blue.eyes

Lapset tosi pienellä ikäerolla??

62 posts in this topic

Meille tulossa ikäeroa n. 1v2kk. Toivottiin pientä ikäeroa, mutta ei uskottu että toinen sais alkunsa näin nopeesti. Kuitenkin innolla ja kauhulla odotellaan tulevaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee 1v 2kk ikäeroa. Haluttiin lapset pienellä ikäerolla, mutta vähän suurempi ikäero kuitenkin oli toiveissa.. :) Eli tässä se nähdään, että yksi ehkäisemätön kerta riittää. 

 

Tää on niin tuttu lausahdus :D

 

Meille siis loppujen lopuksi tuli ikäeroa n. 1v 1,5 kk. Näin alun kokemuksella, onhan tämä rankkaa, mutta miehen kanssa puhuttu että hyvä näin kuitenkin. Kyllä tästä selvitään ja päivä päivältä lapsetkin on vanhempia ja me vanhemmat taitavampia hoitamaan näitä :) Eniten mua aina jänskättää jäädä kaksin näiden kanssa. Esikoinen reagoi nukkuessa ja nukkumaan mennessä vauvan itkuun, joten vauva on siksi aikaa "piilotettava" toiseen makkariin. Luulen, tämän kyllä ajan kanssa myös helpottavan. Juuri keksin, että haen kaupasta musiikkimobilen, josko kuopus sen kanssa jaksais pysyä sen hetken hiljaa että laitan isomman nukkumaan. Ja juu. Meillä siis minä pyöritän illat yksin kun mies töissä.

 

Mun on vielä vaikea olla armollinen itselleni. Vauva joutuu valveilla välillä olemaan yksikseen kantokopassa (läheisyydessä kylläkin) ku esikoinen vaatii huomiota. Sama taas, että kun vauva syö saattaa esikoinen itkeä sydäntäriipaisevasti vieressä tai jaloissa. Uskon, että tämäkin menee ajan kanssa ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös toiveissa tuo pieni ikäero, koska joko pitäisi tärpätä lähes tulkoon heti (syyskuun loppuun asti aikaa) tai sitten pistää suunnitelmat aika tarkkaan vuodeksi jäihin että ehtisin opiskella loppuun. Meidän tyttö on nyt 3kk ja mulla ei ole vielä kuukautiset alkaneet ja täysimetän joten vähän epätodennäköistähän tuo on. Toisaalta tyttö saatiin aikaan ekasta kierrosta jossa oikeasti yritettiinkin, kuukautta aiemmin oltiin vähän myöhässä liikkellä joten en oikein laskisi sitä. Saa nähdä kuinka rankkaa tulee olemaan itselle jos ehkäisyn joutuu ottamaan käyttöön. Mulla oli eka raskaus tosi helppo, vielä päivää ennen synnytystä oon käynyt pitkällä lenkillä ja ylipäätään ei ollut pahemmin mitään vaivaa. Samoin tyttö on tosi helppo lapsi, nukkuu hyvin, rauhallinen ja iloinen joten mulla voi olla aika epärealistinen käsitys siitä miten helpolla pääsisin. :D

 

Tosi kiva että mainitsitte tuosta ruokavaliojutusta, sen olisin tajunnut että pitää testailla ennen kuin lähtee illanviettoon mutta pitänee silti muistaa ainakin kuukautisten alkuun asti muutaman viikon välein testata että tietää uskaltaako parmankinkkua syödä. Sehän taisi olla 6+0 asti minne äidin syömiset eivät vielä vaikuta kun napanuora ei ole kehittynyt jos en väärin muista niin varmaan se 2 viikkoa on aika järkevä väli jos 4+0 kohdalla alkaa vasta tikuissa jotain näkymään.

Edited by Elliana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee ikäeroa esikoiselle ja toiselle vajaa vuosi, siis jos kakkonen viihtyy mahassa niin pitkään, esikoinen kun päätti syntyä kuukauden etuajassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiinnolla lukemassa. Itellä on sisarusten kanssa pienet ikäerot ja samaa olisi suunnitelmissa myös omille lapsille. (Hyvä tässä vaiheessa miettiä ikäeroja, kun esikoinenkin on vielä vatsassa ja raskaus vieläpä ihan alussa (rv 11), mutta joo, kuitenkin   :wub: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt tulossa ikäeroksi 1v 2kk ja alusta asti oli suunnitelmissa mahdollisimman pieni ikäero. Vähän nyt on alkanut pelottaa kun esikoinen ollut kipeänä ja nukkunut huonosti, että miten sitä kahden kanssa jaksaa. Yritän vain jaksaa luottaa siihen että kaikki menee omalla painollaan ja parin vuoden päästä jo helpottaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei mitään tosi pieniä ikäeroja ole mutta aika pienet ikäerot kuitenkin, esikoisen ja kakkosen välissä 1v8kk, kakkosen ja kolmosen 1v5kk ja kolmosen ja nelosen välille tulossa 1v4,5kk  :) Oon tykännyt, pienet ikäerot olen halunnut koska koen ne vaan käteväksi ja mukavaksi. Raskausajan vaivoista huolimatta, pahoinvointia ja oksentelua alusta loppuun saakka joka tietenkin vähän välillä verottaa voimia. Muita vaivoja ei ole ollut, ei edes liitoskipuja juuri ollenkaan. Lapset ei ole paljoa sairastelleet onneksi ja hyviä nukkujia vauvasta asti niin auttaa jaksamisessa  :)

 

Ekasta yrityskierrosta kaikki raskaudet alkaneet eli yrittää ei ole juuri tarvinnut, tjot-meiningillä mentiin. Ja jonkunlaista ehkäisyä käytetty aina aluksi kun mun kierto alkaa aina 2-3kk synnytyksestä että saa taukoa tuosta pahoinvoinnista ja oksentamisesta, en jaksais heti perään olla uudestaan raskaana. Ja hyvähän se on pieni tauko pitää välissä kun useampi lapsi kuitenkin toiveissa  :)

 

Nyt ois vähän sellaiset ajatukset että suht pienellä ikäerolla vielä kaks lasta jos saatais, seuraavaan ehkä noin 1v10kk-2v3kk ja viimeiseen 1v8-10kk. Nuohan on vasta haaveilua mutta en näe meille isoja ikäeroja (yli 2,5v) ainakaan tarkoituksella jätettynä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ehkä vähän pidemmällä ikäerolla vastaamassa mitä alussa haettiin mutta,

 

Meidän lapsilla on 1v 5kk ikäeroa. Esikoista imetin 1v synttäreihin asti jolloin itse ei enää pyytänyt tissiä joten sitä en sitten enää tarjonnutkaan. Esikoinen on meillä ollut aina melko omatoiminen, joten tuohon aikoihin söi jo sujuvasti itse ja pottailua harjoteltiin.

Alussa molemmat nukkuivat vaunuissa päiväunet, harvon kyllä samaan aikaan.

 

Aina vessaan tai toiseen huoneeseen mennessä piti pitää toinen lapsista mukana. Yöt nukuin aluksi lasten kanssa parisängyssä ja mies lattialla. Meillä esikoinenkin heräili vielä öisin + vauva siihen päälle. joten otin aina illalla myös vaipan vaihtojutut sänkyyn koska en uskaltanut esikkoa jättää yksin sänkyyn vaipanvaihdon ajaksi ettei säikähdä.

 

Koskaan ei pienemmälle mustasukkainen ollut, mutta äidin syli kelpasi kyllä ja imetyshommat ihmetytti. Meillä vauva oli suhkot helppo nukkui paljon ja söi, joten ehdittiin kovasti isomman kanssa touhuilla, koin jopa että minulla oli enemmän aikaa / sain enemmän aikaan kahden kuin vain yhden lapsen kanssa. Toki raskaus aika oli aika rankkaa, kun minullakaan ei selkä kestänyt kunnolla kantamista, mutta rengasliina pelasti siinä pystyi pidempiäkin hetkiä kantelemaan helposti.

 

nyt lapset ovat jo kohta 3v ja 1,5v ja leikkivät kovasti yhdessä. Yhdessä siirtyivät lastenmakkariin nukkumaan ja ikävä tulee jos toinen lähtee muualle, eli helpommalla pääsee kun pitää molemmat kotona verraten siihen että toinen olisi hoidossa/kylässä :D

meillä ainaki pieni ikäero toimi, ja nyt kolmas olis matkalla, kolmannen ja toisen ikäeroksi tulee jopa 1v 10kk eli kohtuu pitkä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälainen ikäero?

Miten käytännön asiat hoituu??
oma nukkuminen, veskissä käynti, ruuanlaitto, vauvojen nukutus, syöttäminen jne.
Tekisitkö kaiken uudelleen?
Lähipiirin reagointi??

 

Kahdella keskimmäisellä ikäeroa 10kk ja 4pv. (nyt likat 5v ja 6v)  (esikolla ja kakkosella 6v eroa ja kolmosella ja kuopukselle tule eikäeroa n 5,5v)

Hyvin se sujui. Talossa rytmi jonka mukaan mentiin. Kukaan muksuista ei ole ollut sylissä kannettava vaan kaikki viihtyneet myös itsekseen. Pienten kanssa sai vain olla tarkka ettei isosisko ''hoitanut'' vauvaa liian rankalla kädellä. Itse pääsi vessaan, aina päässyt, ei kukaan paru oven takana. Ruuanlaitto meni niin kuin muutenkin. vauva sitterissä vieressä ja kakkonen konttasi kintuissa. Vauvat nukkuivat yönsä läpi lähes heti, olen nukkunut sen minkä voi. Joka yö tosin jotain; lapsi yskii, koirilla jotain ongelmaa tai ukko kuorsasi, ei ole tarvinnut nukkua, mutta suurin osa näistä valvomisista ei ole johtunut vauvoista. Mitään ei ole voinut kierrättää. Pinniksi piti olla kaksi, tuplarattaat, vaatteita en voinut kierrättää kuin alle 1v kokoja, sen jälkeen likat kulkivat samoissa vaatteissa ristiin. Jalan koko on sama. Vanhempana toppahaalreita piti ostaa kaksi samalla kuosilla 1koon erolla, eikä tietysti seuraavana talvena enää voinut kierrättää isomman haalaria nuoremmalle, ei se enää mahtunut. Luistimia/kenkiä jne jne tuplana. Ihan kuin kaksoset olisi. Mulla PCO tausta ja haluttiin kolmonen mahdollisimman pian, ja niinhän se tulikin :)  Kakkosta kun tehtiin 5 vuotta.

 

Tekisinkö? No en jos ei olisi pakko. Ihminen sopeutuu kaikenmoiseen. Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa. Siskoksista on toisilleen paljon seuraa, tukea ja apua, mutta ne ovat myös toistensa pahimmat vihamiehet ja kilpakumppanit. Nyt jos saankin tietää odottavani kaksoa, tulee ensin itku, sitten paniikki ja uudestaan itku. Sen jälkeen kerään itseni ja alan odottaa innolla saapuvia tulokkaita :) Taaperona nuo työllistivät eniten. Vauva-aika oli helppo. Kunhan molemmat kävelevät ja ''tekevät pahojaan'', se on raskainta aikaa. 

 

Lähipiiri: multa kysyttiin onko kolmonen vahinko. Kysyjänä mun isä. Se satutti ja loukkaa edelleen. Tyrkytettiin ehkäisyä. Kunhan vauva syntyi se oli jees juttu, mutta sitä enne... Olisivat pitäneet mölyt mahassaan. 

Edited by Ennatiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mekkailen tämän ketjun jo valmiiksi, meille tulossa nyt 1v 2kk ikäero kolmannelle ja neljännelle, edelliset ikäerot isohkoja. Raskaana olo on ainakin ollut helppoa, vaikka kolmonen onkin vielä vauva, tosin mun raskaudet on aina olleet helppoja. Imetyskin on onnistunut vielä. Tuun päivittelemään kuulumisisa asian edetessä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now