Ink Q

Synnytystä edeltävät "oireet"

240 posts in this topic

kysästäänpä täältäkin...onko teillä kalvot poksahtaneet ennen vesien menoa? ja jos on, koska ne vedet on sitten tulleet ulos, heti vai myöhemmin tiputtamalla?

 

luin netistä että tuo poksahdus voi olla jotain muutakin mutta kun kovasti tekisi jo mieli synnärille niin sitä jää jossittelemaan... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon taas täällä.. kauhee ku tähä palstaan jää koukkuun :P

 

Mulla oli semmosta jännää naksuntaa masussa ennen synnytystä. Alko jo viikkoja ennen synnytystä. Mitään kunnon poksahdusta ei tapahtunu :unsure: Ja ku katoin tota synnytystarinaa niin siellä on rasti molemmissa kohdassa että kalvot puhjenneet ja kalvot puhkaistiin :blink: Mullahan ei ne vedetkään kyl menny ns. räjähtämällä vaan ihan ku ois pissiny housuun aina silloin tällöin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
mä kaipaisin sitä limatulppaa...kuinka monella se on jäänyt tulematta? tai siis että synnytys on käynnistynyt ilman limasia vuotojà?

 

Mulla ei tullut mitään limavuotoja ellei sit salissa tullut samassa kun vedet meni :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaan hyvää ketjua, vaikka ei toivottavasti tarvi vielä muutamaan viikkoon oirehtia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perjantaina 38+1 alko irtoo limatulppa, la lorahti lapsivettä, supisti säännöllisen epäsäännöllisesti, eilen 38+5 tuli vettä kunnolla ja kohta lähdetään sairaalaan kattoo tilanne ja käynnistellään mikäli ei tapahdu mitään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei oireita. Aamulla kävin neuvolassa ja tehtiin sisätutkimus, illalla kuuen aikaan aloin huvikseni laskemaan supistuksia kun ne tuntuivan eriltä kun puolet raskausajasta kestäneet kivuttomat supparit (no eipä nekään kivuliailta tuntuneet). Ne loppuivat illan mittaan ja laitoimme nukkuun. Lopulta heräsin kivuliaampiin suppareihin ja kärvistelin kotona niin kauan kuin pystyin( Todellakin "kotona niin pitkään ko vain pystyy") ja sairaalaan päästyä 9cm auki..

 

Mulla ei siis tullut vesiä tai limatulppaa tai mitään muutakaan ennakoivaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

39+0 -aamuna huomasin pientä vuotoa. Päivä kierreltiin kaupungilla, enkä todellakaan uskonut lähteväni vielä illalla synnyttämään. Supistuksia kuitenkin oli pitkin päivää, illalla kipakampiakin. Ajattelin niiden olevan yhä harjoitussupistuksia, joita oli ollut jo viikkojen ajan. En laskekskellut supistusten välejä. Lapsivesi meni illalla käydessäni nukkumaan. Nukkuminen vaihtuikin sairaalaan lähtemiseksi ja vauva syntyi aamulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut ennen synnytyksen käynnistymistä kertaakaan "oikeita" supistuksia. Synnytystä edeltävänä päivänä olin tosi energinen ja puuhailin pihahommissa kunnes tuli totaalinen väsymys. Jotenkin illan aikana vaistosin, että ensi yönä tulee lähtö. Ja niinhän se sitten tuli: yöllä heräsin supistuksiin, jotka tuli heti säännöllisesti 5-10 min välein. Lisäksi lapsivettä alkoi tihkumaan. Raskausviikot synnyttäessä oli 40+3.

 

Olen muuten kuullut joltain muultakin, että synnytystä edeltävänä päivänä on jossain vaiheessa tullut tosi tosi tosi väsynyt olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä alkoi tulla jonkin verran verta ja vähän limaa, samalla jo hyvin tutuiksi tulleet harjoitussupistukset muuttuivat selvästi kipeiksi. Sunnuntain supisteli enemmän, maanantain vähemmän, koko ajan tiputteli enemmän tai vähemmän verta, joskus tuoreemman näköistä ja joskus vanhaa, ruskeaa verta. Tiistaina supistukset olivat sen verran kipeitä, etten voinut niiden aikana olla enää hiljaa. Epäsäännöllisiä kuitenkin koko ajan ja tulivat suht harvakseltaan, +-10min parhaimmillaankin. Kätilö tsekkasi tiistai-iltana tilanteen ja sen jälkeen menivät vedet. Poika syntyi keskiviikkoaamun sarastaessa. :)

Edited by Myria

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuntui et nyt alkoi menkat, mistä ihan ihmeissään olin et eihän tää voi liittyä synnytykseen...

noh muutama tunti kotona oltiin, synnärille lähdettiin n. klo 17 supistukset alkoivat tuntua klo 20 ja poika syntyi 02.43

mut siis ei mitään muita tuntemuksia kuin et nyt alkoi menkat :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ettimällä ettii jotain oiretta, mä olin edellisiltana (rv41+6) väsynyt ja simahdin sohvalle iltapäivällä (olin ollut shoppailemassa kaupungilla koko päivän, että saatto olla jotain tekemistä asian kanssa :rolleyes: ). Seuraava merkki synnytyksen käynnistymisestä oli limatulpan irtoaminen seuraavana aamuna. Siitä 10min kuluttua alkokin supparit. Poika synty rv42+0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon myös miettinyt tätä. Vauva syntyi siis ma-ti yönä. Perjantaina mulla oli epämääräsiä selkäkipuja, mutta ne ei muistuttanut ollenkaan harjotussuppareita vaan oli sellasta epämiellyttävää tuskaista oloa. Mainitsin neuvolassa terkalle, että maha painaa ja välillä sattuu mahaan, mutta ei supistele ollenkaan.

 

Maanantaina kävin uudelleen neuvolassa ja sanoin että välillä sattuu, muttei supistele ja olin tosi turhautunut ja huonolla tuullella, oltiin jo yli viikon lasketusta ajasta. Terkka totes, että voi olla että oot jo illalla synnyttämässä. En uskonut tuohon itse hetkeäkään kun ei ollut yhtään sellanen olo. Välillä vaan sattu kovasti :rolleyes: Wonder why...?

 

No yöllä sitten holahti lapsivedet kerralla sänkyyn ja kunnon supistukset alkoi suunnilleen heti.

 

Että siis se kipuilu ja valtava painontunne joka vaan kasvoi, mutta joita en osannut tulkita suppareiksi kun oli niin epämääräisiä, oli kyllä oikeasti sitä itseään. Mutta onneksi en sitä silloin perjantaian tajunnut, kun olisin oottanut ihan täpinöissä turhaan koko viikonlopun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin yhtäkkiä tosi tehokas ja halusin ommella ja tehdä kaikkea. Koko päivän istuin ompelukoneen ääressä. En edes ehtinyt tehdä kaikkea, mitä sinä päivänä suunnittelin. Kello alkoi lähennellä puolta yötä ja mulla alkoi väsymys painaa. Tämä tehokkuuspuuska oli näin jälkikäteen ajateltuna sellainen, jota minulla ei kyllä ole näin voimakkaana ennen ollut, joten miellän sen synnytystä edeltäväksi oireeksi. :) Seuraavana aamuna heräsin siis siihen, kun lapsivettä holahteli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut mitään oireita ennen synnytyksen käynnistymistä, tuli ihan yllättäen kun vedet menivät. Ei supistuksia eikä mitään.

 

Tuli kyllä ihan puun takaa, kun oli vielä 2 viikkoa etuajassakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La-aamuna rv 40+2 tuli vähän kellertävää limaista vuotoa (todennäköisesti siis limatulppaa, ei tuollaista ollut koskaan ennen eikä jälkeenkään), ti-aamuna rv 40+5 tuli aamukuudelta ensimmäinen kipeä supistus, jatkuivat koko aamun, aamukahdeksalta veristä vuotoa. Sairaalaan lähdettiin viideltä, vauva syntyi puolenyön jälkeen.

 

Kivuttomia supistuksia oli jostain rv 20 alkaen, napakoituivat joskus rv 37-38 mutta ensimmäinen kivulias tuli silloin kun synnytys käynnistyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä tällasia ennakko juttuja ennen synnytystä oli...

 

- vatsa aivan löysällä ( tyhjeni lähes kokonaan päivää ennen synnytystä)

- limatulppa irtos ja sit alkoi synnytys supparit

 

Muuta merkille pantavaa en kyl muista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä toisesta mulla oli hirveä oksu/ripulitauti <_< Ei ihan heti ois tullut mieleen et sen

seurauksena synnytys käynnistyy...Kauheeta kärvistellä suppareiden kanssa ja samalla

oksentaa <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään ollut ennen synnytystä aivan totaalista väsymystä? Mä oon nyt sunnuntaista asti ollu aivan poikki. Saan omasta mielestäni nukuttua ihan ok ja päikkäreitäkin olen nukkunut, mutta aina vaan väsyttää.. :huh:

 

Rv:t tänään 38+1 ja toista lasta odotan. Viikko sitten kohdunkaula pehmeä, kiinni ja 3cm, mutta silti lääkäri epäili, että tulisi ennen LA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mitään oireita ennen kipeitä supistuksia ja niiden myötä alkanutta verilimavuotoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now