Nattunen

Uudet ja erikoiset nimet

983 posts in this topic

Pikku kakkosessa oli eilen Miimi-niminen tyttö. Lisäksi kuulin yhden tutun koko nimen, ja sieltä bongasin nimen Karela.

Minusta tuo Karela oli tosi ihana uusi tuttavuus minulle :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feisbuukissa tuli vastaan Eedla, vrk:n mukaan löytyy suunnilleen 550. Myös Edla ja Etla muodoissa on annettu nimeksi. Itseasiassa ajattelin, että tuo Etla olisi ollut noista yleisempi, mutta niitä olikin vain parikymmentä kaikkiaan.

Edited by sirii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisikohan Tykon vanhemmat olleet ruotsinkielisiä? Ruotsissa olen Tykoon törmännyt joitain kertoja. Itse assosion heti Tyko Braheen, eli vanha nimi kyseessä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Törmäsin viikonloppuna Suvi-Sirkku -nimiseen naiseen. Aika hauska yhdistelmä. Vrk:n mukaan niitä ei montaa ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamu Aurinko Iltatähti oli vähän aikaa sitten kastetuissa.... :rolleyes: Päättäisivät nyt, onko se ipana aamuaurinko vaiko iltatähti :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisikohan Tykon vanhemmat olleet ruotsinkielisiä? Ruotsissa olen Tykoon törmännyt joitain kertoja. Itse assosion heti Tyko Braheen, eli vanha nimi kyseessä. :)

 

Mä tunnen yhden Tykon, jonka vanhemmat ovat suomenkielisiä. Mulle tuosta nimestä tulee aina mieleen taidemaalari Tyko Sallinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisikohan Tykon vanhemmat olleet ruotsinkielisiä? Ruotsissa olen Tykoon törmännyt joitain kertoja. Itse assosion heti Tyko Braheen, eli vanha nimi kyseessä. :)

 

Mä tunnen yhden Tykon, jonka vanhemmat ovat suomenkielisiä. Mulle tuosta nimestä tulee aina mieleen taidemaalari Tyko Sallinen.

 

Vaikuttivat kyllä suomalaisilta mutta eihän sitä koskaan tiedä ja sukunimi ei tullut esille. Omaan suuhuun jotenkin vaikeasti sulautuva. :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etu- ja takavokaaleja yhdistelevät nimet ovat selvästi suomen sääntöjen vastaisia, joten yhdistän ne Marthen tavoin Ruotsiin, vaikken nimien historiaa tunne. Tykon lisäksi ainakin Synnove on sellainen nimi, joita en haluaisi joutua lausumaan julkisesti. Sen verran takkuaa :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mulla on lapsena ollu Synnove -niminen lääkäri, joten mulle se on aina ollu tavisnimi muiden joukossa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tarkoittanutkaan, että Synnove olisi uusi tai harvinainen, mutta siinä on sama erikoinen ja suomenkieliselle vaikeasti lausuttava äänneyhdistelmä kuin Tykossakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis Synnove eikä Synnöve? Jälkimmäiseen olen törmännyt (jälleen kerran Ruotsissa), mutta toi eka olisi kyllä hurjan hankala lausua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisikohan Tykon vanhemmat olleet ruotsinkielisiä? Ruotsissa olen Tykoon törmännyt joitain kertoja. Itse assosion heti Tyko Braheen, eli vanha nimi kyseessä. :)

 

Mä tunnen yhden Tykon, jonka vanhemmat ovat suomenkielisiä. Mulle tuosta nimestä tulee aina mieleen taidemaalari Tyko Sallinen.

 

Vaikuttivat kyllä suomalaisilta mutta eihän sitä koskaan tiedä ja sukunimi ei tullut esille. Omaan suuhuun jotenkin vaikeasti sulautuva. :blush:

 

Tyko on kiva nimi, mutta mulla tulee sen kanssa sama ongelma kuin olympialaisten (olumpialaiset/ölympialaiset) eli meinaa lausuttaessa vääntyä tuko tai tykö :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle selvis tänään, että lähileipomon omistajan nimi on Pulla Virtanen (Sukunimi muutettu.) Vrk:n mukaan nimeä on annettu alle 5 vuosina 1960-1979 eli lieneekö Suomen ainoa virallinen Pulla. :lol: Pulla on periny leipomon vanhemmiltaan, eli lienee nimi ollut enne jo vauvasta asti.

 

Kaupungilla kuulin nimen Neetta. About 10 niitäkin vain annettu.

 

MUOKS: Ainiin, kunnallisvaaliehdokkaiden joukosta bongasin nimen Kikko. Parilla vuosikymmenellä annettu alle 5 molemmille sukupuolille, arvoitukseksi jäi, oliko ehdokkaana mies vai nainen.

 

MUOKS TAAS: Tänään oli lehdessä kuvalliset ehdokaslistat ja tuo em. Kikko on nainen.

Edited by NeNNNi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen, että Pulla on vaihtanut lempinimensä viralliseksi nimeksi. Mutta voihan tietysti olla, että vanhemmat ovat päättäneet lapsensa urapolun jo vauvana :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä meinasin kans ensin tota mut koska vrk anto tommoset vuosikymmenet millon nimi on annettu niin jotenkin en ehkä usko siihen. Tai tokihan on heti 18 täytettyään voinut nimen vaihtaa, onkohan se edes ollut "muotia" tuolloin -60 ja -70 -luvulla.. Mene ja tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Se ei mene nimenantopäivän mukaan vaan nimen kantajan syntymän. :) Eli Pulla lukisi 60-70-luvulla vaikka olisi viime vuonna vaihtanut nimensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tiedän Kirsin, joka vaihtoi nimensä Kiisiksi. Selitti sen sillä, että häntä ei kukaan koskaan oikeella nimellä kutsunut, Kiisiksi vaan. Kiisejä ei kai kauheesti taida olla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Oukei, no sitten en tosiaan tiedä onko saanut nimen vanhemmiltaan vai vaihtanu sen myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kastetuista bongattua: Oulas Vilhartti

 

Ihan hauska, vaikka en omalle antaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.