Guest miau

Raskausajan finnit

125 posts in this topic

Olenko ainoa, jolle on raskauden myötä iskenyt uusi murkkuikä? Taas tänäamuna meinasi epätoivo iskeä kun piti töihin lähteä ja naama on kuin pizza. No, pientä liiioittelua ehkä ;) Mutta kyllä etenkin leuan alue kukkii tasaiseen tahtiin. Aína kun yksi näppylä paranee niin tilalla on jo pari uutta :angry:

 

Olisko hyviä vinkkejä raskausajan aknen hoitoon? Ostin apteekista Basiron -geeliä mutta se pisti jo parin käyttökerran jälkeen ihon punoittamaan ja hilseilemään aika pahasti. Eikä sitä edes suositella raskausaikana käytettäväksi... Nyt olen käyttänyt BodyShopin teepuuöljyä mutta eipä siitä tunnu olevan apua kuin jo olemassa olevien näppylöiden hoitamisessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et ole. <_< Jo kohtalaisessa kunnossa ollut iho innostui uudelleen. Mulla on lisäksi poskissa semmoista pientä punaista näppylää, jota jo hetken pelkäsin aurinkoihottumaksi. Mutta kaipa hormonit myllää sen verran että pursuaa naamastakin...

 

Väittävät, että jos iho kukkii, on tyttö tilauksessa. :rolleyes: Ihon kannalta olis siis parempi tehdä vain poikia! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ilmoittautuu toinen pizzanaama! Näppyjä löytyy kasvoista ja niskanalueelta. Näpyt tulivat heti plussan jälkeen ja kukinta jatkuu edelleen. Olen huomannut, että näppyjä on eniten silloin, kun normaalisti olisi kuukautiset. Mutta tasaiseen tahtiin noita tulee koko ajan lisää... <_<

 

Vichyn Normaderm-sarjasta olen löytänyt jonkin verran apuja. Ei kylläkään estä näppyjen syntyä, mutta lähtevät mielestäni nopeammin pois. Eli vinkkejä kaivataan täälläkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samasta ongelmasta kärsitään täälläkin! :(

 

Mä kärsin tosi monta vuotta aknesta, joka lopulta parani pari vuotta ennen raskautta. Montaa viikkoa en ehtinyt olla raskaana ennen kuin vaiva palasi. Mua asia on harmittanut ja masentanut tosi paljon, joka paikassa kun hehkutetaan miten raskaana oleva nainen on kauneimmillaan... :(

 

Mulle ihotautilääkäri määräsi Skinoren-voidetta (reseptilääke) sekä erityisesti selän alueelle Basiron AC Washia (suihkussa käytettävä pesuaine). Siinä on samaa vaikuttavaa ainetta kuin iholle jätettävässä Basiron-geelissä. Näitä voi lääkärin mukan käyttää hyvin myös raskausaikana. Basironin vaikutta aine (bentsoyyliperoksidi) saattaa aiheuttaa ihon punoitusta ja hilseilyä. Jos iho reagoi näin, kannattaa pitää vaikka päivä tai parin tauko geelistä ja aloittaa hoito uudestaan niin, että geeliä levittää aluksi vain esim. joka toinen päivä. Mä olen kyllä tykännyt Skinorenista enemmän kuin Basironista, koska se ei kuivata ihoa yhtä paljon ja tuntuu tehoavan paremmin. Ihotautilääkäri kehotti käyttämään hapanta pesunestettä kasvojen puhdistukseen (esim. Lactacyd tai Sebamed), sillä se torjuu bakteereita tehokkaimmin. Itselläni on tällä hetkellä käytössä Sebamed Clear Face puhdistusvaahto, joka levitetään iholle ja annetaan vaikuttaa hetken ennen huuhtomista. Ihon kosteuttamiseen kannattaa käyttää kevyttä kosteusvoidetta, joka ei tuki huokosia. Hirveän paljon enemmän ei kuulemma voi tehdä kun monet lääkeaineet ovat kiellettyjä raskauden aikana.

 

Itselläni finnit olivat pahimmillaan raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Sen jälkeen iho on hiukan rauhoittunut, mutta läheskään ennallaan se ei kyllä ole. Huolellisen kotihoidon lisäksi olen käynyt muutaman kerran kosmetologilla mikrohionnassa. Hoito on pudistanut iho sekä tasoittanut vanhojen finnien jättämiä punaisia jälkiä.

 

Meikkien kanssa kannattaa myös olla tarkkana. Paksut, peittävät meikit kannatta suosiolla jättää kaupan hyllylle, koska ne vain pahentavat tilannetta. Parasta olisi varmaan olla meikkaamatta kokonaan, mutta itse en ainakaan tykkää lähteä kotoa ilman meikkiä. Mä olen tykännyt tosi paljon Lancômen Teint Idole Ultra-meikkivoiteesta ja Make Up Storen Blemish Concealer-peitevoiteesta. Nämä tasoittavat ja peittävät luonnollisella tavalla, eivätkä ainakaan minulla tuki huokosia.

 

Näin kesällä kannattaa myös olla tarkkana aurinkovoiteiden kanssa. Apteekista saa esim. Louis Widmerin aurinkogeeliä, jossa on suojakerroin 10. Tämä on täysin öljytön, ja sopii siksi epäpuhtaalle iholle.

 

Toivottavasti näistä vinkeistä on edes hiukan apua. Jokaisen iho on toki yksilöllinen ja sama tuote ei sovi tai tehoa jokaiselle. Yritetään tsempata ja nauttia raskaudesta finneistä huolimatta! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut aina hyvä iho, murkkuiässäkin finnejä oli todella harvakseltaan, varmaan yhteensä alle kymmenen. Nyt ekan kolmanneksen aikana otsaan vyöryi semmoista pientä inhaa näppyä, ja melkein koko ajan on yksi tai kaksi isompaa finniä. Tilanne ei siis ole sinänsä huono, varsinkaan kun mulla on kevyt otsatukka ja muu iho kasvoista on kunnossa, mutta silti tämä on todella ärsyttävää. Näpyt ovat ihan pieniä eivätkä sinänsä edes punoita pahasti, mutta iho näyttää epäpuhtaalta. Esim. urheilun tai saunan jälkeen niistä saa puristettua pienen, kovan palluran. Anteeksi vaan tarkka kuvailu.

 

Jos joku osaa antaa vinkin noiden häätämiseen, olen pekkänä korvana!

 

Pillereiden lopettamisen jälkeen ja alkuraskaudessa minulla tuli aika isoja ja kipeitä finnejä ihme paikkoihin, esim. kaulaan ja selkään. Se ei ollut kyllä yhtään hauskaa, mutta onneksi se loppui melko pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sympatia kaikille. Itselläni on ollut todella hyvä iho, myös teini-ikäisenä oli erittäin harvoin mitään epäpuhtauksia. Mutta nyt.... jopa posket ovat näppylöissä.

Kävin kasvohoidossa muutama viikko sitten ja siinä tehtiin ensin perusteellinen putsaus ja sitten rauhoittavaa hoitoa. Kävin vielä toistamassa tämän rauhoittavan hoidon kaksi päivää myöhemmin ja iho oli juhlakunnossa viikonloppuna. Nyt viikko myöhemmin ovat ongelmat tulleet takaisin. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli finnejä naamaan ja selkäänkin alkupuolella raskautta, mutta nyt tilanne on onneksi rauhoittunut jo joku aika sitten. Erityisen ärsyttävää oli, että mulla jostain syystä (yhä vieläkin) kuivuu iho ihan kamalasti, joten samaan aikaan naama olisi pitänyt rasvata kuivuuden takia, mutta sitten siitä kuitenkin puski finniä... Mitään poppaskonstia mulla ei finnien hävittämiseen ole, mulla riitti aika eli raskauden eteneminen pitemmälle. Onneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama täällä! Kasvoihin ei ole tullut montaakaan finniä, hieman leukaan, mutta selkä on sitäkin pahempi. Kipeitä paukamia täynnä. En tiedä auttaako noihin mikään. Pitää varmaan kysyä lääkäriltä seuraavan kerran jos saisi vaikka jotain voidetta. Tai tulisi edes aurinngonottokelejä, ennen aurinko on ainakin auttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on melko sama tilanne ku Lialla, eli murrosiässäkin ollut melko hyvä iho, ja nyt raskauden myötä on otsa täynnä pikkuista näppyä ja välillä vähän isompaakin. Minullakin onneksi otsatukka... Välillä finnejä löytyy myös muualta naamasta, mutta on niitä toki löytynyt ennenkin, en osaa sanoa onko lisääntynyt nyt raskauden myötä. Toivon, että otsa silenisi aikanaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on naama, kaula, hartiat ja selkä täynnä finnejä :angry: Teininä niitä oli naamassa ja kaulalla, mutta nyt niitä on hartioilla ja selässäkin :angry: Ja meille on vielä poika tulossa! Toivottavasti ei oo paljoa pahemmat oireet, jos joskus tytönkin vielä saamme...

Onneks selästä ne on vähän rauhoittunu (ei enää niin isoja) eikä naamassakaan enää niin isoja ole. Kaulassa kylläkin on isojakin. Pitää kokeilla noita Anskun antamia neuvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa mä en ole ainoa!

 

Mulla auttaa vichyn 30 suorakertoiminen aurinkorasva (aurinko kuulemma aiheuttaa lisää vaivaa) ja heidän sellainen tasoittava yövoide. Näitä apteekissa suositeltiin ja ihan hyvin toimivat. Tosin ei se niitä kokonaan poista, mutta vähän sentään.

 

Edit: ja tuo aurinkorasva on nimenomaan tarkoitettu tällaisille finninaamoille...

Edited by sorellina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla toimi tuo Anskun mainitsema Skinoren-voide jonka sain reseptillä. Joskus keskiraskauden jälkeen en ole sitä käyttänyt kun finnit katosivat itsestään. Siitä lähtien iho on ollut hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finneistä kärsin minäkin. :angry: Selän tilanne tuntuisi hieman rauhoittuneen, mutta leuka on kuin teini-ikäisellä. Heti, kun näyttäisi siltä, että tilanne olisi paranemaan päin, niin eiköhän sieltä puske jo uusi näppylä. Ongelma alkoi jo silloin, kun lopetin pillerit. Olen käynyt pari kertaa kosmetologilla hjeronymus-hoidossa, joka on auttanut hetkeksi. Alkuraskaudessa ajattelin toiveikkaasti, että ongelma menisi pian ohi (kaverillani finnit hävisivät alkuraskauden jälkeen), mutta tässä sitä ollaan yli puolessa välissä ja iho kukkii edelleen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aina ollu huono iho, mutta nyt raskausaikana iho on menny tosi huonoksi, vaikka kuinka olen yrittänyt hoitaa. Lähes alusta saakka näppylöitä on ollut kasvoissa, decolte-alueella, selässä, jopa olkapäissä! Itselläni kevään/kesän ensimmäiset auringonsäteet auttoi jonkin verran, ainakin luulen niin. Onneksi olen siis kesällä raskaana, koska aurinko tekee iholleni yleensä hyvää ja muutenkin talvisin iho on kuiva (siis sekä epäpuhdas, että kuiva, mikä ihana yhdistelmä!). Ei kai auta kuin kestää! Oon kuitenkin päässy muuten vähemmällä, kun ei ollu mitään ihan yletöntä pahoinvointia alkuraskaudessa tms. Ärsyttää vaan kun aina toitotetaan, kuinka odottavien äitien iho oikein hehkuu! Täällä hehkuu vaan finnit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakaan ei ollut paha iho teininä, mut heti raskauden alettua (tai itse asiassa jo hieman e-pillerien lopettamisen jälkeen) alkoi naama kukkia kunnolla :angry: Ja aina kun tuntui, että nyt paranee hieman, tuli monta uutta finniä. Mulle tuli nopeassa ajassa ihan finneja naamaan ja sit sellaista punaista näppyä paljon otsaan.

 

Alkuraskaudessa ja loppuraskaudessa iho kukki paljon, keskiraskaudessa ina vähemmän, mutta melkeen aina sai edes yksi finni naamassa kulkea. Ja ne näpyt otsalla pysyi koko 9kk.

 

Muutama päivä synnytyksen jälkeen ja kaikki näpyt otsalta on kadonneet! Iho on parantunut oikeen reippaasti, nyt on tullut kaksi finniä naamaan kuukauden sisällä synnytyksestä. Ja koko ajan vähenee ja iho paranee! Joten mulle toimi vain raskauden loppuminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös minullakin alkanut naama kukkia tässä parin viime viikon aikana, varsinkin otsa ja nenä <_<

Saattaa kyllä olla,että itellä kenties vaikutti näppylöiden syntyyn nuo lämpöset ilmat tossa viikko/puolitoista takaperin. Yleensä kun kesällä niitä on tullut hivenen lisää.

Juu tosiaan teininä kärsin finneistä, en onneks aknesta tai mitenkään isoista ja kipeistä paukaroista. Mutta kyllä niitä on teini-iänkin jälkeen aina välillä ollu, mutta ei pillereiden lopettamisen jälkeen kyllä näin paljoa. :angry:

 

Täytyy varmaan vaihtaa rasvan ja puhdistusaineen merkkiä, josko se vähän tehois noihin. Tällä hetkellä Vichyn tuotteet käytössä, toki herkkäihoiselle, vois siitä vaikka vaihtaa siihen ongelmaiholle tarkoitettuun, jos vaikka tehois, kun kuiteskin on ollut mun iholle hyvä merkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas on kaula päättänyt kukkia ja kipeästi sittenkin. Inhottavaa! Olen ruvennut käyttämään vartalon kuorinta-ainetta kaulaan, ja pyyhkimään kaulan pari kertaa päivässä Sebamed-liuoksella. Ne auttavat vähän, mutta vain vähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, mukana ollaan! Esikoisen odotuksesta tää finnivaihe kesti paljon vähemmän aikaa kun nyt. Vichyn Normadermiä käytän aamuin illoin, sekä puhdistusainetta että voidetta ja ne pitävät tilanteen ihan ok:na. Nyt oltiin yks yö reissussa ja puhdistusaine jäi kotiin ja sen huomaa heti :angry: Prkl että ärsyttää, niinkun pahin teini-ikä ois menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kukkii selkä ja hartiat, eli samaiset ovat ongelmakohdat kuin teininä. Teininä jouduin syömään vuoden aknelääkityksen niiden takia.. Onneks kesä on kohta ohi ja talvella nuo ongelmat voi peittää vaatteiden alle. Ja pari viikkoa sitten ilmestyi tuo ongelma, joten ei ihan koko kesää pilannut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun on menossa viikko rv 25, voin sanoa, että iho-oireet ovat hellittäneet. Pienenpieniä näppyjä on yhä otsassa, mutta ihan todella vähän, ja ne äityvät kunnon finneiksi enää harvoin. Selkään tai rintakehäänkään ei ole enää viikkoihin tullut mitään. Toivoa siis on!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihanaa, että iho-oireet ovat helpottaneet sulla! :)

 

Täällä menossa raskauden viimeiset viikot (ainakin toivon niin ;) ), ja iho oireilee yhä. Toivon niin, että synnytyksen jälkeen helpottaa! Joillakin tosin imetyksen aloittaminen aiheuttaa uuden finniryöpyn, joten saa nähdä kuinka käy... :unsure:

 

Kannattaa pitää mielessä, että koska raskausajan finnit johtuvat hormoneista, ei niihin valitettavasti pysty hirveästi kosmetiikalla vaikuttamaan. Huolellinen puhdistus, kevyt kosteutus ja sopiva paikallishoito finneille riittää. Ei siis välttämättä kanntta pistää koko ihonhoitoarsenaalia uusiksi, sillä pahimmassa tapauksessa iho reagoi liian voimakkaisiin ja kuivattaviin tuotteisiin tuottamalla lisää talia ja finnit sen kun lisääntyvät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla toimi se Vichyn tuoteperhe, mutta sitten luin jostain, että niitä ei saa käyttää, ja varmistin vielä apteekista (olen tosin jo käyttänyt :angry: ). Tosin vaikea uskoa, että jos mä jotain puhdistusvettä käytän, että se imeytyisi ensin mun ihon läpi mun verenkiertoon ja sieltä vielä vauveliin. Mutta nytpä en käytä, ja takaisinhan ne ovat tulleet.

 

Apteekista kysyin, että mitä sitten voisin käyttää, niin siellä (miespuolinen hlö) sanottiin, että kyllä ne sitten lähtee syntymän jälkeen pois. Joo varmasti, mutta en mä nyt haluaisi olla puolta vuottakaan tällainen finninaama! <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kukki naama ja selkä tosi pahasti alkuraskaudessa. Onneksi nyt on helpottamaan päin. Selkään jäi arpiakin finneistä, vaikken niitä edes ihmeemmin puristellut. Toivottavasti vaalenevat ajan kanssa. Mitään tuotteita ei vaihtanut, paitsi nyt käytän kosteusvoiteena kasvoillakin Ceridalin lipolotionia kun rasvaan sillä muutenkin itseni päivittäin. Se kun sopii myös herkälle silmänympärysiholle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorellina: ihan uteliaisuudesta kysyn, että miksi noita Vichyn tuotteita ei saisi käyttää? Mun on tosi vaikeaa uskoa, että reseptivapaassa tuotteessa voisi olla niin korkea pitoisuus jotain vaikuttavaa ainetta, että se voisi oikeasti olla vaaraksi vauvalle. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorellina: ihan uteliaisuudesta kysyn, että miksi noita Vichyn tuotteita ei saisi käyttää? Mun on tosi vaikeaa uskoa, että reseptivapaassa tuotteessa voisi olla niin korkea pitoisuus jotain vaikuttavaa ainetta, että se voisi oikeasti olla vaaraksi vauvalle. :blink:

 

 

Jostain vauvalehdestä mä luin, ettei mitään tuollaisia saa käyttää ja kävin kysymässä apteekista. Se sanoi vaan, ettei niitä suositella, muttei osannut sanoa miksi....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now