Nattunen

Uudet ja erikoiset nimet

983 posts in this topic

Meimi on mun mielestä tavallaan ihana nimi :) Mun kotikoti paikakunnalla on yksi Meimi, hän on jo melko iäkäs rouva, enkä tunne/tiedä muita, joilla olisi tämä nimi. Yhteensä tätä nimeä on vrk:n mukaan annettu 620 ja kaikki naisia.

 

Feissarimokissa törmäsin nimeen Jöötä. Tätä ei käsittääkseni ollut vielä virallisesti annettu lapselle, mutta suunnitelmissa oli kastaa poika Jöötä-Konstaksi...(Mä en ainakaan vrk:n nimipalvelusta löytänyt yhtään tulosta tuolla haulla. Toivottavasti oli vain vitsi tuo Jöötä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Päiväkodissa työskennellessäni törmäsin Meimi -nimiseen tyttöön, eikä mun tarvinnu kauaakaan makustella kun se tuntui ihan kivalta nimeltä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan mielipiteenne tästä nimestä, Frico. Keksin nimen josta jollain tavalla pidän (mieheni ei). Nimeä ei ole yhtään annettu väestörekisterin mukaan...

No en oikein tykkää. Tuo c keskellä aiheuttaa oikeinkirjoitusongelmia ja mulle tulee nimestä mielleyhtymä johonkin limppariin. Tuntuu vähän erikoisuudentavoittelulta, on mun mielipide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo pitempään katsonut Muumien lopputeksteissä vilahtavaa nimeä Tertta. Yhteensä alle 32, miehiä alle 10 ja naisia alle 22.

 

pilkun viilausta, mutta se nimi on jertta. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tika siinäpä jännä nimi. Kumpaakohan sukupuolta, vai kumpaakin?

 

Tika on Dragon Lance -kirjasarjassa esiintyvän naishahmon nimi, joten itse ainakin miellän nimen sen takia hyvin vahvasti tytölle sopivaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään on Ilmin nimipäivä ja kyseinen nimi ei kyllä itelle ollut aikaisemmin tullut vastaan... vaikka onhan niitä siis lapsille annettu, jos se kalenterissakin on :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Jo pitempään katsonut Muumien lopputeksteissä vilahtavaa nimeä Tertta. Yhteensä alle 32, miehiä alle 10 ja naisia alle 22.

pilkun viilausta, mutta se nimi on jertta. ;)

Oho, no oli niin tai näin niin molempia löytyy. Tuo Jertta näyttäis olevan vähän useammalle nimeksi annettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään on Ilmin nimipäivä ja kyseinen nimi ei kyllä itelle ollut aikaisemmin tullut vastaan... vaikka onhan niitä siis lapsille annettu, jos se kalenterissakin on :D

 

Mä tiedän suht monta Ilmiä, kaikki iäkkäämpiä naisia. Joskus tuntuu, että osa nimistä on melko paikkasidonnaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tekee mieli kysyä pitääkö se lausua yhdellä vai kahdella aalla, vaikka toisaalta onkin ihan eri nimi kuin Aaro. Hetken makusteltuna oikein kiva :) (kun en oo ees Twilightia katsomalla pilannut :D ).

 

Onkohan täällä jo Sansa? Ekaa kertaa kuullessani en yhdistänyt mihinkään, sittemmin olen nähnyt jakson tai pari Game of Thronesia. :grin: Ei ihan uniikkinimi mutta melkein.

 

Tuota Sansaa en kyllä uskaltaisi itse antaa nimeksi niin kauan kuin sarja on vielä kesken. Sen verran suosittu sarja että jos loppujen lopuksi paljastuukin että kyseinen hahmo on joku psykopaattimurhaaja mikälie niin tulee aika vahva leima nimelle. Samalla tapaa kuin positiivisena esimerkkinä Peppi yhdistetään Pitkätossuun tai negatiivisena Jammusta tulee kyllä ensimmäisenä Jammu-setä mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äsken törmäsin sellaiseen tietoon, että sinällään nätti ja suomalaisen suuhun sopiva nimi Samael tarkoittaa Kabbalassa Saatanaa. Nimeä on vrk:n mukaan annettu alle kolmellekymmenelle henkilölle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirkollisista taas: 
 

Naisia: Eden, Elviina, Erna, Eudokia, Fennia, Mariina, Sonia, Tella, Tiiu ja Yasmine

Sitten oli muutama itselleni vieraampi miestennimi, mutta taitavat olla enemmän ruotsinkielisen (/ muun vieraskielisen) väestön nimiä, eivätkä näköjään kauhean harvinaisia kuitenkaan: Helmer, Jalmar, Jarl, Konrad, Osvald

Ja sitten vielä Disan, jonka sukupuoli ei selvinnyt edes vrk:n nimipalvelusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaverin tyttären toinen ja kolmas nimi Olliina Aronia

 

Aroniathan on kasveja, mutta nimi tuo mulle myös aromin (eli maku/haju) mieleen. Olliina kuuluu sellaisiin nimiin mitä en harkitsisikaan lapselleni, kun en muitakaan nimiä joiden ensivaikutelma kertoo ihan eri sukupuolesta ja vasta joku liite tai pääte kertoo että kumpaan sukupuoleen kuulutaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin tiedän/tunnen yhden naispuolisen Disan, mutta tää oli siis Disan (ehhehee, ihanat suomen päätteet). Siis Disa lienee hieman yleisempi, mutta aika harvinainen sekin, Disan-nimisiä taas epäilisin olleen/olevan vain kaksi nimipalvelun perusteella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Muhunkaan ei yhtään iske noi Lauriinat, Petriinat ja muut vastaavat "miehen nimi+pääte" -nimet.

Aroniaa sen sijaan olen joskus miettiny omallekin lapselle, kaunis nimi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikamoisia nimiväännöksiä sitä onkin. Vähän tulee sellainen olo, että väksiin on haluttu tavoitella jotain harvinaista nimeä ja sitten se lopputulos on vähän niin ja näin. Monet on omaan korvaan tosi lempinimimäisiä, kuten nyt tuossa yllä tuo Japi ja Pepe. Jasmus kuulostaa vain Rasmukselta r-vikaisen lapsen sanomana :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Hei mahtavaa, että miehille on muitakin kukkaisnimiä kuin Kuisma! Tarkoitin siis tuota Alpia. Tai onhan niitä muitakin, mutta en ole törmännyt toiseen, jota olisi noinkin paljon annettu (344 kpl). Taitavat muuten olla keltaisia kukkia sekä kuismat että alvet!

Edited by Doremifa

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut koko ketjua selata läpi, mutta oma lempparinimi tytölle on Evianna :) Ei liian erikoinen, ei liian tavallinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut koko ketjua selata läpi, mutta oma lempparinimi tytölle on Evianna  :) Ei liian erikoinen, ei liian tavallinen.

Nimipalvelusta piti vielä harvinaisuus tarkistaa, ja alle parikymmentä näyttäisi kyseistä nimeä olevan annettu. Mutta olisiko kenelläkään ideaa, mikä nimi sopisi Eviannan kanssa toiseksi nimeksi? Olen pyöritellyt nimiä päässäni, ja Evianna tuntuu sointuvan aina paremmin jälkimmäiseksi nimeksi..  :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evianna kuulostaa kivalta nimeltä. Mun mielestä sen kanssa sopisi toinen nelitavuinen nimi. En nyt osaa heittää mitään hyvää ehdotusta, mutta siis tyyliin Vilhelmiina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas voisin kuvitella toiseksi jonkun (lyhyehkön) kolmitavuisen. Esim. Evianna Ilona kuulostaa kivalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä, esim. Evianna Eerika kuulostaisi minun korvaan ihan hyvältä. Tai sitten kolmen nimen yhdistelmä, jossa keskimmäinen nimi olisi lyhyt 1- tai 2-tavuinen.

 

Pakko sanoa, että minulle tuosta nimestä tulee aika vahva mielleyhtymä pullotettuun veteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin mullakin. Josta syystä muuten rajaisin toisen nimen vaihtoehdoista pois kaikki a-alkuiset, ettei vaan puuroudu ja mielikuva vahvistu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.