Nattunen

Uudet ja erikoiset nimet

983 posts in this topic

Raiku. Muutamia annettu läpi viime ja tämän vuosisadan. Ihan ***un ihana! Kehtaisipa antaa tuon nimeksi...

 

Mietin jossain vaiheessa vauvalle nimeä Rae mutta se jäi jostain syystä antamatta, tässä on samaa viehätystä mutta lisänä ihanan hilpeä vaikutelma :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jertta. Mulle tulee mieleen koiran nimi, johtuneeko äänteellisestä samankaltaisuudesta Jertta - hurtta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Josper on kaverin isoveljen nimi, joten on aina ollu mulle ihan "norminimi", en olis edes osannu tuoda sitä tänne. :)

 

Törmäsiin tänään naiseen nimeltä Velma. Muutama kymmenen naista löytyy Suomesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuka, 11 poikaa ja alle 5 tyttöä (ja siis ihan oikeasti on tyttö(jä)kin eikä vaan huijaus alle 5)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lehdessä oli nainen nimeltä Marulla. Minusta nätti nimi. Ihme, että nimeä on annettu vain 1960-1999 vuosina alle 5 sekä miehille että naisille. Tosin miehen nimeksi en itse osaisi tuota ajatella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Marullasta jäi mieleen, että joskus omassa lapsuudessa eräässä lastenohjelmassa esitettiin jonkinlaisena näytelmänä tms laulu "Balladi nuorallatanssija Marullasta, klovnista ja veitsenheittäjästä". Tarkemmat tiedot kappaleesta olikin kaiveltuna suomi24:ssä ja se näkyy löytyvän joiltain lastenlaulukokoelmalevyiltä yhä. 

Muistan, että se Marullan tarina oli tosi surullinen, järkytyttiin oikein kaverien kanssa. Kuvankaunis Marulla siis lähestulkoon kuolee (joskin klovni pelastaa hänet täpärästi). Päätin etten halua isona nuorallatanssijaksi, kun se vaikutti kovin vaaralliselta ammatilta :P Mutta nimestä tulee siis heti vaan tämä laulun nuorallatanssija mieleen, enkä siksi itse osaisi ajatella sitä ihan tosielämän lapselle nimeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ jos nimeä on annettu jonain ajanjaksona ylipäänsä alle 5 kpl sukupuolesta riippumatta, vrk:n tilastossa se näkyy molempien sukupuolten kohdalla merkintänä alle 5 kpl. Todennäköisesti siis Marulla on annettu vain tytö(i)lle nimeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai, ^^tuota en tiennyt minäkään! Meillä on sitten todella harvinainen nimi kolmannella tytöllä.

Mitäs mieltä olette nimestä Viida? (sukulaiset eivät ristiäisten jälkeen uskaltaneet (?) sanoa oikeen mitään.. :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

No Wilma mä just ihailin teidän kolmikon nimiä tuolla toisessa ketjussa, että kuinka olittekin onnistuneet löytämään nimet jotka toki alkaa samalla kirjaimella mutta on kaikki kauniita ja omantyylisiä. Sekä etunimet että yhdistelmät. Viida siis minusta kaunis ja toimiva nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mie kutsun poikaani nykyään usein lepmpinimellä Viska. tulipahan tarkistettua, että sitä on annettu pari kappaletta ihan virallisenakin nimenä viimeisen kahden vuoden aikana :girl_impossible: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lehdessä oli haastetaltu naista jonka nimi oli Oihonna. Vrk:n mukaan useana vuonna tuon nimen on saanut "alle 5".  Ihan uusi ja outo nimi mulle. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku Ankassa oli Villiina. Oli pakko tarkistaa, onko sitä annettu ihan oikeasti nimeksi. Ja olihan sitä! Ei edes ole kaikista harvinaisimpia nimiä, kun 1980-99 nimen on saanut 12, 2000-09 33 ja 2010-12 11 tyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi Oihonna esiintyy Runebergin runoelmassa Fjalar-kuninkaasta ja on myös höyrylaivan nimi. S/S Lokki ja S/S Oihonna ovat tunnettuja höyrylaivoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään olen törmännyt oikein erikoisten nimien kavalkadiin: Ikla, Vaili ja Merli. Kaikki lienevät naisten nimiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri äskön bongattu Suomen Selviytyjien lopputeksteistä Niisku (vrk alle 10)

 

Mulla tulee tästä vaan Muumit mieleen.

 

Muoks. Aikaisemmin mainittu Velma on mun mielestä aivan ihana! Voisin vakavasti harkita sitä omalle lapselleni. Sopisi hyvin esikoisen nimen kanssa, joka on *pois* nimeltään  :)

Edited by Paapu

Share this post


Link to post
Share on other sites

m: Seemi (tää on kyllä saattanut jossain vaiheessa jo olla, en jaksa nyt tarkistaa)

n: Reine ja Franselia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämän päivän Hesarissa on mainittu Silba (n.) 88 v. Nimipalvelun mukaan nimeä ei ole annettu ollenkaan vuoden 1979 jälkeen. Ja vuosina 1920-1979 alle 15 henkilölle, joten on todella harvinainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.