Ink Q

Synnytystä edeltävät "oireet"

240 posts in this topic

Pari tuntia ennen veden tihuuttelun ja supistusten alkua en saanut millään missään asennossa nukuttua, kun lantion seutu oli omituisen tuntuinen (vettä alkoi tulla klo 02.45 yöllä). Ennen sitä yötä ei ollut mitään tulevaan viittaavaa.

 

Limatulppaa alkoi tulemaan vesienmenon jälkeen, ja säännölliset supistukset alkoivat siitä.

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muita oireita ei oikein ollut paitsi järkyttävät liitoskivut pari päivää ennen synnytystä ja epäsäännölliset supistukset synnytystä edeltävänä päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut mitään edeltäviä oireita ja synnytyksen alkaminen tuli ihan puun takaa, etuajassa vieläpä. Ekat vähän kivuliaammat supparitkin tunsin vasta lapsevesien mentyä. Ehkä ainoa 'oire' oli se, että synnytystä edeltävinä päivinä tein paljon kaikkia kotihommia vähän sillä periaatteella, että tehdään nyt kun vielä voi ja aikaa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harjoitussupistuksia mulla on ollut molemmissa raskauksissa tosi reilusti, mutta ne eivät ole koskaan saaneet mitään aikaiseksi. Varsinkin loppua kohden ne ovat olleet tosi voimakkaita, mutta niitä en ole voinut laskea mitenkään synnytystä ennakoiviksi merkiksi. Vuoto myös muuttui viimeisinä raskausviikkoina tosi runsaaksi, mutta niinhän sen on tapana.

 

Molemmissa synnytyksissä mulla on alkanut supistelemaan epäsäännöllisen säännöllisesti ja varsin napakasti 1-2 vuorokautta ennen varsinaista synnytyksen käynnistymistä. Samaan aikaan on alkanut myös vereslimainen vuoto. Supistuksia on tullut siis tauotta 5-15 min välein 1-2 vrk:n ajan siihen saakka, kunnes ne ovat äkisti tihentyneet tulemaan alle 3 min välein ja tulleet tosi rajuiksi. Vasta tästä on molemmat synnytykset laskettu alkaneeksi, ensimmäinen kestoltaan 20 h ja toinen 5 h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostoa josko saatais lisää kokemuksia. :) Omaa synnytystä ja näitä oireita odottaessa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppa lähti kaksi päivää aikaisemmin, muuten ei mitään oireita. Heräsin keskellä yötä supistukseen, niin että pomppasin sängystä ylös ja siitä ne säännölliset supistukset lähtivät. 14h päästä oli tyttö pihalla =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta limatulppa lähti muutama tunti ennen vesien menoa.

 

Tästä toisesta oli viikon verran kipeitä epäsäännöllisiä supistuksia iltaisin ja öisin, mutta ei niin kipeitä, kun aamuyöstä heräsin 40+5 kipeään supistukseen niin heti tiesin, että nyt se alkoi. Olinkin jo reilun tunnin päästä 6 cm auki, joten nuo epäsäännölliset supistukset oli luultavasti jo aukaissut paikkoja valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ollut oikeastaan mitään. Synnytystä edeltävästä aamusta oli lievää menkkajomottelua ja kuudelta illalla uskoin niiden olevan supistuksia. Tästä 12h niin poika syntyi. Vedet meni vasta kalvojen puhkaisun jälkeen, limatulpasta ei mitään havaintoa.

Edited by Coraline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin viikkoa ennen kaikki raskauskrempat kuten liitoskivut paheni huomattavasti ja aloin aavistelemaan synnytyksen olevan lähellä kuitenkin suuri epäusko takaraivossa. Myös noin viikkoa ennen yöunet paranivat huomattavasti, mutta huononivat entistä surkeammiksi kremppojen vuoksi taas pari päivää ennen synnytystä. Pari päivää ennen muutuin myös levottomaksi ja ravasin ympäri kämppää ja kulutin parkettia; olin vähän kuin poikiva lehmä tjms. girl_haha.gif Ja edelleen parina edeltävänä iltana/yönä oli ekat vähän kipeämmät supistukset! Sitten kolmantena yönä alkoi kunnollisemmat supparit, jotka kuitenkin leppyivät päivän mittaan ja illalla lähtivät entistä tehokkaampina käyntiin ollen sitten jo NIITÄ suppareita. girl_in_love.gifMitään limatulppia en suuresta kyttäyksestä huolimatta bongannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin pari edeltävää päivää ennen lapsivesien menoa tosi allapäin ja itkuinen. Ihmettelin että mikä ihme nyt on. Sitten yhtäkkiä alkoi tiputella lapsivettä. Itse pidän tuota ennakoivana juttuna, nyt tiedän mitä seuraa jos tuollainen omituinen viiraus tulee lähellä laskettua aikaa :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppaa alkoi irtoamaan iltapäivällä ja lievät supistukset sen jälkeen. Tyttö syntyi illalla. Rv.40+6 :)

 

Aivan samoin meni tokasta, syntyi vaan rv. 39+5. Nyt odotetaan kolmatta, saa nähdä miten tällä kertaa menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi voi, tätä ketjua luin kuumeisesti vikat viikot ja yritin löytää merkkejä ja tietty mun mielestä monta asiaa täsmäsi grin.gif Joo ei, synnytys käynnistettiin rv42+1.

Eli vastaukseni on että eipä oikeastaan mitään. Supisti, mutta sitä oli ollut jo pitkään, painetta alapäässä, mutta se ei johtanut mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei oikeastaan ollut juurikaan ennakoivia oireita. Limatulppa alkoi irtoamaan kaksi päivää ennen synnytystä ja nuo kaksi päivää olin myös tavallista väsyneempi. Lepäilin aika paljon ajatuksena, että löhötään nyt, kun vielä voi. Jälkikäteen mietin, että olikohan se joku alitajuinen aavistus, että nyt kannattaa kerätä voimia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppa irtosi viikkoa ennen, kaksi päivää ennen synnytyksen käynnistymistä tuli verilimaista vuotoa ja vauva oli niin rauhallinen että käytiin jo käyrillä tarkistamassa että kaikki on ok. Epäsäännöllisiä suppareita tuli pari päivää, ja synnytys käynnistyi vesien menolla. Mulla oli "outo" olo muutaman päivän ennen vesien menoa, en saanut oikein mitään kouluhommia tehtyä vaan siivosin ja laitoin kotia, liekö jotain alitajuista :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koko päivän kestänyt omituinen selkäsärky, illalla muuttui kipeiksi supistuksiksi, pääasiassa siis selässä tuntui. Aamulla syntyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli jostain rv 25 eteenpäin kaikenlaisia jomotuksia ja liitoskipuja, yöunet huononi yms, mut silti vointi oli ihan ok. Muksu syntyi sunnuntaina ja koko sen viikon aikana olin nukkunut tosi huonosti. Sitten 2 päivää ennen synnytystä perjantaina olo oli tosi energinen, nukuin hyvin, kävin lenkillä, vaihdoin verhot, siivosin, pesin harsot, keitin tutit ja pullot ja sen päivän illalla lapsivettä alkoi tihkumaan ja jäin osastolle viikonlopuksi, poika syntyi su aamuna. Ilmeisesti mulla tämä pesiminen enteile, et kohta tapahtuu, koska voimaa tuntui olevan kuin pienessä pitäjässä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en nyt tiedä voiko näitä laskea merkeiksi, mutta viikkoa ennen oli verenpaine ekan kerran korkeahko (mutta normaali). Vesien menoa edeltävänä päivänä vatsa toimi ensimmäistä kertaa koko raskauden aikana kolme kertaa päivän aikana - siihen asti tahti oli ollut ehkä kolmen päivän välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli edellisenä päivänä jatkuvaa pientä supisetlua (siis kakkosen kohdalla), kauhean kiukkuinen olo ja hirveä väsymys. Kun olin päikkärit nukkunut heräsin kuin ammuttuna ja rupesin hulluna siivoomaan. Illalla mies kysyi olenko hänelle vihainen ja vastasin että " en ole. Mulla on vaan synnytyshormonit käynnissä". Oli minulla myös ihan järkyttävän kovaa kipua häpyluussa ja niin lähti synnytys aamulla käyntiin ihan rytinällä. Kaiken kaikkiiaan olo oli kun olisi hulluksi tulossa kun itketti, kuikutti, väsytti ja siivotti grin.gif

 

Ekan kanssa muistan että viikkoa ennen synnytystä masu meni kuralle ja tuo häpyliitoskipu oli myös tuttujuttu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tais olla 2 tai 3 iltaa säännöllistä supistelua ja vikana iltana se ei sit loppunutkaan ja lähettiin sen takia sairaalaan. Supparit oli niin kipeitä että jouduin huilaamaan ja nojailemaan joka paikkaan ja kun mentiin sairaalaan, olinki jo avautunu. Se oli jännä huomata että suihkussa ollessa ei suppareita tullu, mut sit ku tuli suihkusta ni huii! No, me "jouduttiin" sit loppujenlopuks sektioon, koska avautumineen loppui (olin aatellu alatiesynnytystä ja sektio oli pieni järkytys mutta ei sit loppupeleis haitannu ku saatiin terve poika masusta ulos <3).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ripuli. Aamulla oli vatsa aivan sekaisin ja seuraavana yönä meni vedet. Jonkin sortin tyhjennys ilmeisesti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eräs vanhan kansan uskomusten mukaan ennakoivista merkeistä on kuulemma pallean kohdalle tuleva kuoppa. Eli rintojen alapuolelle, keskikohtaan 2-3 päivää ennen synnytyksen käynnistymistä tulee hento pystysuuntainen kuoppa. Itse olin aika skeptinen kun tästä kuulin, mutta kuoppa ilmestyi ja puolentoista vuorokauden jälkeen synnytys käynnistyi. Muita oireita ei ollut. Verinen vuoto alkoi lauanatai aamuna supistusten kera ja tyttö syntyi sunnuntai aamuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmista tenavista noin vuorokautta ennen ensimmäistäkään supistusta alkoi ripuli. Ja siellä vessassa sai sitten ravatakin melko tiheästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen synnytys alkoi vesien menolla, sitä ennen ei ollut minkäänlaisia oireita suuntaan tai toiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now