Ink Q

Synnytystä edeltävät "oireet"

240 posts in this topic

Ei supistuksen supistusta oikeastaan ollenkaan rv 36 eteenpäin. Aloin olla jo ihan epätoivonen kunnes vedet meni yhtäkkiä 40+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sama juttu. Ei mitään oireita, kunnes vedet alkoi lorisemaan 40+6. Säännöliset supistukset alkoi 7 tuntia ensimmäisistä lapsivesihavainnoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi irtoilla limatulppaa aamulla 40+3. Supistukset alkoivat aamuyöstä 40+4 ja tyttö syntyi 40+5 aamulla.

 

Harjoitussupistuksia ei tullut ainuttakaan. Heti alkoivat kivuliaina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsivedet menivät keskiviikon ja torstain välisenä yönä, tiistaina oli käyty Ikeassa, keskiviikkona koottu sänkyä ja oikeastaan ainoa poikkeavampi asia oli ylitsepääsemätön väsymys, nukahdin lattialle istuvassa asennossa sängyn kokoamisen aikana ja seuraavana yönä vedet menivät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa limatulppaa alkoi irrota pieninä paloina noin viikko ennen synnytystä. Heti ensimmäisen kolmanneksen jälkeen alkaneet runsaat harjoitussupistukset vähenivät selvästi synnytyksen lähestyessä.

 

Toisessa raskaudessa ainoa merkki synnytyksen lähenemisestä oli oikeastaan vain taas tuo harjoitussupistusten väheneminen. Edellisenä yönä mulla oli epämääräisiä vatsakipuja ja vatsa sekaisin ja synnytyssupistukset alkoivat sitten aamulla.

 

Kolmannessa raskaudessa kävelin synnytystä edeltävänä päivänä neuvolasta kotiin tuplarattaita työntäen. Matkalla on yksi pitkä ylämäki ja tällä kertaa en meinannut päästä sitä ylös asti, kun jatkuvasti tuli todella napakoita, mutta kivuttomia supistuksia. Olin myös ihan poikki ja hengästynyt ja jouduin nostamaan lapset pois rattaista päästäkseni mäen ylös. Vielä viikko sitten olin kävellyt saman mäen rattaiden kanssa ilman mitään ongelmia. Yöllä heräsin epämääräisiin vatsakipuihin, jotka olivat nyt kuitenkin erilaisia kuin toisessa raskaudessa. Aamulla alkoivat synnytyssupistukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koko päivän kestänyt ihanan rauhallinen ja hyvä olo, se oli jotenkin tosi omituista semmosen mahan kanssa sillä helteellä :grin: Illalla meni vedet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppa lähti edellisenä iltana, aamulla kello 07 alkoi säännölliset supistukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin vajaa viikko ennen tuli pallean kohdalle kuoppa, paria päivää ennen nousi verenpaineet ja limatulppaa lähti irtoilemaan. Epäilen myös, että vesiä lirahteli sen pari päivää limatulpan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut mitään havaittavia oireita, edellisenä iltana käytiin vielä miehen työpaikan järjestämällä illallisella ravintolassa, ja sen jälkeen vielä saunassa, ja olo oli ihan normaali. Seuraavana aamuna sitten alkoi lorahdella lapsivettä. Minkäänlaista ennakoivaa supistelua tms. ei ollut ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari päivää ennen synnytyksen alkamista maha meni aivan jumiin. Edeltävänä päivänä alkoi alaselän jomotus. Illalla alkoivat epäsäännölliset supistukset ja seuraavana aamuna menikin lapsivedet ja säännölliset, tiheät supistukset alkoivat pari tuntia vesien menon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei niin mitään. Illalla oli ehkä tuntevinani yhden supistuksen,mutta kun uusia ei kuulunut en ollu varma oliko kuitenkaan supistus vai mikä. Aamuyöllä sitten alkoi kuin tykin suusta säännölliset supistukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskeeko vauvan syke ennen synnytystä? Tänään neuvolassa oli 125 kun aiemmin on ollut n.135-145...

Share this post


Link to post
Share on other sites

minulla ei ollut mitään oireita, en edes tiennyt miltä supistus tuntuu ennen kuin synnytys alkoi, synnytykset etenivät nopeasti ja oli pian ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ollut menkkakipumaisia supistuksia jo pari vkoa, välillä kivuliaampia,välillä lievempiä. Viime viikolla äitiyspolilla todettiin kohdunkaulan lyhentyneen ja että "suahan supistaa jo aika hyvin". 3 päivää sitten tulin osa limatulpasta, ja oon ollut TODELLA ärtynyt,itkuinen ja väsynyt, tuntuu ettei tää tuu täältä ikinä ja että menee aivan varmasti yli :( Nyt rv 37+6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppaa irtoili 39+6 ja 40+0.

Lapsivedet meni varhain aamulla 40+1, säännölliset kivuliaat supistukset alkoivat pari tuntia vesien menosta.

Poika syntyi sitten 40+2.

 

Ennen limatulppaa ja lapsivesien menoa ei ollut yhtään minkäänlaisia oireita. Ilman sitä jättimahaa olisin voinut jopa unohtaa olevani raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naama näytti vähän erilaiselta ja supistukset muuttuivat hiljalleen muutaman päivän ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli eilen illalla ennen nukkumaanmenoa suht kovaa "menkkamaista" kipua alavatsassa,myös alaselkä oli kipeä ja alavatsaa ns.kiristi ja oli jännä paineen tunne. Kesti ehkä reilun tunnin aaltoilevana,sitten loppui. Tuota menkkakipua ollut enemmän tai vähemmän säännällisenä jo parin viikon ajan mutta eilen oli jotenkin erilaista ja kivuliaampaa. Tänään ollut hieman tuota menkkamaista kipua mutta enemmän tuota paineen tunnetta ja vihlontaa alapäässä. Pääsisiköhän tässä jo kohtapuoliin synnyttelemään? :) Vihlontaa myös sisä,-ja takareisissä. Rv. 38+5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naama näytti vähän erilaiselta ja supistukset muuttuivat hiljalleen muutaman päivän ajan.

 

Millälailla erilaiselta?

Mulle nimittäin parikin työkaveria (noin 50v naisia) puhelivat että kyllähän sen naamasta näkee sitten kun synnytys alkaa olla lähellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa tuli paljon harjoitussupistuksia mutta ei mitään erityistä merkkiä ollut, että synnytys alkaisi kunnes 40+5 yöllä oikeat, todella kivuliaat supistukset alkoivat n. klo 1.00 yöllä.

 

Toisesta meni lapsivedet yöllä 28+0 eikä tällä kertaa ollut ollut minkäänlaisia raskausvaivoja sitä ennen. Samana päivänä olin vaan kovasti kiivennyt portaita esikoinen sylissä mutta en tiedä, voiko sellainenkaan tehdä reikää kalvoihin. Vettä lorahteli sitten säännöllisesti synnytykseen asti päiville 32+4.

 

Nyt on kolmas raskaus menossa 37+4 ja koko ajan tuntuu, että lähtö tulee :(.... Harjoitussupistuksia ja liitoskipuja on ollut viikolta 20 lähtien, joskus viikolla 30 alkoivat myös kivuliaat harjoitussupistukset mutta ne eivät olleet aiheuttaneet mitään kohdunsuulle vielä viikkoon 33 mennessä. Sen jälkeen ei olekaan kohdunsuun tilannetta tarkistettu vaikka kivuliaita supistuksia tulee päivittäin epäsäännöllisesti. Tämä raskaus on ollut todella raskas ja turhauttava, kun koko ajan vain odottaa että lähtö tulee, eikä ole tullut kuitenkaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Phoebe, koita kestää! Kyllä se vielä sieltä ulos tulee :)

 

Mulla oli ekassa raskaudessa harjoitussupistuksia läpi raskauden, mutta ne eivät olleet kipeitä. Pari viikkoa ennen synnytystä aloin saada menkkamaisia kipuja, mutta ne eivät tulleet samaan aikaan supistusten kanssa. Sitten eräänä ti aamuna (RV 40+4, puolitoista vuorokautta ennen lapsen syntymää) supistukset ja kivut synkronoituivat. Tällaisia lievähkösti kipeitä supistuksia tuli päivän mittaan aina muutaman tunnin välein ja ti iltaa kohti tiheämmin. Ke aamuyöllä menivät vedet ja melko pian lähdettiin sairaalaan. Vauva syntyi ke iltana (40+5).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en saanut nukuttua rv 39+6 yöllä ollenkaan. Menin jo 22 nukkumaan kun oli ihan hirvee väsy mut uni ei vaan tullu. 01 menin valittamaan ukolle olkkariin että äää, en saa unta. Sit siinä nuokuin hetken ja menin sänkyyn. Oon sit nukahtanu kuitenkin ennen 02 ja kas, vedet meni 02:45. Heräsin ihan hirveeseen kipuun (siis varmaan elämäni ensimmäinen supistus) ja kamalalla kiireellä vessaan kun meinas pissa tulla housuun. Sit meni vedet ja kiireellä sairaalaan, 14h ja nyytti sylissä.

 

Olin muuten hiukan poikki, tuli siinä valvottua pari vuorokautta putkeen ja synnytettyä samalla. Salissa sanoivat että vie vaan vauva sit hoitolaan yöksi että saat nukkua (syntyi 16:59) ja sit kun kiikutin yöksi hoitolaan niin mua katottiin nokanvartta pitkin että mitäs helevettiä sä sitä tänne tuot? Olihan se nyt kiva kokemus sitten niin..

Edited by riikkajohanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistelisin että minulla edellisenä iltana oli todella kovia sukkapuikko tuikkauksia alapäässä. Laskettuun aikaan oli vielä viikko. Synnytys lähti käyntiin yöllä ja vielä päivällä kävelin kovasti ja shoppailin ja kävelin kaupasta toiseen :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunnuntaina vauva ihan selkästi laskeutui alaspäin (maha valahti ihan silmämääräisesti ja tuli "keilapallo haaroissa"-tuntemus), maanantaina oli sellainen jännä, selittämätön tunne siitä, että kohta tapahtuu jotain (siivoilin koko päivän ja laitoin kotia valmiiksi vauvaa varten), tiistaiaamuna irtosi limatulppa ja meni vedet. Poika syntyi sitten yöllä (rv 38+4). :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now