Ink Q

Synnytystä edeltävät "oireet"

240 posts in this topic

mulla ei omasta mielestäni ollut mitään oireita enne synnytystä, limatulppaa tuli 2 edeltävää viikkoa tosi pienissä osissa, viikko ennen synnytystä mukaan tuli veriviirut..yhtäkkia aamulla vaan meni vedet, tuli todella puskista, ei yhtään supistusta koko raskausaikana yms :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten varhasessa vaiheessa tuo limatulppa lähtee irtoamaan? Käsittääkseni voi mennä viikkojakin synnytykseen siitä, mutta onko esim. uiminen kielletty limatulpan irtoamisen jälkeen? Ja onko jotain muuta mitä tarvitsee välttää limatulpan irtoamisen jälkeen?

 

Uskoisin, että ei parane enää paljon uida, koska tuon tulpan tarkoitushan nimenomaan on suojata kohtua bakteereilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin lenkillä siinä illansuussa, kun yhtäkkiä jotain lorahti housuun .Sitä tuli yhteensä n. 3-4 kertaa.

Vieläkään ei ole kyllä tietoa, että mitä se oli, kun vedet meni kunnolla vasta kalvojen puhkomisen jälkeen.

Myöhemmin illalla sitten alkoi supparit ja vasta siinä vaiheessa lähti limatulppakin irtoamaan.

Ennen näitä juttuja ei oirehdintaa paljoakaan ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmissa raskauksissa limatulppa on tullut 10h ennen synnytyksen käynnistymistä (esikoisen kohdalla supistuksilla, kuopuksella vesien menosta). Esikoinen ei antanut muita merkkejä tulostaan; kuopuksen kohdalla maha myös tyhjeni erittäin tehokkaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lähti limatulppa rv 41+1. Limatulppaa irtosi ekaksi aamulla ja sitten illalla loput. Aika paljon sitä limaa tuli varsinkin illalla. Sitten seuraavana yönä tuli supistuksia, jotka jatkui aamun&päivän. Sitten päivällä supistukset loppui muutamaksi tunniksi ja alkoivat uudelleen illalla aivan erilaisina (huomattavasti kipeämpinä). Poika syntyi sitten aamulla 41+3 eli noin kaksi vuorokautta limatulpan irtoamisesta. Mitään muita ei siis ennen tuota limatulpan irtoamista ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin ihan KASITTAMATTOMAN pahantuulinen n. viikon ennen synnytysta. Aviomies ei voinut edes hengittaa ilmanko etta se arsytti minua suunnattomasti. Kaikki ketutti, siis ihan kaikki ja pillahtelin itkuun jos joku edes katsoi minua vaaralla tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omalla kohdallani oireita olivat (näin jälkikäteen nähtynä) parin päivän superitkuisuus, tiheät supparit (joista vain osa aavistuksen kipeitä), painontunne alavatsassa ja alavatsan polttelu sekä "runsas valkovuoto", joka osoittautui muutaman tunnin jälkeen tihkuvaksi lapsivedeksi. ;)

 

Ja jännintä koko hommassa on se, että jotenkin vain aavistin muutamia päiviä ennen, että synnytys on lähellä. Tuli veikattua jopa synnytyspäivä tismalleen oikein! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamulla kun heräsin noin kymmenen pintaan, huomasin, että limatulppaa oli tullut yön aikana ja tuli edelleen. Supistuksiakin tuli, tosin aika harvakseltaan ja kivuttomina vielä tuossa vaiheessa enkä niiden perusteella vielä ollut ollenkaan varma, että tositoimiin päästään samana päivänä. Tyttö syntyi n. 12 tuntia myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ollut edeltäviä oireita. Edellisenä iltana muutama kivuton suppari, nukuin yön hyvin ja aamulla herätessä tunsin samanlaisia suppareita uudestaan. Yläs noustessa kymmenen maissa napakoituivat ja tuli limatulppaa. Sitten supparit tihenikin tosi nopeasti. Sairaalaan lähtiessä tulivat 5 min. välein säännöllisesti, matkalla tihenivät 3 minuuttiin ja sisätarkastuksessa todettiin että kohdunsuu on kokonaan auki. Avautumisvaihe oli helppo ja nopea, mutta ponnistusvaihe kestikin sitten pitkään. Poika syntyi viiden pintaan. Enpä olisi aamulla vielä uskonut, että vauva on sylissä jo samana iltana :)

 

Niin ja mä olin myös kokeillut kaikkia ässiä. Oisko sitten niin, että edellisen iltapäivän tehokas mäkilenkki ja kastanjojen kumartelu maasta tehosi ja synnytys käynnistyi... Enpä osaa sanoa. Ennen synnytystä ei ollut edes ennakoivia suppareita. Mulla oli kohdunsuu jo pitkään 2cm auki ja kohdunkaula lyhentynyt, joten se kuulemma nopeutti avautumisvaihetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei edeltäviä oireita kummastakaan synnytyksestä. Kummatkin on käynnistetty yliaikaisena, eikä raskausaikana ole supistanut tai valunut mitään eritteitä. Esikoisen synnytys käynnistyi suoraan lapsiveden menolla ja kuopus heti tiuhaan tahtiin tulevilla supistuksilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytys käynnistyi rv 36+1 vesien menolla. Ennakoivia oireita ei ollut edes näin jälkikäteen ajateltuna. Luulinkin veden olevan vain merkki yhtäkkisestä ja totaalisesta pidätyskyvyn menetyksestä. Ei kun hei, taisi mulla sittenkin olla aamulla limaista vuotoa, johon en kuitenkaan kiinnittänyt huomiota, koska oltiin aikaisilla viikoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nosto :blink: onko kellään kuinkaan vetänyt supistukset reiteen?!
Mama: Mietin äsken ihan samaa! :blink:

Itsellä ei, mutta ystäväni kuvasi supistuksiaan juuri sillä, että reidet meinasivat krampata ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja just yksi kätilö sanoikin että "reisisupistukset" on usein niitä tehokkaimpia ;) jihuu. mulla oli niitä vaikka kuinka kunnes lopahtivat :angry:

 

mä kaipaisin sitä limatulppaa...kuinka monella se on jäänyt tulematta? tai siis että synnytys on käynnistynyt ilman limasia vuotojà?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ja kuinka moni on joutunut odottelemaan limatulpan menosta sen pari viikkoa synnytystä???? (kumpikaan vaihtoehto ei oo nyt mieluisa ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mama: en näin ensikertalaisena tiedä noista suppareista, mutta mulla on alavatsakipu säteillyt juurikin reisiin. Tunne on sellainen kuin reidet olisi ihan krampissa, voimat karkaa ja pistelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosta limatulpasta... Mulla sitä tuli varmaa kaks kuukautta ennen synnytystä ja en muista olleen mitään suurta tulppaa vesien mentyäkään joten ilmeisesti se voi tulla pikkuhiljaa "klöntteinä" pihalle eikä "ennusta" synnytystä ihan heti.

 

Nii ja piti vielä sanoa että mulla ei ainakaan ollut mitään tunnistettavia oireita. Vedet meni tipotellen ja joutu jopa soittaa synnärille että enpä oikein tiiä että pitäiskö lähteä sinne vai mitä täällä tapahtuu :blink: Ja kaikki sano että kyllä sen sitte huomaa ku pitää lähteä :lol: Ekat supparitki saatiin vasta lääkkeillä :P

Edited by Anno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on muuten hiukan riskialtista sanoa, että kyllä sen sitten tietää milloin pitää lähteä sairaalaan. Mun serkku on synnyttänyt pari lasta likimain autoon, kun ei ole ollut missään vaiheessa kipeä. On ollut vain omituinen olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^niin on..mäkin oon tässä jamassa jo kolmatta kertaa ja kyselen silti. aina vaan ei tosiaan voi olla varma...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulin, että tuo limatulppa on oikeasti "harhainen käsite". Eli siellä alapäässä ei ole limaista tulppaa, joka ennen synnytystä irtoaa. Sen sijaan kun kohdunkaula alkaa kypsyä ennen synnytystä valmistautuen tulevaan, alkaa se usein erittää limaista vuotoa. Jollain se tulee klönttimäisenä, joillain sitä erittyy pitkän aikaa limaisena vuotona ja toisilla ei tule ollenkaan. Usein se limainen klöntti tai vuoto kertoo lähenevästä synnytyksestä, mutta varsinaisesti sitä ei tarvitse tulla ollenkaan, eikä se myöskään kerro, paljonko synnytykseen on aikaa. Tämä siis vastasi pari lähipiirin lääkäriä, kun kyselin synnytystä ennakoivista oireista...

Share this post


Link to post
Share on other sites
mä kaipaisin sitä limatulppaa...kuinka monella se on jäänyt tulematta? tai siis että synnytys on käynnistynyt ilman limasia vuotojà?

 

Myöhässä vähän vastailen mutta mulla ei mitään limoja näkynyt ennenkuin kivuliaat supistukset oli tulleet suurinpiirtein tunnin ajan 2-5 min välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehkä mäkin voin lopettaa limantulon tarkkailun...alan oleen sen kanssa jo lähes hysteerinen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut mitään oireita, kunnes vedet meni niin et mies luuli et meillä on putkirikko :rolleyes: Ei tarvinnut enää arvailla et alkoiko synnytys :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now