Toivoako

Letrozol ORION 2,5 mg - kokemuksia?

1064 posts in this topic

Ilmoittaudun tänne mukaan! Tästä päivästä (kp 5) lähti letrokuuri tupla-annoksella ja perään menopuria. Olo on innostunut, kun pääsee taas yrittämään ovulointia. Mites teillä muilla on edenny?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin tänään ensimmäisessä "Letro-seurannassa". Nyt on siis kp11, ja Letrot nappasin kp 3-7. Näytti kuulema juuri siltä miltä pitikin. Yksi munarakkula oli kypsymässä hyvää tahtia, muut olivat onneksi jääneet huomattavasti pienemmäksi (pcos:ssa saattaa olla, että liian moni munarakkula riehaantuu kasvamaan). Tämä kasvanut munarakkula oli 11mm ja gyne ajoittuisi mun oviksen ma-ti akselille. Myös limakalvo oli kuulema sopivan paksuinen. Nyt sitten jännitetään josko ovulaatio tulisi. Sekin olisi mulle jo puoli voittoa! :) Hyvä fiilis siis jäi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä odotellaan kierron vaihtumista edelleen... KP34 menossa, menkkoja ei näy, ei kuulu :(

Tää on just tätä, Letrot olis valmiina, minä olisin valmis ja kroppa pettää taas eikä tee yhteistyötä ees sen verran et menkat tulis ajallaan! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla oli sama. Vaikka otin terotkin, niin niistäkin meni 8pv ennen kuin vuoto alkoi. Sitten vaan päätin, että ne alkaa kun alkaa, että ei tämä päivän päälle ole. Sittenhän ne alkoikin. :) Mutta tiedän, että helpompaa sanoa kuin tehdä... Tsemppiä! Kyllä ne alkavat vielä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huhhuh, naama on kyllä niin täynnä näppyjä, etten muista koska olis viimeks ollu tämmönen :/. Letroja takana neljä päivää ja kahdeksan tablettia. Huominen vielä letroja ja sit maanantaina menopurilla hormoneja kehoon. Voi kun finnitkin sitten vähenisivät!

 

Wii, varmaan tuskallista odotella vaan. Mut jos ne on sulla ennenkin itsestään tullu niin eiköhän nytkin.

 

Littis, joko on ovulaatiotuntemuksia tullut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyppään mukaan.

Kerron vähän taustaa.

6 lasta ennestään nuorin 4 ja vanhin 17

Ikää miulla 34v

Nyt ollaan yritetty seiskaa yli 1.5 vuotta

Eikä tärppää.

Käytössä letrot ja terolutit.

Aijemmissa raskauksien alulle laittamisessa ei ongelmaa.

Mutta tässä nyt ongelmaa onkin moneen lähtöön.

Nyt on lähete keskus-sairaalalle ja odotan tutkimuksiin pääsyä.

Gynellä olen käynyt mutta lekuri on ollu vähän outo ja ongelmat ovat alkaneet kasaantumaan.kierrot heittää miten sattuu.eka letro kuuri tuli syötyy väärillä päivillä kun alkoi tiputteluvuoto jonka luulin menkoiksi ja lekuri käski syömään.

No jälkeenpäin laskien vuoto olikin harmitonta ovulaatioveri vuotoa.

Seuraavat menkat alkoi 21.9 jolloin söin letrot ajallaan ja ovulaatiolimat tulivat 3.10 jolloin alkoi myös verinen vuoto joka jatkunut edelleen.

Testit negaa.ultrattu on mutta niin monta diaknoosia etten pysy perässä.

Terolutit aloitin 3.10 lääkärin ohjeistuksella.ei mitään hyötyä.niistä ei edes rinnat tulleet kipeeksi mikä normaali sivuoire terojen aikaan ennen.

Nyt pitäs laskujen mukaan menkkojen alkaa viim huomenna.

Verikoite ja pissaa on tutkittu missään ei vikaa.

hormoonipuolta ei ole tutkittu.letrojen aikaan ei ole seuranta ultrattu joka minusta outoa.

Näin ollen olen ite joutunut päättelemään että tiputteluvuoto on johtunut väärillä päivillä syödyistä letroista.

Koska vuoto alkoi 28 päivää noitten syömisten jälkeen mutta ei pääse valumaan ulos koska oma hormoonitoiminto taistelee vastaa.

Nyt jos vuoto huomenna alkaa niin toivon tämän tiputtelun vihdoin loppuvan.

Nyt ois menossa kirkkaan liman päivistä dpo 15 eikä oireita juuri ole nännikipuja lukuunottamatta.

Normaalit kuukautisia edeltävät oireet puuttuvat kokonaan.

Ei turvotusta ei siis mitään.

Ja veri mikä tiputtelee on siis kirkasta verta siteeseen noin teelusikallinen muutamasti päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mariella, onpa ikäviä sekaannuksia ollut. Toivottavasti selkenee tilanne pian.

 

On: Tänään oli ultra. Menin sillä asenteella, että tuskinpa siellä mitään on tapahtunu, kun ei oo minkäänlaisia tuntemuksia ollut. Yllättäen limakalvo oli paksumpi kuin koskaan ennen ja rakkula (joita oli onneksi vain yksi!) oli huimat 22mm! Tähänastinen ennätys ollut 11mm. No, sitä pitikin sitten mennä apteekkiin hakemaan pregnyl ja illalla ruveta petipuuhiin :) . Tuntuu kuin jonkinlainen virstanpylväs olisi nyt saavutettu, kun sopiva lääkekombinaatio vihdoin löytyi. Nyt vaan pää kylmänä seuraavat pari viikkoa (ensimmäiset piinaviikot siis edessä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Loistavaa! Mullakin elämäni ensimmäiset piinaviikot. Nyt mennään peräti dpo1:ssa. :D Letron avulla saatiin vihdoin ovulaatio tosiaan aikaiseksi. Kävin ultrassa kp11 kohdalla jolloin folli oli juurkin tuo mainitsemasi 11mm. Nyt menossa kp18. Mun gyne sanoi, että munarakkula irtoaa noin 21mm kokoisena, joskus jopa aiemmin. Eli sulla on varmasti ihan näillä näppäimillä kriittiset hetket käsillä. Onneksi pääsitte samantien petipuuhiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa! Olen 32-vuotias hoikka PCO:ta poteva nainen. Lapsettomuutta takana useita vuosia, mutta varsinainen yritys on aloitettu tänä syksynä. Olen napsinut ensimmäisen letrozol-kuurin (2,5mg/pv) ja tänään seurantaultra näytti ettei vastetta tullut munasarjanippailuista huolimatta. Lääkäri ei halunnut nostaa annostusta, mikä oli kummallista. Ehkä limakalvovaikutuksen vuoksi? Sen sijaan hän haluaa kokeilla pienellä annoksella klomifeenia pari kiertoa julkisen puolen hoitoja odotellessa. :unsure:  Limakalvo on ollut aiemmin tosi ohut, mutta sain sen kikkakolmosilla (vadelmanlehtitee, punainen liha ja vehnänalkioöljy) kasvamaan nyt ihan hyviin mittoihin. Nyt vaan jäi se munasolu sitten kypsymättä.

 

Rupesin vain miettimään, että voiko ovulaatio tulla kuitenkin myöhemmässä vaiheessa kiertoa, eikä follia vain vielä näy ultrassa? Nyt on kp13. Pitäisikö jatkaa tikuttelua? Hämää vain se, että letrojen jälkeen on ollut voimakkaitakin nipistelyjä munasarjoissa, varsinkin vasemmalla puolella. Miksi nipistelee jos mitään ei tapahdu...

 

Mitään erityisen pahoja vaikutuksia letroilla ei minulle ollut. Limakalvojen kuivuutta ja parin yön hikoilut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin kun mulla nippaili eniten, niin mitään kasvua ei ollut tapahtunut rakkuloissa. Nyt sit taas kun oli se 22mm folli niin ei tuntunut kuin ihan muutaman kerran vasemmalla puolella, jossa rakkulakin siis oli. Eli selvästikin omat tuntemukset voi mennä ihan ristiin, ainakin mulla. Nyt koitan tunnustella et koska pregnylin aikaansaama ovis ois, mut ei tunnu mitään ihmeellistä.

 

Sukkulamato, alkaako limakalvo kasvaa liian paksuksi vai mitä tarkoitat limakalvovaikutuksella? Ymmärtääkseni kuitenkin clomit ohentaa limakalvoa toisin kun letrot.

Edited by Mintel

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos vastauksesta! Limakalvo on siis ollut aiemmin ohuenlainen, niin ajattelin että jos letrojen annostusta ei kannattanut sen vuoksi turhan takia nostaa, koska tosiaan tuolla aloitusannoksellakaan ei saatu ei niin minkäänlaista vastetta. Korkeampi annostus ei ehkä olisi vaikuttanut sen paremmin, sen sijaan olisi vain sivuvaikutukset lisääntyneet - mukaanlukien limakalvon ohentuminen. En kehdannut tentata gyneä sen enempää, mutta kysyin kyllä miksi letrojen annosta ei voi nostaa. Epäselväksi jäi. Ehkä se oli tuo kun vastetta ei tullut yhtään. Yritän vielä käydä verikokeissa ennen clomien aloittamista, että ei ole veriarvoissa mitään häikkää, joka tuota munasolun kypsymistä estäisi.

 

Hyvä tietää, että nippailu ei merkitse välttämättä mitään. Ehkä säästän hermojani ja en tikuta enää tässä kierrossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Mulla oli samanlainen tilanne, että limis oli tosi ohut (3mm) ja vastetta ei ollut yhdellä tabletilla. Kahdella tabletillakin oli vasta kun pistin letrokuurin jälkeen kaksi menopur-pistosta. Onnea siis sopivan lääkkeen löytymiseen! Jos ei klomi toimi, niin ehdota uudestaan letroa tupla-annoksella.

 

ON: eka ovulaatio bongattu, kiitos pregnylin! Aikamoisia paineita alavatsan vasemmalla puolella tuntuu. Hassua, että mä oon selvinny 15 vuotta ilman minkäänlaisia ovulaatio ja menkkakipuja e-pillerien ansiosta. Ja että jollain 13v lapsella, jolla menkat on alkanu, saattaa olla kipuja vaikka raskautuminen ei ole vielä pitkään aikaan mielessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi "letrozolilainen". Oon kirjoitellut enemmän tuonne Femar-ketjuun mutta tuntuu, että se on nyt hiljentynyt niin siirryn tänne, samasta vaikuttavasta aineestahan on kuitenkin kysymys :)

 

Hieman taustaa. Olen kolmekymppinen. Ollut pco-tyyppiset munasarjat, mitä ei kuitenkaan viime keväänä enää näkynyt ultrassa. Julkisella hoidossa viime helmikuusta asti. Viidennestä letro-kierrosta alkoi ihka ensimmäinen raskaus mutta se meni kesken viikolla 6+6. Nyt terolutit, jonka jälkeen aloitellaan kuudes letro-kierto.

 

Odottavan aika on pitkä. Varsinkin kun lähipiiri lisääntyy tämän tästä. Mutta ei auta kuin olla sitkeä ja kärsivällinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heip!

Kolmas hoitokierto päättyi negaan ja kuukautiset alkoivat tänään. Tässä neljännessä kierrossa otan tuttuun tapaan letrozolit 5mg kp 3-7 ja tällä kertaa pistän kp 8-11 kokonaiset satsit menopuria (75 yksikköä/pvä). Saas nähdä miten vaikuttaa. Toiveena varmaan olisi saada ovulaatio hieman aikaisemmaksi ja mahdollisesti kaksi hyvän kokosta follikkelia. Ollaan yksityisellä hoidoissa ja toinen hoitavista lääkäreistä ehdotti jo pari kuukautta sitten että voitaisiin kokeilla inseminaatiota piankin... Mietin vaan, että saako siitä merkittävää lisähyötyä, kun raskaus on alkanut ennenkin ilman eikä miehessä ole aiemmissa tutkimuksissa todettu mitään vikaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin katkesi kierto vihdoin. Eilen kp42 vaihtui kp1:ksi. Huomenna sit alkaa Letrot. Vähän meinaa jännittää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa wii! Toi on kyllä raastavaa kun kierto vaan jatkuu ja jatkuu... Mulla kierrot huitelee nykyään juurikin tuossa 40-42kp:ssa. Sitten vain Letrot mukaan! Mulla on dpo 4 ekan Letro-kierron jälkeen. Jännittää jotenkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiille tsemppiä ekaan ovulaation induktioon ja Littikselle piinapäiviin!

 

Määkin tahdon jo Letrot käyttöön! Kyllä odottavan aika on pitkä. Tänään kp28 eli voiton puolella ollaan jo (toivottavasti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tsempeistä ja tsempit myös muille letroilijoille :)

 

Eilen tosiaan alkoi mulla Letrot. Noin puolitoista tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen mulle tuli huono olo, mutta luulen että se johtui vaan huonosta syönnistä ja liian vähästä unesta. Meni tosi nopeesti ohikin, joten vaikka olis lääkkeistä johtuvaa niin tuon kyllä kestäis muinakin päivinä :) Muutenkin nyt tuntuu, että vaika haittavaikutuksia ilmenis niin oon niihin valmis jos lopputuloksena on raskaus ja vauva :)

 

Mulla olis pari kysymystä teille muille:

*Millä kp:lla teillä on ollut ultraus ja milloin on ovistesti näyttänyt plussaa? Oliko vaan 1.hoitokierrossa vai joka kierossa? Mulla suunniteltu ultraus vaan ekaan kiertoon, kp11.

*Minkä kokoisia folleja teillä on ollut ja millä kp:lla?

 

Mietin kovasti tuota et mulla on annostus vaan 2,5mg/pvä ja monella muulla kuulostaa olevan heti alussa 5mg/pvä. Onko teillä puuttuneet omat ovikset kokonaan? Mietin että voisko syy mun pieneen annokseen olla se, että tarvin nimenomaan buustausta omalle ovikselle. Mulla kun todistetusti ovulaatio kuitenkin tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on ultra kierron 13-15 välillä ja vapaaehtoinen. Kävin kuitenkin, tulipahan heti selväksi se ettei tullut vastetta. Toivotaan, että sulle tulee vaste tuolla annoksella.

 

Vasteesta puheenollen rintani on olleet kipeät muutaman päivän ja eilen alkoi ruskea tiputteluvuoto, sellaista kalvomaista vanhaa verta (TMI sori). Olen nyt ihan pihalla. Tänään on kp 17 ja ovulaatiota ei kp13 ultran mukaan pitänyt tulla. Sitä en tiedä, että olisiko se näkynyt jos se olisi ollut jo, ja nyt olisi menossa epäonnistunut luteaalivaihe. Jos tämä yltyy kirkkaaksi vuodoksi tänään, niin ei auta kuin soittaa gynelle ja kysyä jätetäänkö se clomi nyt väliin.

...Änkyrä sanonko...

 

Kahlasin eilen nettiä, enkä löytänyt tällaisesta mitään tietoa. :dash2: Ja nyt jomottaa taas alavatsaa.

 

edit. vertahan sieltä nyt tulee ja kipujen kanssa. Niukasti tosin vielä. Luteaalivaihe meni sitten v***ksi.

Edited by Sukkulamato

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ultrattiin vain ensimmäinen Letro-kieto, tais olla kp 11. Seuraavissa ei ollut ultraseurantaa, koska ensimmäisessä ultrassa näkyi yksi johtofolli ja ovis tuli aikataulun mukaan. Nyt insseissä toki seurataan tarkemmin. Mulla ainakin Letrot on annoksella 2,5 mg aikaistaneet ovista, mutta muuten en niiden tehosta osaa sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sukkulamato.

Tuo siun lyhenevä kierto kuulostaa samalta kun mulla.

Joko vuoto on yltynyt?jos ei niin veikkaan et siun limakalvot on kuivunu niin pahasti et ne vuotaa ja kohdusta veri ei tulisi tai sitten et ovuloinut ja vuoto tulisi samantien.

Itse heitin letrot hittoon ja ostin vagisan emätinvoidetta.

Se lopetti vuotavat limakalvot.

Oma tila tällähetkellä.kiertopäivistä ei mitään hajua koska en tiedä oliko menkat vai ei mutta 16 päivää tiputteli ja vuoto loppui viikko sitten maantaina.tiistaina olin tuntevinaan nipistelyjä ja keskiviikkona nousi lämmöt joten päättelin oviksen tapahtuneen tiistaina.

Nyt ei vuotoo oo näkynyt mutta voidetta käyttänyt olen aamuin illoin että limakalvot paranevat.

Ultraan menen ensikuussa jotta saan selvyyden näihin ongelmiin.

Lapsi haaveet haudattu koska näillä mun kierroilma ei voi raskautuu kun vahingossa.ovistikut näyttää yhtä viivaa vaan.

Turvotus on valtavaa ja terolutit alotin tänään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wii, mulla on ollut seurantaultra (tai kaksi) jokaisessa kierrossa. Ensimmäinen ultra on ollut aikavälillä kp 10-14. Mulla on lääkkeillä myöhäinen ovulaatio (ilman ei just koskaan) ja lisäksi pistoshoidot, joten siksi mulla on voitu ekaa seurantaultraa venyttää pidemmällekin nyt ja siksi oon tarvinnut myös lisäultria. Letrozol-annos mulla oli alusta asti 5 mg/päivä. Uskoisin, että jos ovulaatio tapahtuu muutenkin pienempi annostus on varmaan riittävä. Mulla follit ovat olleet ekassa ultrassa kooltaan 8-14 mm eli vähän eri kokosia joka kierrossa... ja jostain kumman syystä ovulaatiotestit eivät näissä lääkekombokierroissa ole toimineet ollenkaan eli näyttäneet aina negaa, vaikka ultrassa oisi ollut jo 23mm folli. Ennen näitä lääkkeitä, mm. clomeilla, sain aina kauniin ovisplussan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mariella81, pahoittelut sun tilanteessa. :( Se on niin raivostuttava ja turhauttava tunne kun ei yhtään tiedä missä mennään kiertopäivien kanssa. Toivottavasti selviää pian tavalla tai toisella.

 

Wii, mun gyne sanoi, että ultraus pitäisi tehdä kp11-12 päivinä, mutta kai tähänkin on eri ohjenuoria. Mulla tehtiin siis kp11, jolloin johtofolli oli 11mm. Ovulaatio tuli kp17 kropan tuntemuksista ja melko tummasta ovistestistä päätellen. Johtofolli usein kasvaa kuulema noin 2mm päivässä ja irtoaa siinä 21-22mm kokoisena. Koska tuo ensimmäinen ultraus näytti kuulema siltä miltä haluttiin näyttävän, niin jatkossa tuota seurantaa ei tarvita. Eli nyt voin syödä Letroja 6 kierron ajan. Jos siihen mennessä raskautta ei ole tapahtunut niin sitten mietitään uudestaan mitä tehdään. Mulla annostus oli suoraan 2 nappia, sillä mulla on ollut ovulointihaasteita luomuna. Jo se, että ovulaatio tuli vihdoin ja viimein oli mulle helpotus. Nyt kun vielä saisi sen raskauden alulle...

 

Mulle nuo Letrot ei ihme kyllä aiheuttanut minkään näköisiä oireita. Toisin kuin esim. Terolutit, joihin en kyllä koske enää ellei ole aivan pakko. Eli vissiin aika yksilöllistä tämäkin. Nyt mulla on dpo 7 menossa, vähän pistää jännitämään mitä tässä kierrossa tapahtuu :) Tule wii raportoimaan sitten sun seurantaultasta, jooko. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wii, ultraus oli kp 12 (Letrot kp5-9 ja menopur kp10-11) jolloin oli 22mm follikkeli. Luulisin et ultrataan muissakin kierroissa, mut en oo varma, kun tää oli eka toimiva letrokierto.

 

On: dpo 3 menossa ja yritys olla piinailematta. Aika hyvin oon onnistunu, ja oon päättänyt et testaan vasta dpo 16 ellei menkat ala ennen. Silti en pysty pysyyn erossa täältä :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.