteitä. Vuotoja ei ole enää ollut, ja kipukin helpottanut, tuntuu kyllä edelleen oikealla puolella.

 

En todellakaan tällä halua pelotella ketään muita, joilla vuotoja on, niitähän voi tosiaan olla monenlaisia ihan normaalissa raskaudessa. Mutta jos samalla on kipuja, niin kannattaa kyllä hakeutua ihan oman mielenrauhan takia UÄ-tutkimuksiin ajoissa, jos vain mahdollista! Itse en julkisella puolella olisi vielä päässyt tutkittavaksi, koska kipuja ja vuotoa ei ollut "tarpeeksi" (eli ei vielä munatorvi puhkeamassa tms...), vasta saatuani lähetteen yksityiseltä lääkäriltä pääsin sairaalaan lisätutkimuksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi plaah. Juuri eilen selasin tämän ketjun läpi ja olin tyytyväinen, ettei itsellä vuotoja ole ollut. No, nyt sitten aamulla tuli ruskeaa ja vähän punaistakin paperiin :angry: Viikkoja on 8+6 enkä nyt vielä tästä ihan hysteerisenä ole, mutta jos yhtään runsastuu niin lähden päivystykseen näytille, itsellä kun on jostain syystä ollut kumma tunne tästä raskaudesta alusta alkaen. Ettei vaan olisi kohdunulkoinen, kun oireilukin on erilaista kuin aiemmissa...? Seurailen siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ota rauhassa vaan, ei pienestä vuodosta kannata huolestua, jos ei kipujakaan ole. Kyllä kohdunulkoinen noilla viikoilla yleensä jo oireilee kivullakin. Piinaavaahan se tietysti on, ettei oikein voi muuta kuin seurata tilannetta, mutta yritä olla stressaamatta (tiedän, helpommin sanottu kuin tehty...).

 

Kiitos toscha, kyllä tämä tästä... Olihan se iso pettymys, vaikka en ehtinytkään kovin luottavainen olla missään vaiheessa, kun oli tiputtelua alusta asti. Hyvä että sinulla vuodon syy selvisi ja kaikki on hyvin, epätietoisuushan se on kaikkein pahinta. Tsemppiä ja onnea odotukseen teille muille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin just vessassa käydessä pientä ruskeaa valkovuodon seassa, ja pelästyin ihan tolkuttomasti. Tähänkö tää nyt tyssää. Mitään kipuja ei kylläkään ole, mutta pelottaa silti niin että oksettaa :( . Ja vielä pitäisi pari tuntia kestää, ennen kuin pääsee kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Älä vielä huolestu! Mullakin oli alkuraskaudessa ruskeaa vuotoa (aika paljonkin), ja kaikki meni silti oikein hyvin! Tosi hyvä merkki, ettei oo mitään kipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Ei tuosta vielä tarvitse pelästyä (vaikka vaikea kai olla pelästymättä :rolleyes: ). Mulla tuli myös suurin piirtein noilla viikoilla vähän rusehtavaa vuotoa, ja kaikki meni kuitenkin hyvin. Koita jaksaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä kuvittelenko vaan, voi olla, mutta nyt tuntuu, kuin vatsaa polttelisi. Mä en kestä, kun pitäisi vielä jaksaa töissäkin, ja sitten yli tunnin kotimatka, vaikka haluaisin kotiin sohvalle ulvomaan surkeuttani ja oksentamaan ulos pahanoloni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Voihan se olla, että vaan kuvittelet vatsan polttelun, tai se voi johtua siitäkin, että sulla on nyt muuten paha olo ja reagoit siihen vatsallasi. *halaus*

Edited by Apila

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huoh, rauhoituin hiukan, kun viimeisten kahden tunnin aikana ei tullut yhtään lisää, ja se mitä aikaisemminkin tuli, oli tosi niukkaa, siis sellaista, että sen juuri ja juuri erotti normaalista valkovuodosta.

Mutta nyt on kyllä entistä vaikeampaa odottaa siihen ensi viikon ultraan, jos siis mitään ikävää ei sitä ennen tapahdu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuhruttaa myös, näin yhdeksännen raskausviikon kunniaksi. Tänään siis viikkoja kasassa 8+0. Viikko sitten ultrassa näkyi normaali raskaus, sydän löi jne. Nyt kahtena päivänä tullut paperiin ruskeaa tuhrua, ja soitin kauhuissani Väestöliitolle.

 

Sanottiin, että ihan normaalia, useimmilla naisilla on alkuraskaudessa vaaratonta vuotoa. Voi olla seksin jälkeistä (kohdunsuu on verisempi ja herkempi raskauden aikana), joka vaan on emättimen poimuissa viipynyt matkallaan ulos. Niin kauan kun vuoto/tuhru ei ole kirkasta verta, vaan ns. vanhaa ruskeaa ja ei ole kipuja, ei tarvitse olla huolissaan.

 

Nyt vaan yritetään ottaa rennosti ja levätä, sekä olla kuvittelematta jännitysvatsakipua keskenmenokivuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitään kauheita kipujahan mulla ei ole. Vatsaa kyllä polttelee, mutta varmaan miellän nyt huonoksi merkiksi ne samat kivut, joiden olen aiemmin ajatellut kertovan kohdun venymisestä.

Tuhrua ei ole tullut nyt sitten enempää viimeiseen neljään tuntiin.

Koitan ottaa rauhallisesti, ja keskittyä ihan muihin juttuihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lueskellut nyt eri puolilta netistä tästä, ja kyllä tämä nyt niiden perusteella vaikuttaisi ihan normaalilta. Soitan kumminkin huomenna Väestöliitolle, ja kysyn, oisko syytä aikaistaa ensi viikon keskiviikkona olevaa ultra-aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin tuli pientä vuotoa aina välillä alkuraskauden aikana, se on kuulemma tosi yleistä ja loppui joskus viikolla 13. Aina se kuitenkin pelästyttää, mutta aika monella sitä myös esiintyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös täällä eilen tuli vaaleanpunertavaa ja tänään ruskeansekaista valkovuotoa pyyhkiessä ja ihan paniikissa olen myös etsinyt tietoa. Kipuja ei ole ja mahassa on samanlaisia tuntemuksia kuin aiemminkin, joten pitäisi kai rauhoittua. Pelottaa vaan. Kunpa loppuisi ja ensi viikon ultrassa olisi kaikki hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä on kummassakin raskaudessa alkanut tuhruttaa 8+0 viikoilla (epäilty molemmilla kerroilla valemenkkoja). Kummallakaan kerralla ei ole ollut kipuja.

 

Tästä kakkosen odotuksesta kävinkin sitten ultrassa, sillä vuotoa kesti 5 päivää. Esikoisesta pari päivää. Kakkosen np-ultrassa sitten epäiltiin tuon vuodon johtuvan istukan asennosta/kiinnittymiskohdasta (osittain kohdunkaulakanavan päällä) . Mene ja tiedä kumpi diagnoosi on oikea. Onneksi ei enää tuota tiputtelua ole ollut, mutta edelleen kyttään kaikki vessapaperit tarkkaan, sillä kyllähän tuo tiputtelu aina säikäyttää, vaikka ei välttämättä mitään huonoja uutisia tarkoita...

 

Tsemppiä kaikille samoista vaivoista kärsiville!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli viime syksynä eli ihan alkuraskaudessa yhtenä iltana hiukan ihan heleänpunaista verta, mutta onneksi se ei ollut mitään vaarallista. Hirveästi nuo vuodot aina säikäyttää, joten kovasti tsemppiä kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli tänään vähän lisää tuota vuotoa, ehkä hiukan punaisempaa kuin eilen, ja nyt oon niin pelosta sekaisin, etten pysty olemaan.

Sain onneksi huomiselle ultra-ajan, ja sovin jo esimiehen kanssa, että huomenna en tule töihin ollenkaan.

Jatko (töiden kannalta) katsotaan sitten, kun tiedetään, missä mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla tuli vuotoa tämän päivän (ja viime yön) aikana ehkä kaksi ruokalusikallista. ei kipuja tai mitään muutakaan kummallista. (ja itseasiassa se vuoto sai tekemään testin ja sain tietää olevani raskaana.) en ole erityisen huolissani. soitan maanantaina väestöliittoon, koska joka tapauksessa sinne pitäisi soittaa kun raskaus on alkanut inseminaatiosta. ja kun alkuraskauden keskenmenoille ei oikeasti voi tehdä mitään, ei itse tai lääkärikään.

 

seuraavan päivän muokkaus. vuoto loppui kokonaan eilen, mutta nyt aamulla vessassa käydessäni paperiin tuli pyyhittäessä ehkä teelusikan verran verta. edelleenkään ei kipua. ärsyttäväähän tämä on, mutta en suostu panikoimaan.

Edited by Tuu-tikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan jokainen tuntee paniikkia jos jotain vuotoja esiintyy. Mutta on hyviä ja pahoja vuotoja. Eli ne kaikki eivät merkkaa keskenmenoa tai kohdunulkopuolista raskautta.

Kyllä mäkin panikoin välillä mun mahakipuja mutta nekin on edellisestä raskaudesta tuttuja niin paniikki ei ole niin suuri. Nyt ei sentään ole vuotanut verta, mutta alkuraskaudestahan mulla vuosi ekassa raskaudessa verta joskus 8 vk paikkeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now