Nadda

Keskenmenot vs. onnistuneet raskaudet

124 posts in this topic

Tästä aiheesta ei vielä taida erikseen olla ketjua. Uskallan nyt "tunkea" tälle osastolle mukaan, koska kovasti pelkään tämän raskauden menevän / olevan menossa kesken. :mellow:

 

Missä raskauksissa olet kokenut keskenmenon? Kuinka monta alkanutta raskautta sinulla siis on ollut ja kuinka moni niistä on päättynyt keskenmenoon? Millä viikolla? Löydettiinkö syytä?

 

Jos edellä on onnistuneita/loppuun saakka kestäneitä raskauksia, onko näissä ollut jotain sellaisia rasitteita, joilla voisi olla yhteyttä keskenmenoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on takana yksi onnistunut raskaus ja kaksi keskenmenoa.

 

Esikoisen raskaus alkoi ensimmäisestä yrityskierrosta ja kaikki meni hyvin. Tosin tuhruvuotoa oli viikoilla 6 ja 10.

 

Toinen raskaus alkoi kolmannesta yrityskierrosta. Viikolla 6 oli taas samanlaista tuhruvuotoa kuin esikoisen odotuksessa. Alkuraskauden ultrassa viikolla 8 todettiin keskeytynyt keskenmeno ja tehtiin lääkkeellinen keskeytys.

 

Kolmas raskaus alkoi viidennestä kierrosta keskenmenon jälkeen. Taas viikolla 6 alkoi tuhruvuoto, joka kuitenkin parin päivän päästä muuttui runsaaksi ja veriseksi alavatsakipujen kera ja keskenmeno alkoi eilen.

 

Eli yhteistä on ollut tuo tuhruvuoto, mutta alkuraskauden vuodothan ovat yleisiä ja yleensä kaikki menee niistä huolimatta hyvin. Esikoisen odotuksessa kävin lääkärillä siitä viikolla 10, mutta mitään syytä ei löytynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takana yksi keskenmeno (rv. 12+) ja sen jälkeen kaksi onnistunutta raskautta. Keskenmenon syytä en tiedä eikä sitä sen enempää tutkittukaan. Näissä onnistuneissa raskauksissa ensimmäisessä oli veristä vuotoa useaan kertaan ja vielä puolen välin paikkeillakin. Syytä siihen ei löytynyt. Jälkimmäisessä raskaudessa taas ei mitään vuotoja ollut.

Edited by Ellu

Share this post


Link to post
Share on other sites

(Mä uskaltaudun jo vastaamaan, vaikkei tässä raskaudessa vielä ihan loppuun saakka olla päästykään. Keskenmenosta ei enää puhuttaisi, jos pahin tapahtuisi, vaan se olisi sitten kohtukuolema tai ennenaikainen synnytys.)

 

Mulla on takana kaksi keskenmenoa ja nyt menossa onnistuneempi raskaus, josta toivottavasti syntyy kaksoset viimeistään syyskuussa.

 

Eka raskaus todettiin keskeytyneeksi keskenmenoksi np-ultrassa vkolla 12. Sikiö vastasi viikkoja 8+6. Siinä raskaudessa ei ollut minkäänlaista vuotoa, oireita ehkä oli vähänlaisesti ja kunnon plussan sain vasta tk:ssa veritestistä joskus kp 50->. Kotona sain vain haaleita haamuja tai negoja. Lääkkeellinen tyhjennys ei onnistunut, jouduin kaavintaan. Raskausmateriaalit tutkittiin patologin toimesta, mitään poikkeavaa ei ainakaan niistä löydetty.

 

Toinen raskaus antoi kyllä plussan kotona, mutta pientä vuotoa oli alusta saakka. Ultrassa näkyi syke, mutta sikiö oli pari viikkoa pienempi kuin menkoista laskettuna olisi pitänyt. Todennäköisesti ei kehittynyt kunnolla, koska muuten olisin saanut kotona raskaustestiin plussan jo hedelmöitymispäivänä, mikä ei käytännössä ole mahdollista. Raskaus meni kesken spontaanisti menkoista laskettuna joskus vkolla 9. Syytä ei tutkittu.

 

Tässä raskaudessa ei ole ollut yhtään vuotoa ja raskausoireet ovat olleet selkeästi vahvemmat kuin aiemmissa. Muutenkin raskaus on mennyt hyvin, mitään hälyttävää ei ole löytynyt ja sikiöt ovat vastanneet kaikissa ultrissa päivälleen viikkoja. Myöskään supistuksia en ole vielä tuntenut. Luin jostain, että aiemmat keskenmenot saattavat altistaa ennenaikaiselle synnytykselle, mutta mun tilanteessa siihen altistaa myös kaksosraskaus. Jää vielä nähtäväksi, millä viikoilla synnytys on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 keskenmennyttä raskautta, yksi onnistunut. KM:t todettiin viikoilla 8-12 ja kaikki tutkimukset tehtiin kolmannen ja lisää neljännen jäljeen, syitä ei löytynyt.

 

Vaikea sanoa oliko asiat onnistuneella kerralla juurikaan merkittäväasti erilailla, ei ainakaan fyysisen olon suhteen (samanlaiset, vähäiset r-oireet esim.). Söin tukilääkityksenä 100 mg ASAa päivittäin, mutta sama kuuri oli myös kerran kun tuli km, joten en usko ihan senkään tehoon täysillä, etenkään kun mitään tukostaipumisdiagnoosia ei edes ollut. Stressitaso yms. ympäristötekijät oli kyllä aika samantyyppisiä aina. Yksi fysiologinen ero oli että onnistuneen raskauden alkaessa ja raskauden alkuaikoina (ala)karppasin, eli koitin pitää sokerin ja valkoisen jauhon syöntiä mahdollisimman minimissä. Mutta en nyt tiedä uskaltaako sen piikkiin mitään tämmöistä laittaa.

Edited by Anouk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla yksi 2 raskautta, ensimmäinen rv17 KM ja toinen toi terveen tyttären rv 40+5.

 

Ensimmäisen raskauden aikana ehdittiin tekemään rakenneultra jossa todettiin paha niskapoimu. Tämän vuoksi OYS:n, jossa mulla todettiin kromosomivika joka aiheuttaa KM:n tai 50% sairaan lapsen /50% terveen lapsen, josta 25% terveen jolla periytyneenä mun vika.

Eli suuri prosentti siihen nähden, että seuraava raskaus menee kesken tai on hyvä keskeyttää / syntyy kuolleena. Pikkusiskoni syntyi erittäin vaikea vammaseina ja kuoli n.3kk iässä.

 

Oikeastaan tuo kromosomivika on jo todettu silloin siskoni kuoleman jälkeen, mutta siitä ei ollut minulla mitään tietoa ennen KM:a. Ja se pahensi entisestään omaa olotilaa silloin. Nyt osaa ottaa jo asiat hieman toisenlaisella näkökantilla.

 

Kävin tässä toisessa raskaudessa lapsivesipunktiossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolme keskenmenoa, yksi loppuun asti jatkunut raskaus ja nyt raskaus viikolla 18 +.

 

Eka km tapahtui niin, etten ollut huomannut olevani raskaana. Kiertoni on niin epäsäännöllinen, että viikko-pari-kolme sinne tänne ei hetkauttanut huomaamaan raskautta. Kyse oli ekasta raskaudesta, joten en ollut tunnistanut oireita, jos niitä silloin oli. Epäilen, että km tapahtui n. vkolla 6 tai 7. Uskoisin, että kilpirauhasen liikatoiminnalla oli vaikutusta asiaan, syytä ei tutkittu.

 

Toinen raskaus jatkui täysiaikaiseksi. "Normaalit" raskausoireet, kuten pahoinvointi, mutta ei mitään vuotoa eikä ennenaikaisia supistuksia, terve vauva syntyi rv 39+3.

 

Kolmas raskaus, toinen km tapahtui rv:llä 8+jotain. Tuhruvuoto alkoi viikolla 11 ja todettiin keskeytynyt keskenmeno, joka sitten jatkui itsestään ja kohtu tyhjeni omia aikojaan. Aluksi minulla oli tässä raskaudessa pahoinvointia ja väsytystä, jotka sitten tuon vkon 8 jälkeen pikku hiljaa hävisivät. Km:n syytä ei tutkittu, koska kyse oli yksittäisestä keskenmenosta. Minulle kerrottiin, että rutiiniluonteisista tutkimuksista on luovuttu ja että tutkimuksia tehtäisiin vain, jos olisi kyse toistuvista keskenmenoista.

 

Neljäs raskaus oli alkuun kaksosraskaus ja ilmeisesti korkean hormonimäärän takia näkyi aikaisin testissä, samoin raskausoireet alkoivat voimakkaina jo viikolla 5, ts. pahoinvointi ja väsytys vaivasi koko ajan. Samoihin aikoihin sain raskauden keston arvioinnin yhteydessä yhtäkkisen runsaan vuodon, joka väheni nopeasti ja loppui viikon sisällä kokonaan. Seuraavalla viikolla ultrassa näkyi elävän alkion rinnalla alue, johon toinen alkio oli kiinnittynyt/yrittänyt kiinnittyä. Syytä keskenmenoon ei sen tarkemmin tutkittu, ilmeisesti se on melko tavallista. Raskausoireet ovat jatkuneet, paitsi voimakkaampina, myös huomattavasti pidempään kuin esikoistani odottaessani. En tiedä, voisiko se johtua alun korkeasta hormonimäärästä, vai onko tämä raskaus vain omanlaisensa ;).

 

Mitään raskauden jatkumiseen vaikuttavia perinnöllisiä tmv. rasitteita ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kesken menneet raskaudet eronneet jotenkin onnistuneista raskauksista? Onko oireet olleet erilaisia? Onko vuoto alkanut nopeasti runsaana (vai vasta paljon myöhemmin) ja tulleet kovat mahakivut?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kesken menneet raskaudet eronneet jotenkin onnistuneista raskauksista? Onko oireet olleet erilaisia? Onko vuoto alkanut nopeasti runsaana (vai vasta paljon myöhemmin) ja tulleet kovat mahakivut?

 

Mä vastaisin ei noihin kaikkiin, eli kaikissa raskauksissa on olleet samanlaiset, yhtä niukat oireet (selvimpänä merkkinä rintojen kiinteytyminen ja km:n ollessa fakta, niiden löystyminen takaisin). Kipuja ei ollut missään alkuraskaudessa, vuotoja vain yhdellä kertaa ja siinä vaiheessa sikiö oli kuitenkin vielä ok (ultrassa syke sen jälkeen, mutta km myöhemmin). Eikun joo, yksi km tyhjentyi tosiaan spontaanilla vuodolla, muut vasta lääkkeellisellä tyhjennyksellä. Silloin vuoto tuli vasta 12 rvn kieppeillä vaikka oli mennyt kesken pari viikkoa aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi raskautta joista ensimmäinen päättyi varhaiseen keskenmenoon, toisesta syntyi terve tyttö viikolla 39+3.

 

Raskausoireet aivan erilaiset. Keskenmenneessä raskaudessa huomattavasti voimakkampaa ja aikaisemmassa vaiheessa rintojen arkuutta, aamupahoinvointia sekä väsymystä. Toisessa raskaudessa epäilyt raskaudesta heräsi vain kuukautisten poisjäännillä. Ylimääräisiä tihkuvuotoja ei ollut vaan vuoto alkoi samalla kun sitten tuli tämä luonnollinen keskenmeno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi raskautta, joista ensimmäisestä syntyi terve poika RV42+4, toinen päätyi keskenmenoon noin 6+? viikolla.

 

Raskausoireet oli osittain samanlaiset (väsymys, mahatuntemukset) molemmissa raskauksissa, tosin keskenmenoon päätyneessä oireet oli lievemmät. Rintojen arkuus (joka oli tosi paha poijan odotuksen aikana) jäi kokonaan tossa toisessa raskaudessa, mutta neuvolantäti kyllä sanoikin, että se tulee yleensä vasta myöhäsemmillä viikoilla.

 

Tää toinen raskaus päättyi ihan spontaaniin vuotoon, joka alkoi pienellä tuhruttelulla, mutta joka voimistui kuitenkin heti saman päivän aikana kunnon vuodoksi. Nyt odottelen lääkäriaikaa, että tarkistetaan, onko kohtu tyhjentynyt varmasti kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen raskaus päättyi keskenmenoon (1/06), toisesta sikisi suloinen poikavauva (1/07).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi onnistunutta raskautta takana. Näiden jälkeen km rv 10+, vuotoa oli kokoajan enemmän ja vähemmän. Onnistuneissa raskauksissa ei vuotoja minulla ollut. Nyt uutta yritystä ja kp:t aivan sekaisin vieläkin vaikka tapahtuneesta yli 6kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut neljä alkavaa raskautta joista eka onnistunut. Nyt ollaan ihan alussa ja toivottavasti saadaan helmikuussa vauva.

 

Kaksi km, mutta kummastakaan en ole käynyt lääkärillä vaan keskenmenot ovat olleet spontaaneja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neljä raskautta, yksi lapsi. Yksi kemiallinen raskaus rv4+, yksi tavallinen keskenmeno, joka hoitui itsekseen (rv 6+) ja yksi kohdunulkoinen, joka vaati munanjohtimen poiston.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla on ollut neljä alkavaa raskautta joista eka onnistunut. Nyt ollaan ihan alussa ja toivottavasti saadaan helmikuussa vauva.

 

Kaksi km, mutta kummastakaan en ole käynyt lääkärillä vaan keskenmenot ovat olleet spontaaneja.

 

Kesken meni tämäkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolme raskautta, toistaiseksi yksi lapsi ja toisen la jokusen viikon päästä.

 

Ekasta raskaudesta syntyi poika 08/07, toinen raskaus meni kesken 09/08 viikoilla 7+1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolme raskautta, yksi lapsi.

 

1.raskaus meni kesken 8+, kehitys oli pysähtynyt 6+. Ei oireillut mitenkään, vaan km huomattiin kun jouduin muun vaivan takia sairaalaan. (ei käyty alku-ultrassa)

 

2.raskaus onnistui.

 

3.raskaus meni kesken 11+, kehitys oli pysähtynyt 9+. Ei oireillut mitenkään, asia selvisi np-ultrassa. (minut oli ultrattu jo 3 kertaa, viimeisin ultraus oli 8+)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut raskaana vain yhden kerran.

 

Ensimmäisellä yrittämällä saimme plussattua, raskausviikolla 11 niskapoimu-ultrassa sairaanhoitaja ja lääkäri totesi sikiöpussin olevan tyhjä.

 

Keskenmeno tai tuulimuna. Vaikea sanoa kumpi, koska minulla oli ollut vähäistä vuotoa pitkin raskautta, edellisellä viikolla ennen ultraa tuli jotan möykkyjä ja päivää ennen vuotoa tuli runsaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolme raskautta, kaksi elossa olevaa lasta

 

Ensimmäinen raskaus päättyi hyvin myöhäiseen keskenmenoon rv22+3. Rakas esikoispoikamme syntyi 07/06. Sydän ei enää sykkinyt jatkokontrolliultrassa. rv20 rakenneultrassa havaittiin kasvunhidastumaan. Kromosomit terveet. Harvinainen verisuonistopoikkeavuus; aortan kaaressa ahtauma ja vasen reisivaltimo lähes kokonaan tukossa. Huono säkä. uusiutumisen todennäköisyys todella suuri. 7kk yritystä ja uusi raskaus.

 

Toinen raskaus onnistui ja poikamme syntyi rv36+0. Raskaus oli piinallinen niin henkisesti kuin fyysisesti. Ennenaikaista supistelua, raskausajan diabetes, hirveitä migreenejä, vuotelua. Yritystä 5kk.

 

Kolmas raskaus onnistui myös ja tyttäremme syntyi rv 36+6 ja sama meininki jatkui tässä raskaudessa kuin edellisessäkin.

 

Ensimmäinen raskaus oli vähävaivaisin ja seesteisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ensimmäinen raskaus päättyi keskenmenoon aikaisilla viikoilla. Toisesta raskaudesta syntyi ihana tyttö.

Ensimmäisessä raskaudessa ei ollut mitään oireita ja toisessa raskaudessa alkoi pahoinvointi melko aikaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on takana 2 keskenmenoa ja 1 onnistunut raskaus. Ensimmäinen raskaus meni kesken viikolla 9+. Ultrassa ei vaan enää löytynyt elämää, aikaisemmin oli näkynyt myös sydämen syke. Ja toinen raskaus meni kesken 6+0. Olin tehnyt samalla viikolla testin, joka näytti haaleaa plussaa. Plussa pysyi haalena pari päivää ja sitten näytti negaa. Tästä kolme päivää, niin alkoi vuoto. Kolmas raskaus päästiin loppuun asti ja poika syntyi. Tässä raskaudessa oli ihan alussa pientä vuotoa, mikä kyllä säikäytti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now