Nattunen

Uudet ja erikoiset nimet

983 posts in this topic

Hiltu

Enriko

Aaretti

Rekorius

Verneriina

Kisella

Veetrikki

Tarina (Tytti-Tarina)

Piio

Merena

Fransilja

Siikriina

Untuva

Ruso

Riida

Kitri

Omelia

 

Kamalaa. Ihmisten pakonomainen halu antaa erikoinen/ainutlaatuinen nimi. Ja se johtaa tällaisiin kultakalojen nimiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kaupassa kuultu Lumikki. Ei uusi nimi mutten ole aijemmin törmännyt.

 

Miehen kanssa katottiin toisiamme että voiko se olla oikea nimi kun äiti huusi lastaan.. Ei siis ollenkaan meidän mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

... Ja se johtaa tällaisiin kultakalojen nimiin...

 

:girl_haha:

 

TV:ssä näin sellaisen nimen, kuin Lilga. Yhteensä alle 10 Suomessa :)

Edited by white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua välillä mietityttää, että minkä olemattoman seulan lävitse näitä nimiä päästetään tänne Suomeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän aikaa sitten törmäsin sellaisiin naisten nimiin kuin Aure ja Kiuru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kaupassa kuultu Lumikki. Ei uusi nimi mutten ole aijemmin törmännyt.

 

Miehen kanssa katottiin toisiamme että voiko se olla oikea nimi kun äiti huusi lastaan.. Ei siis ollenkaan meidän mieleen.

 

Lumikki nimenä on vanhempi kuin Disneyn kyseinen elokuva. Samaa sarjaan kuin Tuulikki jne. Tuota on annettu minusta melko paljon nimeksi. Ehkäpä on enemmänkin toisena nimenä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hilke (n) ja Saini (n)

Vähän yleisempiä varsinkin viime vuosisadan alkupuolella: Ainikki (n), Arimo (m) ja Valdine (n)

 

Tuo Lumikki onkin mielenkiintoinen, siis että onko sitä ensin ollut muuten nimenä ja sitten suomennettu se sadun tyttö Lumikiksi vai toisinpäin, eli että ensin on tullut tuo satu Lumikista ja sen mukaan sitten nimetty tyttöjä. Väestörekisterikeskuksen mukaan ei tosin näyttäisi ennen 1900-lukua olleen yhtään Lumikkia ja satu kuitenkin on paljon vanhempi (esim. yhden version Lumikista kirjoittaneet Grimmin veljekset kuolivat 1859 ja 1863).

 

Mäkin varmaan ensikuulemalta vähän vierastaisin Lumikkia ihan kutsumanimenä, vaikka mielikuva kaunis onkin. Toiseksi tai kolmanneksi sitten istuisikin jo paremmin.

 

Tulipa muutama harvinainen tuon tyylin nimi esiin kokeilemalla: Merikki, Leinikki, Heinikki, Suvikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain kerran kuulin kun äiti sanoi tyttärelleen Tuutikki. :blink: Ensinnäkin olen luullut Tuutikkia pojaksi ja toiseksi, mun mielestä vähän outo nimi ihmislapselle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sellainen nimi, kuin Una tuli vastaan jenkkiohjelmassa, mutta näytti Suomestakin löytyvän Una -nimisiä :)Uma onkin tuttu nimi ennestään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Una on yksi naapurin lapsista Anna-kirjasarjan viimeisissä osissa. :) Mä ainakin olen ihastunut nimeen joskus siinä ja sitä itsekin lapselleni harkinnut. Miksiköhän mä oonkaan sen hylännyt? Hmm, ei voi muistaa. Takaisin listalle. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain kerran kuulin kun äiti sanoi tyttärelleen Tuutikki. :blink: Ensinnäkin olen luullut Tuutikkia pojaksi ja toiseksi, mun mielestä vähän outo nimi ihmislapselle...

 

Tämähän on muumeista, ja muumien hahmon Tuutikin esikuvana on ollut Tove Janssonin puoliso Tuulikki Pietilä :) Minusta Tuutikki on kiva hahmo muumeissa ja nimi on kiva myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle tuli sama mieleen ekana :D Mutta kiva nimi, sitä vois harkitakin ellei meidän hauva olis Luna...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lehdestä bongattu : Niila Sammeli

 

Aivan norminimiä täälläpäin :) lisäys vielä, eivät ole edes uusia nimiä vaan itseasiassa aika vanhoja.

Edited by Ida-Mari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tän päivän uutisissa oli naisohjaaja nimeltä Fiikka (alle 5 kpl) eli taitaa olla ainoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ei ole uusi, ei todellakaan, mutta työkaverin lapsi on Saida. Harvinainen nykypäivänä, annettu ekan kerran jo ennen vuotta 1899, josta vrk alkaa laskeen nimiä, silti niitä ei oo kokonaisuudessaan kuin 711 naisella. Aika vähän, kun ajattelee kuinka vanha nimi se on.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.