Ren

Milloin lääkäriin?

77 posts in this topic

Eli kuinka pitkään olette yrittäneet luomuna ennen lääkäriin menoa?

Toiset yrittävät itse yli vuoden, toiset vain 6 kk. Milloin ei ole liian aikaista mennä lääkäriin?

Jotkut asettavat luomuna yrittämiselle takarajan: "Jos ei jouluun mennessä ole tärpännyt, niin sitten lääkäriin." Millä perusteella asetatte takarajan?

Ovatko lääkärit sanoneet mitään neuvoa siitä, missä vaiheessa tutkimuksiin kannattaa hakeutua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä luomuilua oli takana "vain" n. 6kk, ennen kuin menin yksityiselle gynelle. Tarkoitus oli käydä vain "tarkistuttamassa paikat", koska kierron pituus alkoi pikkuhiljaa venyä 28:sta päivästä 35:een. Gynen tutkimuksessa ilmeni PCO, sain clomit ja miehelle lähetteen simppatestiin. Miehen simppatestin tuloksen ollessa heikko, laitettiin lähete lapsettomuuspolille heti, vaikka luomuilua silloin takana vain n. 8kk. Päästiin polille suht pian, tutkimukset aloitettiin ja IUI-hoitoihin päästiin n. 1v 2kk yrityksen aloituksesta.

 

Mun mielestä gynellä kannattaa käydä ennen vuoden mittapuuta, jos kierrot on epäsäännöllisiä / huomattavan (yli32pvää) pitkiä. Jos taas kaikki tuntuu "normaalilta" (säännölliset kierrot, ehkä ovulaatio bongattu jne), olisin itse odottanut ehkä lähemmäksi vuotta eli olisin asettanut takarajaksi juuri esim. joulun 2007.

Edited by Rikuliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perusohjeena on, että tutkimuksiin kannattaa hakeutua vuoden aktiivisen yrittämisen jälkeen. Ellei tosiaan ole sitten jotain muuta ongelmaa, kuten superpitkät kierrot, tai perussairaus jonka tiedetään vähentävän hedelmällisyyttä. Tai siis lääkäriin voi mennä aiemminkin, mutta julkisella puolella lähete tarkempiin tutkimuksiin&hoitoihin tehdään yleensä vuoden yrityksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi kierto heitellä yrityksen aikana ihan älyttömästi, ja sitten mentiin tutkimuksiin, kun alkoi masentaa turha yrittäminen. No ei me lopulta ehditty kuin käydä tutkimuksissa, kun jo tärppäsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun mielestä gynellä kannattaa käydä ennen vuoden mittapuuta, jos kierrot on epäsäännöllisiä / huomattavan (yli32pvää) pitkiä.

Kiertoni on normaalisti jopa 40 päivää! :blink: Viime kierrossa olin ihan puulla päähän lyöty, kun ennen niin säännölliset ja harvat kuukautiseni tulivatkin viikon etuajassa. Olin pari päivää, että wtf, mitä tiputteluvuotoa, koska en yksinkertaisesti tajunut, että ne ovat kuukautiseni. En olisi osannut odottaa niitä kuin vasta viikon kuluttua.

 

 

Yritystä ei ole takana kauaa, mutta nämä asiat mietityttävät tietenkin. Varsinkin, kun olen miettinyt, että milloin hemmetissä oikein ovuloin, kun kierto on näin pitkä. Kai sitä pitää vain yrittää bongata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menin ensimmäisen kerran lääkäriin, kun AKTIIVISTA yrittämistä oli takana puoli vuotta. Silloin lääkäri (julkisella) oli sitä mieltä, että näin nuorena mulla ei ole mikään kiire ja käski odotella vielä vuoden. (Minusta oli aika nurinkurinen kommentti, lääkäriltä, että jos on nuori, on aikaa odotella. Itse ajattelen, että jos on suht nuori, pitäs sen lapsen saada puolessa vuodessa alkunsa, jos ei mitään häikkää ole missään.)

 

Kymmenen kuukautta yritystä oli täynnä, kun hakeuduttiin yksityiselle, jossa olivat sitä mieltä, että aletaan heti tutkia, missä vika. Vikaa ei löytynyt, mutta kovasti lääkäri kehui, että oltiin nopeasti hakeuduttu hoitoihin. Hoidot aloitettiin heti kun me halutiin hyvässä yhteisymmärryksessä lääkärien kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä menin lääkäriin vuoden yrityksen jälkeen kun aloin epäilemään liian myöhäistä ovulaatiota. En ollut vielä valmis lähtemään kokonaisvaltaisempaan selvitykseen, joka meillä mun mielestä edessä just joulun jälkeen, jos ei mitään tapahdu. Sain lääkäristä Lugesteron lääkityksen ja harmittaa, ettei kukaan ole aikaisemmin perehtynyt tohon mun kiertoon tarkemmin, ovulaatio on ilmeisesti aina ollut liian myöhään.

 

Yleisohjeena on tuo vuoden yritys, mutta vanhemmille ja toista lasta yrittäville suositellaan hoidon aloitusta jo puolen vuoden jälkeen, koska aikaa ei ole hukattavana. Toisaalta onko se nyt puolissa tapauksista, joissa lapsettomuudelle ei löydy syytä, eikä hoitoja voi kohdentaa. Jos taas on mitään häikkää kierrossa, tai muuta syytä epäillä ongelmia, niin lääkäriin kannattaa mennä vaikka jo ennen yritystä. Yksityisellä varmasti hoidetaankin ihan alusta asti jos asiakas haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä menin lääkäriin ennen kuin aloitettiin yritys. Kaikki oli päällisinpuolin ihan kunnossa.

Menkkoja ei kuitenkaan kuulunut, joten noin 2 kk yrityksen jälkeen sain Terolutit. Seuraavia menkkoja ei sitten taaskaan kuulunut ja noin 3 kk edellisestä lääkärikäynnistä menin uudelleen lääkäriin.

Silloin alettiinkin tutkimaan tarkemmin. Yritystä nyt takana 1v 4 kk ja huomenna tehdään tarkempi hoidonsuunnittelu.

 

Mulle sanottiin, että jos on selviä kiertohäiriöitä niin ei kannata odottaa edes sitä puolta vuotta vaan hakeutua mahd. pian lääkäriin. Tietysti ikäkin saattaa vaikuttaa, ilmeisesti julkisella ainakin 30-vuotiaisiin suhtaudutaan erilailla kuin 20-vuotiaisiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tuli postissa näytepurkki ja ajanvaraus polille 8.9.! :lol: Silloin on taustalla se 2 vuotta yritystä (+/-). Ikää meillä siis minä 25 ja mies 32, kun tuossa oli iästä jotain puhetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me odoteltiin lääkäriin menoa melkein kaksi vuotta. Nyt jälkiviisaana on hyvä sanoa, että olisi kannattanut mennä paljon aiemmin, kun tietää mitä kaikkea tutkimuksissa löytyi (mm. minulta oireeton endometrioosi, joka huonolla tuurilla ehtii parissa vuodessa hankaloittaa tilannetta kovastikin...)

 

Yhdessä lapsettomuusinfossa muistan kuulleeni, että raskaus keskimäärin alkaa 8-9 kuukauden sisällä yrityksen aloittamisesta, jos fysiikassa ei ole mitään häikkää. Mutta jos epäilee jotain ongelmia, suositellaan hoitoon hakeutumista jo aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhesuunnittelun sivustolla (http://pesu.come.to/), kohdassa "Raskauden alkaminen" on yksi mielestäni tosi havainnollinen kuvaaja, josta ilmenee keskimääräisiä yritysaikoja erilaisissa tilanteissa (pilleriehkäisy + ei lapsia, p-ehkäisy + lapsia, ei ehkäisyä + ei lapsia ja ei ehkäisyä + lapsia). Sitä tiirailin silmä kovana, ja se esti vaipumasta ihan totaaliseen epätoivoon kun yritystä oli kestänyt vielä alle vuosi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minusta oli aika nurinkurinen kommentti, lääkäriltä, että jos on nuori, on aikaa odotella. Itse ajattelen, että jos on suht nuori, pitäs sen lapsen saada puolessa vuodessa alkunsa, jos ei mitään häikkää ole missään.

 

Minä myös hakeuduin lääkäriin, kun yritystä oli 4kk.. Eka kierto oli 51pv, toinen ei sitten loppunutkaan kun vasta teroilla kp 86. Elokuussa 07 hakeuduttiin sitten yksityiselle, kun omalääkäri sanoi teroja myöntäessä että voidaan odottaa 1,5-2 vuotta kun ollaan niin nuoria (minä silloin 18, mies 27). Yksityinen lääkäri sanoi, että hyvä etsiä mahd. nopeasti vika, jos nuorena ei onnistu viim. 6kk kuluessa (sanoi, että minun ikäinen perusterve nainen pitäisi raskautua viim. 3-4kk aikana). Nyt hoitoja takana 10kk, syy kyllä löytynyt mutta hoidot ei toimi. Julkiselle aika 4.8. Pahimmillaan oli kierto 110pv, kun hoitoepäonnistui joulukuussa ja seuraavat menkat tuli maaliskuussa (en käyttänyt teroja, kun odotin skopiaan aikaa)..

 

Mutta tosiaan, vuoden voi odottaa, jos on säännölliset kierrot. Mutta muuten voipi ihan hyvin hakeutua aiemmin :)

Edited by Like-Angel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä mielestänne ei ole enää säännöllistä kiertoa? Jos esim. seitsemästä kuukautisesta yksi on kestänyt 23 pv:ää, yksi 25 pv:ää, neljä 27 pv:ää ja yksi 29 pv:ää niin onko kierto säännöllistä vai tarkoittaako säännöllinen kierto aina tasan x pv:ää monena kuukautetan peräkkäin?

 

Ketjussa mainittiin myös, että lääkäriin kannattaa mennä jos kierto on kovin pitkä. Mites sitten, jos se on kovin lyhyt eli esim. 23 - 25 pv?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ suht säännölliseltä mun mielestä toi kierto vaikuttaa. Lyhyestä kierrosta ei mun mielestä ole isompaa haittaa, onpahan useammin mahdollisuudet raskautua, jos vain ovuloi ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesäkuussa 2005 jätettiin ehkäisy pois (=e-pillerit). Parin pidemmän (35-36) kierto tasoittui tasaseen 29-30. Olin mielessäni ajatellut, että pidettäisin sitä vuoden yritystä rajana tutkimuksiin menemisessä, sillä tilastojen mukaan 85% raskautuu vuoden sisällä ehkäisyn lopettamisesta.

Kesällä 2006 se vuosi tuli meillä täyteen. Sovittiin miehen kanssa, että häiden jälkeen syksyllä mennään tutkimuksiin. No sitä ei tarvittu, kun plussasin lokakuussa -06. Tämä raskaus päättyi kuitenkin kohtukuolemaan rv 30, huhtikuussa -07.

Toukokuussa -07 menkat alkoi 33 päivää synnytyksen jälkeen. Uskallettiin surusta huolimatta miettiä ja suunnitella uutta raskautta. Sovittiin taas, että syksyllä mentäisiin tutkimuksiin, sillä todettiin, että kummankaan pää ei kestäisi surun lisäksi odotella uutta raskautta yli vuotta tai mahdollisesti vieläkin pidempää aikaa, kun tietoa vioista ym. ei ollut. Oltiin puhuttu, että helpompi on kestää mahdollinen vika kuin tämä epätietoisuus.

Niinpä lokakuussa -07 mentiin yksityiselle tutkimuksiin. Alunperin meillä oli lähete julkiselle puolelle, mutta kun kävin varaamaan lähetteen turvin aikaa perhesuunnitteluun, selvisi, että tämä meitä kätilöopistolla hoitanut lääkäri ei olisi saanut moista lähetettä tehdä! :blink: Meidän olisi pitänyt ottaa ensin yhteyttä terveysasemamme terkkaan, joka puolestaan ohjaisi meidät ta:n lääkärille, joka puolestaan ohjaisi meidät perhesuunnitteluun. Tuohon kaikkeen olisi mennyt ainakin koko syksy, joten inhimillisemmäksi ja nopeammaksi katsoimme yksityisen sektorin.

Tuttujen ja netin kokemusten kautta varattiin aika Diacorista. Oltaisiin päästy jo seuraavana päivänä, mutta mun työvuorojen takia mentiin puhelusta tasan viikon päästä lääkärin pakeille. Lokakuun 17. päivä oli eka käynti. Marraskuun 17. päivä kaikki tutkimustulokset oli jo selvillä ja tehtiin jo eka inssi. Diagnoosina meillä on miehen siittiöissä teratozoospermia, eli 90% siittiöistä on epämuodostuneita rakenteeltaan. Inssiä varten tehtävä pesu parantaa tulosta. Joulukuussa tehtiin toinen inssi, joka ei myöskään tuottanut tulosta. Tammikuussa inssi jäi väliin, kun ovistesti näytti negaa. Olin silti ovuloinut ja 15 päivää myöhemmin havaitsin, että olin kaikesta huolimatta tullut luomusti raskaaksi. Lokakuuksi odotellaan, että josko yli kolmen vuoden jälkeen vihdoin saataisiin elävä vauva!

 

Mä kannatan lääkäriin menoa, jos on kiertohäiriöitä jo ennen kuin se yksi vuosi yritystä täyttyy. Muutoin sen vuoden yrittämisen jälkeen. Omalla kohdalla ainakin se epävarmuus siitä onko vikaa vai oli pahempaa kuin diagnoosi viasta. Koko ajan kuitenkin oli niin varma siitä, että jotain häikkää on ja helpotus oli saada siihen vahvistus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en 1. kierroksella halunnut tutkimuksiin ennen kuin vasta vuoden yrityksen jälkeen. Jotenkin en tahtonut sitä mitä olin monilta netissä kuullut, eli lääkitystä "turhaan" jos vikaa onkin myös miehessä. Minua varmaan olisi hoidettu kun vikaa oli kierron molemmissa päissä (myöhäinen ovulaatio ja lyhyenpuolinen luteaalivaihe). Koin myös, että kun ei ihan hirveästi pielessä ole mikään (eli ovuloin sentään joka kierrossa) niin voin vähän pitempään odotellakin. Kävi sattumalta niin, että ehdin tulla raskaaksi ennen kuin meillä oli edes sitä ensimmäistä terveyskeskuslääkärin vastaanottoa.

 

Seuraavalla kierroksella en ehkä aio odotella yhtä pitkään. Jos siis näyttää olevan vielä niitä kierto-ongelmia, niin menen suosiolla lääkäriin. Miehestä en vielä tiedä, mitä ajattelee, kun tämä ei ole nyt ajankohtaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

me menimme vuoden yrittämisen jälkeen, olisi ehkä voinut mennä jo aiemminkin kun yksityisellä käydään. Mitään vikaa ei kyllä onneksi löytynyt, ovulaatiota yritetään nyt tehostaa clomeilla:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on ollut jo 4 vuotta tulee jos on tullakseen meininki.

nyt sit isäntä kysyi varovasti et pitäisköhän tilata aika lapsettomuustesteihin.

ensinmäinen aika on 15.8.08.

olen niin innoissani että lopetin tänään tupakanpoltonkin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä menin gynelle, kun oli puoli vuotta yritystä takana. Syynä oli joka kerralla pitenevät kierrot. Syyksi löytyikin kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt tuosta on kulunut noin puolitoista vuotta ja ollaan menossa tarkempiin tutkimuksiin. Olen siis tässä välissäkin käynyt samalla lääkärillä, mutta odoteltiin kiertojen tasoittumista. Nyt kierrot on olleet vuoden alusta suht tasaiset, mutta mitään ei ole tapahtunut, joten tutkimuksiin suunnataan kohta. Pitää ottaa nyt yhteyttä lääkäriin ensin ja sopia ajoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jätin pillerit pois kesällä 2008 ja tämän vuoden maaliskuussa kävin gynellä, lähinnä kuukautiskipujen vuoksi. Yritystä oli silloin takana vasta 8 kk, kierto melko säännöllinen ja ultrassa kaikki ok, joten gyne kehotti odottelemaan rauhassa vielä kevään ja kesän ajan. Elokuussa kun vuosi yritystä tuli täyteen varasin uuden ajan gynelle ja mies kävi Väestöliitossa tutkimuksessa. Miehen puolelta pitäisi olla kaikki kunnossa, itseltäni otettiin kierron kartoitusta varten verikokeet, joista nyt odottelen tuloksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en olisi varmaan mennyt lääkäriin vuoden täytyttyä, ellei lekuri olisi sitä ehdottanut. Olin rutiinitarkastuksessa, jossa kyseltiin pilleriestä sun muista ja kerroin sitten, ettei niitä ole käytetty lähes vuoteen, mutta yritys ei ollut tuottanut tulosta. Siihen mennessä en ollut edes ajatellut kärsiväni varsinaisesti lapsettomuudesta, mutta kun lekuri lausui sen ääneen, se jäi kummittelemaan mieleen. Reilun vuoden yrittämisen jälkeen mentiin sitten miehen kanssa suoraan yksityiselle. Mä en oikeastaan edes tiedä, miksemme me ajatelleet mennä ensin julkiselle puolelle. Todennäköisesti syynä oli se, että julkisella on kuitenkin sen verran jonoa, etten mä olisi halunnut jäädä odottamaan kovin kauan jo pelkkää tutkimuksiin pääsyä.

 

Muissa yhteyksissä kyselin terveyskeskuksestakin, milloin tutkimuksiin olisi päässyt, ja kilpirauhassairaudesta ja sekoilevasta hormonitoiminnasta huolimatta rajana oli se vuoden yritys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä aion yrityksen alkuvaiheissa jo kääntyä lääkärin puoleen. itseasiassa olen jo nyt ottanut yhteyden lääkäriin,vaikka en ole edes kuin haave asteella. syynä tähän on olemattomat menkkani, joita ei ole tullut kuin 2 luomuna ja joskus 15-16 vuotiaana käynyt menkkojen alkamattomuuden takia tutkimuksissa. näistä tuloksista en muista yhtään mitään, joten ajattelin hyvissä ajoin tutkituttaa itseni. tietääpähän sitten jo valmiiksi miltä tasolta lähdetään liikkeelle. uskoisin myös,että ton mun historiikin takia otettaisiin vastaankin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin yritetty reilu vuosi, kun mentiin yksityiselle. Kunnallisella puolella ei edes käyty.

Oikeastaan meidät apua hakemaan sai mieheni sisko, joka ilmoitti raskaudestaan meille. Oltiin itse yritetty vuosi ja he eivät kuin muutaman kerran ja se tuntui silloin kovalta iskulta! Itkin koko päivän, vaikka olisi pitänyt olla onnellinen heidän puolestaan. Ja olinkin sisimmässäni, mutta silloin en voinut kuin itkeä, että miksi meille ei tule lasta. Seuraavana päivänä jo pystyin iloitsemaan heidän puolestaan! :rolleyes: Mutta täytyy antaa omille tunteilleen lupa, muuten tulee hulluksi. Silloin miheni päätti, että nyt mennään hakemaan apua, oltiin me kuitenkin yli vuosi odotettu ja kuitenkin nuoria ollaan, että jossain saattaa olla nyt vikaa. Ja hyvä, kun mentiin. En usko että olisin vieläkään raskaana luomu-toimin. Tarvittiin avuksi clomit, että ovulaationi saatiin mahdolliseksi. Jos olisin tiennyt tuon alusta asti, että en ovuloin luomuna kuin ehkä silloin tällöin niin oltaisiin menty hakemaan apua jo aikaisemmin. Minusta ei tarvitse itseään kiusata vuottakaan, jos toive omasta lapsesta on suuri. Se käy välillä niin kovin raskaaksi, kun aina joka kuukausi saa pettyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now