Sign in to follow this  
Followers 0
kultanen

Rikkonaiset yöt

13 posts in this topic

Meillä on ongelma vauvan nukkumisen kanssa. Poika kyllä illalla hyvin yksin omaan sänkyyn tutti suusa ja unirätti kainalossa. Eka unipätkä on 2,5 - 4 h, jonka jälkeen poika herää ekan kerran syömään. Joskus tyyntyy ihan sillä, että laittaa tutin suuhun. Imetyksen jälkeen röyhtäytän pojan ja siirrän takaisin omaan sänkyyn. Poika nukahtaa sinne nopeasti ilman tuttia. Tämän jälkeen poika heräilee loppu yön 1-2 tunnin välein itkemään. Pojalla ei kuitenkaan läheskään aina ole nälkä. Hän saattaa rauhoittua ja jatkaa unia itkemättä, jos hän havahtuu esim. vaipanvaihdon yhteydessä. Joskus myös rauhoittuu, jos ottaa kainaloon. Olisiko kenelläkään vinkkejä siihen, että miten poikaa saisi rauhoitettua yöllä ilman tissiä? Tissille nukahtaaa muutaman imaisun jälkeen aina helposti, mutta herää heti itkemään, jos yrittää ottaa pois tissiltä. Tämä siis niinä kertoina, kun pojalla ei oikeasti ole nälkä. Olisi kiva saada rauhoitettua poika muuten, mutta usein itku vaan yltyy yltymistään, jos yrittää vaan rauhassa silitellä poikaa takaisin uneen. Eniten tässä ihmetyttää se, kun poika illalla nukahtaa niin hyvin itsekseen, kun usein kuulee ongelmien johtuvan siitä, että vauvaa nukutetaan esim. syliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollut ihan samanlaista. Osittain saatiin apu siitä, että mies alkoi hoitaa heräämisiä (tosin vain ensimmäiset, että jatksoi töissä). Myös päikkäreiltä jos vain on kotona, niin mies menee usein ensimmäisenä vastaan. Häneltä kun on hankala tissiä hamuta.

Nykyisin saan myös itse pojan nukutettua ilman rintaa. Joko otan pojan syliin pystyasentoon ihan kiinni kroppaan ja hyssyttelen tai sitten mun mahan päälle mahalleen hyssyteltäväksi...

 

Meillä tosin on sellainen ero, ettei poika iltaisin nukahda itsekseen vaan hänet on aina nukutettu syliin (aikaisemmin rinnalle).

Edited by _NcV_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hitsi, kirjoitin pitkän tekstin, mutta huomionkipeä esikoinen onnistui painamaan jostain ja koko juttu katosi. Mutta lyhyesti, ehkä vauvalla on "vaan" läheisyydentarve?

 

Mulle tulee mieleen, että jos perhepeti ei ole ihan mahdoton ajatus, niin voisiko vauvan ottaa viereen nukkumaan kun hän ei enää rauhoitu omaan sänkyynsä. Jos vauva ei ole nälkäinen ja rauhoittuu syliin, niin mä näkisin, että hän haluaa olla vanhemman lähellä. Perhepedissä vauva saisi läheisyyttä ja te vanhemmatkin saisitte nukuttua.

Pienelle ihmisen poikaselle, joka ei selviä hengissä ilman aikuisen hoivaa, läheisyys on yhtä tärkeä tarve kuin ravintokin girl_smile.gif

 

Nämä siis ajatuksia, mitä mulle ihan äkkiseltään tuli tekstistäsi mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä perhepeti ei ole vaihtoehto, koska mies nukkuu niin sikeästi, ettei pysty varomaan vauvaa. Kerran heräsin, kun mies nukkui puoliksi vauvan päällä. Mies saattaa myös huitoa kyynerpäillään aika kovaa. Itse myös nukun tosi huonosti ja huonoissa asennoissa, jos vauva nukkuu vieressä. Jos miehellä on seuraavana päivänä töitä, niin se nukkuu olkkarissa, jolloin otan vauvan viereeni jossain vaiheessa yötä. Usein otan sen kyllä muutenkin ja jos nukahdan imettäessä, vauva jatkaa unia siinä vieressä myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhepeti ei estä heräämästä miljoonaa kertaa yössä. Siinä on vaan helpompi lykätä se rinta suuhun ja siten pahentaa ongelmaa.

 

Meillä mies uhrautui ja nosti joka syötön jälkeen vauvan takaisin omaan sänkyynsä. Heräämiset väheni viikonlopun aikana 10:stä 2:n. Valitettavasti vain vauva herää herkästi siirrossa ja luulee, että on aamu ja me halutaan leikkiä hänen kanssaan. Sit nukutetaan ja valvotaan tuntitolkulla... :girl_mad: Nyt vauva nukkuu sitten taas meidän välissä, mikä on ihan ok. Ajatuksena on ostaa isompi sänky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhepeti ei estä heräämästä miljoonaa kertaa yössä. Siinä on vaan helpompi lykätä se rinta suuhun ja siten pahentaa ongelmaa.

Tää on varmasti tapauskohtaista. Meidän vauva ei nukkuisi omassa sängyssä varmaan varttia pidempään, etenkin alkuyöstä haluaa tuhistella äidin vieressä ja yksin jäädessään haluaa pian lohtutissiä. Mun mielestä läheisyydentarve ei ole ongelma. Perhepedissä vauva nukkuu hyvin, eikä tissiä tarvi lykkiä suuhun muuten kuin nälän tullessa. Meidän esikoinen taas nukkui parhaiten pinnasängyssä vanhempien sängyn läheisyydessä.

 

Jokainen voi kuulostella omaa vauvaansa ja yrittää ymmärtää, missä heräilyssä on kyse. Siksi uskoisin, että on hyvä kuulla niitä ratkaisuja, jotka joissain muissa perheissä toimivat. Meillä kyse on on niin selkeästi läheisyydenkaipuusta, että mun mielestä olisi julmaa "kouluttaa" vauvaa nukkumaan yksin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ehdi nyt muuta kommentoida, mutta olen samoilla linjoilla kuin Kaakaopapu. Meillä on nyt vuoden verran nukuttu perhepedissä (mies tosin useimmiten eri huoneessa töihin menon takia) mutta tämä on ehdottomasti ollut meillä se juttu, miten olen jaksanut yöheräilyt. Tosin niitä on siis ollut yli vuoden ja pahimmillaan pitkälti yli toistakymmentä per yö. (En halua pelotella, meillä on syynä tytön allergiat ja useimmilla nuo heräilyjaksot kyllä tasaantuvat suht nopeasti eli ovat ohimeneviä vaiheita.) Mutta suosittelen perhepetiä, siinä saa kätevästi imetettyä nousematta itse lainkaan ylös ja ajan myötä olen ainakin itse oppinut imettämään lähes unessa, eli omakin unimäärä tulee heräilyistä huolimatta suuremmaksi verrattuna siihen, että hyppäisi sängystä ylös monta kertaa yössä.

 

Meillä siis ratkaisu on ollut vauvan vieressä nukkuminen. Ja mitä tulee tuohon Kasman mainitsemaan tilanteeseen että ongelma pahenee rintaa joka heräilyyn antamalla, niin voi olla tottakin, mutta en itse (enää) ajattele sitä negatiivisena asiana. Kyllä meillä vielä syödään öisin vaikka lapsi on 1 v 4 kk, mutta meidän perheelle tämä on ollut paras ratkaisu ja kaikki ovat saaneet näin nukuttua parhaiten. On tässäkin ollut omat huonot puolensa, mutta paljon enemmän niitä hyviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä keskustelu on kyllä ajankohtanen meidänkin tilanteen kanssa. Pojan tullessa 4kk ikään, on nukkumaan menot vaikeutuneet ja yöunet levottomia. Päiväunet nukkuu parhaiten vaunuissa, joten mielelläni laitankin pari kertaa ulos nukkumaan ettei ole mahdottoman kiukkuinen.. samalla saan edes hetken tehtyä omia juttuja. Sisällä päikkärit nukkuu max 20min ja se nukkumaan alkaminen vie aikaa ja voimia. Illasta käy hyvin omaan sänkyyn nukkumaan, nukkuu ehkä tunnin kunnes herää siihen ettei näe meitä missään. Alkaa huuto, ja taistellaan että sais uudelleen nukkumaan.. nyt ollaanki tehty vaan niin, että otetaan poika mukaan katsomaan telkkaria, siinä istuu sinnillä niin kauan kunnes nukahtaa istualteen. Yöt heräilee aika tasan parin tunnin välein, ei ole nälkäinen sillä nukahtaa melkeinpä samantien aina kun saa tissin suuhun. Alkuyöstä nukkuu omassa sängyssä, mutta loput yöstä otan viereen.

Minusta meidän tapauksessa johtuu myös vaan läheisyydestä. Haluaa olla vieressä ja meidän kanssa, ei siis puhettakaan että yrittäisin sinnillä saada yöllä takas oman sänkyyn. Mies ei tykkää perhepeti ideasta, mutta ihan omaa jaksamistani ajatellen aion jatkaa niin kauan ku tarvis.

Ja tämän keskustelun luettua, ei tämä miltään ongelmalta enää kuulostakaan girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä ehkä jotain apua pääkaupunkiseudun nukkumisongelmaisille.. Ilmoitus oli leikkipuiston ovessa:

_small.jpg?hash=58099

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sama tilanne, poika nukahtaa tissille n. klo 22, jolloin vien hänet pinnikseen nukkumaan. Nukkuu about tunnin ja yleensä nukahtaa syliim hyssyteltäessä. Seuraavan heräämisen (tunnin päästä) otan viereen ja siinä sitten aamuu asti. Yöllä lukemattomia kertoja haluaa tissin suuhun ja tahti vaan kovenee aamua kohden. Aamuyöt ihan mahdottomia kun koko ajan pitäis olla tissi suussa, siinä ei paljon ite saa nukuttua...

Oon vaan aatellu et tä on joku vaihe kun alkoi pari viikkoa sitten ja loppuu aikanaan... tosin kiinteitä on syöty saman ajan verran, et voipi olla vaan niistä johtuvaa levottomuutta..tai hampaitten tulosta...tai... tai... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kaksoset kuuluu tähän sarjaan. On ollut kaiken maailman allergiaepäilyäkin, mutta tällä hetkellä näyttää, että tytöllä on vaan hankala atooppinen ja kutiseva iho ja pojalla ei mitään näkyvää ongelmaa. Varmaan jonkun lapsi nukkuu vielä huonommin kuin nämä, mutta miulle on raskasta, kun heräilijöitä on kaksi. Nämä nukahtavat hyvin, yleensä. Sen kun vaan kippaa vauvan sänkyynsä kun alkaa näyttää väsyneeltä ja se nukahtaa, yleensä siinä klo 20 aikoihin. Siitä nukkuvat jonnekin 22-23 asti ja sitten alkaa heräily noin 1-2 tunnin välein. Siis kummallakin, eli pahimmassa tapauksessa kun oikein limittäin menevät, mie en saa nukkua koko yössä kuin korkeintaan pikkutirsoja. Hyvät yöt on niitä, kun herätään klo 22-8 välillä alle 8 kertaa.

 

Oon huomannut tytön heräävän kutinaansa ja ilmeisesti se on vielä myös niin pieni, että herää nälkäänsä vähintään sen kolmen tunnin välein. Rintamaito ei pidä pidempiä aikoja kylläisenä nähtävästi. Nyt molemmat myös treenaavat liikkeelle lähtöä ja uskon sen lisänneen levottomuutta öisin. Vähän auttoi se, että laitoin pinnasänkyihin vaunukopat ja vauvat koppiin nukkumaan, niin ei ole tilaa kääntyillä ja möyriä unissaan.

 

Ongelma on se, että yöllä lapset ei rauhoitu mihinkään muuhun kuin rinnalle. Tai sitten mie oon liian kärsimätön (?) kun en jaksa paria minuuttia kauempaa yrittää hyssytellä muuten, jos ei yhtään näytä meno rauhoittuvan. Varmemmin saan edes vähän unta, jos tainnutan tyypit tissillä kun alkavat huutaa. Enkä uskalla kauan huudattaa siksikään, että pelkään toisenkin heräävän mekkalaan. Varmaan pitäisi kokeilla, jos saisi vaikka jonain viikonloppuna miehen avustuksella hyssyteltyä tyypit uneen muuten kuin ruokkimalla. Jos se auttaisi jotenkin niin, että jatkossa osaisivat nukahtaa itse uudestaan tai ainakin nukahtaisivat muuhun rauhoitteluun kuin rinnalle.

 

Oon yrittänyt tsempata itseäni niin, että en tiedä yhtään kouluikäistä, joka edelleen heräilisi monesti öisin, eli on tän joskus pakko helpottaa. Toivottavasti vaan ennemmin kuin myöhemmin, koska miulla alkaa univelka painaa päälle aika rankasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Perhepeti ei estä heräämästä miljoonaa kertaa yössä. Siinä on vaan helpompi lykätä se rinta suuhun ja siten pahentaa ongelmaa. [...] Nyt vauva nukkuu sitten taas meidän välissä, mikä on ihan ok. Ajatuksena on ostaa isompi sänky.

 

Perhepedissä vauva nukkuu hyvin, eikä tissiä tarvi lykkiä suuhun muuten kuin nälän tullessa.

 

En tiedä tarkoittiko Kaakaopapu kommenttinsa mulle, mutta sanottakoon varmuuden vuoksi, että mä kannatan perhepetiä. Ostettiin just eilen isommat sängyt (2,4m :dancegirl: ), jotta kaikki varmasti sais hyvin nukuttua samassa pedissä.

Musta perhepeti ei kuitenkaan ole pomminvarma ratkaisu kaikkeen mahdolliseen, vaan siinäkin on mahdollista herätä monta kertaa yössä. Meidän vauhtivauva heräs jatkuvasti siihen kun ei ollut tarpeeksi tilaa kieriä ja pyöriä. Herättyään hän keksi haluta maitoa vaikka ei ollutkaan nälkäinen. Siinä se metelöi suu auki ja hamus rintaa. Sitten piti pistää valoa ja me aikuisetkin herättiin. Lopulta oltiin niin väsyneitä, että ihan oikeasti pelotti tarttua auton rattiin. Bebe siis siirrettiin väliaikaisesti pinnikseen nukkumaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että meillä olis huudatettu vauvaa.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommentoin nyt vähän ot:nä, että perhepedinhän ei tarvitse tarkoittaa sitä, että vauva nukkuu äidin ja isän välissä. Jos isän nukkumistyyli estää välissä nukkumisen, vauva voi nukkua äidin ja seinän, äidin ja oman pinniksensä, äidin ja erikseen asennetun laidan tms välissä, jos vaan sellaisen järjestäminen on mitenkään mahdollista. Runkopatjan kanssa on tokikin vaikea kiilata mitään laitaviritelmää, mutta kannattaa ehkä sellaisia vaihtoehtoja etsiä. Meillä molempien pirpanoiden vauva-aikana sänkyä on kiilattu ties mihin asentoihin makkarissa (todella sisustuksellisesti tyylikästä), jotta vauvat ovat päässeet turvallisesti nukkumaan äidin kylkeen.

 

Tämä ei siis ollut kenellekään ketjuun kirjoittaneelle osoitettu, tuli vaan keskustelusta mieleen, kun monet sanovat perhepedin olevan heille mahdoton ajatus miehen levottoman nukkumisen vuoksi ja oletus on aina, että vauva tulee väliin nukkumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0