koran_

Äitiyspakkaukselle tulossa hauska tuunaus

82 posts in this topic

Iltalehden juttu aiheesta

 

Äitiyspakkauslaatikon suunnittelukilpailun osallistujat

 

Tämähän kuulostaa hauskalta ajatukselta! Mietin vaan että olis ihan huippua jos tarjolle jäisi esim. 3-5 erilaista kuosia mistä perhe saisi valita haluamansa laatikon.

 

Noista vaihtoehdoista ei mikään ollut kyllä mun silmään heti sellanen mikä olisi iskenyt, mutta jos noista saisin valita niin valitsisin varmaan tuon "Jonossa mars"-paketin.

Edited by koran_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hauska idea :) Tuo "sukupuu" on mielestäni nätti, samoin toi "jonossa mars".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi kiva idea! Toi sukupuu on eniten mun makuun. Eipä silti, jos laatikkokin on jatkossa noin kiva, voisi (vasta suunnitteilla olevalle) kakkoselle ottaakin pakkauksen, kun ekalle ei otettu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki edellämainitut olivat myös mun suosikkeja. Loput oli aika kamalia. Mä en tykkää ollenkaan noista värikkäistä. Monet aluksi nukuttavat kuitenkin vauvaa laatikossa, joten on kiva, että se olisi aika rauhallisen värinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan kiva idea, vaikka mulle kelpas ihan vaan valkoinenkin laatikko. Mun suosikki noista on ehkä Onnen apilat, vaikka se Sukupuukin on hauska. Mutta meillä ainakin se laatikon kansi oli kaapin perällä niin kauan kuin laatikkoa käytettiin ensisänkynä ja sen jälkeen laatikko jo menikin varastointiin. Eli kaunis kansikuva olisi mennyt ihan hukkaan. Siksi mun mielestä kivoimpia noista on se, joissa kuviointia on paljon kyljissä. Lisäksi itse ehkä valitsisin noista vaihtoehdoista jonkin sellaisen, joka kestää parhaiten aikaa, kun tuota kuosia ei varmaan ihan nopeasti vaihdeta sitten taas. Muutama noista oli jo mun mielestä vähän "ysärin näköinen" :grin: Ja sit toivottavasti raati ottaisi huomioon myös ns. tyttö- ja poikavärit, koska niistä kuitenkin tulee sanomista :girl_sigh:

 

 

 

Ja en haluais kenenkään töitä haukkua, koska olen itse ihan surkea piirtämisessä/maalaamisessa, mutta tuo Sateenkaarella -> wtf?! Taideteollisen korkeakoulun opiskelijan piirtämä vai minun 4-vuotiaana? :girl_impossible:

 

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä myös tuo Sukupuu on kiva, samoin Lintukoto. Ajattelin itse, että oliskohan tuossa Sukupuu-laatikossa tilaa kannessa kirjoittaa vauvan sukupuu siihen esille, jos vaikka säästää äitiyspakkauslaatikossa vauvamuistoja? Sellainenhan ois tosi kiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olinko ainoa joka tykkä tuosta piilosilla -kuosista? :girl_smile:Jonossa mars oli myös nätti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kamala, jotkut noista on ihan hirveitä. rolleyes.gif Mutta upea idea muuten!

 

Mun suosikkeja on aarteet, sukupuu, jonossa mars, piilosilla ja lintukoto. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki edellämainitut olivat myös mun suosikkeja. Loput oli aika kamalia. Mä en tykkää ollenkaan noista värikkäistä. Monet aluksi nukuttavat kuitenkin vauvaa laatikossa, joten on kiva, että se olisi aika rauhallisen värinen.

 

Eikö noi sisältä ole kuitenkin ihan blankkoja? Eli ei kai se vauvaa haittaa, minkälainen ulkokuori on..

 

MUOKS. Nyt huomasinkin, että alarivin laatikoissa näkyi värillinen sisäpintakin. Mutta ehkä ne voitais totettaa niin, että laatikko ei ole sisältä värikäs.

 

Arvatenkin mä taas tykkään noista värikkäämmistä - Piilosilla, Meidän vauva. "Hali" on kanssa hauska, vaikka värit ei ole ihan suosikkeja, mutta toimii muuten niin kauniisti. Samoin Kela on karhu on hieno! Suosikki on kuitenkin ehkä toi Lintukoto, mun silmään jotenkin eniten valmis kokonaisuus ja nimenomaan tuohon laatikkoon sopiva - tila on käytetty kauniisti ja järkevästi hyväksi. Itse en sitten taas tykkää niin noista, joista tulee mieleen jostain Halpa-hallista ostettu säilytyslaatikko.

 

 

Edited by avena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisko joku kiitos toteuttaa tuon Sukupuu-laatikon, mieluummin nyt? :lipsrsealed: Ostaisin heti kolme kappaletta, koska mulla on ollut hakusessa kaunis laatikko, jossa voisi säilyttää jokaiselle lapselle omat muistot. Esimerkiksi säilöttynä löytyy vauvauintitodistus, sairaalan ranneke, erilaisia onnittelukortteja jne. Meillä olisi kyllä äitiyspakkauslaatikkoja kaksi tallessa, mutta eihän mun luovuus ja taidot riitä siihen, että niistä sais kivannäköiset.

 

Ihana idea siis. Tykkään myös Onnen apiloista, Kela on karhusta ja Lintukodosta.

Edited by ilopilleri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on kyllä hauska idea! Mun mielestä tuo pärekorin näköinenkin on aika hauska, vaikkei sitä mun omaa tyyliä olekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sukupuu ja jonossa mars on kyllä munkin suosikit, jos siis itselle valitsis, monta hauskaa muutakin oli, mut ei mun makuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä noissa on vähän liikaakin otettu huomioon jokin kuviteltu kohderyhmä. Tarkoitan siis, että noi on mun mielestä Taikkilaisten suunnittelemiksi aika pliisuja, vaikka kai sitä "kohderyhmää" pitää sitten ajatella....itse en ole muutenkaan mikään nallepupu ihminen, joten mun puolesta laatikossa vois nimenomaan olla enemmän sitä "taiteellisuutta".

Edited by reiki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän uudet kuosit piristäis kivasti äitiyspakkausta! Mun lemppari noista on Sukupuu ja Jonossa mars!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja näemmä tämä Sukupuu on nyt sitten voittanut suunnittelukilpailun :)

 

muoks. Ensimmäiset uudet designpakkaukset jaetaan kun äitiyspakkaus seuraavan kerran vaihtuu eli arviolta elokuussa 2012.

 

muoks2 Niin ja tuo Jonossa mars tuli kakkoseksi!

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelan sivujen uutinen suoraan sieltä kopioituna:

 

 

Kela tiedottaa 8.12.201, julkaisuvapaa klo 9.00

 

 

Äitiyspakkaus sai uuden ilmeen

Kela järjesti suunnittelukilpailun, jossa Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun (TAIK) opiskelijat loivat äitiyspakkauslaatikolle uuden visuaalisen ilmeen. Voittajaksi valittiin Johanna Öst Häggblomin työ Sukupuu.

 

Kela halusi uudistaa äitiyspakkauslaatikon ilmeen suunnittelukilpailulla, jotta ilmeeseen saataisiin i-novatiivisia ja persoonallisia ideoita. Yhteistyökumppaniksi valittiin Aalto-yliopiston taideteollinen korkeakoulu. Suunnittelukilpailu on osa World Design Capital Helsinki -vuotta.

 

Suunnittelukilpailuun osallistui 30 työtä, joista 6-henkinen tuomaristo palkitsi voittajaksi Johanna Öst Häggblomin suunnitelman nimeltä Sukupuu. Öst Häggblom opiskelee taideteollisen muotoilun maisteriohjelmassa. Kuvitus otetaan tuotantoon, kun äitiyspakkaus seuraavan kerran vaihtuu eli arviolta elokuussa 2012. Voittaja saa 1 500 euron palkkion.

 

Toiseksi parhaaksi suunnitelmaksi valittiin Reeta Ekin työ Jonossa mars! Ek opiskelee tekstiilitaiteen maisteriohjelmassa. Hän saa palkkioksi 1 000 euroa. Lisäksi tuomaristo halusi myöntää kunniamaininnan Median laitoksella graafista suunnittelua opiskelevan Pauliina Nykäsen työlle Aarteet.

 

– Suunnittelukilpailussa haettiin ilmettä, joka soveltuu vauvalle, viestii äitiyspakkauksen tarkoituksesta edistää vauvan hyvinvointia ja sopii sekä tytölle että pojalle. Sekä voittaneessa että toiseksi tulleessa suunnitelmassa nämä näkyvät hienosti, kertoo Kelan etuusjohtaja Anne Neimala.

 

 

Perheet voivat personoida laatikon

Tuomaristoon teki voittaneessa työssä vaikutuksen korkeatasoinen ja toiminnallinen konsepti. Laatikon kuvituksessa on nimensä mukaisesti sukupuu, johon perhe voi kirjoittaa vauvan ja hänen läheisteisensä nimet. Suunnitelma antaa mahdollisuuden personoida laatikko syntyvälle vauvalle. Tuomariston mielestä ideassa tulee hienosti esille ajatus, että vauva syntyy osaksi sukuaan. Voittanut työ sai kiitosta myös vahvasta ja rohkeasta värimaailmasta sekä monipuolisesta pinnastaan. Tuomaristo näki, että työ on hyvin monipuolinen. Siihen voi nimien sijasta kiinnittää myös valokuvia, ja laatikon kannesta voi tehdä vaikka taulun.

 

Voittaneet suunnitelmat valitsi tuomaristo, johon kuuluvat Kelan edustajina etuusjohtaja ja tuomariston puheenjohtaja Anne Neimala, viestintäpäällikkö Seija Kauppinen ja etuuspäällikkö Suvi Onninen, Taideteollisesta korkeakoulusta graafisen suunnittelun professori Marjatta Itkonen sekä lisäksi kuvittaja, graafinen suunnittelija Erika Kallasmaa ja kuvittaja, graafinen suunnittelija Sakke Yrjölä.

 

Toiseksi tulleessa suunnitelmassa Jonossa mars! oli tuomariston mielestä lämminhenkinen kuvamaailma, pehmeä piirustustyyli ja sympaattinen tarina. Toisella puolella laatikkoa lintuperhe kulkee keväisessä puistossa munia kantaen, toisella puolella mennään talvimaisemassa äitiyspakkausvaatteisiin puettujen pienokaisten kanssa. Tuomariston mielestä työ kuvaa kauniisti suomalaista elämää ja vuodenaikojen vaihtelua.

 

 

Uudet laatikot jakoon syksyllä 2012

Ensimmäiset uuden designin mukaiset pakkaukset jaetaan arviolta elokuussa 2012, jolloin äitiyspakkaus seuraavan kerran vaihtuu. Pakkauksen ottaa yli 90 % ensisynnyttäjistä. Se jaetaan vuosittain noin 50 000 perheelle.

 

Lisätietoja äitiyspakkauksesta ja kilpailutöistä

 

www.kela.fi/aitiyspakkaus -> Äitiyspakkauskilpailu

 

Julkaisuvapaat valokuvat palkituista töistä http://www.sttinfo.fi > Tiedottajat > Kela > Tietopankki (Kuvalähde Kela mainittava. Kuvia julkaisutilaisuudesta päivitetään STT:n tietopankkiin torstain 8.12. aikana. Niitä voi myös pyytää osoitteesta [email protected].

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli kyllä aika selkeät voittajat täytyy sanoa...

Tuosta pakkauksesta ei nyt sitten voi valita haluaako ykkös-vai kakkossijan itselleen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now