Nadda

Kenen tarjoamia palveluja käytätte raskausaikana?

78 posts in this topic

Olen huomannut, että moni käy varsinkin alkuraskauden ultrassa yksityisen palveluntarjoajan luona. Muissakin ultrissa käydään paljon muualla kuin kunnan tai kaupungin tarjoamissa.

 

Miten teillä? Käytättekö ainoastaan kunnallisia palveluja vai oletteko käyneet esim. ultrassa muuallakin? Miksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaupunki tarjoaa NP- ja rakenneultran sekä kolme neuvolalääkäriä, joissa kaikissa ultrataan. Edellisessä raskaudessa kävin ensimmäisessä ultrassa lääkärineuvolan yhteydessä 10. viikolla ja samalla viikolla olen menossa nytkin ensimmäiseen lääkärineuvolaan. En ole siis kokenut tarpeelliseksi lähteä yksityisen puolelle, koska raskaus on tuntunut edenneen normaalisti ja jos jotain onkin vialla, niin sen ehtii saada selville tuolloinkin.

 

Muutenkaan minulle ei tullut mieleenkään, että raskautta voisi "hoitaa" muultakin kuin kunnalliselta taholta. :unsure: Luotan siis tämän kaupungin terveydenhoitojärjestelmään ja uskon sen tarjoavan riittävän määrän ultria ym. neuvolakäyntejä, jotta sikiön hyvä vointi taataan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Julkisella puolella olen käynyt.

 

Kaupunki tarjoaa NP- ja rakenneultran sekä kolme lääkäriä (alku, keski ja loppuraskaudessa). Olen nyt ollut kaksi kertaa lääkärillä ja siellä ei ole ultrattu, vaikka ultralaite kököttää nurkassa. Eilen olin siellä juuri ja lääkäri mittasi sf-mitankin aivan päin seiniä... Vaatimattomasti 4 cm liian suureksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä raskaudessa kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa. Samalla tehtiin tutkimus, joka sitten korvasi ekan neuvolalääkärikäynnin. Oman mielenrauhan vuoksi kävin ja ihan hyvä, kun siellä todettiin sikiöitä olevan kaksi. Oli sitten helppo jatkaa raskauden seurantaa vähän eri pohjalta. Se, että työnantajan sairaskassa korvasi 80% ultran kuluista, madalsi kynnystä mennä.

 

Raskauden edetessä kaupungin tarjoamat ultrat ovat mielestäni olleet riittäviä, mutta ehkä tilanne olisi eri, jos ei kaksosraskautta seurattaisi niin paljon tiheämmin. Aika np-ultran ja rakenneultran välissä tuntui pitkältä, mutta silloin mielenrauhaa sain pidettyä yllä kotidopplerilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa, koska halusin tietää jo viikolla 8, että kaikki on hyvin. Muuten oon ollut tyytyväinen kunnan neuvolapalveluihin, np-ultraan ja rakenneultraan, eikä ole tullut mieleenkään mennä enää yksityislääkärille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunnallisellta puolelta tarjotaan vapaaehtoisesti np ja rakenneultra sekä veriseulonta. Lisäksi hoitosuositusten mukaisesti kuuluisi tarjota kolme lääkärineuvolaa. Neuvolassa ei ole ultraa. Päätimme mieheni kanssa käydä oman henkisen hyvinvoinnin takia alkuraskauden ultrassa yksityisellä gynellä koska edellinen raskaus oli päättynyt keskenmenoon. Sen vuoksi neuvolassa katsottiin, että ensimmäinen lääkärikäyti oli kuitattu. Kävin kuitenkin lonkkavaivan vuoksi ensimmäisessä lääkärineuvollassa mutta en koennut että olisin saanut neuvoa tai apua. Todettiin vaan että luultavasti ei liity raskauteen. Lonkkavaivat hävisivät kun hankittiin Tempur-patjan. Sitten pitkän flunssan vuoksi kävin työterveyslääkärissä ja kerroin että oli ollut jonkin verran harjoitussupistuksia. Tämä lääkäri tarkisti nopeasti varmuuden vuoksi kohdunkaulan tilannnetta, koska piti huolestuttavana etten vielä tiennyt milloin toinen neuvolalääkäriaika olisi. Sisätutkimuksesen tehtyä hän totesi että ei ole syytä huoleen ja kirjasi tiedot neuvolakorttiin. Terveydenhoitaja neuvolassa näki tämän ja laitoi tiedot ylös tietojärjestelmään ja totesi että heillä on tällä hetkellä vaikeuksia löytää lääkärille aikoja mutta jos tulisi jotain saisin heti ajan. Kuukauden päästä neuvolassa toinen terveydenhoitaja vaan tietokannasta katsoen totesi, että toinen neuvolalääkärihän on jo ollut ja kaikki hyvin. Selitin, että ei ollut varsinainen neuvolalääkäritarkistus vaan ohimennen tapahtunut tarkistus työterveyslääkärillä. Mutta hän kuittasi sen sanomalla että kaikkihan on hyvin ja liian tiheät sisätutkimukset lisäävät ennenaikaisia synnytyksiä. Koska olen lukennut sen tutkmuksen johon tohon väite perustuu ja tiedän mitä kaikkea muuta kuin vaan kohdunsuun tarkistaminen toiseen neuvolalääkärikäyntiin suositusten mukaan kuuluu varasisn ajan samalle gynelle jonka oli tehnnyt alkuraskauden ultran. Pari viikkkoa empin ennen kun varasin ajan mutta nyt olen tyytyväinen että kävin. Gyne ei todellakaan pitänyt käyntini turhana (suurin pelkoni ja syy miksi harkitsin niin pitkään), kaikkea tuli tutkittua perusteellisesti ja ylimääräinen ultra jossa mm katsottiin tarkkaan istukan toimivuutta. Eikä mielestäni edes maksanut paljon KELA-korvausten jälkeen. Varasin varmuuden vuoksi vielä ajan kolmannelle käynnille rv 38, mutta sen voi perua jos on en tunne tarvitsevani.

 

Kaikenkaikkiaan täytyy sanoa, että olen monesti kuulut sanovan että jos jotain meidän terveydenhuoltojärjestelmässä toimii niin se on äitiysneuvola mutta omien kokemusten perusteella en olisi niin varma asiasta. Hoidetaan vaan ihan välttämättömät asiat. Kaiken lisäksi asun ns hyvinvointi-kunnassa/kaupungissa, mutta se ei nähtävästi lisää tarjotun terveydenhuollon laatua vaan minimissä pysytään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin alkuraskauden ultrassa kunnalla (LA:ta ei saatu kuukautisista määritettyä) ja lisäksi rakenneultrassa. Np-ultra käytiin yksityisellä, kun ei kunnalla ollut sopivilla viikoilla yhtään vapaata aikaa... En sitten tiedä oltaisiko saatu kunnalta rakenneultra siinäkin tapauksessa, että np olisi tehty myös kunnan piikkiin. Neuvolassakin on ultralaitteet, mutta niitä ei ole lääkärikäyntien yhteydessä käytetty. (Paitsi viimeisellä käynnillä sen verran että katsottiin että kyllä se on pää joka lantiossa majailee.)

 

Itse olen ollut kohtuu tyytyväinen neuvolan palveluihin, enkä ole huomannut mitään tarvetta mennä yksityiselle lääkärille. Välillä vain on ollut pitkiä välejä neuvolakäynneissä, kun terkka on halunnut käynnit tietylle raskausviikolle ja muuten olisi mennyt liian tiiviiksi neuvolassa ravaamiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunnan puolella neuvolassa ja ultrassa, np-ultrassa yksityisellä ja lisäksi ultrissa keskussairaalassa. Kaksosraskauden tuomia etuja.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunnan tarjoamat palvelut riittivät ekassa raskaudessa minulle ja riittävät, jos toisen kerran joskus raskaaksi tulen.

 

Kunta tarjoaa normaalisti np-ultran ja rakenneultran, 3 lääkärikäyntiä (lääkärissä ei ultraa) ja neuvolakäynnit. Itse pääsin/jouduin vielä yhteen ylimääräiseen ultraan kun rakenneultrassa kätilö epäili jotain poikkeavaa ja neuvolassa ravasin normaalia enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksityisellä käytiin varhaisultrassa ja nyt ensi viikolla uudestaan varmistamassa

sydänäänet. Np-ultra ja rakenneultra tulee kunnalta ja lääkärikäynneillä on myös

muistaakseni mahdollisuus ultrauksiin. Ja voi olla että käydään vielä 4D-ultrassa... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan käytetty vain julkisen neuvolan tarjoamia palveluita, mutta harkitsemme yksityistä 4D-ultraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskauden ultrassa käytiin yksityisellä, sen jälkeen ollaan kunnallisen puolen palveluja käytetty, meilla kunta tarjoaa np- ja rakenneultran! meillä ei varsinaista synnytystapa arvioita oo vaan neuvolan (kohtalaisen kokematon) lääkäri arvoi mahtuuko lapsi tulemaan vai ei ja minkä kokoinen on, olenkin ajatellut että jos sen jälkeen jää epävarma olo ni voisin kyllä mennä yksityiselle puolelle asian tarkastuttamaan jos ei neuvolalääkäri suostu lähettämään TYKS:iin tutkittavaks meillä kun ei neuvolassa ole ultraan mahdollisuutta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käyn vain yksityisellä. Olen aina käynyt gynellä yksityisellä, joten samassa paikassa oli luontevaa jatkaa myös raskauden seurantaa. Kunnallisessa äitiysneuvolassa kävin vain toteamassa etten tykännyt neuvolantädistä, joka vaikutti suoraan sanoen idiootilta...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Käytättekö ainoastaan kunnallisia palveluja vai oletteko käyneet esim. ultrassa muuallakin? Miksi?

Kunta tarjoaa tasan yhden ultran ja se on alkuraskaudenultra, jossa selvitetään, että raskaus vastaa suunnilleen viikkoja ja on oikeassa paikassa. Lisäksi on kolme kertaa neuvolalääkäri, ei ultrausta.

 

Me olemme tästä syystä käyttäneet kovinkin ahkerasti yksityisiä palveluja. Mm. np- ja rakenneultra käytiin yksityisellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käynyt kunnalla ja yliopistollisessa sairaalassa. En tiedä mihin jälkimmäinen lasketaan mutta siellä tulen käymään varmasti useammin kuin kunnallisella puolella. Ja siis yliopistollisessa sairaalassahan maksaa vain poliklinikka käynnit sen 22 ekee kerta.. Mut luultavasti mut ultrataan siellä monenmonta kertaa niin ei ole tarvetta yksityiselle mennä maksamaan ultrasta. (toki jos joku diabeetikko tietää paremmin niin kertokaa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin kunnallisella puolella alkuraskaudenultra, kun olin siellä lapsettomuushoidoissa. Sillä sit kuitattiin eka neuvolalääkärikäynti myös.

Muuten kunta tarjoaa np- ja rakenneultran. Neuvolassa ei ole ultralaitetta, joten neuvolalääkärillä ei ultrata. (Tai näin olen ymmärtänyt, vaikken vielä kertaakaan ole neuvolalääkärillä käynyt ja nyt rv 25+0)

Päätettiin miehen kanssa käydä yksityisellä 4D-ultrassa, sillä en ollu vakuuttunut siitä, että rakenneultrassa oli kaikki nähty riittävän hyvin (kätilö esim. puhui jotain siitä, että yrittää saada vielä sydämen kunnolla näkyviin, muttei sit saanutkaan...)

Oon myös päättänyt, että käyn yksityisellä synnytystapa-arviossa, jos sitä ei neuvolassa suostuta tekemään (äidilläni oli ongelmia häntäluun paikan takia ja pelkään, että mulla vois olla sama ongelma). Tiedän, ettei täällä Helsingissä aina suostuta sitä tekemään.

Jos joku muu asia jää arvelluttamaan, menen yksityiselle varmuuden vuoksi. En siis ihan täysin luota julkisiin, sillä niissä yritetään kuitenkin säästää mahdollisimman paljon ja voi olla, ettei kaikkia tutkimuksia sen takia tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Julkisia, mutta enemmän yksityisiä. Ennen raskautta ja kaksi kertaa raskauden aikana ollaan käyty yksityisellä katsomassa onko vauvalla kaikki ok. Kunta tarjoaa vain np-ultran ja synnytystapa-arvion, jossa tehdään myös ultratutkimus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekä että. Lapsi sai alkunsa Väestöliitolla tehtyjen lapsettomuustutkimusten jälkeen, ja Väestöliitto oli luonnollinen paikka kysellä lisätutkimuksia. Mieheni, joka vihaa julkista terveydenhuoltoa, tykästyi kovasti VL:än hyvään palveluun ja toivoi, että voitaisiin käydä siellä jatkossakin. Kaupungin neuvolaan mennään kyllä myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa käyn julkisella puolella. Ultrista nt- ja rakenneultra sekä synnytystapa-arvio (lähetteellä) myös julkisella. Alkuraskauden ultrassa kävin yksityisellä lapsettomuusklinikalla, koska raskaus sai alkunsa hoidoista. Kunta tarjoaisi kolme lääkärikäyntiä (ei ultrausta), mutta myös ne käyn omalla lääkärilläni lapsettomuusklinikalla ja näiden yhteydessä ultrataan.

 

En käy sen takia yksityisellä lääkärikäyntejä, etten luottaisi julkisiin palveluihin. Lapsettomuushoitojen aikana vain kehittyi hyvä hoitosuhde lääkäriin ja tuntui luontevalta jatkaa hänen kanssaan myös raskauden aikana. Lisäksi joutuisin töistä ajamaan neuvolalääkärille n. 40 km:n päähän, kun yksityinen klinikka sijaitsee ihan lähellä, olen siis töissä asuinkuntani ulkopuolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eikä mielestäni edes maksanut paljon KELA-korvausten jälkeen.

 

Missä päin kävit yksityisellä ja minkä hintainen käynti oli, Kela-korvausten jälkeen?

 

Mulla on rv36 neuvolaläääkäri parin viikon päästä ja se mun lääkri jota oon tähän mennessä nähnyt on lomalla (hän on aivan loistava ja niin mielelläni olisin halunnut hänelle ajan). Nyt sain ajan aivan uudelle lääkärille, joka on kaiken lisäksi mies ja en voi sille mitään mutta kun muutenkaan en tykkää gynekäynneistä niin tämä nyt vaan haittaa mua. Ajattelinkin että peruisin ajan ja menisin sen sijaan yksityiselle.

 

Jos jollain muulla on vinkata edullinen hyvä yksityinen Helsingin seudulta niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan (soitin Diacoriin ja siellä sanoivat että hintaa tulee noin 150-200 €... niin paljoa en todellakaan suostu maksamaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beibi, mä olen käynyt kolme kertaa yksityisellä raskauden aikana ja kaikki kerrat Femedassa (www.femeda.fi, Kalevankadulla). Eka käynti oli alkuraskauden ultra, toka oli harjoitussupistusten takia oman mielenrauhan tyynnyttämiseksi ja kolmas oli lentoyhtiön vaatimaa lääkärintodistusta varten. Voin lämpimästi suositella Femedaa, siellä on kaikki lääkärit pelkkiä naistentautien ja synnytysten erikoislääkäreitä joten asiantuntemusta riittää. Kolmella lääkärillä olen siellä käynyt: Fredrika Forsskåhl ja Anne Ropponen olivat molemmat todella mukavia kokemuksia, mutta Outi Haloselle en ehkä uudestaan menisi. Voi olla että johtui kiireestä (hän oli reilusti aikataulustaan myöhässä), mutta sisätutkimus sattui ja muutenkin koko käynti hoidettiin turhan nopeasti alta pois. Forsskåhl ja Ropponen sen sijaan olivat molemmat erittäin mukavia, asiallisia ja paneutuvia. Joka kerta lasku on ollut jotain 60-70 euron tietämillä, käynnit ovat olleet siis alle 20 minuutin käyntejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastataas uudestaan, nyt kun käyntejä on vähän enemmän takana:

perusneuvolajutut olen käynyt neuvolassa, siis ne kuukausittaiset/viikottaiset tarkastukset terkan luona. Lääkärillä tuli käytyä kahdesti neuvolassa, mutta kokemukset olivat niin karmeita, että siirryin sitten kokonaan yksityiselle, jossa on tullut käytyä neljästi. Ihan eri meininki, kun aika on pidempi kuin 10 minuuttia, ja yksityiset erikoislääkärit ovat suhtautuvat paljon positiivisemmin ja innokkaammin raskauden seurantaan kuin meidän neuvolan tympeääkin tympeämmät ja tumpelommat nuivelot. Ultrat on kaikki käyty yksityisellä, enimmäkseen mieslääkärillä, josta puolisoni on tykännyt kovasti, kun se juttelee ihan eri tavalla tulevan isän kanssa kuin naiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainoastaan kunnallisia koska ei tässä mitään rikkaita olla ja mitään ei ole ainakaan vielä ollu vialla. Jos jotain ilmenee niin sitten ehkä voisi lisäultrassa ym. käydä :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now