mirabel

Emätintulehdus

43 posts in this topic

Kuulostaapa mean tulehdusputket ankeilta :/

 

Täälläkin saatu diagnoosi alkavasta emätintulehduksesta. Neuvolalääkäri totesi, että näyttäis siltä, että tulehdus voi tulla päälle, joten kannattaa lääkitä varmuuden vuoksi. Mitään oireita ei oo ollut, joten kummastuttaa koko tilanne. No mutta lääkekuuri päällä ja toivottavasti sitten ehkäisee kaikki mahdolliset ongelmat loppuraskauden ajalta tämän suhteen. Lääkärissä siis olin rutiinitsekkauksessa viikoilla 12+4. Googlettamalla aiheesta sain melkoisen ahdistuksen päälle, mutta toivottavasti kaikki nyt menisi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla myös bakteerivaginoosi. Valkovuoto ollut hyvin runsasta, mutta normaalin hajuista. Myös harjoitussupistuksia ollut paljon, aikaisilla viikoilla. Näiden supistusten vuoksi sitten tehtiin sisätutkimus, jossa lääkäri epäili bakteerivaginoosia ja määräsi kymmenen päivän Falgyl kuurin emätinpuikkoina. Supistukset ovat viikossa vähentyneet lähes olemattomiin ja valkovuotokin on niukempaa, tosin siitä on vaikea sanoa mitään varmaa, kun pöksyihin valuu pitkin päivää emätinpuikonjämiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin aihe taas ajankohtainen. Huomenna soitan neuvolaan ja varaan lääkärille ajan.. Niin kypsää.

 

Viime tulehduksen jälkeen kaikki meni hyvin ja tässä välissä kaikki alapään tulehdusnäytteet olivat puhtaita, kun jouduin supistusten takia olemaan hetken sairaalassa. Viikko sitten söin antibioottikuurin poskiontelontulehdukseen ja tuttu haju on taas palannut vaikka koko ab-kuurin käytin GynoLact -alapään maitohappokapseleita. Valkovuoto myös lisääntynyt.

 

Eniten ärsyttää tuo haju, se tarttuu niin helposti vaatteisiin. Viime tulehdusajasta meni lähes kaikki käytössä olleet alusvaatteet roskiin, kun haju ei lähtenyt vaikka miten pesi. Nyt uusi setti alusvaatteita on ilmeisesti myös menossa parin viikon käyttökerran jälkeen roskiin. Ja tämä siis vaikka kuinka olisi ph-suojat käytössä.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin epäilen itselläni olevan juurikin tuo bakteerivaginoosi. Oireina just tuo vetinen valkovuoto ja ahhh, niin kiva mädäntyneen kalan haju! :( kerran elämässäni aiemminkin ollut, silloin tosin en ollut raskaana, nyt rv 33+5.

Ensin epäilin virtsatieinfektiota, kun veskissä pitää ravata niin tajuttoman usein ja välillä jää ikävä tunne, että pitäis heti päästä uudelleen. Virtsiksiähän mulla siis ollut lapsuudesta lähtien ja sain opiskeluaikana estolääkityksen, jolla häipyi, mutta tuttu tunne on.

Eilen sitten vein päivystykseen pissanäytteen, vaan ei löytynyt mitään. Keskiviikkona saan vielä viljelyn tulokset.

Puhuin heille myös emätintulehduksen mahdollisuudesta, mutta sanoivat, että pitää neuvolan kautta hoitaa se asia. Noh, yritin tavoittaa neuvolan terkkaa soittotunnilla aamulla (45min), en saanut kiinni, oli varattu koko ajan. Nyt se ei enää vastaa...

Mitäs hittoa tässä nyt pitäis sit tehdä? :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Vähän myöhässä on mun vastaus.. Päivystykseen sitten vain yhteydenottoa, jollei neuvola vastaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli pakko liittyä tänne tämän keskustelu aiheen tiimoilta.

 

Tällä hetkellä on päällä emätintulehdus; selkeitä oireita ei mun mielestä ollut eikä valkovuoto haissut pahalle, jonkun verran valkovuotoa on ollut mutta ei runsaasti. Kysyin joulukuun neukussa että onko normaalia valkovuoto ja kehotti käymään antamassa näyte (olin kerennyt jo pestä alapään ja antanut pissanäytteen niin ei voinut antaa näytettä.) Seuraavassa neukussa eli 2.1 vasta annoin sen näytteen (en saanut aikaseksi aikasemmin käytyä ja aina liikkeellä silloin kun kaikki jo kiinni). 2.1 siis sain reseptin zidoval emätingeeli kuurille 5pvä, tänään menee viimeinen. Valkoista kokkaretta tulee ja kirkasta "nestettä" usein kun pyyhkii; onkohan molemmat lääkegeeliä vai toinen valkovuotoa? Huomenna kuitenkin soitan neuvolaan ja vaadin päästä antamaan taas näytteen koska haluan tietää että onko kuuri purrut :) Aikaisemmin ei ole emätintulehdusta ollut. Papa-näyte otettiin samalla. Tällä hetkellä rv 16+1

 

Tämä näyte olisi muutenkin otettu ilman kyselyäni taustani vuoksi; esikoistyttö syntyi rv 33+5 vuonna 2012. Suurin epäily ennenaikaiselle syntymälle oli B-streptokokki (tässä kaupungissa ei ole seulottu streptoa moniin vuosiin mutta thank good se muuttuu!!) Strepto koe minulta otettiin vasta kun osa lapsivedestä mennyt. Mainittakoon sekin että ns. oireita ei ollut eli ei supisteluja, lapsivettä vain hulahtamalla tuli. 

Strepto olisi nyt muutenkin minulta seulottu ja kaikki muut tulehdukset myös seulotaan ja suljetaan pois. Äitipolillekin on tulossa käynti.

 

Suurin pelko on ollut strepto ja nyt uutena pelkona tämä emätintulehdus jos on sitkee talttumaan ja uusiutuu vaan... 

 

Ajattelin kokeilla suun kautta otettavia maitohappobakteereita ja pesuaineena alan käyttämään sebamedia tms. jossa pH on 5.5, olisiko muita keinoja ennaltaehkäistä emätintulehdusta? Olen lukenut täältä noista maitohappobakteeri puikoista joita laitetaan emättimeen.

Edited by Jozzu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua myös pelottaa tämä emätintulehdusjuttu. Kuopus syntyi viikolla 33+3 jonkun tulehduksen takia, minkä, se ei koskaan selvinnyt. Strepto-B testattiin sairaalassa kun supistukset alkoivat ja sitä ei löydetty. Nyt olen raskaana ja tarkkailen kaikkea mahdollisia oireita. Valkovuotoa mulla on ollut alusta asti ja niin oli edelliselläkin kerralla. Neuvolalääkäri mulla on huomenna joten pitää puhua asiasta. Viimeksikään asiaa ei kyllä siellä huomattu vaikka muistan että asiasta puhuttiin. Kaksi päivää sen neuvolääkärin jälkeen kuopus alkoi syntyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä on kyllä viheliäisiä vaivoja kun saa pelätä koko ajan, toivottovasti saat apua ja sinua kuunnellaan!

 

Streptollehan ei mun ymmärrykseni mukaan tehdä mitään jos ei aiheuta mitään tulehduksia kuten pissatulehdusta mutta emätintulehdus on onneksi hoidettavissa :)

 

Tsemiä ja toivottovasti päästään nauttiin tästä ajasta vaikka tällä hetkellä ei tunnu nautittavalta asialta kun kaikki tulehdukset ja streptot kummittelee minun päässä :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa neuvolassa oli puhetta tulehduskontrolleista minunkin kohdallani ja toivon pääseväni myös äippäpolille jossain vaiheessa. Jotenkin on luotto mennyt varsinkin Neuvolalääkäriin joka ei huomannut mitään viimeksi. Terkka kyllä tuntui ottavan mun huolen ihan tosissaan. Voihan se olla että säästyn tulehduksilta tällä kertaa mutta kyllä se aika peikkona kummittelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottovasti säästyt tulehdukselta.

 

Ensi viikolla käyn antamassa näytteen kuurin jälkeen, toivon parasta ja pelkään pahinta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään apoteekissa ja kysyin sieltä neuvoa, suositteli Lacto lady karpalo-maitohappobakteeri valmistetta tai pelkkää maitohappobakteeri valmistetta mutta valitsin tämän lacto ladyn vaikka kalliimpi. C-vitamiinia myös suositteli mutta otan päivittäin raskaus ja imetys vitamiinia niin en ottanut ylimääräisiä tabuja. Pitäs kyllä seki jaksaa selvittää että onko noissa raskaus vitaamineissa tarpeeksi kaikkea mutta ei ole jaksanut ja tuskin tulee selvitettyä...  Sekä sen sebamedin ostin.

 

Hyvää palvelua, nuori kommee miespuolinen apoteekkari palveli ja tämä kyseinen mies palveli minua silloin kun hain sen zidoval kuuri lääkkeen :D Pokassa oli pitämistä kun selitti miten sitä käytetään ja miten laitetaan ja mihin laitetaan. Ja tottakai minun tuurilla tämä mies oli käsiapoteekin puolella tänään, no minähän lapsin sinne reippaana ja puhuin niinku olis säästä puhuttu vaikka aiheena emätintulehdus. Vähä piristystä tähän arkeen ;):D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ollut kolmessa raskaudessa jokaisessa emätintulehduksia. En muista tarkalleen millä viikoilla olivat ensimmäiset, olisiko jossain 15+ viikoilla. Oireina runsas valkovuoto. Joka raskaudessa oli about 5 tulehdusta per raskaus, aina lääkekuurin sain (välillä kuuri vaihtui) mutta tulehdus tuli aina takaisin. Tulehdukset loppuivat heti synnytykseen eli minulla emätintulehdukset olleet vain raskausajan vaiva.

 

Ajattelin jakaa positiivisen kokemukseni eli nyt menossa neljäs raskaus 38.viikolla eikä koko raskauden aikana ole tähän mennessä ollut yhtään emätintulehdusta! Tosiaan edellisissä kolmessa oli jatkuvia tulehduksia ja vaikka tässäkin raskaudessa on valkovuoto ollut todella runsasta, on ilman tulehduksia selvitty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi eilen toinen zydival-kuuri tän raskauden aikana. Keskiraskauden lääkärintarkistuksessa vetinen ja runsas valkovuoto + klönttimäinen limalönttivuoto + napakat supistelut = bv. Zydoval auttoi vuotoon, hajuun ja suppareihin mutta tuli nyt taas takaisin. Supisteluja on ollut koko raskauden, myös esikoisesta supisteli paljon. Eipä lekuri mitään ennenaikaisuuden riskiä maininnut :rolleyes: nyt on rv 32+0 ja toissapäivänä oli paikat kiinni ja kunnossa. Katsoo miten tilanne kehittyy, uusi lääkäriaika rv 36.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle lääkäri suositteli maitohappoa, puolukkaa, karpaloa, a-piimää ja a-jugurtteja. Ja karkit käski jättää kokonaan pois...

 

Apteekista kun kävin kysymässä maitohappoa emätintulehdukseen, niin myyjä sanoi, ettei niistä ole siihen apua. ???  Jäin sitten apteekin maitohapot ostamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korppu: Itse kysyin apteekista keinoja pitää emätintulheduksen loitolla niin suosittelivat myös karpaloa ja maitohappobakteeri kapseleita + sebamed pesuainetta jossa ph on 5.5. Ostin sitten lacto lady karpalo-maitohappobakteeri valmisteen sekä tuon pesunesteen. Ei ole ainakaan vielä uusiutunut emätintulehdus :) Liekö noilla vaikutusta vai ei mutta ei viitti lopettaakkaan lacto ladyn syömistä eikä pesunesteen käyttöä.

 

Toivottovasti löydät keinot pitää tulehduksen loitolla =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now