Ren

Milloin lääkäriin?

77 posts in this topic

Olimme yrittäneet neljä kuukautta kun menin lääkäriin.Pillerit jätin pois ja kuukautisia ei vaan näkynyt.No löytyihän se syy pco tyyppiset munasarjat. Terveyskeskus lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan tutkimuksiin.Nyt on noin vuosi kulunut ja yrittäminen jatkuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yritys alkoi 6/09, eli reilu vuosi nyt takana. Lääkäriin menin kesäkuussa hakemaan lähetettä lapsettomuustutkimuksiin. Tervbeyskeskuksessa tehtiin papa-koe ja otettiin kaikenmaailman labroja. Ei löytynyt mitään poikkeavaa. Saatiin hormonipolille aika jo 16.8. Mulla on samanlaisia kipuja kuin mitä elliina kuvaili. Lähetteen antanut terveyskeskuslääkäri epäili endoa, ja oon lähes 99% varma, että sitä se on. Nyt alkaa jo jännittää aika kovasti lääkäriin meno, mutta ei ainakaan tarvitse yksin enää pähkäillä outoja kipuja. Minusta on hyvä, että meidän asiat on annettu eteenpäin osaavien ihmisten käsiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyysin gyneltä lähetteen tutkimuksiin kun tuloksetonta yrittämistä oli takana reilut 1,5 vuotta.

 

Tutkimukset aloitettiin mutta niissä ei alkua pidemmälle päästy, mies ehdittiin tutkia mutta omat tutkimukseni eivät alkaneet. Syynä äärimmäisen epämääräinen kuukautiskiertoni, jonka vuoksi aloituslabroihin ei koskaan tullut sopivaa ajankohtaa. Aiva vähintään joku matka lykkäsi tutkimukset seuraavaan kiertoon, milloin se sitten ikinä olisikaan...

 

Nyt kuitenkin olen raskaana ja täysin luomusti, pitää vaan toivoa että kaikki menee hyvin sillä odotus on ollut pitkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Teillähän kävi sit hyvä tuuri! :) Tiedän yhden toisenkin tapauksen, jossa raskaus alkoi siinä vaiheessa kun meinasivat tutkimuksiin mennä (ja siis yrittivät kauemmin kuin vuoden).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varasin nyt itselleni ihan omaa mieltä rauhoittakseni gyneajan. Ongelmana on älyttömän epäsäännöllinen ja pitkä kierto, ovulaatiosta en osaa sanoa yhtään tapahtuuko sitä edes (tikuttamaan ei ole sitä onnistunut). On vaikea sanoa koska voisi olla paras aika raskautua, kun kierto voi olla mitä vaan 33-50 päivän välillä, ja harvoin kahta saman mitattaista kiertoa peräkkäin. Lähinnä tietysti toivoisin kuulevani, että kaikki on kuitenkin kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jätettiin alkuvuodesta pillerit, touko ja kesäkuussa kuvittelin molemmissa kierroissa (mulla kierrot aika pitkiä n 31 pv ja alkavat kuun ekoina pvnä) kaikenlaisista pms-oireista (pahoinvointi, vatsan turvotus, rintojen kosketusarkuus jne 'klassiset raskausoireet', jotka johtuivat vain omasta hormonitoiminnasta) olevani raskaana - testit negana ja epätietoisuus sekä epätoivo/suru iski jo silloin. Heinäkuussa varasin jo ajan yksityiselle gynelle (maksoi 50-60€) kierron loppuvaiheessa.

Suosittelen (!): hän ultrasi heti munasarjat (eivät olleet pco eli monirakkulaiset), selvitti kierron ja sain lähteä hyvillä mielin kotiin - eli ei tarvetta Clomeille ja Terot eli keltarauhashormn. olisin saanut heti (ne auttavat vahvistamalla kohdun limakalvoa, jos kärsit tiputtelusta - eli eivät ole vain heille, joilla menkkakierrot venyvät ylipitkiksi ;)), mutta sanoin gynelle, että en halua syödä lisähormoneja pillerien jälkeen. Mieli oli kuitenkin hyvä, koska olin ainakin saanut tietää, että periaatteessa (jos putket auki), voin tulla ilman hormoneja raskaaksi.

Suosittelen varaamaan heti ajan lääkäriin - hyvä gyne selvittää, eikä arvostele miksi tulit jo puolen vuoden (tai lyhyemmän) yrityksen jälkeen.

Itse vaivuin 2 päivää ennen menkkojen oletettua aikaa epätoivoon ja varasin ajan lapsettomuu spolille (eli soitin 'rohkeasti' vaikka ei vuotta takana!). Soitin ja sanoin, että tämä vuosi yritetty ja he ottivat asian heti tosissaan - sain ajan syyskuun lopulle (silloin tulisi alle 9kk yritystä). Kertoivat, että n 1.5h pitää varata aikaa miehen kanssa ja tuolloin tehdään minun kierron kartoitus ja sitten muistaakseni seuraava kp 5 veritesti ja kp 21 toinen veritesti (testataan keltarauhashormonin määrä jne. verestä - joku muu täällä varmaan tietää mitkä kaikki testataan :)). Ja miehen simpat tutkitaan joko ekalla kerralla tai saa tuoda myöhemmin ne polille.

No seuraavana päivänä - niin uskomatonta, että on pää aivan pyörryksissä - eli eilen sain elämäni ensimmäisen PLUSSAN, kädet täristen edelleen ilouutisesta ja sormet ja varpaat ristissä, että kaikki menee hyvin:) sen verran vielä näin aiheen sivusta, että kaikki tämä surustelu ja stressaaminen ei estänyt raskaaksi tuloa.

MUTTA pointtina, jos huolettaa ja mietityttää, niin ajan varaaminen helpottaa mieltä - ainakin mulla! Uskaltakaa tehdä se puhelu, ei kotona kannata yksin murehtia... mulla ainakin jäi hyvä maku noista varaamisista ja mun huolet otettiin tosissaan. 8kk yritystä on pitkä aika, kun joka kuukausi saa pettyä ja toivo alkaa mennä...Tsemppiä kaikille lääkärin varaamiseen ja hirmuna plussaonnea teille jokaisellewub.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse vaivuin 2 päivää ennen menkkojen oletettua aikaa epätoivoon ja varasin ajan lapsettomuu spolille (eli soitin 'rohkeasti' vaikka ei vuotta takana!). Soitin ja sanoin, että tämä vuosi yritetty ja he ottivat asian heti tosissaan - sain ajan syyskuun lopulle (silloin tulisi alle 9kk yritystä). Kertoivat, että n 1.5h pitää varata aikaa miehen kanssa ja tuolloin tehdään minun kierron kartoitus ja sitten muistaakseni seuraava kp 5 veritesti ja kp 21 toinen veritesti (testataan keltarauhashormonin määrä jne. verestä - joku muu täällä varmaan tietää mitkä kaikki testataan smile.gif). Ja miehen simpat tutkitaan joko ekalla kerralla tai saa tuoda myöhemmin ne polille.

No seuraavana päivänä - niin uskomatonta, että on pää aivan pyörryksissä - eli eilen sain elämäni ensimmäisen PLUSSAN, kädet täristen edelleen ilouutisesta ja sormet ja varpaat ristissä, että kaikki menee hyvin:) sen verran vielä näin aiheen sivusta, että kaikki tämä surustelu ja stressaaminen ei estänyt raskaaksi tuloa.

MUTTA pointtina, jos huolettaa ja mietityttää, niin ajan varaaminen helpottaa mieltä - ainakin mulla! Uskaltakaa tehdä se puhelu, ei kotona kannata yksin murehtia... mulla ainakin jäi hyvä maku noista varaamisista ja mun huolet otettiin tosissaan. 8kk yritystä on pitkä aika, kun joka kuukausi saa pettyä ja toivo alkaa mennä...Tsemppiä kaikille lääkärin varaamiseen ja hirmuna plussaonnea teille jokaisellewub.gif

 

--hups! piti laittaa, että elokuun kierron kohdalla - eli 2 päivää ennen menkkojen alkamista elokuussa vaivuin taas epätoivoon, että en olisi taaskaan raskaana ja taas edessä olisi menkat ja pettymys jne. yllä loppustoori :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä hakeuduin ekan kerran kunnalliselle yleislääkärille n. 7 kk pillereiden pois jättämisen jälkeen, kun aluksi säännöllisinä tulleet menkat jäi kokonaan pois. Sain sieltä Terolutit, joilla n. 5 kk:ssa saatiin kierto kutakuinkin normaaliksi. Sen jälkeen yritettiin vielä vajaa vuosi ennen kun hakeuduttiin yksityiselle klinikalle tutkimuksiin.

Edited by mianro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä menin lääkäriin, kun kuukautisia ei kuulunut puoleen vuoteen pillereiden lopettamisesta. Sain kierron käynnistelyyn Terolutit (ja PCO-epäilyn,joka aiheutti suunnatonta mielipahaa). Kun Teroluteillakaan vuotoa ei tullut, menin uudelleen yksityiselle gynelle, jossa otettiin diagnoosin suhteen takapakkia, mutta koska oli ilmiselvää,etten ovuloi, aloitettiin Clomit,sen jälkeen kun oli saatu vuoto aikaiseksi tupla-annoksella Terolutia.( Käytännössä meidän yritys siis alkoi suoraan Clomifenien kanssa, koska ekat puoli vuotta odottelimme menkkoja ja käytimme kumia ehkäisynä.) Ja nyt siis jatkossa käymme kontrolli uä:ssä gynellä ja jossain vaiheessa miehelle tehdään sperma-analyysi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja yhdynnässä olen myös alkanut miettiä kipua.. tai siis olen aina tuntenut "pohjakosketuksen" aika voimakkaana, nyt vaan tuntuu että viimeaikoina olisi vielä herkistynyt, alkaa pelottaa koko yhdyntä kun tulee jo kivut mieleen kun mies vähänkin innostuu.. :(

 

Voisikohan mulla sit olla jotain endoa tai jotain, joka ois pahentunut esikoisen jälkeen, ikää mulla nyt 29...? Minne, neuvolaanko, mä otan yhteyttä jos otan..? (itkettää kyllä jo valmiiksi jos pitää sen tädin luo mennä, kenen hoivissa se km tuli myös koettua, henkisesti ei meinaa vieläkään olla yli siitä...)

 

 

Minä kävin vähän aikaa sitten gynekologilla tarkastuskäynniltä, viime käynnistä taisi.. olla liian kauan aikaa. Siellä selvisi että minulla oli endotyyppistä, "suklaakystia" mustia pisteitä, jotka alkavat kuukautisten aikaan vuotamaan ja aiheuttavat kipua. Mainitsin myös lääkärille yhdynnässä tapahtuvasta kivusta, ja hän yhdistä sen heti tähän.

 

Minulle lääkärissä siis todettiin näitä suklaakystia, papereissa lukee että PCO ja endometrioosi, lievänä kummatkin. Tämän vuoden tammikuussa jätin pillerit pois ja kesällä keskenmeno. Lääkäri mainitsi että tammikuussa voimme halutessamme mennä Väestöliitolle klinikalle tai yliopiston sairaalaan lähete.

Itse mietin että, miehelläni oli 4-5 vuotta sitten pullistunut tyrä kivespusseissa. Tyrä oli todella kivulias ja muttei sitä jouduttu kuitenkaan leikkamaan. Voiko tälläinen vaikuttaa myös mahdolliseen hedelmöittymiseen? Itse en muistanut mainita lääkärille tästä asiasta, kun ensisijaisesti puhuimme vain minusta.

 

Puhuin itse eilen mieheni kanssa mahdollisuudesta mennä Väestöliiton klinikalle. Mieheni pelkää kalliita laskuja, ja kysyi, miksemme voisi odottaa. Itsestäni tuntuu että en jaksa odottaa, kesäinen keskenmeno häärii mielessä ja haluan eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on varattu ensikäynti lääkärille lapsettomuustutkimuksien aloittamiseksi. Kunnalliselle puolelle olemme menossa. Ajan olemme saaneet marraskuun ihan alkuun, jolloin yritystä on takana 1v 2kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä hakeuduin tutkimuksiin noin 1 vuosi ja 8kk:tta yrityksen aloittamisen jälkeen. En vielä tuossa vaiheessa ollut kyennyt myöntämään tilannetta ja olimme miehen kanssa sopineet, että hakeudun omien kiertohäiriöiden vuoksi tarkastukseen (kovat kuukautiskivut, runsaat menkat, hyytymien määrä, reilun viikon tuhruttelu ennen menkkoja). Tutkimuksessa selvisi, että minulla oli myoma ja samalla tuli vahva epäily endosta. Kerroin gynelle raskautumistoiveista, joka samalla laittoi lähetteen lapsettomuuspolille, joten päädyimme vähän kuin "vahingossa" eteenpäin. Onneksi niin, sillä mitä ilmeisemmin luomulasta ei ihan heti saada (kohta 2 vuotta yritystä takana).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottiin viimeiseen asti asioiden kääntyvän parhain päin ihan itsekseen. Yritystä oli takana noin 3 vuotta, kun hakeuduimme yksityiselle tutkimuksiin. Alkoi vähitellen turhan paljon rasittaa se jokakuukautinen pettyminen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia tutkimuksia teille on tehty??

 

 

Meillä 1v.5kk yritystä takana eikä tärppiä näy :( Syksyllä kävin gynellä ja ultrassa kaikki näytti kuulemma hyvältä :)

Mulle gyne alkoi puhumaan lapsettomuushoidoista ja Ava-Klinikasta...Tässä nyt kovin miettinyt että mitä seuraavaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannustan kaikkia, joilla on häikkää kuukautiskierrossa, hakeutumaan lääkärille vaikka saman tien. Itselläni on ollut koko pienen ikäni (pillerikausia lukuunottamatta) todella epäsäännöllinen ja harva kierto, ja kun lopetin ehkäisyn vauvaa varten, menkkoja ei taaskaan alkanut kuulua. Itse olisin odotellut kotona useammankin kuukauden, mutta siskoni patisti lääkärille jo aiemmin juurikin kiertohäiriöideni perusteella. Ja onneksi menin, koska lopulta gynelle asti (kolmen kuukauden terolut-kokeilun jälkeen) päästyäni kävi ilmi, että normaaleja menkkoja ja ovulaatiota ei kuulu polykystisten munasarjojen vuoksi. Turhaan olisin siis odotellut, ja lääkärillä ongelmaan pystyttiin tarttumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gynelle menin, kun yrittämistä oli ollut vuosi. Osasyynä gynelle menoon oli pidentynyt kiertoni (ennen noin 30 päivää, mutta gynelle menoa edeltävinä parina kuukautena jopa 60 päivää). Hyvä, että menin, sillä selvisi etten ovuloi ainakaan jokaisessa kierrossa, ja sain lääkkeiksi terot ja clomit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me hakeuduimme tutkimuksiin kun 10 kk yrittämistä tuli täyteen, koska jo etukäteen tiedettiin, että kilpirauhasongelmani voivat vaikeuttaa raskautumista ja sisätautilääkärini halusi tutkituttaa kaikki arvoni sekä mieheni ennen kuin kilpirauhasen suhteen aloitettaisiin järeämpi lisälääkitys. Tutkimuksissa löytyikin sitten PCO-tyyppiset munasarjat ja nyt ollaan ensimmäisessä inseminaatiokierrossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritystä oli ollut takana vuosi. Ensimmäinen lapsi siis sai alkunsa heti, mutta toista ei kuulunut.. Jos kiertoni ei olisi ollut säännöllinen olisin varmasti haketunut lääkäriin jo aiemmin..

 

Aluksi kartoitettiin tilanne ja mies vei spermanäytteen, sitten kävin munanjohtimien aukiolotutkimuksessa josta vika löytyikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritystä takana vuosi ja 3kk kun lähdettiin tutkimuksiin. Nyt on miehen spermanäyte tutkittu, multa otettu jotain alkukierron verikokeita ja ultrattu. Eikä mitään hajua mitä tapahtuu seuraavaksi vai tapahtuuko mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt aktiivista yrittämistä ollut heinä/elokuusta asti, mutta ilman ehkäisyä olemme olleet noin kolme vuotta ja koskaan emme ehkäisyä ole kovin tarkasti käyttäneet. Tänä syksyny asia sitten alkoi eniten vaivaamaan, koska kova halu lapsi olisi saada. Menin kouluterveydenhoitajalle juttelemaan kovista menkkakivuista ja kun hän tarjosi pillereitä, kerroin etten käytä. Sitä kautta purkamalla avauduin tästä ongelmasta. Hän laittoi lähetteen verikokeisiin ja papaan, nyt lääkärin keskustelun jälkeen tulee lähete jatkotutkimuksiin. Verikoe ja papa ei paljastanut mitään epänormaalia, seuraavaksi on miehen spermanäytteen keruu ja jotain. Itsekin nyt hieman pihalla, kun tuli ihan puuntakaa tämä että mitään vikaa ei ole vaikka kierrot ovat nykyään sitä 38-42 päivää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on varattuna aika gynelle tammikuulle, elokuussa kävin papa kokeessa joka oli ok, silloin puhuin jo että vauva saisi tulla ja nyt tammikuussa menen uudestaan kun oli puhetta verikokeista yms silloin elokuussa joten sitä odotellaan, ei tosin haittais yhtään vaikka plussa tulis ennen sitä :) Meillä yritys alkanut siis 4/12 .

Edited by Ariel87

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viiden vuoden jälkeen.. :blush: . Jotenkin vasta nyt tuntuu olevan oikea aika. Oon kyllä aiemminkin maininnut asiasta muuten gynekäyntien yhteydessä, mutta saanut aina vaan neuvoksi makoilla jalat kohti kattoa seksin jälkeen tai muuta yhtä "yllätävää". Mutta nyt siis ensimmäistä kertaa oikeasti tutimuksia aloittamassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vuoden yrittämisen jälkeen hakeuduttiin hoitoihin, tosin yksityinen gyne olisi laittanut meidät jo 5kk jälkeen, koska kuukautiseni eivät tulleet pillereiden lopettamisen jälkeen ikinä itsestään. nyt reilu vuosi oltu hoidoissa ja kyllä harmittaa että ei heti silloin 6 kk jälkeen menty. jotenkin vaan uskoi että ne hoidot auttavat heti saamaan lapsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mennään heti hoitoihin, kunhan kutsu saadaan, lähete niihin haettiin vuoden yrittämisen jälkeen, kun olin ymmärtänyt että vuosi vaaditaan yritystä ennen kuin hoitoihin pääsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloitettiin tutkimukset vähä yli vuoden tuloksettoman yrityksen jälkeen, ja siis silloin määrättiin mies menemään simppatutkimukseen ja mulle tehtiin sisätutkimus ja määrättään clomit puoleksi vuodeksi, josta ei ollut mitään hyötyä.. Siitä varmaan noin puolen vuoden jälkeen pistettiin tutkimuksia eteenpäin ja päästiin hoitojonoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now