Coordinator

Kotiutunut vastasyntynyt ja vieraiden pöpöt

83 posts in this topic

Hei!

Ei nyt ihan paras ketju tälle kysymykselle, mutta...

Oiskos kenellekään mielipidettä, millainen kakku olisi kivoin tuoreille vanhemmille?

Onko jotain vältettävi ainesosia?

Ollaan menossa tällä viikolla moikkaamaan suvun uutta tulokasta ja ajattelimme leipoa suolaisen piirakan ja jonkun kakun viemisiksi.

 

ei ehkä oikea paikka... mutta vastaan kuitenkin. Kuulostaa ihan kivalta, että olet ajatellut tuoda itse jotain. Itse olin hulluna muffinseihin kun tulin kotiin sairaalasta. Ja jos jää yli niin loput voi helposti laittaa pakastimeen pahojen päivien varalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin vauva syntyi keskosena ja olimme varovaisia vieraiden suhteen. Mutta tosi ikävää oli, että todella usein ihmiset olivat hyvin ajattelemattomia. Läheiset hinkusivat vauvaa näkemään ja sain suoraan sanoa eräällekin moneen kertaan, että sorry ei käy vierailut vieläkään jos olette yhtään sairaina, vaikka vaan flunssassa. Aina sai tuntea olevansa jotenkin yliherkkis tässä asiassa, vauvan terveys meni tietenkin ohi kaiken muun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille annettiin sekä neuvolasta että sairaalasta selkee ohjeistus, ettei yhtään vierasta ensimmäiseen kahteen viikkoon, eikä vauvaa viedä minnekään sinä aikana myöskään. Sairaalaanhan ei onneksi päässytkään kuin puoliso. Lisäksi sanottiin, että lasta ei saisi antaa vieraiden koskea ennen kuin 4 kk ikäisenä. Näiden ohjeistusten tarkoitushan on paitsi suojata vauvaa tartunnoilta, myös antaa vanhemmille "välineet" rauhoittaa tilanne synnytyksen jälkeen ja antaa aikaa tutustua vauvaan itse. Moni ei uskalla sukulaisille sanoa ei, ellei käsky tule neuvolasta/sairaalasta, vaikka haluaisikin, ja tämä on onneksi ymmärretty ja huomattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäksi sanottiin, että lasta ei saisi antaa vieraiden koskea ennen kuin 4 kk ikäisenä.

 

Toi kuulostaa mun mielestä jo tosi hurjalta :o Ettäkö ei edes ristiäisissä voisi olla muiden kun vanhempien sylissä? Ennen 4kk ikää lapsihan jo vie käsiä suuhunsa ja saa bakteerikantaa monelta muultakin taholta.

 

Me ei aikanaan saatu neuvolasta mitään ohjeita vältellä ihmisjoukkoja eikä sen takia tajuttu olla edes sitä 2 viikkoa kodin suojissa. Silloin kesällä ei nyt tosin ollutkaan mitään influenssa-aikaa ja poika oli kaikkea muuta kuin ennenaikainen. Mutta ymmärrän kyllä tuon 2 viikon säännön ihan hyvin ja se mielestäni pitäisi kyllä tuttavien ja sukulaistenkin tajuta jos vanhemmat niin tahtovat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei varsinaisesti vältetty vieraita paikkoja eikä ihmisiä esikon kanssa, mitä nyt pari ekaa viikkoa pidin tarkemmin kiinni siitä, että mieluusti en anna vaavia muiden syliin. Ekat kerrat oltiin ihmisten ilmoilla neuvolassa reilun viikon vanhana kotikäynnin jälkeen ja pariviikkoisen kanssa kävin jo töissäkin moikkaamassa.

 

En veisi sairasta lasta tartuttamaan muita, ja välttelen ihan ilmeisiä tautipesäkkeitä, jos kavereiden lapset/tutut/sukulaiset ovat kipeinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille annettiin sekä neuvolasta että sairaalasta selkee ohjeistus, ettei yhtään vierasta ensimmäiseen kahteen viikkoon, eikä vauvaa viedä minnekään sinä aikana myöskään. Sairaalaanhan ei onneksi päässytkään kuin puoliso. Lisäksi sanottiin, että lasta ei saisi antaa vieraiden koskea ennen kuin 4 kk ikäisenä. Näiden ohjeistusten tarkoitushan on paitsi suojata vauvaa tartunnoilta, myös antaa vanhemmille "välineet" rauhoittaa tilanne synnytyksen jälkeen ja antaa aikaa tutustua vauvaan itse. Moni ei uskalla sukulaisille sanoa ei, ellei käsky tule neuvolasta/sairaalasta, vaikka haluaisikin, ja tämä on onneksi ymmärretty ja huomattu.

 

^ Minustakin tämä kuulostaa erikoiselta. Kyllä meillä isovanhemmat piti vauvaa sylissä jo sairaalassa, eikä kyllä tulisi mieleen kieltää koskemasta neljän kuukauden ikään asti. Lisäksi meillä esikoinen koskettelee vauvaa, eikä hänellä kädet ole varmasti puhtaimmasta päästä, vaikka niitä yritetäänkin muistaa aina pestä.

 

Esikoinen on ollut aika tiheään flunssassa, ja itse olen ottanut sen linjan, että jos meille on vieraita tulossa pikkuflunssassa, se on ihan ok. Itse kysyn aina kyläilyä suunnitellessa, voiko tulla, jos on pieni flunssa päällä. Kyllä sen pöpön saa vaikka kaupan ostoskärryistä, jos on saadakseen.

Edited by Jolie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä otettiin vieraita vastaan heti sairaalasta pääsyn jälkeen ketä vaan tuli. Kipeänä vaan eivät saaneet tulla ja kädet käskin pesemään sisään tullessa, sen kummemmin ei varottu.

 

Mulla olisi suoraan sanottuna pää räjähtänyt, jos en olisi vaikkapa 4 kuukauteen saanut antaa vauvaa muiden syliin. :girl_sigh: Kyllä tuossa ajassa jo monesti kaipasi muitakin sylittelijöitä vauvalle. Keskoselle tai muuten huonon vastustuskyvyn vauvoille ymmärrän, mutta täysiaikaiselle terveelle vauvalle kuulostaa melko hullulta ohjeelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko terveydenhoitaja automaattisesti pessyt kätensä kotikäynnillä? (Vaikka olisi terve, täysiaikainen vauva ollut)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä ollut kotona käytössä käsidesi?

Meille vähän sairaalassa vinkattiin, että vois olla hyvä juttu jos ulkoa tultaessa/vieraat desittäisi kätensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on vessassa vierekkäin käsidesi ja saippua. Saa sitten itse kukin valita peseekö vai desittää kätensä. Pöpöjen kannalta sillä ei sinänsä ole merkitystä kumman tekee (jos ne kädet ei ihan näkyvästi likaiset ole, jolloin tietysti kannattaa pestä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kävi ensimmäinen vieras sairaalassa samana päivänä kun jätkä syntyi ja sen jälkeen on kyllä ihan suvereenisti koskettu muitakin ihmisiä kuin äitiä. :grin:

 

Eiköhän se terveelle täysiaikaiselle lapselle ole vain hyvä, että saa altistusta ja sosiaalisia kontakteja jo ihan pienestä pitäen... (Meilläkään poitsu ei itse asiassa ollut edes ihan terve syntyessään kun sektioitiin tulehduksen takia, mutta ei mitään ohjeistusta annettu, ettei olisi saanut tavata ihmisiä. Ja ainakin Naikkarilla vauvan sängyn laidassa roikkuu käsidesipullo ihan vinkkinä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä terveydenhoitaja pesi kätensä (muistaakseni :D), meilläkin oli vauvan synnyttyä muutaman kuukauden vessassa käsidesi ja saippua vierekkäin, käsidesin loputtua ei tullut sitä enää hommattua. Vauva oli ensimmäisen kerran vieraan (=mun äiti) sylissä heti kotiutumispäivänä. Seuraavat vieraat taisivat käydä pojan ollessa n. viikon ja kaikkien syliin hänet annettiin. Meidän piti käydä vielä labrassa kotiutumispäivää seuraavana päivänä, poika oli tuolloin siis 4 vrk, sitä hiukan mietin, että kuinka hyvä sinne on ihmisten joukkoon toinen viedä, mutta eipähän tuohon mitään pöpöjä ilman mukana leijunut ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kävi lähisuku sairaalassa ekana päivänä synnytyksen jälkeen, ei tosin annettu pientä kenenkään muun syliin. Kotona vieraita kävi jatkuvalla syötöllä, käsienpesupaikkojen vieressä oli saippuan lisäksi käsidesit. Ja alle pariviikkoisena oltiin jo naperon kanssa reissussakin, muualla kuin neuvolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaalassa sylitteli molemmat isovanhemmat, kotiutumispäivänä kävi meidän molempien sisarukset aveckeineen; kaikki sylitteli vuoronperään ja tästä tasaseen tahtiin ollaan kyläilty tai meillä on kyläilty. Käsidesiä en ole ostanu eikä kukaan vieras ole meillä ensin käsiä pessyt, paitsi mun sisko ja veli jos ovat just käyneet tupakalla. Koirakin käy välillä lipasemassa (tää on kyllä kiellettyä mut aina ei ehdi kieltää kun kieli jo käy). Tukevasti ollaan edelleen hengissä.

 

MUOKS: Lisäys. Poitsun ollessa 6vrk käytiin ekan kerran vaunuilemassa ja seuraavana päivänä ekan kerran mun vanhemmilla. Käsidesiä meillä ei ole eikä tule.

Edited by NeNNNi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käsidesiä kyllä vessassa tarjolla. Vauvaahan ei vielä ole :grin: Mutta viiden viikon päästä viimeistään sitten on. Mä en ihan hysteerinen ole noiden pöpöjen suhteen, kun perheessä on kaksi kissaa, iso koira ja tuo 3v. isoveli, niin jotenkin en usko että kauheen hyvin pöpöiltä vauva välttyy. Tokikin ne on niitä "meidän perheen pöpöjä", ulkopuolelta tulevat on sitten asia erikseen. Ketään vähänkään nuhaista en meille vauvaa ota katsomaan heti alkuun. Tokihan me miehen kanssa ja esikoinen voidaan vauvaan flunssa tartuttaa, mutta sillehän nyt ei voi mitään. Ulkopuolisille tartuttajille taasen voi.

Edited by Buttercat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käsidesipullo melkein joka pöydällä.. Vauva on reilut 2 vkoa ja vieraita ei ole vielä käynyt. Ja myönnän rehellisesti olevani hysteerinen pöpöjen suhteen..näin alussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille annettiin sekä neuvolasta että sairaalasta selkee ohjeistus, ettei yhtään vierasta ensimmäiseen kahteen viikkoon, eikä vauvaa viedä minnekään sinä aikana myöskään. Sairaalaanhan ei onneksi päässytkään kuin puoliso. Lisäksi sanottiin, että lasta ei saisi antaa vieraiden koskea ennen kuin 4 kk ikäisenä. Näiden ohjeistusten tarkoitushan on paitsi suojata vauvaa tartunnoilta, myös antaa vanhemmille "välineet" rauhoittaa tilanne synnytyksen jälkeen ja antaa aikaa tutustua vauvaan itse. Moni ei uskalla sukulaisille sanoa ei, ellei käsky tule neuvolasta/sairaalasta, vaikka haluaisikin, ja tämä on onneksi ymmärretty ja huomattu.

 

^ Minustakin tämä kuulostaa erikoiselta. Kyllä meillä isovanhemmat piti vauvaa sylissä jo sairaalassa, eikä kyllä tulisi mieleen kieltää koskemasta neljän kuukauden ikään asti. Lisäksi meillä esikoinen koskettelee vauvaa, eikä hänellä kädet ole varmasti puhtaimmasta päästä, vaikka niitä yritetäänkin muistaa aina pestä.

 

Esikoinen on ollut aika tiheään flunssassa, ja itse olen ottanut sen linjan, että jos meille on vieraita tulossa pikkuflunssassa, se on ihan ok. Itse kysyn aina kyläilyä suunnitellessa, voiko tulla, jos on pieni flunssa päällä. Kyllä sen pöpön saa vaikka kaupan ostoskärryistä, jos on saadakseen.

 

Päivityksenä tänne: Vauva on nyt 3 kk, ja yksi pieni flunssa on ollut. Esikoiselta tarttui. Meidän perheessä ei ole käsidesit käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tuosta ei-vieraiden-käpälöintiä-neljään-kuukauteen mieleen, että noin niitä allergisia lapsia varmaan saadaankin aikaseks kun kasvatetaan pumpulissa suojassa pahoilta maailman pöpöiltä.

 

MUOKS: Lisäys. Tosta käsidesistä sanottiin koulussa hygieniakoulutuksessa, että kotona ei edes sais semmosia käyttää. Ne kodin omat pöpöt on niitä hyviä pöpöjä, mitkä desinfiointiaineiden myötä muuttuu "pahoiksi" ja kaikelle vastustuskykyisiksi. Välillä tuntuu, että touhu menee ihan ylihysteeriseks ja ilmankos koko ajan tulee uusia kaikelle resistenssejä bakteereita kun käsidesiä käytetään kotonakin.

Edited by NeNNNi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No käsidesin kotikäytössäkin on eri asioita käytetäänkö sitä vaikka vieraiden tupakanmyrkkyisten käsien pesuun sisääntulon jälkeen vai ihan itse joka välissä. Ne vieraiden tuomat pöpöt (joista tämä ketju kertoo) ei ole niitä kodin omia vaan niiltä varmasti voi käsidesilläkin kotioloissakin suojautua. Kärkevimmin mä ainakin olen nimenomaan noita tupakoivia läheisiä käskenyt aina sisään tultua pesulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuo kommenttini siis siksi kun tässä ketjussa moni on sanonut, että heillä on kotona käsidesiä, aina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei kahden ekan vauvan kohdalla tullut mieleen pyytää vieraita käymään käsipesulla, saati desinfioimaan käsiään ennen vauvan syliin ottamista. Näin jälkeenpäin ajatellen olisin kyllä mieluummin halunnut rauhoittaa kotimme niin, ettei siellä olisi vieraita käynyt lainkaan ensimmäiseen pariin viikkoon ainakaan. On se niin herkkä vaihe kaikinpuolin... Silti tuntui jollain tavalla "asiaankuuluvalta", että tuolloin samalla paikkakunnalla asuneet vauvojen isovanhemmat pääsivät heitä molempia katsomaan jo synnytyssairaalaan aivan pikkuisena. Varmaan koska kukaan heistä ei tupakoinut, ei tullut mieleen pyytää pesemään käsiä... Vauvatkin olivat syntyneet täysiaikaisina, eikä merkkejä erityisen alentuneesta vastustuskyvystä ollut. Eikä mun vauvoille mitään ihmeempiä flunssia tainnut tullakaan. Kuopukselle ei yhtään allergiaakaan, eikä ole käynyt kuin pari kertaa tavallisella neuvolalääkärin vastaanotolla, vaikka näin "bakteerialtista" eloa on eletty.

 

Enemmän olin huolissani siitä, kun jossain vaiheessa yksi isovanhemmista alkoi uittaa vauvan nyrkkejä omassa suussaan niitä "pussaillen" (näytti enemmän nyrkin imeskelyltä oikeasti...) ja mua ärsytti, kun olimme kaikille lähipiirissä koettaneet painottaa, että tahdoimme viimeiseen asti varoa aikaista kariesbakteerin tarttumista vauvaan.

 

Keskosen kohdalla varmasti kotiin ostaisin käsidesin sekä omien perheenjäsenten että vieraitten käyttöön, en kutsuisi kyläilijöitä ekoina viikkoina, ja pyytäisin vauvaa piteleviä huolehtimaan käsihygieniastaan.

 

e: Toki täysiaikainenkin vastasyntynyt ON hauraampi ja alttiimpi saamaan jonkin vaarallisenkin infektiotaudin. Tästä lienee kai monenlaisia näkemyksiä, että missä vaiheessa se infektioitten sairastaminen on "hyvä" aloittaa - sairastetut flunssathan kun esimerkiksi kasvattavat vastustuskykyä, ja tavallisten kodeissa ja ulkosalla liikkuvien pöpöjen kanssa tekemisissä oleminen pitää allergioita loitolla. Ite kyllä haluisin vauvan pysyvän suojassa esim. salmonellalta, joten tässä mielessähän olisi järkevää, jos pihalta saapuvia ihmisiä pyydettäis käymään käsipesulla ennen kuin pitelevät vauvaa - käsissähän saattaa olla linnunkakkaa tai muita häivähdyksiä jostakin vaarallisempaa pöpöä sisältävästä aineksesta. Toksoplasmoosilta itse koetin suojautua jo raskausaikoina ja pysyä pitelemättä kissoja hirveesti, mutta tässä viimeisimmässä osuin keskiraskauden aikaan kylään yhden kaverini kotiin juuri silloin, kun hänellä oli jokin täysin madottamaton, loistensa takia tuskia poteva löytökissa hoidettavanaan - enkä mä saanut tietää noista madoista ennen kuin olin kylässä ollessani jo kissaa vähän rapsutellut ja ruokaakin syönyt. Tollaset loisiin liittyvät asiat sais ihmiset mun mielestäni oppia ottamaan vähän vakavammin, kun kyseessä raskaana oleva nainen tai kehittyvä pieni lapsi. Monet loiset kuin esim. aivoihin asti päästessään voivat pilata koko ihmiselämän.

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu oudolta, että pitäisi kotioloissa käsidesiä käyttää!? Siis tavallisen vauvan kanssa, jolla ei mitään erityisiä vaivoja. Itse olen luottanut siihen, että vieraat kyllä hoitavat itse oman käsihygieniansa, ehkä olen sitten liian luottavainen. Sairaita ihmisiä ei tietenkään haluttu kylään, mutta eipä kukaan tuttu ole niin tyhmä, että tulisikaan. Paitsi anoppi, jolle piti ihan oikeasti joka kerta selittää erikseen, miksi ei haluta häntä nähdä, jos on sairaana. Kun lapsi meni hoitoon, niin tämäkin ongelma poistui.

 

Meillä kävi kotiutumisen jälkeen kolmen viikon ajan joka päivä vieraita. Musta se oli tosi kivaa, koska meillä ainakin poika vain nukkui ja söi ja mulla tuli muuten aika pitkäksi. Kyllä siinä sai silti ihan tarpeeksi levätä, jos vieraita oli n. 2 tuntia päivässä. Rotinatkin saatiin mun tädiltä, mikä oli kauniisti tehty ja muutenkin aivan ihanaa :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enemmän olin huolissani siitä, kun jossain vaiheessa yksi isovanhemmista alkoi uittaa vauvan nyrkkejä omassa suussaan niitä "pussaillen" (näytti enemmän nyrkin imeskelyltä oikeasti...) ja mua ärsytti, kun olimme kaikille lähipiirissä koettaneet painottaa, että tahdoimme viimeiseen asti varoa aikaista kariesbakteerin tarttumista vauvaan.

 

Huoh... kuulostaa tutulta. Olen joutunut useamman kerran sanomaan todella äkäisesti, että lusikka pysyy omana ym. ym. Ja aina mua on kohdeltu vähän yliherkkänä, mitä en siis tod. ole. Muutenkin mua (ja miestäkin) ällötti anopin tapa tunkea sitä naamaansa ihan pikkuvauvan suuhun tai tosiaan niitä nyrkkejä omaan suuhunsa. Sitä sai mitä tilasi, poika oli heillä ekan kerran hoidossa varmaan about 2-vuotiaana.

Edited by Lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä luuhasi ensimmäisen kahden viikon aikana kylässä oikeastaan lähes koko suku ja tuttavapiiri. Suurin osa muisti kai pestä kätensä ja osa käytti käsidesiäkin. Tenava lähinnä nukkui koko ajan, joten suurin osa vierailijoista katseli tenavaa kauempaa.

 

Käsidesi on ollut tarpeen kahdestakin syystä eli n. kuudennen viikon neuvolassa tulleen rotarokotteen jälkeen (muutoinkin olen käyttänyt käsidesiä vaipanvaihdon jälkeen) ja toisaalta siksi, että maatilalla asuessa täällä on kaikenlaista möyrintää ja askaretta, jolloin käsissä voi olla vähän kaikenlaista. Eipä lapsia voi suojata millään kupla-ajatuksellakaan, mutta nyt ensi alkuun kyllä.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now