Coconut

Ruokapaniikki

16 posts in this topic

Löytyisikö apuja.. Täällä yksi hermoilija.. Raskaus on vasta alussa ja ruuan suhteen on vielä opettelua. Tiedän kyllä, mitä pitäisi välttää, mutta tuli maistettua kaupan tiskiltä ostettuja, paistettuja silakkapihvejä ja vielä kylmänä :( Suoraan tiskiltä siis.. Nyt olen ihan huolissani millainen riski on saada listeria tämän "herkuttelun" jälkeen..

 

Murehdinko turhaan vai onko todella aihetta huoleen? girl_to_take_umbrage2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ööh, ei kai silakkapihveissä listeriaa ylipäänsä ole..? Sitä voi olla kylmissä, siis missään vaiheessa kuumentamattomissa JA tyhjiöpakatuissa kalatuotteissa, esim. graavi- ja kylmäsavulohipakkauksissa. Listeria kuolee kuumennettaessa. Olisin sinuna siis ihan rauhallisin mielin :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka listeriatapaukset ovatkin lisääntyneet ja kehotan varoivaisuuteen, niin ei kannata hermoilla :) Turhia riskejä kannattaa välttää muttei kannata stressata jos vahingossa tulee syötyä jotain. Todennäköisesti silakkapihvit eivät olleet vakuumipakattuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos teille vastauksista! Helpottaa hieman.. Ehkäpä tässä liiaksikin miettii näitä, mutta kun kaikki on uutta. Ajattelin sitä, että kylmänä ei eineksiä pitäisi syödä ja tosiaan sitä, miten tuotteet on pakattu. Toivon todella, että kaikki on kunnossa. Ja olen varovaisempi jatkossa. girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lainaan topiccia, onko kukaan juonut raskausaukana tankkimaitoa suoraan tilalta?

Itse kuljen töissä navetoilla, ja käytetään päivittäin tankkimaitoa, olen miettinyt että onkohan tuo listeria riski kuin suuri sen suhteen?

Vähän olen turruttanut itseä siihen uskoon että jos niin huono tuuri käy että listerian jostain saan niin varmaan suurempi todennäköisyys olisis että se ihan suunkautta annosteltuna tulee suoraan siitä itsestään, näitä ylläreitä kun tahtoo päivittäin tulla lehmien häntien saattelemana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedän montakin äitiä ketkä ovat juoneet tilansa maitoa surutta odotusaikanaan. Itsekin ole välillä juonut ehtaa maitoa ja tosiaan kyllähän on varmaan monia muita asioita ensin mistä sitä listeriaa voi tulla kuin tuore maito. Itse olen tätä mieltä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin kerätä tänne ajatusten vaihtoa siitä, minkälainen ruokatarkkailu on järkevää ja millä saa vain päänsä sekaisin.

Olen itse varsin tehokas kehittämään reittejä, mitä kautta saatan saada esimerkiksi listerian, sehän se suurin peikko on. En uskalla syödä muiden laittamaa ruokaa, koska en voi olla vakuuttunut siitä, että ruoka on valmistettu asianmukaisella tavalla. Enhän esimerkiksi voi tietää, onko salaatti ollut kosketuksissa vaikkapa raa´an lihan kanssa. Tämä aiheuttaa haasteita, koska minun pitäisi päivittäin lounastaa koulumme ruokalassa. Kehittelen myös kotona kauhuskenaarioita siitä, kuinka keittiömme on täynnä vaaratekijöitä. Olen aiemmin käsitellyt raa´an kalan ja lihan käsin. Ensin pelästyin sitä, että mahdollinen listeriahan on nyt sitten käsisaippuan pumpussa, josta se siirtyy takaisin käsiini seuraavalla käytöllä, mutta tänään keksin, että eihän käsien normaali saippuapesu tapa bakteeria, joten nyt sitä saattaa olla missä vain, mihin olen koskenut. Kaiken maailman kehitelmiä löytyy pilvin pimein..

Tiedän, että panikoimiseni on enää normaalin rajoilla (jos sitäkään), mutta en vain osaa relatakaan. Pelkäsin ensimmäisen raskauden aikana myös, mutta silloin pelot olivat jollain tavalla kontrollissa. Jo raskautta yrittäessä aloin panikoida, ja aina vain pahenee.

 

Olen joskus kuullut, että ei kannata panikoida, koska raskausaikanakin voi syödä kaikkea, kunhan syö kohtuudella. Kohtuudella listeria-bakteeria.? :huh:

Kertokaa pliis, jos jollain on parempia neuvoja selvitä selväjärkisenä kesään asti? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on hankala kysymys... keittiöpsykologiaa: voiko ruokapelkoihin olla jokin muu syy, kuin se, että ihan oikeasti pelkäisit saavasi listerian? Luulen, että ottamalla niskalenkin syömisistä moni yrittää itse asiassa hallita raskaanaolemistaan. Sitä kun vaan ei voi millään hallita - kaikkea voi sattua, mutta mitä suurimmalla todennäköisyydellä raskaus kuitenkin sujuu hyvin ja ihan riippumatta siitä, mitä syö. Siksi yleensä toisen ja varsinkin kolmannen odottajat alkavat "relaamaan" syömisten suhteen. Listeriahan on aivan äärimmäisen epätodennäköinen tauti, tapauksia on Suomessa alle 40 vuodessa (40/5000000) ja niistäkin suurin osa vanhuksilla. Kuinka monta kertaa olet tähän asti saanut listerian? ;) En siis halua tehdä pilkkaa, vaan tuoda rauhoittavia ajatusmalleja, kun paniikki iskee. Tiedän tunteen, sillä itse kehitin ensimmäisessä raskaudessani itselleni toksoplasman syötyäni parmakinkkua. Kolme viikkoa mielessäni pyöri se ja vain se. Eikä mitään järkeä koko ajattelussa todellakaan.

 

Raskausaikana kaikkea voi syödä kohtuudella todellakin. Kannattaa varmaan perehtyä esim. listeriabakteriin kunnolla (mistä se tulee ja miten se tarttuu ja miten se kuolee), niin ehkä mieli siitä rauhoittuu. Kannattaa välttää pakattua raakaa kalaa ja ulkomaisia tuorejuustoja. Kotimaisia esimerkiksi Valion tuotteita voi huoletta syödä. Kannattaa muistaa, että esim. Violahan sisältää ihan samoja aineita, kuin moni muukin jatkuvasti syömäsi ruoka. Normaali käsihygienia ja kylmäketju ruokien kanssa riittää. Tämä on minusta aika hyvä: http://kaksplus.fi/sisalto/20-kysymysta-odottajan-ruokavaliosta-437

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin.. en tiedä olenko ollenkaan hyvä neuvomaan, mutta kohtalotoveri täällä kuitenkin hei!

Mä olin kova ruokapanikoija raskauden aikana, ja juuri kuvailemallasi tavalla rakensin noita todella monimutkaisia pelottavia ajatusketjuja, ja katastrofiajatteluahan se enimmäkseen oli. Se on oikeastaan aika uskomatonta miten epätodennäköiset ja pitkälle viedyt skenaariot alkaakin tuntua täysin mahdollisilta, ja jopa todennäköisiltä!

 

Eniten itseäni auttoi vertailu, eli seurasin kovastikin muiden raskaana olevien asenteita ruokaan, ja eipä toista kohdalle joka olisi samalla tavalla asiasta stressannut. Yksi useamman lapsen äiti totesi mulle kolmatta tytärtään odottaessa, että hän kyllä varsinkin loppuraskaudessa syö ihan mitä tahansa, ja edellisenäkin iltana juustoja joista yksikään ei takuulla pastöroitu ollut. Hän siis eli käsityksessä että listerian ainut ongelma voi olla synnytyksen käynnistyminen. Hän on tällä samalla asenteella ja samoilla tiedoilla saanut monta lasta ja kaikki on mennyt hienosti. Tällaiset ajatukset rauhoitti mua, mutta ihan noin huolettomaksi en kyllä tule ikinä muuttumaan cool.gif

 

Ja kuten Mamabarba vinkkasi, myös minä mietin jonkun verran noita todennäköisyyksiä. Taisi olla n 3 (?) raskaana olevaa listeriaan sairastunutta viime vuonna (?), hienot faktat mulla grin.gif, mutta siis joka tapauksessa toooooosi vähän. Ja vauvoja syntyy monta kymmentä tuhatta vuodessa.

 

Nyt jälkikäteen osaan kyllä nähdä ja sanoa että mun pelko oli todella liioiteltu, vaikka sen tokin silloinkin tiesin, tavallaan. Tiedän myös että mitään ei kannata googlettaa, se puuha tuotti enemmän pelkoa kun rauhaa. Suomeen syntyy joka vuosi monta kymmentä tuhatta lasta, ja varmasti ehdoton valtaosa heidän äideistä syö aikalailla samaa sapuskaa kuin ennen raskautta, välttäen tiettyjä riskituotteita. Maalaisjärki on kova sana, mutta jostain syystä tuntui pelottavalta "vaan" tuohon luottaa.

 

Kovasti tsemppiä sulle Hanttaleena, toivon sydämestäni että löydät itselläsi pelkoa helpottavat keinot! lipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiiitos viisaasta viestistä ja rauhoittavasta artikkelista. :) Olet siinä ihan oikeassa, että kyse on

paljosta muustakin kuin ruuasta. Lapsen kuoleman jälkeen olen ollut entistä neuroottisempi

ja tuntuu, että ravinto on niitä ainoita, jolla pystyn itse vaikuttamaan seuraavan lapsen

pysymiseen hengissä.

Luin juuri pari viikkoa sitten elintarvikehygieniaa, mikä jätti kyllä jälkensä. :/ Vei viimeisetkin

rauhallisuuden rippeet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos limelimekin viestistäsi! Olen niin hidas näpyttelemään tällä puhelimella, että ehdit väliin. :)

Tuo todennäköisyys kuulostaa kyllä hyvältä, mutta mä en luota niihin enää. Olen imenyt liikaa itseeni mahdottoman pieniä todennäköisyyksiä. Eli mahdollisesti olisin juuri noiden kolmen joukossa. :)

Olen kanssa seurannut paljon odottavia äitejä ja lähes aina miettinyt samaa: miten ne voi olla stressaamatta?? ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Listerian suhteen Suomessa saa olla verraten rauhassa, mutta poikkeuksena kalapuoli, siinä kannattaa oikeasti noudattaa sitä, mitä ohjeistetaan.

 

Pelkäsin ruoka-aineita lähinnä lomamatkalla eteläisessä Euroopassa, mutta kotona syön lähestulkoon samaa kuin ennen raskauttakin. En ole koskaan ollut "epäilyttävien" juustojen ja vastaavien ystävä, joten siinä mielessä olen jollain tavalla onnekas ruokapuolelta.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas koen tuollaisen panikoinnin hirveän aikaavievänä ja raskaana. Itse olen niin laiska, ettei mulla riitä energia panikoimaan jokaisen suupalani perään. Voisi kyllä olla ihan tarpeen, jäisi joku suupala syömättä ja en paisuisi niin paljon :girl_mad:

Mutta koita vaikka miettiä mihin muuhun voisit suunnata tuon järjettömän energian minkä nyt suuntaat tuohon ruoan kontrolloimiseen. Ymmärrän kyllä, että koet sen olevan ainoa tapa vaikuttaa syntymättömän lapsen terveyteen, mutta olethan lukenut ettei stressikään ole hyväksi alkiolle/sikiölle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kovasti onnea raskaudesta hanttaleena <3

 

Minä olin myös aikanani raskaana ollessani ihan neuroottinen ruokien kanssa. En esimerkiksi syönyt kieltolistojen ruokia lainkaan ja keksin varmaan monista sallituistakin ruoista syitä miksi niitäkään ei kannata syödä.

Pääasiassa söin vaan kotona, koska muiden ruoanvalmistuksesta en voinut mennä takuuseen. Lisäksi muiden keittiöhygienia arvelutti, kun omakin keittiöhygienia mietitytti.

Pelkäsin tosi paljon saavani listerian tai toksoplasmoosin, vaikka toisaalta kyllä tiedostin kuinka harvinaisia ne on, mutta järki ei tähän asiaan auttanut.

Tein sen virheen, että etsin netistä vähän väliä tietoja ja kirjoituksia näistä asioista ja riskiruoista jne, ja se vain aiheutti enemmän ahdistusta. Mun neuvo onkin, että älä mene nettiin pyörittelemään näitä asioita. Myös minä luin keittiöhygieniasta suunnilleen kaiken tiedon ja sekin vain pahensi omia pelkoja tämän asian suhteen.

 

Eikä sekään riittänyt, että olisi vain jättänyt tietyt ruoat syömättä, vaan mullakin pelot meni liian pitkälle. Siis kehitin myös vaikka mitä ihmeellisempiä tartuntareittejä kotona, mistä voisin listerian saada. Juuri kun olin esim. tehnyt ruokaa raa'asta lihasta, niin sen jälkeen saatoin miettiä, että jäikö keittiöön jonnekin näkymätöntä likaa, josta kuitenkin käsien kautta sen vielä kuljetan suuhuni ja saan tartunnan. Kuulostaa yliliioitellulta muille varmaan, mutta silloin itse olin aivan ahdistuksen vallassa. Lisäksi olin tosi tarkka omasta käsihygieniasta ja pesin käsiä todella paljon.

 

Eihän raskausajan tällaista kuuluisi olla. Itselläni tämä ongelma pohjautui varmaan siihen, että raskausaika on sellaista mitä ei itse voi hallita. Ja kun oma elämänhallinta "vaikeutuu" se aiheuttaa ahdistusta, ja ahdistusta lähdetään korjaamaan ylikorostetusti esim. tällä syömisasialla.

 

Toivottavasti saat pelkosi kuriin ja pystyisit puhumaan asiasta esim. neuvolassa, josta sinut tarvittaessa ohjattaisiin eteenpäin, esim. keskusteluapua psykologilla tms.

Jos itse olen vielä joskus raskaana ja muutun yhtä neuroottiseksi kuin edellisessä raskaudessani, niin aion vaatia itselleni jotain keskusteluapua. Tällainen ahdistus ja pelot ovat niin kuluttavia. Myös mulle on ihan mysteeritapauksia nämä stressaamattomat ja rennot äidit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille kirjoituksista! <3

 

Ja erityiskiitos kanssapanikoija-tiksulle. Helpottaa kuulla, että meitä on muitakin. Tuntee itsensä taas vähän vähemmän sekopäiseksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri, kun oli päättänyt, että voin ehkä sittenkin uskaltaa syödä koulussa, niin enkös löytänyt tänään salaatista ötökän. Jonkin ällöttävän kirpun näköisen, jolla oli kuusi jalkaa. :girl_cry2: Onneksi näin sen ennen syömistä! No, siinä meni sekin usko. Kannan tästä lähtien eväitä mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now