Sign in to follow this  
Followers 0
Pinkki Pingu

Tissi ja pullo rinnakkain

36 posts in this topic

Täällä esikoista kovasti odotellaan ja imetystä olen pohtinut aika paljon.

Voisitteko kokeneemmat antaa vinkkejä siitä miten pulloruokinnan ja imetyksen voisi fiksuiten yhdistää?

 

Haluaisin nimittäin, että isi saisi myös osallistua lapsen ruokkimiseen ja haluaisin itse myös mahdollisuuden olla poissa vauvan luota esimerkiksi kampaajakäynnin ajan. Olisiko siis ajateltavissa esimerkiksi sellainen, että opettaisi lapsen ensin imemään rintaa esim. kuukauden ajan, että imemiote on varmasti hallussa ja sitten pumppaisi maitoa talteen ja esim. juuri tuon kampaajakäynnin aikana aviokki voisi sitten syöttää pullosta? Vai kannattaako pulloruokintaa sitten harjoitella hitaasti mutta varmasti pikkuhiljaa imetyksen yhteydessä?

 

Onko mahdollista myös tehdä niin, että yösyötöillä isi ruokkisi pullosta ja äiti saisi nukuttua?

 

Mä olen vaan niin pihalla tän imetysjutun kanssa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko sanoa tähän, että mikään ei ole pienen vauvan kanssa niin epävarmaa kuin etukäteen suunnitteku :girl_wink:

 

Meillä on onneksi alusta asti onnistuttu kuitenkin ruokkimaan sekä pullosta, että tissistä ilman sen kummempia temppuilua (poika riehui rinnalla vain kun ei saanut tarpeeksi maitoa, muuten on aina kelvannut). Jo sairaalassa pojalle annettiin pariin otteeseen lisämaitoa pullosta, mutta pääsääntöisesti söi tissiä. Ja sama systeemi on jatkunut koko ajan. Muutama päivä on menty pelkällä rinnalla ja joitakin päiviä enemmän pullolla, muttei koskaan kuitenkaan kokonaan.

 

En tiedä onko ollut vain hyvä tuuri vai onko tuo aikasin molempien tapojen aloittaminen vaikuttanut siihen, että poika hallitsee molemmat imuotteet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ samaa mieltä tuosta etukäteissuunnittelusta :girl_smile: vaikka hyvähän se vaan on pohtia etukäteen asioita.

 

Mä sanoisin että riippuu ihan vauvasta miten onnistuu, jotkut syö sujuvasti molemmilla tavoilla ja jotkut sitten vain joko tissistä tai pullosta. Mä olen ehkä jotain äärilaitaa tässä asiassa (ts. imetyksen onnistuminen oli mulle suurinpiirtein maailman tärkein juttu silloin alussa), mutta itse en uskaltanut pitkään aikaan antaa pulloa ollenkaan, koska kahdella mun ystävällä on käynyt niin että pulloa vain muutaman kerran saatuaan vauva ei enää suostunut rinnalle lainkaan. (Ja yhdellä ystävällä vauva ei suostunut edes synnärillä rinnalle, kun oli niin kärsimätön luonne tai jotain. Tää ystävä sitten pumppasi maidot ja juotti pullolla).

 

Meillä mun satunnaiset pienet menot pärjättiin hyvällä ajoittamisella - kun oppii tuntemaan oman vauvan rytmit niin voi arvioida milloin voi jossain piipahtaa. Imetin juuri ennen lähtöä ja heti kun tulin takaisin, hyvin jaksoi vauva sen pari tuntia. Kantoreppu oli myös hyvä, siihen vauva isille nukkumaan siksi aikaa kun itse kävi jossain.

 

Mutta joo, mun mielestä olet Pinkki Pingu ihan oikeilla jäljillä tuossa että kannattaa ehkä odottaa sen pullon kanssa siihen asti kunnes vauva on oppinut syömään rinnasta hyvin ja imetys sujuu. Tähän kuluva aika on yksilöllistä, toiset vauvat oppii heti ja toisilla menee viikkoja tai kuukausia. Ja ainahan tähän millä tavalla syöttää vaikuttaa niin moni muukin asia; miten vauvan paino nousee ja onko tyytyväinen imetyksellä, miltä susta itsestä tuntuu jne. Kyllä sitä sitten osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla kun vauva on täällä :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo ei kannata luulla, että imetys on itsestäänselvää ja kaiken voi suunnitella etukäteen. Tuota en siis sanonut pahalla, vaan koska olen itse hämmästynyt/joutunut pettymään, kun alkuperäiset suunnitelmat eivät ihan onnistuneetkaan. Mielestäni on siis hyvä varautua siihen, että kaikki ei sujukaan niin ku toivoo tai odottaa.

 

Meillä siis vauva syö pääsääntöisesti rintamaitoa, mutta koska maitoni ei aina riitä, niin saa myös tuttipullolla äidinmaidonkorviketta. Niin ja pumpulle en heru riittävästi, joten en voi antaa omaa maitoa tuttipullolla. Mutta onneksi poikani hyväksyy maidon sekä rinnasta, että tuttipullosta, niin oman maidon kuin korvikkeenkin, muuten vois olla tosi vaikeeta. Niin ja äidinmaidonkorviketta annan myös silloin, jos en itse pysty imettämään jostain syystä tai jos hetken käyn jossain omilla menoillani ja mies hoitaa syöttämisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pieni ihan käytännön vinkki:

 

Olen ymmärtänyt, että jos aikoo antaa pullosta imetyksen lisäksi, olisi pullotutin hyvä olla rinnan muotoa mukaileva. Mitäs näitä nyt onkaan, Avent ja Tommee Tippee ainakin. Ainun peruspullo ainakin on ihan eri mallinen.

 

Meillä vauva on saanut ihan silloin tällöin pullosta pumpattua maitoa, jos olen itse jossain käynyt ilman vauvaa. Kokeiltu on noissa tilanteissa Aventin ja Ainun pullot. Ainun pullosta tuli meidän tissivauvalle aivan liian nopeasti maitoa. Koko ajan meni henkeen. Noita pulloja onkin päästy kunnolla käyttämään vasta puolivuotiaana vesipulloina. Aventin pulloista taas se ihan pienireikäisin oli hyvä. (Ja joku toinen vauva sit inhoaa Aventia ja tykkää Ainusta.)

 

Jotkuthan kai alkavat hylkiä rintaa, kun pullosta tulee helpommin maitoa. Siihen tuo pienireikäisyys on hyvä. Ja se oikea tutin muoto auttaa, ettei imuote välttämättä heikkene.

 

Ei pitäisi kirjoittaa näin öisin, kun teksti on niin sekavaa. Jospa tästä nyt kuitenkin selvän jostain saisi. Point is: Pulloja on erilaisia. :grin:

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia perustelluista vastauksista. :girl_in_love:

Meillä onkin ostettuna noita Aventin hidasvirtauksellisilla tuteilla varustettuja pulloja, joten sitten kun niin pitkälle päästään, niin kokeillaan niiden kanssa sitten ruokintaa silloin tällöin rinnakkain imetyksen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ehkä ole mitään fiksua sanottavaa imetyksestä (vielä, koska esikoinen on niin pieni vielä), mutta sanonpahan kuitenkin. :D

 

Neuvolassa kyseltiin paljon ennen synnytystä imetyksestä ja onko mulla kysyttävää imetyksen suhteen. Oikeasti luulin, että sen kun laittaa rinnan vauvan eteen, niin se syö siitä jos maitoa vaan on riittävästi. :girl_impossible: Voi miten väärässä olinkaan!

 

Nyt synnytyksen jälkeen olen lueskellut muiden kokemuksia imetyksestä ja onneksi en niitä lukenut odotusaikana. Tuo on kyllä ihan salatiedettä, miten imetyksen saa onnistumaan. Kovin suurta stressiä ei kannata ottaa tuosta etukäteen tai tehdä suuria suunnitelmia, kun nähtävästi kaikki vauvat ovat erilaisia ja imetys voi olla vaikeaa toisen lapsen kohdalla vaikka ensimmäinen olisi sujunut täydellisesti. Kannattaa pitää myös mieli avoinna kaikille mahdollisille apuvälineille (pumput, rintakumit ym.) ja käyttää niitä jos siltä tuntuu. Niiden käyttäminen ei tee yhtään huonompaa ihmistä, vaikka jotkut saattavat syyllistääkin niiden käytöstä. :rolleyes:

 

Meillä tyttö on saanut pulloa heti synnytyssalista lähtien ja rintaa päivän ikäisestä asti. Siitä asti on menty sekakäytöllä. Onneksi hän kelpuuttaa molemmat täysin. Meillä ei ole kokeiltu muita kuin Ainun peruspulloja, sellaisista tyttö söi jo synnärillä, niin ajateltiin jatkaa samalla kotona. Rintaruokintaan erona on pullosyöttöjen jälkeen ilman määrä vatsassa, rinnan jälkeen vauva ei halua röyhtäillä, mutta pullon jälkeen tuo on pakollista. Ehkä ilmaa menisi vähemmän jollain toisella tuttipullolla.

 

Oikean imetysotteen löytymisestä ei kannata myös murehtia liikaa etukäteen. Mun rinnat ei esimerkiksi kestä tytön imua ilman rintakumeja. Vaikka kuinka on synnärillä ja neuvolassa katsottu otteen olevan ok, muhun sattuu ihan järjettömän paljon silti enkä aijo todellakaan syöttää lapselle veristä maitoa... :(

 

Onko mahdollista myös tehdä niin, että yösyötöillä isi ruokkisi pullosta ja äiti saisi nukuttua?

 

Mitä olen lueskellut eri paikoista, niin tämä ei ole kannattavaa. Yöllä imettäminen lisää maidontuotantoa ja näin maidon määrän pitäisi kasvaa lapsen tarpeita vastaavaksi. Eli jos öisin ei imetä, niin saattaa joutua todennäköisemmin antamaan korviketta kun oma maito ei riitäkään.

 

Tuo meidän pikkuinen on tosi huono yösyöjä, päivällä viihtyy rinnalla pidempiäkin aikoja, mutta öisin ottaa vain pienet hömpsyt ja päästää todella nopeasti irti rinnasta ja jatkaa unia. En tiedä onko tämä syynä siihen, että joudutaan antamaan korviketta kun mulla ei maito riitä koko vuorokauden tarpeisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yösyötöistä: En usko, että yö silloin tällöin imettämättä haittaa mitään. Ainoastaan omat rinnat voivat olla sen jälkeen aika täydet ja sänky märkänä. Jatkuva tuommoinen toiminta tosiaan voi haitata.

 

Jatkan omasta kokemuksesta tarinointia: Meillä on pari kertaa kokeiltu sitä, että mies antaa pullosta. Tyttö on vaan ollut niin tottunut siihen, että tissi on suussa heti välittömästi, että huuto oli aivan kamalaa, kun mies yritti ehtiä maitoa lämmittämään. Oli sitten aivan yhtä tyhjän kanssa nuo yritykset, kun vaikka nukuin eri huoneessa, heräsin silti.

 

Mutta kyllähän sitä monet tuostakin selviävät, ja kaikki korviketta aina antavat ainakin. Tuotakin kuitenkin kannattaa vähän miettiä, että miten mies käytännössä sen sitten suorittaa. Huoneenlämpöistä maitoa suoraan tölkistä pulloon? Illalla pumpattua maitoa suoraan pöydältä? Oppii vaan nopeaksi lämmityksessä? Tähän en minä sen suurempia vinkkejä osaa antaa, kun meillä tosiaan ei korviketta annettu, vaan pumpattua, niin ainoastaan tuota toista kohtaa joskus kokeiltiin, ja sain sen kuusi tuntia nukkua, mitä maito säilyy huoneenlämmössä. Korvikevauvojen äidit varmasti osaavat.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen opettanut molemmat lapset syömään pulloa ihan ensimmäisistä elinpäivistä alkaen ja lapset on saaneet vähintään kaksi pulloa pumpattua maitoa/viikko syntymästään asti. Sairastan kroonista unettomuutta ja mun on ollut pakko pitää ovi auki pulloruokinnalle, jos paha unettomuuden vaihe tulisi (ja tulikin molempien kohdalla) vastaan. Mies on pystynyt antamaan täten tarvittaessa maitoa yöllä (kuopus on kyllä nukkunut viikon ikäisestä yöt läpi, joten miehellä on ollut helppo homma, kun on ollut hoitovastuussa :D). Esikoisen imetyksessä oli alussa ongelmia, mutta ei sen kanssa, että pullo olisi kelvannut rintaa paremmin tai ettei maito riittäisi. Toisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia missään kohdassa (tai rintaraivareita oli jossakin vaiheessa, mutta ne meni minun sitkeydellä ohi). Maitoa on siis riittänyt koko ajan ja mulle on itselleni ollut tosi tärkeää, että olen ollut vauvan syntymästä lähtien tarvittaessa vapaa, vaikka ei mun mihinkään ole tarvinnut kiireellä mennä, mutta kunhan se mahdollisuus on ollut, niin se on jo riittänyt. Esikoista imetin onnistuneesti reilun vuoden ikään ja tätä kuopusta on tarkoitus imettää yhtä kauan ja on vaikea uskoa, että tässä kohtaa enää tulisi joku syy, miksei se onnistuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tullut alusta asti runsaasti maitoa, aina pakkaseen lypsettäväksi asti. Me ostettiin kanssa semmoinen anatomisesti muotoiltu tuttipullo alkuun, jolla sitten mies pystyi syöttämään lasta. Koska Tiitun imuote oli jo alusta tosi hyvä, niin uskallettiin silloin tällöin myös syöttää pullolla, jotta oppisi senkin taidon. Heti jos tuntui, että rinnan imuote kärsi tuttipulloilusta, niin pidettiin hetki taukoa.

 

Tällä tuttipullosysteemillä mies on päässyt osallistumaan tosi paljon kokonaisvaltaisemmin Tiitun hoitoon, ja mä saan aina silloin tällöin nukkua täysiä öitä tai viettää kauankin pois kotoa, kun mies pystyy syöttämään. Koska mulla tulee maitoa aika reilusti, niin saan helpostikin lypsettyä käsin suoraan tuttipulloon sen 60-120ml riippuen kauan oon poissa.

 

Ja mulla ei tuo yöllä imettämättä oleminen vähentänyt maidontuotantoa, päinvastoi, tissit oli aamulla niin pinkeät ja räjähdyspisteessä, ettei mitkään liivinsuojat jaksanu pitää niitä suihkuja :lol:

 

Toki on vaikea suunnitella etukäteen, kun ei voi koskaan tietää, miten paljon maitoa tulee, heruuko käsilypsylle/pumpulle, suostuuko vauva syömään tuttipullosta jne., mutta omakohtainen kokemus on tosi positiivinen :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä elän tätä elämää vähän asenteella pessimisti ei pety, mut olisin kyl toivonut, et joku ois kertonut mulle jo raskaana ollessa, että imetys on vaikeeta, eikä aina onnistu. Eikä pelkästään ladannut mun päähän kamalasti odotuksia ja vaatimuksia kertomalla, kuinka tärkeää imetys on. Mulle se ois ollut paras tapa valmentautua imetykseen, et oisin osannut varautua pettymyksiin.

Edited by Aisling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pulloruokittiin ja imetettiin rinnan alusta asti, koska pullosta piti antaa lisämaitoa kun verensokerit laski vaarallisen alas jo synnärillä. Meni kivasti. Jälkikäteen olen ollut NIIN tyytyväinen siihen, että mies on ruokkinut vauvaa tasa-arvoisesti mun kanssa, että jos saan toisen, opetan senkin syömään pullosta ihan viimestään siinä kuukauden iässä. Mä voin lähteä mihin vaan, kun voin täysin luottaa siihen, että vauva varmasti saa isältään ruuan ja hoivan, ja ennenkaikkea yösyötöt voidaan hoitaa puoliksi. Vauvan isäkin on tyytyväinen. En nyt sano, ettäkö vauvan ja isän hyvä suhde olisi pulloruokinnasta kiinni, tietenkään ei ole, mutta kyllä se helpottaa sen suhteen luomista kun tietää, että on ihan yhtä (vähän) täysin korvaamaton kuin äitikin.

 

Opetusmenetelmäksi suosittelen seuraavaa: hanki kotiin tuttipulloja ennen lapsen syntymää. Kun tuntuu siltä, laita maitoa tuttipulloon ja tarjoa sitä lapsen suuhun. Toista eri olosuhteissa ja eri maidoilla (pumpattu maito suoraan ja pakastettuna, eri korvikkeet) kunnes sujuu. Pidä taukoa jos ei suju ja rupeaa ketuttamaan. grin.gif En usko, että kannattaa sen kummemmin asiaa etukäteen suunnitella. Imetys on vähän semmonen juttu nimittäin että se menee miten menee, ja samoin eri lapset huolii tutin suuhunsa eri tahdilla.

 

PS. Mulla oli jossain vaiheessa ahdistus, kun oma maito ei riittänyt täysimetyskeen, joka tuutista tolkutettiin sitä, että rintamaito tekee autuaaksi ja blahblahblah. Luin sitten aika paljon tutkimustietoa aiheesta, ja totesin, että joo, vaikka äidinmaidolla/imettämisellä on todettu terveysvaikutuksia, ne vaikutukset on todella paljon pienempiä kuin kansanvalistajat antaa ymmärtää. Suosittelen siis imettämään jos vaan pystyy, mutta olemaan ottamatta siitä mitään erityisiä paineita, ja antamaan sen pullon vauvan isän käteen stressaamatta siitä, että mitä jos se ei sitte enää huolikaan tissiä.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kohta nelikuinen tyttö on saanut tuttipullosta ensin synnärillä lisämaitoa (ihan kamalia btw ne pullot siellä, ei tietoakaan mistään rintaa muistuttavista tuteista) ja sitten kotona muutaman päivän ikäisestä lähtien pumpattua rintamaitoa. Imuote on ollut melko hyvä alusta asti, muutamia pieniä takaiskuja lukuunottamatta imetys on sujunut vaivatta.

 

Koska imetys on mennyt niin hyvin, niin ollaan aivan tietoisesti annettu heti pienestä asti pullosta maitoa, koska jouduin olemaan melkein koko raskausajan neljän seinän sisällä niin oli tarvetta päästä liikkumaan vapaammin heti synnytyksen jälkeen. Myös aivan tietoisesti ollaan tehty niin, että tyttö saa pullosta maitoa eri vuorokauden aikoina ja eri ihmisten antamina, ettei ole tuo syöminen mitenkään henkilöitynyttä (esim. suostuisi syömään pullosta vain isältä mutta ei minulta ja haluaisi minulta vain rintaa) tai fiksoitunutta tilanteeseen (illalla nukahtaa rinnalle helpommin kuin jos antaa pullosta mutta sen vuoksi juuri annetaan n. kerran viikossa pullosta iltaisin, silloin kun itsellä on virtaa). Pulloina meillä oli pari aventin pulloa (tuli pumpun mukana) ja emman pulloja, mutta nuo holvasivat maitoa pienelle hotkijalle niin kovaa, että ehti vetää aina henkeen kun ei suostunut pitämään mitään taukoja. Sama ongelma oli kyllä rinnallakin, ennen kuin tyttö oppi hallitsemaan tulvivaa maitomäärää. Parhaiksi pulloiksi sitten totesimme tommee tippeen pullot ja niiden tai nubyn hidasvirtauksisen tutin, oli lastentarvikkeessa myyjän mukaan kaikkein hitain.

 

Alussa kun tyttö oli pieni ja piti pitkään syötää ohjeen mukaan 3h välein niin tehtiin minun ollessa väsynyt niin, että mies antoi yöllä yhden kerran pullosta, siinä kun sai sitten nukkua ainakin n. 4h pätkän rauhassa. Ei vaikuttanut maidontuotantoon, mutta tuo ei ollutkaan mitenkään rutiinia ja mulla tuli maitoa yli tarpeiden varsinkin alkuun. Jos maidontuotanto on niukkaa niin en sitten ehkä jättäisi yösyöttöjä alussa välistä. Nyt myöhemmin kun tyttö ei ole syönyt enää yöllä juurikaan kuin poikkeustapauksissa niin olen käynyt pumppaamassa yöllä jemmaan maitoa, tämä on toiminut hyvin. Tosin tuo meidän neiti on sikäli helppo, että se vetäis varmaan vaikka likööriä jos sille vaan joku sitä juottais... ei ole ainakaan toistaiseksi mikään Gavisconia lukuunottamatta saanut ilmettäkään värähtämään kun on suuhun annettu :)

 

Pullosta antaminen on mun mielestä erinomaisen hyvä lisä helpottamaan arkea. En kuitenkaan tekisi tästäkään mitään kynnyskysymystä kuten edellä sanottu imetyksen suhteen, vaan jos sitten oma vauva sattuu olemaan sen verran ronkeli, ettei huoli pulloa niin eiköhän ne menot saa järjestettyä. Itse koin tuon pulloruokinnan tosi vapauttavana, ja auttoi paljon varsinkin silloin kun tytöllä oli iltaisin hirveä tankkausvaihe ja maito ei tuntunut riittävän, niin nukahti lopulta kun sai n. 80ml pullosta. Tämä meni ohi muutamassa viikossa, mutta olisi kyllä valvottu paaaaaljon enemmän, jos tuo ei olisi onnistunut.

 

Mä suosittelen pumppaamaan sitä maitoa heti kotiuduttua jos sitä tulee. Pistää saman tien sitten pakasteeseen odottelemaan tositarvetta. Mulla ainakin meni muutamia päiviä ennen kuin tajusin, että voihan sitä pumpatakin ja samanmoinen määrä päiviä, ennen kuin tajusin maitoa pakastaa. Meni varmasti paljon hyvää kamaa hukkaan :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pullosta antaminen on mun mielestä erinomaisen hyvä lisä helpottamaan arkea. En kuitenkaan tekisi tästäkään mitään kynnyskysymystä kuten edellä sanottu imetyksen suhteen, vaan jos sitten oma vauva sattuu olemaan sen verran ronkeli, ettei huoli pulloa niin eiköhän ne menot saa järjestettyä.

Komppaan vielä erikseen tätä. Jotenkin kaikkein tärkein mitä mä noista syöttämisjutuista opin oli se, että siinä vaiheessa kun joku tapa tai sen opettamisen yritys vauvalle alkaa itseä kohtuuttomasti ketuttamaan, niin kannattaa unohtaa se suosiolla ainakin vähäksi aikaa ja jättää ihan oman arvoonsa kaikki "niin mut jos et tee näin niin mitäs sitte jos käyki noin" -jutut, joita kyllä riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus tosiaan "sekaruokinta" voi aiheuttaa vaikeuksia imettämiselle.

 

Jos haluaa sitä välttää, niin kandee tutustua muihin tapoihin ruokkia vauva kuin pullo. Lusikalla tai hörpyyttämällä voi juottaa maitoa ihan vastasyntyneestä alkaen. Silloin ei tule imuoteongelmia ;)

 

Pääsääntönä voi pitää, että mitä enemmän vauva rintaa (oikealla imuotteella) imee, sitä enemmän maitoa tulee. Siispä suosittelen, että ainakin ne ekat viikot jaksaisi antaa maidot vain tissistä, kunnes tuotanto tasaantuu. Sen jälkeen isukki voisi juottaa lusikalla tms että pääset välillä hengähtämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tulihan se sieltä. :D

 

Kyse ei mulla ole siitä, että "isukki vähän auttaa että se oikeesti tärkein äiti pääsee hengähtämään". Kyse on siitä, että kaksi vanhempaa tasaveroisesti hoitaa vauvaa. Kumpikaan ei vaan "auttele". Ja vaikka hörppyyttäminenkin on ihan jees ja osaamme sen tehdä, ei se ruokintakeinona kuitenkaan millään lailla ole pullon veroinen.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva Pinkki Pingu, että mietit aihetta jo nyt. Kuten on jo tullut esille, ei imetyksen onnistuminen ylipäätään ole itsestäänselvyys ja mä haluaisin nyt tuoda esille myös sen näkökannan, ettei ole omat ajatuksetkaan aina niin kamalan selkeitä.

 

Mä nimittäin esikoisen raskausaikana stressasin etukäteen kamalan paljon tuota imetystä ja äitiin sidoksissa olemista ja sitä jos pullo ei kelpaakaan. Mietin jopa sitä etten imettäisi ollenkaan, koska pelotti olla niin sidoksissa vauvaan. Hänen synnyttyään jo muutaman ekan päivän aikana kävi ilmi, että mun oma maito ei riitäkään ja pulloa on pakko antaa. Mä jotenkin siitä sisuunnuin ja seuraavat 4kk olikin sitten hirmuista taistoa imetyksen ja pulloruokinnan välillä ja todellakin kaikkea muuta kuin sitä että imettäisin suurimman osan kerroista ja pulloa annettaisiin sit kun mun tarvii käydä jossain. Kun imetys oli vaikeaa, halusinkin yhtäkkiä olla entistä enemmän lapsen saatavilla koko ajan. Esikoistani osittaisimetin kuitenkin sit 1,5v ikään asti varsin onnistuneesti alun vaikeuksista ja omista mielettömän suurista imetyshaluista etukäteen tietämättöminä. Se tuli ihan puskista lapsen synnyttyä, en todellakaan suunnitellut sitä. Toisen lapsen odotusaikana päätin onnistua täysimettämisessä jo alusta asti kaikin imetysapukeinoin, vaikka vaikeaa se oli sillonkin, mutta vasta tämän kokemuksen jälkeen mä opin että välillä voi vähän rentouakin. Nyt me ollaan noin 5kk ikäisestä asti oltu tuossa ihanan rennossa ajatusmaailmassa, että tissiä silloin kun äiti on paikalla ja pulloa muulloin. Kannattaa siis varautua siihen, että imettäminen tai imettämättömyys tai kaikki siitä väliltä tulee aiheuttamaan myös paljon ennaltasuunnittelemattomia tunnemyrskyjä suuntaan jos toiseenkin. Ja toki minäkin tiedän vauvoja, joille pullo ei ollenkaan kelpaa. Mut en usko, että se on ensimmäisiä asioita vauvan syntymän jälkeen joita kannattaa stressata. Ekan kuukauden (ehkä parikin) uskaltaa mun arvion mukaan imettää ihan 100% omalla maidolla ja vasta sen jälkeen totutella myös pulloon. Kuten moni jo totesikin, alkuaikojen imetys on tärkeää maidon tulevan riittämisen kannalta (joskin aina sekään ei auta), joten ei kannata ihan heti sitä pulloa tarjota jos haluaa oman maidon riittävän kunnolla. Joillakin tosin sekin onnistuu. Vain kokeilemalla voi tietää. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi ei käytännössä saanut koskaan maitoa tuttipullosta. Sitten n.6kk iän jälkeen tissille keskittyminen oli todella haastavaa ja olisin imetyksenkin voinut lopettaa. Mutta kun ei tuttipullosta osannut/halunnut juoda. 8kk iässä siirryttiin suoraan nokkikseen ja imetyksen lopetin, koska tissittelyt oli niin onnettomia yrityksiä. Nokkiksen lapsi hyväksyi, oli siitä vettäkin saanut aikaisemmin.

 

Jos joskus toinen lapsi tulee, niin toivon ja haluan että "opetellaan" myös pullolle. Oli se sitten korviketta tai omaa lypsymaitoa (jota sain hienosti myös käsin lypsettyä)

Edited by jpo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedän, mistä MarsiM puhuu. Itsellenikin odotusaikana mm. perhevalmennuksessa oli suunnilleen yksi ja hailee, mistä vauva saa ruokansa korvike vai rintamaito, pullo vai tissi. Kummankin lapsen synnyttyä imetyksestä on jostain ihme syystä (hormonit?) tullut varsinainen päähänpinttymä: omat synnyttäneet aivot suhtautuvat korvikkeeseen kuin suunnilleen johonkin myrkkyyn ja tuttipulloihin kuin ne olisivat jotain tosi vaarallista girl_haha.gif Ja näin siis enää pari kertaa päivässä imettävänä tuo asenne naurattaa, enkä todellakaan ymmärrä, mistä se aina tulee (tai ehkä se tuli esikoisen alun imetysvaikeuksista - jotenkin sisuunnuin, että tämän on pakko sujua). Ei siis kannata luoda itselleen suuntaan tai toiseen hurjia paineita. Oma ajattelu voi muuttua, imetys voi alkuun olla hankalaa tai tehdä tiukkaa; esim. maidonnousu kestää tai vauva ei osaa imeä.

 

Itse toimisin niin (siis näin ei-vastasynnyttäneenä tervejärkisenä), että imettäisin pelkästään ekat 3-4 viikkoa, kunnes maitoa tulee ja vauvan paino nousee hyvin. Kun maidontuotanto on tasaantunut, antaisin ehkä tietyn aterian päivästä aina samaan aikaan pullosta (esim.joku syöttö illalla). Yösyöttöjä en maidontuotannon takia pääasiallisesti miehelle siirtäisi, toki satunnaisesti kannattaakin ehkä siirtää, että saat joskus läpi yön nukkua (jos osaat). Näin sitten mieskin voi osallistua ja toisaalta voit lähteä jonnekin, jos siltä tuntuu. Illan valitsisin juuri siksi, että silloin vauva tottuisi, että illalla voi syödä pullostakin.

 

Suosittelen Aventin hitaan virtauksen pulloja ja Aventin rintapumppua.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sellanen päivitys tänne, että nyt 5kk iässä kun on alettu maistelemaan kiinteitä on poika alkanut kieltäytymään pullosta ja syömään maitoa vain rinnasta. Meidän poika, joka on alusta asti syönyt rintaa ja pulloa ja useimmiten mieluummin pulloa kuin rintaa :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos haluat muun kuin rinnan maidolle vielä tässä vaiheessa, kokeile nokkamukia. Se ei tosin yösyötöillä oikeen skulaa, mutta päivällä saattaa ton ikäselle jo kelvatakin kulaus kerrallaan aikuisen juottamana. Tavallinen kuppikin hörpyyttämällä toki menee, mutta nokkamuki on musta helpompi kuitenkin. :)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko kellään hyviä vinkkejä vauvan suostuttelemiseen pullolle? Ei oikein meinaa kelvata, ainakaan sellaisella varmuudella, että uskaltaisin mihinkään lähteä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kävi nokkiksen kanssa niin että poika kyllä oppi sen heti, mutta alkoi sitten tissiäkin imeä samalla tekniikalla ja voimalla kuin nokkista (meillä aventin malli ja sitä pitää imaista aika lujaa että jotain tulee), joten jouduttiin luopumaan tästä. Aiemmin oli myös sellainen pehmeänokkainen nokkis käytössä, mutta se taas johti puremiseen... onneksi meillä kelpaa nyt pullo tissin rinnalla ja käytössä on myös tavallinen juomalasi. Toivottavasti muilla sujuu paremmin tuon nokkiksen kanssa, me otetaan se vasta sitten käyttöön kun imetys loppuu :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0