Sign in to follow this  
Followers 0
Katz

Fysioterapian tarpeessa

6 posts in this topic

Perustetaanpas ajatustenvaihtoketju fysioterapeuttien palveluita käyttävien lasten vanhemmille.

 

Myös (nimenomaan fysioterapeuteilta saatuja) hyviä vinkkejä esim. lapsen käsittelyyn ja kehityksen tukemiseen eri ikäkausina voitaisiin koota tämän aiheen alle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erinomainen ketjunaloitus!

 

Me ollaan käyty kontrollissa sairaalassa jo kerran(toinen krt vielä jäljellä) sen takia että tyttö oli lastenosastolla hoidossa synnytyksen jälkeen. Viimeksi fysioterapeutti kertoi tosi hyvän otteen jolla kantaa lasta (varsinkin vatsavaivaista).

Lapsi tuohon lonkalle ja sitten kannetaan niin, että jalka toinen jalka jää koukkuun. Kantaminen tosiaan on paljon helpompaa!

 

Röyhtäyttämisestä sanoi fysioterapeutti, että lapsi tulis aina ottaa mahd. pitkälle röyhtäytysasentoon(eli siis että vähän roikkuu selkäpuolella ekä nostaa tyyliin pää rintaa vasten). Kuulemma tulee paremmin röyhtäys ja masukin tykkää enemmän, saattaa tulla rupsuja samalla.

Edited by Neiti.Aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun piti itsekin kirjoittaa heti samantien tähän ketjuun mut en ehtinyt aikaisemmin...

 

Me saatiin 6 kk neuvolassa lähete fysioterapeutille tarkastukseen, kun typy käänsi toista nilkkaansa jalkoihin varattaessa silleen sisäänpäin. Eka käynti on takana, ja fysio ei ollut ollenkaan huolissaan nilkasta, kun liikkuu hyvin jne. Eli jalan lihakset ei ole vielä niin vahvat että kannattaisi ollenkaan huolestua. Sen sijaan enemmän fysio kiinnitti huomiota keskivartalon lihaksiin ja siihen, että niitä pitäisi vahvistaa (etenkin lantion seudun), että kävelemäänlähtö ei viivästyisi (no juu, eipä mulla mikään kiire sen kanssa olisi, typy kun on kuitenkin vasta 7 kk), ja siihen saatiin jumppaohjeita. Samoin kehotti hieromaan ja painelemaan jalkapohjia voimakkaasti, niin että saa tuntumaa siitä miltä paino tuntuu jaloissa (sitten joskus seistessä). Kylkilihaksia taas neuvottiin vahvistamaan heiluttelemalla lelua typyn sivuilla eri korkeuksilla niin että joutuu opettelemaan sekä vastakkaisen käden apuna käyttämisen että kylkirutistuksen.

 

Hyvin on ohjeet toimineet, 2 päivää treenattu ja hienosti menee jo. Pienestä se on näköjään kiinni, kunhan vaan tietää mitä pitää harjoittaa. Kontrolli on jo 9.7.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vein tytön fysioterapeutille 8 kk iässä, kun hän ei vielä noussut itse istumaan. Syynä oli jäykät lonkat ja keskivartalon kierron puuttuminen. Ensimmäiseen asiaan auttaa tietenkin lonkkien jumppaaminen ja toiseen se, että nostaa vauvan aina ylös kyljen kautta. Tämä tapahan neuvottiin jo laitoksella, ja niin mekin ihan pientä nostettiinkin kun vauva ei vielä osannut pidellä päätään, mutta isommiten tämä tapa jäi. Se on kuulemma fysioterapeutin mukaan ihan yleistä, että kun vauva alkaa kannatella päätään, sitä aletaan nostaa suoraan ylös eikä enää kyljen kautta. Me siis siirryimme tähän tapaan takaisin tuossa 8 kk iässä ja eikä aikaakaan, kun tyttö alkoi nousta makuulta istumaan. Jäykät lonkat aiheutti sitten sen, ettei tyttöä oikein huvittanut ryömiä, kun niitä jalkoja oli tietenkin vaikea liikuttaa ja se teki kipeää. Jumppaaminen auttoi tähän aika pikaisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytiin fysioterapiassa kun liikkeelle lähteminen oli hidasta joka sitten johtuikin löysistä nivelistä ja lonkista. Todella mukavia ja hyödyllisiä käyntejä olivat :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä vein tytön fysioterapeutille 8 kk iässä, kun hän ei vielä noussut itse istumaan.

 

Miksi näin? Pitäiskö lapsen nousta 8 kk iässä itse istumaan? :unsure: Tarkoitan siis, että vaikka vauva on maassa makaamassa ja siitä itse nousisi ylös? Vai vaan vetää itsensä tuen avulla ylös esim. sylissä maatessaan tai pinnasängyn laidan avulla?

 

Ja löysinkin jo vastauksen kysymykseeni, eli käsittääkseni tukea vasten. Siltikin mietin, ettei meiltä esim. neuvolassa tällaisia asioita kysytty/käyty läpi, että miten osaisi itse hakeutua vastaavassa tilanteessa esim. tuonne fysioterapiaan.

Edited by Galaxy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0