Maissi

Mitä lahjaksi 10- ja 11- vuotiaille?

48 posts in this topic

Serkkutyttöjen syntymäpäivät lähestyy ja nyt kaivattaisiin hyviä vinkkejä, mitä voisi ostaa 10 ja 11 vuotta täyttäville? Yleensä olen ostanut vaatteita (varsin onnistunein tuloksin), mutta olisiko jotain muuta, mitä tuon ikäinen ihan välttämättä tarvitsee :lol: ? Onko liian tylsää ruveta jo nyt antamaan esim. astioita tai liinavaatteita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ainakin muistelen että aloin saada kummitädiltä noihin aikoihin Arabian Teema-sarjaa ja kyllä oli tosi hienoa, kun iso astiasto oli kasassa siinä vaiheessa kun muutin kotoa pois. :) Ehkä voisit ihan kysyä, mikä astiasto olis heidän mielestään nättiä ja sitten alkaa sitä ostamaan. Siinä säästyy monen muunkin sukulaisen ym. päänvaiva, kun on ainakin yksi sarja, mitä voi ostaa jollei muuta keksi. Myös aterimet yms. ovat tarpeen ja tosi kalliita ostaa laadukkaina kaikkia kerralla. Uskon, että tuon ikäinen osaa jo arvostaa myös sellaista lahjaa tai ainakin oppii arvostamaan, kun hetken miettii asiaa. :)

 

Mulle on jäänyt myös mieleen serkun antama 10-v. lahja. Sain Uma Aaltosen kirjan Uman kirja sinulle sekä ekan ripsivärin ja meikinpoistolappuja.

th_uman_kirja_sinulle.jpg

Siinä riitti lukemista moneksi vuodeksi. Tietysti täytyy ottaa huomioon tyttöjen kehitysvaihe, mutta musta ainakin tuntui kivalta, kun noteerattiin jo "nuoreksi" eikä enää pikkutytöksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tuo on hieman varhainen vaihe alkaa ostaa astioita, mutta jos sellaiseen ratkaisuun päätyy, niin varmaan parasta valita joku sellainen sarja, jota on saatavilla varmasti seuraavat 10 vuotta (esim. Teema).

 

Joku sellainen "ison tytön lahja" olisi minustakin aika hyvä, ehkä juuri jokin murrosikää käsittelevä kirja. Moni kaverini sai juuri 10-11 vuotiaana jonkin murrosikää käsittelevän kirjan, niitä sitten luettiin ihan porukalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Astioissa vaan on se huono puoli, että vaikka esim. Teema on nyt nättiä ja tosi suosittua, niin kymmenen vuoden kuluttua se saattaa olla totaalisen "out". Varsinkin kun nyt monet meidän ikäiset (nuoret/nuorehkot aikuiset) tykkää Teemasta, niin kymmenen vuoden kuluttua se saattaa olla "ihan keski-ikäisten astiasto". ;) Ja vaikka tytöt nyt sanoisivat tykkäävänsä jostain tietystä jutusta, niin kymmenen vuoden päästä maku saattaa olla eri.

 

On ikävää, jos parikymppisellä kotoa muuttavalla nuorella on muutokuormassa painolastina täydellinen astiasto, joka on muuten hyvä, mutta älyttömän ruma. :( Mietin vaan, että jos mulle ois 80-luvulla alettu keräämään jotain sen aikaista huippukivaa sarjaa, niin en luultavasti tykkäisi siitä enää. Sekin sarja, mitä itse haaveilin alkavani keräämään 90-luvulla, joka oli aivan ihana ja täydellinen, niin nyt olen iloinen, etten kerännyt sitä kaapit täyteen. ;)

 

Joten mä en ihan noin nuorelle vielä alkaisi astiastoa keräämään. Ostaisin ennemmin vaikka leffaliput, ja tarjoutuisin itse lähtemään seuraksi, ellei sitten mieluummin mene kavereiden kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astioissa vaan on se huono puoli, että vaikka esim. Teema on nyt nättiä ja tosi suosittua, niin kymmenen vuoden kuluttua se saattaa olla totaalisen "out". Varsinkin kun nyt monet meidän ikäiset (nuoret/nuorehkot aikuiset) tykkää Teemasta, niin kymmenen vuoden kuluttua se saattaa olla "ihan keski-ikäisten astiasto". ;) Ja vaikka tytöt nyt sanoisivat tykkäävänsä jostain tietystä jutusta, niin kymmenen vuoden päästä maku saattaa olla eri.

 

OT: Noh, allekirjoitan tän omaltakin kohdalta. Mä en ite tykkää enää edes siitä astiastosta, jota niin kamalan kovasti halusin yo-lahjaksi, alle 10 v sitten..Vaikka sekin on sellainen "klassinen" :) .

 

Ja toi leffalippuidea lahjaksi oli musta toimiva, siis voisko tavallaan viettää niiden 10- ja 11-vuotiaiden kanssa kaupungilla sellaisen tyttöjen päivän?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse antaisin tuon ikäisille esim. kirjoja: Harry Potter tai muita vastaavia suosittuja teoksia tai lahjakortti kirjakauppaan, jos ei tiedä makua. Kirjalahja on pysyvä ja itselläni niistä ainakin on ollut iloa pidemmäksi aikaa. Tosin kaikki eivät varmasti osaa arvostaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin suosittelisin kirjalahjaa. Silloin olisi tietysti hyvä vähän tietää, millaisia kirjoja lahjan saaja tykkää lukea, ettei teos jäisi pölyttymään kirjahyllyyn. Lahjakortti on mielestäni myös hyvä valinta, vaikka kaikki eivät taida sellaisesta tykätäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä likka tykkäsi yli kaiken H&M:n lahjakortista jonka sai itse käyttää vaatteisiin ja koruihin. Oli vissiin 10 e tai 5 e arvoinen ja käytti itse sen hitaasti/viisaasti. Sai lahjakortin viime vuonna 10-vuotislahjaksi.

 

Kirjat on siitä hankalia että pitää tietää mistä saaja tykkää ja jos jostain tykkää saattaa kotona jo ollakin se kirja. Tai sitten joku muukin ostaa saman kirjan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaunis kiitos kaikille ehdotuksista! Kirjalahjaa olin itsekin ajatellut, sillä olin itse tuon ikäisenä melkoinen lukutoukka... Ongelmana tosiaan vaan on se, että minulla ei tosiaankaan ole mitään käsitystä, mitä kirjoja tuonikäiset nykyään lukee. Itse muistelisin lukeneeni Tiina- ja Anna-kirjoja, mutta niitä ei taida lukea enää nykyään ketään :rolleyes:

Vaatelahjakortin olen samaisille tytöille joskus ostanutkin ja se on ollut tosiaan oikein pidetty lahja. Taidan tällä kertaa kallistua kuitenkin leffa- ja syömislahjakortiin ja vielä niin, että molemmat tytöt pääsevät erikseen (sisaruksia kun ovat) nauttimaan minun mainiosta seurastani :lol: .

Ideoita otetaan kiitollisena kyllä edelleen vastaan, synttärit tiedossa vasta kuun lopulla...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ongelmana tosiaan vaan on se, että minulla ei tosiaankaan ole mitään käsitystä, mitä kirjoja tuonikäiset nykyään lukee. Itse muistelisin lukeneeni Tiina- ja Anna-kirjoja, mutta niitä ei taida lukea enää nykyään ketään :rolleyes:

 

Serkun tyttö (marraskuussa 10v.) ainakin lukee Harry Pottereita ja muita sen tyylisiä seikkailukirjoja. Viisikotkin kuulemma uppoaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän Annat ja sen tyyliset mene edelleenkin: onhan niitä luettu jo vuosikymmenet. Ehkä parempi antaa jotain ei-niin-suosittua, sillä Potterit taitavat jo löytyä kaikkien hyllystä. Voisitko luopua jostain omasta kirjastasi? Itse ainakin tykkäsin, kun nuorempana sain n. 10 vuotta vanhemmalta serkulta kirjan, jonka oli itse jo lukenut useaan kertaan. Tiesi ainakin, että on hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummityttö sai meiltä 10-vuotislahjaksi lehden vuosikerran ja oli kyllä erittäin tykätty lahja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eiköhän Annat ja sen tyyliset mene edelleenkin: onhan niitä luettu jo vuosikymmenet.

 

Hih, hih, minusta Tiinat oli jo 20 vuotta sitten ihan out. Meidän kaveriporukasta kukaan ei lukenut niitä, en tiedä sitten iskeekö "klassikot" nykynuoriin ehä paremmin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aria: minkä lehden annoitte? Haluaisin 11-vuotiaalle siskontytölle tilata synttärilahjaksi lehden, eikä mulla ole mitään käsitystä siitä, mitä lehtiä tuon ikäinen tyttö voisi lukea ja mitä oikein olemassa. Muistan vain, että itse inhosin Koululaista yli kaiken ja jätin sen aina lukematta :rolleyes: . Toisaalta en viitsisi antaa mitään liian aikuismaista / kulutuskeskeistäkään antaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on 11v. pikkusisko, jonka toivomuslistalla on aina joitakin pelejä (nintendo ds, sims jne.), leffalippuja, lahjakortteja (hm, lindex, kappahl), rahaa, vaatteita, joitakin kirjoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hih, hih, minusta Tiinat oli jo 20 vuotta sitten ihan out. Meidän kaveriporukasta kukaan ei lukenut niitä, en tiedä sitten iskeekö "klassikot" nykynuoriin ehä paremmin :lol:

 

 

Musta ne Annat ja Runotytöt oli myös 20 vuotta sitten ihan out, mut luin ne nyt kuitenkin, kun halusi luettavaa ja kaikki muut olin jo lukenut... ;):lol: Sitten tulikin siirryttyä aikuisten osastolle noiden jälkeen...

 

Ei ainakaan meidän kersa tai sen kaverit oo olleet yhtään innostuneempia noista... W.I.T.C.H.-kirjoja ovat kyllä lukeneet ainakin. Muita en muista mitä olivat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Venla, tilasimme Lemmikki -lehden. Tyttö pitää eläimistä ja tykkäsi kyllä lehdestä kovasti. Lemmikki -lehdessä on sopivasti asiaa eri eläimistä ja muistaakseni (?) myös jotain pieniä tehtäviä. Eri lehtifirmojen nettisivuilta/kauppojen lehtihyllyjä kannattaa myös käydä selaamassa lahjalehteä etsiessä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lahjakortit vois olla jo aika kivoja tuon ikäsille. Tai elokuvalippuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mieheni tyttö täytti juuri 11v.yhdessä annoimme lahjaksi ajan kampaajalle.tytöllä on paksu pitkä tukka mutta jo melkoinen moppi joka peittää kasvot,varsinki kun nyt on tullu silmälasitkin. ja äitinsä on melko tyylitön.. anteeks vaan..

lupasimme että saa tuttavan parturi kampaamossa keskenään kampaajan kanssa sopia leikkaus mallista ja saa sit vähä väriäkin jos tahtoo.yhden kerran sillä oli mamma vetänyt raidan tummalla keskivaaleaan tukkaan.se raita vaan oli yli 10cm joten ei kiva ku puoli päätä rusehtavava..juu ja neiti oli oikein innoissaan!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostettiin 10-vuotiaalle tytölle lahjaksi farkkuhame ja oli ilmeisesti mieluinen lahja.

 

Yhdelle 11-vuotiaalle annettiin 10 euron lahjakortti Tiimariin (+karkkia :D) ja askartelusta pitävä tyttö vaikutti ainakin innostuneelta.

 

Kerran annettiin alkukesästä vuosia täyttävälle 10-vuotiaalle lahjaksi sellainen tomaattikasvi. Tyttö istutti sen kasvihuoneeseen, ja teki siihen aidatkin. Kasvin viereen hän laittoi lapun, jossa luki jotakin tyyliin "Adelen tomaatti, jota kukaan muu ei saa hoitaa!". Kasvissa oli jo valmiiksi monta kypsää tomaattia, jotka katosivat nopeasti parempiin suihin. Ilmeisesti oli mieluinen lahja, sillä tyttö hoiti sitä innokkaasti koko kesän :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kuka mistäkin tykkää... Itse olen 10 vuotta pian täyttävälle sukulaistytölle ostanut aiemmin lähinnä kirjoja (on mahdoton lukutoukka) ja puuhavihkoja ja askartelutarvikkeita (esim. leimasimia), CD-levyjä, DVD-leffoja ja kalliimpana lahjana mp3-soittimen. Neidin soittotaito alkaa olla sillä tasolla että uusia nuottivihkojakin voisi lahjaksi jo harkita. Rahaa olen myös antanut mutta se menee suoraan säästöpossuun tulevaa ulkomaanmatkaa varten (isovanhemmat ovat luvanneet ottaa typykän mukaan lomareissulle jos puolet lentolipun hinnasta on säästetty itse). Vaatteet eivät vielä kiinnosta eivätkä meikitkään.

 

Ei tuo kasvikaan hassu idea ole, samaisella sukulaistytöllä oli joskus avokadon taimi jota hän hoitk kovin tohkeissaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jokavuotinen ongelma, kummipojan lahja. Pitääkin selata ketju läpi ja etsiä hyviä vinkkejä.

Onko muuten pojille jotain lehteä? Tytöillehän on Demiä ja Systeriä yms. Suosikki taitaa taas olla vähän vanhemmille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Koululainen toimii ainakin minun 11-v. pikkuveljelleni (oli aivan innoissaan, kun viime numerossa oli sarjakuva, jossa lastenlauluista oli tehty pieru-pilaversioita -_-).

 

Myös vitsikirjat tms. on hyviä ja ainakin Aku Ankan taskukirjat yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now